Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3 viikkoa pitäisi pärjätä ja -5,30 tilillä.

Vierailija
23.05.2021 |

Kotona pari teiniä. Ideoita?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kun näissä aina sanotaan, että käänny sossun puoleen. Niin ku olis joku automaatio, että sieltä saa.

Itselläni on tilanne, että mulla on ulosotto, jota ei missään huomioida menoksi (2/3 netosta) ja sillä lopulla maksan kaikki yksin.

Asumisen menoista ei voi tinkiä, vuokra ja, sähkö on pakko maksaa. Samoin puhelin ja netti. Näiden jälkeen sitten katsotaan, mitä syön. Usein se on kaurapuuroa. Ei auta kysellä sossusta tai diakonilta, kun eivät sitä ulosottoa huomioi.

Älä levitä väärää tietoa. Tässä on faktaa (huomioi kuitenkin viimeinen lause):

"Jos sinun tai perheenjäsenesi tulot ovat ulosoton kohteena, tuloista huomioidaan vain ulosoton jälkeinen osuus. Ulosottomiehen vahvistaman maksusuunnitelman mukainen maksu vähennetään myös huomioon otettavista tuloista. Vapaaehtoisesti maksettuja ulosottovelkojen suorituksia ei huomioida menona."

Vielä selkeämmin ilmaistuna:

"Jos ulosotto lähtee suoraan palkasta, eli et itse maksa sitä omalta tililtäsi ulosottoon, se otetaan menona huomioon. Jos maksat itse ulosottoa niin se on maksusuunnitelma, eikä sitä oteta menona huomioon."

Kumpikohan meistä elää tätä elämää? Multa on siis ilmeisesti väärin perustein evätty tuet ja muut. Yritetty on apuja vuosien varrella hakea. Mutta tää laki on ilmeisesti kelassa ym. tuntematon

Kyllä ulosotossa olevalla on oikeus tukiin - ja niitä laskettaessa ei oteta huomioon ulosotettua summaa i. Tarkistin asian jokin aika sitten työni takia .

Vierailija
22/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miinuksen puolellako on tili?

Kyllä, mutta en ole tuo ulosotossa oleva.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan teinini isälleen, kun on tiukkaa.

Kappas, exäkö se täällä kirjottelee.

Juu, mun exä teki aivan samaa. Aina kun (eli joka kuukausi) kun sen rahat oli vähissä niin se toi meidän teinit mun luo siihen asti kun se sai seuraavan kerran rahaa. Käytännössä se tarkotti sitä et lapset oli mun luona noin puolet kuukaudesta vaikka oltiin lastenvalvojan luona sovittu (eli exä vaati) et lapset on mun luona vain joka toinen viikonloppu.

Ei se mua haitannut mutta alkoi pikku hiljaa ärsyttämään se kun mä kuitenkin maksoin muutaman satasen elatusapua exälle joka kuukausi. Sitten vaadin että elatusapu lasketaan uusiksi tai lasten asumisjärjestelyä muutetaan. Kas kummaa, sen jälkeen lastenvalvojalla alunperin sovittu järjestely onkin alkanut toimimaan. En tiedä varmasti mikä muutos tapahtui mutta shoppailua ja biletystä exä ilmeisesti vähenti jonkin verran.

Meillä ei ole mitään varsinaisia sopimuksia lastenvalvojalta, keskenään vaan sovittu että ovat puoliksi molemmilla. Käytännössä asia lipsunut siihen että lapset ovat 90% minulla ja maksan kaikki muutkin kulut. Pari kertaa kuukaudessa lapset katoavat pariksi päiväksi äidilleen ja minulla mätänee parin päivän ruuat kaappin. Exän reissailu on myös kasvanut sitä mukaan kun prosentti noussut 50->90%.

Mutta ei tämä silti minua haittaa mitenkään, ihmetyttää lähinnä.

Vierailija
24/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa tarkempi budjetointi.

Vierailija
25/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina tai harkinnan varainen toimentulotuki ovat ainoat ratkaisut, mitä keksin. Eli onko ketään keneltä lainata? Ex, lasten isovanhemmat, sisarukset tai ystävät?  Ja sitten miten pystyy maksamaan takaisin?  Joskus kun on tiukkaa, joku on antanut esim. joululahjaan varaamansa summan etukäteen.

Harkinnanvarainen toimeentulotuki haetaan oman kunnan sosiaalitoimelta, mutta hakemuksen voi jättää kelan kautta. Kannattaa antaa mahdollisimman paljon tietoa siitä, miksi tähän tilanteeseen on jouduttu. Monilla pienillä paikkakunnilla ihmiset eivät millään haluaisi hakea tätä, mutta tärkeintä on selvitä akuutista tilanteesta. Tuki voidaan myöntää nopeasti.

Joskus vanhemmat ovat sopineet, että elatusmaksuja maksetaankin kerralla enemmän niin, että taloudellinen tilanne helpottaa. Tiedän, jopa käyneen niin, että 16-18 vuotiaalle ei maksettu elatusmaksua, koska se oli maksettu etukäteen. Käsittääkseni  etävanhempi hankki silti harrastusvälineitä yms. nuorelle.

Jos jotain voi myydä, myy - eilen juttelin tuttavan kanssa ja aikoi laittaa lapsen turvaistuimen myyntiin ja avaamattomasta laturista arveli saavansa vielä omansa pois. 

Vaikka saisi lainaa tai tuen, kannattaa silti hakea kaikki mahdollinen ruoka-apu. Lisäksi jos arvelet, että teineillä olisi mahdollista saada vaikka kuinka pientä ansiotuloa, sitäkin kannattaa yrittää. Ja tuo miinuksella oleva tili pitäisi saada vähintäänkin nollille, eli jos saat lainan käteisenä, kannattaa tili nollata, ettei mene pankille kuluja.  

Kirjoittaessani tuntui, että kirjoitin aivan itsestäänselvyyksiä ja varmasti olet harkinnut kaikkia vaihtoehtoja. 

Vierailija
26/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät tulee keskiviikkona.

Vierailija
27/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teineistä ei enää saa lapsilisää.

Ulkona voi syödä jo esim. pieniä koivunlehtiä, myöhemmin voikukkia.

Vierailija
28/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kun näissä aina sanotaan, että käänny sossun puoleen. Niin ku olis joku automaatio, että sieltä saa.

Itselläni on tilanne, että mulla on ulosotto, jota ei missään huomioida menoksi (2/3 netosta) ja sillä lopulla maksan kaikki yksin.

Asumisen menoista ei voi tinkiä, vuokra ja, sähkö on pakko maksaa. Samoin puhelin ja netti. Näiden jälkeen sitten katsotaan, mitä syön. Usein se on kaurapuuroa. Ei auta kysellä sossusta tai diakonilta, kun eivät sitä ulosottoa huomioi.

Älä levitä väärää tietoa. Tässä on faktaa (huomioi kuitenkin viimeinen lause):

"Jos sinun tai perheenjäsenesi tulot ovat ulosoton kohteena, tuloista huomioidaan vain ulosoton jälkeinen osuus. Ulosottomiehen vahvistaman maksusuunnitelman mukainen maksu vähennetään myös huomioon otettavista tuloista. Vapaaehtoisesti maksettuja ulosottovelkojen suorituksia ei huomioida menona."

Vielä selkeämmin ilmaistuna:

"Jos ulosotto lähtee suoraan palkasta, eli et itse maksa sitä omalta tililtäsi ulosottoon, se otetaan menona huomioon. Jos maksat itse ulosottoa niin se on maksusuunnitelma, eikä sitä oteta menona huomioon."

Kumpikohan meistä elää tätä elämää? Multa on siis ilmeisesti väärin perustein evätty tuet ja muut. Yritetty on apuja vuosien varrella hakea. Mutta tää laki on ilmeisesti kelassa ym. tuntematon

Otappa se laki painettuna mukaan!

MUISTA ottaa KOPIOT kaikesta mitä kelaan viet! EI tarvii tapella ettet ole tooimittanut!

Vierailija
29/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kui kirjoitti:

Teineistä ei enää saa lapsilisää.

Ulkona voi syödä jo esim. pieniä koivunlehtiä, myöhemmin voikukkia.

Miten niin ei saa?

Vierailija
30/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä lakkaa kun täyttää 17v.

Vierailija
31/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ja taloudenhallinta!

Karvavisa käyttöön jos et muuta osaa.

Ja senhän sä jo osaat kun on jälkikasvuakin.

Vierailija
32/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ylipainoinen ja möin pil lua. Kysyntää oli paljon ja tienasin. Miehet kun eivät ole fantasioiltaan ja ihannenaisiltaan samanlaisia.

Mutta herkkä mieleni ei kestänyt.

Vierailija
33/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivubisnestä vaan eli nosta karvalompakosta

Vierailija
34/34 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi paikkakuntasi diakonia työntekijän yhteystieto. Häneltä saat neuvoja paikkakuntasi avustuksista. Joskus seurakunnalla on ruokaa pakastimessa jota antavat pahimpaan hätään.