Puhutaan PALKOISTA
Suomalaiset ovat huonoja puhumaan palkoista ja monet huonoja pyytämään ansaitsemaansa korvausta tehdystä työstä. Työkaverillasi saattaa olla paljon korkeampi palkka neuvoteltuna kuin sinulla. Työnantajien puolella on lähdetty suosimaan paikallista sopimista työehtosopimusten sijasta.
JOTEN, yhteisen edun vuoksi. Puhutaan palkoista. Ammattisi, työvuosien määrä ja palkkasi?
Kommentit (133)
Kauheita palkkoja ihmisillä. En edes tiedä mitä tekisin noin isoilla rahoilla. Tunnen itseni ihan luuseriksi kun en tienaa edes paria tonnia kuussa käteen ja olen jo nelikymppinen.
Mutta en ole myöskään koulutettu koska pääni ei koskaan riittänyt kouluissa, joten tää on sitten se mikä minulle kuuluukin loppuelämäksi kaiketi. Huono palkka ja sitäkin huonompi eläke. Säästän kyllä, sen minkä voin..
Äijä , 61v, opistoinssi bruttona
Liksaa 5400 / kk
Eläke 1000 / kk
Muut 1000 / kk
Yh t 7400, josta lapaan vajaa 5 donaa
Jostain syystä hyvätuloiset mainitsevat vertailukelpoisen bruttopalkan ja pienituloiset nettopalkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa taulukkopalkoissakin on neuvottelun varaa, esim. henkilökohtaisten lisien myötä. Monella yksityisellä varsinkin on varaa vielä enemmän keskustella palkoista. Monet ovat myös tuntitöissä. On virhe luulla että palkoista ei voi taulukoiden vuoksi neuvotella
Meillä on määritelty yksikön palkkasumma, ei siinä ole mahdollisuutta nostaa jonkun palkkaa, jos ei samalla laske toisten palkkoja. HR puuttuu aika äkkiä siihen, mitä tienataan.
Onpa surkea työpaikka. En ikinä menisi tuollaisen työnantajan palvelukseen.
Valtiolla olen ja meillä on noin eli on olemassa tietty palkkasumma, joka jaetaan koko porukalle. Periaatteessa käytössä on neuvottelumahdollisuus, mutta kun ei ole jaettavaa rahaa, niin ei ole mahdollisuutta palkankorotukseen. Palkkani on 6 työssäolovuoden jälkeen vain 4300 e/kk (brutto) eikä tuosta nouse, jos en vaihda yksityiselle. Siellä ei ole vastaavia työpaikkoja lainkaan tarjolla.
"Vain" 4300 €/kk? Siis tuohan on todella hyvä palkka ja vieläpä valtion leivissä eli hyvät lomat, vakaa työ, kulttuurisetelit, hyvä työterveyslääkäri jne. jne.🙄
Onhan se olevinaan mutta monikaan joka ei vastaavia summia ole koskaan tienannut, ei ymmärrä miten suomessa verottaja iskee kiinni ja sitten jos sattuu olemaan esim. lapsia niin päivähoitomaksut ym. on tuloihin sidonnaisia ja nousevat sitä mukaa kun tulotkin.
Joten tuolla palkalla ei todellakaan tässä maassa herroiksi eletä. Sinkulle edullisessa asunnossa pk-seudun ulkopuolella sellainen summa että sillä elää ihan mukavasti eikä tarvitse kaupassa miettiä mitä ostaa mutta ei kuitenkaan mikään kroisos kyllä ole.
Yksinhuoltajana pk-seudulla käytännössä tuolla juuri ja juuri tulee toimeen ja saa arkea pyöritettyä.
Just. Meidän perheen kahden aikuisen yhteenlasketut (brutto)palkkatulot on 4500 ja pärjätään aivan hyvin. Lapsia on kaksi ja en koe että penniä venytettäisiin tai tultaisiin "juuri ja juuri" toimeen. Mihin ihmeeseen sinun kaikki rahasi menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotantotalousinssi, kv-pörssiyhtiössä kehityshommissa, palkka 5400 €/kk +bonukset. Kyllähän tuolla pärjää kun pääomatulot tulevavat vielä erikseen päälle. Pääomatulot on pari tonnia kuussa, eli bruttona sellainen 7000-7800 €/kk yhteensä tuloja.
Saat osan palkasta keploteltua pääomatuloksi? Osa työstä oman firma kautta vai miten tuo onnistuu? Bonarit menee normaalisti palkkatuloksi. Vai onko nuo PO tulot jostain muusta toiminnasta kuin palkkatyöstäsi?
Pääomatulot ovat sijoituksista, osa on sijoitettuna työnantajaankin.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hyvätuloiset mainitsevat vertailukelpoisen bruttopalkan ja pienituloiset nettopalkkansa.
Se, tienaatko bruttona 2500 vai 4000 ei kohta näy nettoansioissa kuin satasina.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten saas kaikille. Nämä palkkakyselyt tulevat tänne tasaisen epätasaisesti. Ja joka kerta nämä 10 000 euron kuukausipalkkaa saavat ovat paikalla. Todellinen palkkahaitari on noin 1800 - 3500 euroa.
Joo, se on aika jännää, että yli kymppitonnin kuukausipalkkaa saavilla ei ole parempaa tekemistä työaikana tai vapaallakaan kuin notkua tällä vihanlietsontapalstalla leuhkimassa tulotasollaan...
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama teenkö töitä 1600 brutto (7 yövuoroa) kuussa vai teenkö kaksi yövuoroa kuussa. Molemmissa tapauksissa mulla on 850 netto kädessä vuokranmaksun jälkeen. 1100 e kannustinloukku välissä.
Kesäisin teen vaan kaks vuoroa ja lomailen. Katellaan syssyllä sitten taas sitä täyden 12-14 yövuoron kuukautta ja 3000-3500 bruttoa.
palkkaa ei KOSKAAN ilmoiteta minkään itseaiheutettujen kulujen jälkeen... Netostakin puhuessa siitä vähennetään vain verot ja veroluonteiset maksut. Eli Ei edes sitä liiton maksua tule vähentää, se ei ole veroluotontoinen maksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa taulukkopalkoissakin on neuvottelun varaa, esim. henkilökohtaisten lisien myötä. Monella yksityisellä varsinkin on varaa vielä enemmän keskustella palkoista. Monet ovat myös tuntitöissä. On virhe luulla että palkoista ei voi taulukoiden vuoksi neuvotella
Meillä on määritelty yksikön palkkasumma, ei siinä ole mahdollisuutta nostaa jonkun palkkaa, jos ei samalla laske toisten palkkoja. HR puuttuu aika äkkiä siihen, mitä tienataan.
Valtiolla olen ja meillä on noin eli on olemassa tietty palkkasumma, joka jaetaan koko porukalle. Periaatteessa käytössä on neuvottelumahdollisuus, mutta kun ei ole jaettavaa rahaa, niin ei ole mahdollisuutta palkankorotukseen. Palkkani on 6 työssäolovuoden jälkeen vain 4300 e/kk (brutto) eikä tuosta nouse, jos en vaihda yksityiselle. Siellä ei ole vastaavia työpaikkoja lainkaan tarjolla.
"Vain" 4300 €/kk? Siis tuohan on todella hyvä palkka ja vieläpä valtion leivissä eli hyvät lomat, vakaa työ, kulttuurisetelit, hyvä työterveyslääkäri jne. jne.🙄
Onhan se olevinaan mutta monikaan joka ei vastaavia summia ole koskaan tienannut, ei ymmärrä miten suomessa verottaja iskee kiinni ja sitten jos sattuu olemaan esim. lapsia niin päivähoitomaksut ym. on tuloihin sidonnaisia ja nousevat sitä mukaa kun tulotkin.
Joten tuolla palkalla ei todellakaan tässä maassa herroiksi eletä. Sinkulle edullisessa asunnossa pk-seudun ulkopuolella sellainen summa että sillä elää ihan mukavasti eikä tarvitse kaupassa miettiä mitä ostaa mutta ei kuitenkaan mikään kroisos kyllä ole.
Yksinhuoltajana pk-seudulla käytännössä tuolla juuri ja juuri tulee toimeen ja saa arkea pyöritettyä.
Just. Meidän perheen kahden aikuisen yhteenlasketut (brutto)palkkatulot on 4500 ja pärjätään aivan hyvin. Lapsia on kaksi ja en koe että penniä venytettäisiin tai tultaisiin "juuri ja juuri" toimeen. Mihin ihmeeseen sinun kaikki rahasi menevät?
kiitos Suomen älyttömän progressiivisen verotuksen yhden henkilön 4700 bruttopalkasta voi saada nettona vähemmän kuin kahden henkilön 4500 euron brutosta saatava netto...
ICT-ala järjestelmäasiantuntija. Brutto 4850 e/kk. Netto 3100 e/kk. Ja vielä enemmän pitäsi maksaa veroja vai? Ylityöt tunti tunnista vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama teenkö töitä 1600 brutto (7 yövuoroa) kuussa vai teenkö kaksi yövuoroa kuussa. Molemmissa tapauksissa mulla on 850 netto kädessä vuokranmaksun jälkeen. 1100 e kannustinloukku välissä.
Kesäisin teen vaan kaks vuoroa ja lomailen. Katellaan syssyllä sitten taas sitä täyden 12-14 yövuoron kuukautta ja 3000-3500 bruttoa.
palkkaa ei KOSKAAN ilmoiteta minkään itseaiheutettujen kulujen jälkeen... Netostakin puhuessa siitä vähennetään vain verot ja veroluonteiset maksut. Eli Ei edes sitä liiton maksua tule vähentää, se ei ole veroluotontoinen maksu.
Ihan sama miten ilmoittelet.
Mua kiinnostaa vain netto, joka mulla on oikeasti kädessä vuokran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kokoonpanija, ei muuta koulutusta kuin yo-tutkinto. Alalla vakiduunissa ja ikää vasta 23. Jotain tutkintoon johtavia opintoja vois harkita jatkossa, mut tää duuni on helppo ja mukava ja tienestit ihan ok. Tuntipalkka 16,40 euroa ja urakkaa saa tarvittaessa painaa niin paljon kuin sielu sietää. Olin esim pääsiäisen töissä kun tilauksia oli jonossa ja 2 viikon palkka olikin ykskaks 3200 euroa.
Siis mitä? Tiedän että et voi kertoa firman nimeä, mutta kerro edes minkä alan kokoonpanijana saa tuollaista palkkaa? Itse olen ollut kokoonpanijana 17 vuotta ja palkkani on edelleen vain 12€ tunnissa. Ilman lisiä koska ei meidän anneta tehdä ylitöitä eikä edes vuorotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nokun se EI ole NETTO...
Palkanlaskija tilitoimistossa, kokemusta n. 5 vuotta. Palkka 2750e/kk. Lisäksi laajoja vapaaehtoisia vakuutuksia, liikunta- ja kulttuurisetelit yms.
Ei mikään huippupalkka, mutta täällä syrjäseudulla ihan kohtuullinen. Jos en olisi itse vaatinut korotuksia aika ajoin, palkka olisi varmaan n. 2100e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nokun se EI ole NETTO...
Ihan sama mikä se on.
Se ja vain se mitä jää käteen vuokran maksettuani kiinnostaa.
Seurakunnan lastenohjaaja 1945€ kuukausi. 4 vuotta ollu.
Tällä hetkellä ansiopäivärahalla, reilu tonni per kk jää käteen.. Jos pääsen töihin niin palkka on todennäköisesti alle 2000 tai korkeintaan 2100.. Eli käteen jää muutama hassu satanen enemmän ja kulut lisääntyy päivähoitomaksujen ja työmatkojen yms muodossa.. Lastenhoitaja olen mutta avustajan hommia yleensä teen kun se on kivempaa. Kehitysvammaisten muksujen kanssa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi, mutta tienaan myös 4300 euroa bruttona ja olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Nettona käteen jää noin 2700 euroa, josta lähtee korkein mahdollinen päivähoitomaksu eli melkein 300 euroa. Näiden jälkeen käteen jää 2400. Teille jää nettona luultavasti melko paljon enemmän.
Jos tuloni olisivat 2700 euroa, en joutuisi maksamaan päivähoitomaksua, ja käteen jäisi noin 2000 euroa. Ei tässä nyt niiiin järjetön ero ole 4300 ja 2700 euron bruttopalkoissa, vaikka toki otan mieluummin enemmän rahaa kuin vähemmän. Lisäksi maksan yhden hengen tuloistani esimerkiksi asumisen ja auton yksin teihin.
Vierailija kirjoitti:
Nainen 56, reipas ylioppilas, n. 20v IT-alalla, n 90ke/v ilman bonuksia
Hyvät sulle :) Itse IT-alalla, enemmän työvuosia, huomattavasti nuorempi, mies, palkkaa alle puolet tuosta :(
Bonus? Mitä se on? Syötävää?