Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntymäjärjestys ja luonne

Vierailija
23.05.2021 |

Ehkä yleisin ajatus (ja jonkinlainen tutkimuskin tätä tukee) on, että esikoinen on vastuuntuntoinen, sisaruksista fiksuin ja vanhempia ja sisaruksiaan auttava. Esikoiset pärjäävät elämässä parhaiten.

Keskimmäiset ovat oman tiensä kulkijoita, sosiaalisia sovittelijoita ja joustavia.

Nuorimmaiset taas ovat vastuuttomia ja tekevät rohkeitakin valintoja elämässä. Ehkä elämä on ollut siloitetumpaa ja jopa helpompaa kuin isojen sisarusten ja tämä vaikuttaa siihen millä tavoin kuopus suhtautuu tulevaisuuteen.

Nuo nyt siis vain kliseisiä ajatuksia.

Millaisia luonteenpiirteitä sinun lastesi tai omasta lapsuuden perheestäsi löytyy? Ja ennenkaikkea missä järjestyksessä nämä henkilöy ovat syntyneet?

Minä itse olen kolmen tytön perheen keskimmäinen.
Vanhin siskoni on ollut aina räiskyvin ja haastanut vanhempiamme eniten. Vielä edelleenkin hänellä huonoimmat välit vanhempiin. Hoitoalalla.

Minä keskimmäinen olen ujo, herkkä ja sosiaalisesti taitavin/empaattisin. Opetustehtävissä.

Nuorin on tottakai hemmotelluin ja elää edelleen aikuisena vanhempien tilipussilla. Tulee parhaiten toimeen vanhempiemme kanssa. Nauttii esiintyä ja osallistua kaikkeen mahdolliseen. Opetustehtävissä hänkin.

Minulla lapsia on kaksi. Esikoinen on hyvin itsevarma, vastuuntuntoinen, kiltti ja johtajatyyppi luokassaan. Uskaltaa olla esillä.

Toinen lapsi on arempi, mutta myös itsevarma. Hyvin itsepäinen ja omatahtoinen. Huomaa jo nyt että menestyy koulussa isoa sisarustaan paremmin. Ei halua olla luokassa esillä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa tuntemissani perheissä esikoinen on vastuuntuntoisin ja yleensä sellainen, että elämä menee aika varmasti hyvin. Keskimmäiset eivät aina ole joustavia, vaan jos nuorimmaiseen on iso ikäero, niin saattavat olla haasteellisempia tyyppeinä. Usein kuitenkin huumorintajuisia ja rentoja.

Kuopuksista en sanoisi, että ovat valmiiksi epäonnistuneita lellipentuja vaan lapsen luonne ja vanhempien kasvatustyyli vaikuttaa paljon. Jotkut ovat lellittyjä Iltatähtiä, toiset ahkeria ja kivoja. Pyytävät rohkeasti apua silloin kun tarvitsevat

Vierailija
2/4 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietin lähipiiriäni/ystäviä niin mukavimmat ihmiset ovat joko vanhempia tai keskimmäisiä sisaruksistaan. Nuorimmaiset ovat jotenkin aina kovin itsekeskeisiä.

Itse olen ainoa lapsi ja varmaan minusta ajatellaan samoin vaikka olen koko ikäni joutunut tekemään kaiken saamani eteen töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

K?

Vierailija
4/4 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2/3 eli keskimmäinen.

Meistä sisaruksista vanhin vastaa täysin kuvauksia esikoisesta. Nuorimmainen on hyvin sosiaalinen, meidän kaikkien mielestä perheen pienimpänä ollut suloisin silloin aikanaan ja myös säheltänyt kaikkea mahdolllista vanhempieni suvaitessa sitä enemmän kuin minua tai vanhinta sisaruksistamme. 

Minä en vastaa ollenkaan keskimmäistä. Olen kaikkein pahin ja tehnyt sen, mitä ei olisi toivottu tekevän ja saanut melkoista harmia aikaiseksi monella tapaa. Olen kovaääninen, äkkipikainen, joutunut pulaan siitä sun tästä. Kuitenkin olen perheessämme se, joka usein päättää kaikkien puolesta miten jossakin tilanteessa toimitaan.. Oipa kyse hätätilanteista, kuolemasta, naapureista, siis mikä nyt sattuu saamaan lähiomaiseni epävarmoiksi toimin heti kaikkien puolesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan