Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaan PALKOISTA

Vierailija
23.05.2021 |

Suomalaiset ovat huonoja puhumaan palkoista ja monet huonoja pyytämään ansaitsemaansa korvausta tehdystä työstä. Työkaverillasi saattaa olla paljon korkeampi palkka neuvoteltuna kuin sinulla. Työnantajien puolella on lähdetty suosimaan paikallista sopimista työehtosopimusten sijasta.

JOTEN, yhteisen edun vuoksi. Puhutaan palkoista. Ammattisi, työvuosien määrä ja palkkasi?

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Työvuosia 15 ja palkka n. 2100€/kk (netto).

Palkoista puhutaan aina bruttona, ei nettona. Netto ei kerro kunnolla palkkatasosta, sillä siihen vaikuttaa niin moni henkilökohtainen asia, kuten esim. ikä, paikkakunta, vähennykset jne.

Vierailija
22/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatiedot saa parhaiten selville käymällä verotoimistossa. Saa todelliset luvut. 

Pitää tietää vain kiinnostavan henkilön nimi ja tämän asuinkunta. 

Miten tämä onnistuu? Minä olen saanut tiedokseni vain verotettavat tulot, en palkkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2675 /kk

Esiopetuksen opettaja. Kokemusta 0v, ylikoulutettu olen (KM).

Vierailija
24/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupanala, 8v.kokemusta sopimuspalkka 3000e kk 

Vierailija
25/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2550e. Kuljetussuunnittelija. Alalta työkokemusta noin 6v. Globaali yritys.

Vierailija
26/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa taulukkopalkoissakin on neuvottelun varaa, esim. henkilökohtaisten lisien myötä. Monella yksityisellä varsinkin on varaa vielä enemmän keskustella palkoista. Monet ovat myös tuntitöissä. On virhe luulla että palkoista ei voi taulukoiden vuoksi neuvotella

Meillä on määritelty yksikön palkkasumma, ei siinä ole mahdollisuutta nostaa jonkun palkkaa, jos ei samalla laske toisten palkkoja. HR puuttuu aika äkkiä siihen, mitä tienataan.

Onpa surkea työpaikka. En ikinä menisi tuollaisen työnantajan palvelukseen.

Valtiolla olen ja meillä on noin eli on olemassa tietty palkkasumma, joka jaetaan koko porukalle. Periaatteessa käytössä on neuvottelumahdollisuus, mutta kun ei ole jaettavaa rahaa, niin ei ole mahdollisuutta palkankorotukseen. Palkkani on 6 työssäolovuoden jälkeen vain 4300 e/kk (brutto) eikä tuosta nouse, jos en vaihda yksityiselle. Siellä ei ole vastaavia työpaikkoja lainkaan tarjolla.

Vierailija
27/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantotalousinssi, kv-pörssiyhtiössä kehityshommissa, palkka 5400 €/kk +bonukset.  Kyllähän tuolla pärjää kun pääomatulot tulevavat vielä erikseen päälle. Pääomatulot on pari tonnia kuussa, eli bruttona sellainen 7000-7800 €/kk yhteensä tuloja.

Vierailija
28/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi työkokemusta, vaihdoin työpaikkaa huhtikuussa ja palkka nousi 4200 eurosta 4700 euroon, lisäksi saan bonukset, jotka on noin 10 000 e/v (tosin en tänä vuonna niitä tietenkään saa).

Vierailija
29/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3200e, amk insinööri sähköalalla, työkokemusta 3 vuotta. Ei kyllä kovin kehuttavaa, monella on sama palkka jo lähtöpalkkana, mulla palkka noussut vasta n. kolme sataa.

Vierailija
30/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa taulukkopalkoissakin on neuvottelun varaa, esim. henkilökohtaisten lisien myötä. Monella yksityisellä varsinkin on varaa vielä enemmän keskustella palkoista. Monet ovat myös tuntitöissä. On virhe luulla että palkoista ei voi taulukoiden vuoksi neuvotella

Meillä on määritelty yksikön palkkasumma, ei siinä ole mahdollisuutta nostaa jonkun palkkaa, jos ei samalla laske toisten palkkoja. HR puuttuu aika äkkiä siihen, mitä tienataan.

Valtiolla olen ja meillä on noin eli on olemassa tietty palkkasumma, joka jaetaan koko porukalle. Periaatteessa käytössä on neuvottelumahdollisuus, mutta kun ei ole jaettavaa rahaa, niin ei ole mahdollisuutta palkankorotukseen. Palkkani on 6 työssäolovuoden jälkeen vain 4300 e/kk (brutto) eikä tuosta nouse, jos en vaihda yksityiselle. Siellä ei ole vastaavia työpaikkoja lainkaan tarjolla.

"Vain" 4300 €/kk? Siis tuohan on todella hyvä palkka ja vieläpä valtion leivissä eli hyvät lomat, vakaa työ, kulttuurisetelit, hyvä työterveyslääkäri jne. jne.🙄

Vierailija
31/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi työkokemusta, vaihdoin työpaikkaa huhtikuussa ja palkka nousi 4200 eurosta 4700 euroon, lisäksi saan bonukset, jotka on noin 10 000 e/v (tosin en tänä vuonna niitä tietenkään saa).

Ohhoh, mikä ala?

Vierailija
32/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja 2175€/kk, ei kokemusta.

Vierailija
33/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantotalouden inssi raksalla.

Alan työkokemusta 14v.

Palkka 3900€/kk plus mahdolliset bonukset (0-10k e/v)

Vierailija
34/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastotyöntekijänä, 1 vuosi. 11,70€/h

Vierailija
35/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja n. 1600 euroa brutto, netto noin noin 1350.  työtunteja viikosa 36-37,5.. työkokemus 3 vuotta

Vierailija
36/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 56, reipas ylioppilas, n. 20v IT-alalla, n 90ke/v ilman bonuksia

Vierailija
37/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vain" 4300 €/kk? Siis tuohan on todella hyvä palkka ja vieläpä valtion leivissä eli hyvät lomat, vakaa työ, kulttuurisetelit, hyvä työterveyslääkäri jne. jne.🙄

Onhan se olevinaan mutta monikaan joka ei vastaavia summia ole koskaan tienannut, ei ymmärrä miten suomessa verottaja iskee kiinni ja sitten jos sattuu olemaan esim. lapsia niin päivähoitomaksut ym. on tuloihin sidonnaisia ja nousevat sitä mukaa kun tulotkin.

Joten tuolla palkalla ei todellakaan tässä maassa herroiksi eletä. Sinkulle edullisessa asunnossa pk-seudun ulkopuolella sellainen summa että sillä elää ihan mukavasti eikä tarvitse kaupassa miettiä mitä ostaa mutta ei kuitenkaan mikään kroisos kyllä ole. 

Yksinhuoltajana pk-seudulla käytännössä tuolla juuri ja juuri tulee toimeen ja saa arkea pyöritettyä. 

Vierailija
38/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettaja kunnalla, n.2700e/kk. Palkasta on lisiä 140e. Työkokemusta vajaa 4v.

Palkka on noussut oikeastaan koko ajan. Aloittaessani yksityisellä sain 2100e. Vuoden päästä saan ensimmäisen kokemuslisän, kun olen ollut alalla 5v.

Vierailija
39/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyöntekijä, 2350€/kk. Ei tarvitse ajatella töitä vapaa-ajalla ja aika leppoisaa työtä eli kai palkka ja vaatimustaso kohtaavat. En haaveile palkankorotuksesta, koska ei se kuitenkaan nousisi niin paljoa, että siitä olisi jotain iloa.

Vierailija
40/133 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 41v metalliala, 1700kk netto. 15 vuotta töissä samassa puljussa. Ei mitään lisiä, joinakin vuosina saattaa saada pari sataa tulospalkkiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä