Tampereella löytynyt lapsi ja aikuinen menehtyneenä
Iltalehdessä oli juttu juuri äsken. Ilmeisesti äiti surmannut itsensä ja pienen lapsensa. Suomessa olisi hyvä olla näihin tilanteisiin paikka, johon lapsen vain voi jättää, ilman kyselyjä ja yhteiskunta huolehtii tai etsii lapselle rakastavan perheen. Nyt on lastensuojelu ja virkapäivystys, mutta sinne pitää selitellä. Parempi olisi jos anonyyminä voi vain jättää kun mielenterveys prakaa.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei on niin rankkaa olla äiti nykypäivän naista alistavassa Suomessa. Toivottavasti hän ei saa ainakaan ehdotonta vankeutta.
Pääsee varmaan johonkin taide- ja väriterapiaan pariksi viikoksi.
Onhan suomalainen nainen se maailman sorretuin olento. Ja tätäkin lapsensatappajaa täällä naiset on heti valkopesemässä uhriksi
Missähän sen lapsen isä? Lymyää jossain puskassa, ettei vaan tunnistettaisi, sehän pilaisi elämän.
Lapsen isä ei varmaankaan edes tiedä olevansa isä.
Tämä tuli just minunkin mieleeni.
En lukenut koko ketjua, mutta kuinka moni äiti jättää hakematta apua huostaanoton pelossa? Laitos ei ole lapsen (eikä kenenkään) paikka, epätoivoisessa tilanteessa äiti ehkä kokee, että on parempi, kun lähtevät täältä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta meillä myös lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö ekat 2,5v.
Ja ihan oli kuule isä kotona ja heräsi siihen huutoon ihan samalla tavalla kuin minä.Tämä. Pienessä asunnossa, lastenhuone ja makuuhuone vierekkäin niin kyllä siihen lapsen huutoon herää joka kerta molemmat vanhemmat ja myös naapurit...
Voihan asiaa miettiä ihan järjenkin kannalta, sillä unta kuitenkin tarvitaan. Eli yö jaetaan herääjävuoroihin isän ja äidin kesken ja kun toisella on nukkumavuoro hän saa käyttää esim. korvakuulokkeita tai mennä vaikka pihahuoneeseen nukkumaan.
Mihin ihmeen ”pihahuoneeseen”? Aika moni perhe asuu ahtaassa kerrostaloasunnossa, jossa ääntä ei pääse mihinkään pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on surkea tilanne, työttömyyttä, mt-ongelmia yms. joita ei hoideta koska hoitoon ei pääse.
Aijaa, vaalitentissä eräs tamperelainen ministeri, pää-sellainen, hehkutti silmät säkenöiden miten ihana ja hyvä ja lämmin paikka Tampere on. Ja ihmiset ihania ja saa olla sellainen kuin tahtoo. Kotikaupungissani Helsingissä käsittääkseni tuo myöski n toteutuu. Tiedoksi vaan tälle fanaattiselle puhujalle, joka antoi ymmärtää, että hänen kotikaupunkinsa on ainutlaatuinen asian suhteen. Huvittuneena seurasin tuota performanssia.
Yksikään tutuistani ei ole tuossa junttimaisessa tuppukylässä viihtynyt. Opiskelut pakosta vieneet sinne.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nähnyt mitään epäilyttävää Hervannassa tai Hallillassa eilen lauantaina 14.30 asti?
No tuskinpa se äiti on siinä matkalla huudellut mahdollisille ohikulkijoille että mitä aikoo tehdä.
Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on lisätty lapsiperheiden kotipalvelua. Eikä tarvi olla mikään lastensuojelutapaus. Riittää kun on yksinhuoltaja perhe tai huoltajalla fyysinen tai psyykkinen sairaus tai perheessä muita kuormittavaa. Kotipalvelun työntekijä auttaa lähinnä lastenhoidossa. Mutta myös kotitöissä . Toinen vaihtoehto on hakea tukiperhettä jossa lapset viettää noin yhden viikonlopun kuukaudessa.
Moni tarvitsisi ihan vaan yhtenäistä yöunta vauva-aikana. Ei vauvaa tai taaperoakaan viedä tukiperheeseen ainakaan kovin kevein perustein. Joku jutteluapu tai kotiapua ei anna sitä mitä tarvitaan, eli unta.
Pyysin neuvolasta apua tilanteeseen, jossa lapsi oli 2v ja heräsi yhä edelleen jopa tunnin välein joka ikinen yö. Sanoivat ettei ole olemassa mitään apua mikä auttaisi öisin. En tarvinnut keskusteluapua, siivousapua tms, halusin vain nukkua kokonaisen yön. Onneksi lapsen sai sukulaiselle hoitoon siinä vaiheessa kun ikää oli enemmän.
Ihmettelen vaan että missä lapsen isä?
Olen eri mutta meillä myös lapsi herätti tunnin välein joka ikinen yö ekat 2,5v.
Ja ihan oli kuule isä kotona ja heräsi siihen huutoon ihan samalla tavalla kuin minä.Olisko sitä nukkumista voinut vuorotella, miksi molempien pitää valvoa,
Yleensä siinä vuorotellaankin, mutta kyllä lapsen itkuun yleensä herää koko talo.
Meillä oli yhtä aikaa vauva ja kehitysvammainen taapero.
Molemmat huusivat yöt.
Meni siinä aika pehmeäksi...
T:eri
Ihan mielenkiinnosta kysyn, en pahalla. Jos teillä oli pieni kehitysvammainen lapsi jonka hoito oletettavasti on rankempaa? Miksi teitte pienellä ikäerolla vielä toisen lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan oli kuule isä kotona ja heräsi siihen huutoon ihan samalla tavalla kuin minä.Tämä. Pienessä asunnossa, lastenhuone ja makuuhuone vierekkäin niin kyllä siihen lapsen huutoon herää joka kerta molemmat vanhemmat ja myös naapurit...
Voihan asiaa miettiä ihan järjenkin kannalta, sillä unta kuitenkin tarvitaan. Eli yö jaetaan herääjävuoroihin isän ja äidin kesken ja kun toisella on nukkumavuoro hän saa käyttää esim. korvakuulokkeita tai mennä vaikka pihahuoneeseen nukkumaan.
Mihin ihmeen ”pihahuoneeseen”? Aika moni perhe asuu ahtaassa kerrostaloasunnossa, jossa ääntä ei pääse mihinkään pakoon.
Totta kai, jos asut kerrostalossa, ymmärrät varmaan itsekin, ettei sinulla ole mahdollisuutta pihahuoneeseen. :) Pointti ei olekaan se, vaan se että asioita voi myös yrittää ratkaista marttyyrin viittaan kietoutumisen sijaan. Miksi molempien pitää herätä, jos teitä on kaksi ja olette lopen uupuneita? Vuorotelkaa nyt ihmeessä vastuuta. Nukkuu toinen sitten vastamelukuulokkeiden kanssa eri huoneessa, teltassa parvekkeella tai vaikka mökillä tai jonkun yön omenahotellissa, mutta eiköhän kuitenkin ole tärkeää niin äidille kuin isälle saada joskus kunnon yöunet. Sen jälkeen suhtautuu asioihinkin eri tavalla.
Ja antakaa lapsia rohkeasti hoitoon, jos joku mummu tai täti haluaa ottaa. Joskus tuoreet vanhemmat ovat vähän liian hysteerisiä lastensa suhteen. Kuljetaan sumussa ja pinna palaa ihan pienistä, mutta lapsia ei uskalleta antaa "vieraille" hoitoon, jotta saataisiin omia akkuja lataukseen. Siinähän lapsikin oppii perusturvaa, kun ei ole ihan koko ajan vanhemmissa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiat ei ole noin mustavalkoisia, jos perheessä koliikkivauva.
Meidän taloyhtiössä oli kolikkivauva ja vaikka talo rauhallinen, eikä elämisen äänet kuulu muihin huoneistoon, niin perheen kaikki naapurit oli hätää kärsimässä, itse mukaan lukien, kun lapsi alkoi huutaa tasan klo 9.00 ja sitä kesti aamu neljään n. 9kk ajan.
Se oli helvetell. aikaa myös naapureille ja kaikki rättiväsyneitä, mutta eipä tullut mieleen valittaa naapureille, kun näki livenä vanhemmat, jotka olivat "pystyyn kuolleet" ja vajaan vuoden aikana vanhentuivat vuosia.
Onneksi sekin aika meni ohi ja päätyi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, jos asut kerrostalossa, ymmärrät varmaan itsekin, ettei sinulla ole mahdollisuutta pihahuoneeseen. :) Pointti ei olekaan se, vaan se että asioita voi myös yrittää ratkaista marttyyrin viittaan kietoutumisen sijaan. Miksi molempien pitää herätä, jos teitä on kaksi ja olette lopen uupuneita? Vuorotelkaa nyt ihmeessä vastuuta. Nukkuu toinen sitten vastamelukuulokkeiden kanssa eri huoneessa, teltassa parvekkeella tai vaikka mökillä tai jonkun yön omenahotellissa, mutta eiköhän kuitenkin ole tärkeää niin äidille kuin isälle saada joskus kunnon yöunet. Sen jälkeen suhtautuu asioihinkin eri tavalla.
Ja antakaa lapsia rohkeasti hoitoon, jos joku mummu tai täti haluaa ottaa. Joskus tuoreet vanhemmat ovat vähän liian hysteerisiä lastensa suhteen. Kuljetaan sumussa ja pinna palaa ihan pienistä, mutta lapsia ei uskalleta antaa "vieraille" hoitoon, jotta saataisiin omia akkuja lataukseen. Siinähän lapsikin oppii perusturvaa, kun ei ole ihan koko ajan vanhemmissa kiinni.
Minun lapseni ovat jo täysi-ikäisiä ja pieninä he onneksi alkoivat nukkua täysiä öitä hyvin varhain. Voin kuitenkin kertoa, että jos meillä olisi ollut nukkumisongelma, mikään ehdotuksistasi ei olisi toiminut meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä minusta tuntuu, näin kolikkilapsen vanhempien naapurina, ettet ole ollut tekemisissä koliikkivauvan tai lapsen, jolle tulee hampaita ollut heidän kanssaan tekemisissä.
Siinä nimittäin saa vanhempien lisäksi, myös naapurit osansa, jos asuu krs- tai rivitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli sairaaloissa vauvalat, jonne vauvat vietiin ja äidit saivat levätä synnytyksen jälkeen. Nyt valvot pari vuorokautta synnytyksen takia ja sen jälkeen hoidat vauvan täysin itse.
Mutta usein on niinkin, että äiti ei itse hakua antaa vauvaa edes muutamaks8 tunniksi hoitajille hoitoon vaikka hoitaja tarjoaisikin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nähnyt mitään epäilyttävää Hervannassa tai Hallillassa eilen lauantaina 14.30 asti?
No tuskinpa se äiti on siinä matkalla huudellut mahdollisille ohikulkijoille että mitä aikoo tehdä.
Joidenkin olemuksesta voi jotain päätellä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jos ei ole yhtään silminnäkijöitä tolla matkalla tohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jätetään äidit aivan yksin pärjäämään lapsen kanssa eikä terveydenhuollossa kuunnella jos esimerkiksi lapsi ei nuku lainkaan ja itkee vain - esimerkiksi vuoden putkeen -on kuulema ”ihan normaalia”. Sekin on normaalia ettei äiti nuku vaikkapa vuoteen kahta tuntia pidempään missään kohti. ”Ihan normaalia”.
Viis veisataan vaikka olisi mitä ongelmia - tästähän vanhemmalle tulee tietysti aivan kelvoton olo - en osaa edes olla äiti. Tämä on surullinen tulos kun ei ennaltaehkäistä mitään, jätetään vain pärjäämään yksin.
Hyvä kirjoitus sinulta. Apua ei saa. Itse tarvisin apua, vuosia anellut,pyytänyt ei saada. Olen uupunut, väsynyt yh-äiti muttei sosiaalityöntekijöitä kiinnosta tai eivät ymmärrä uupumusta koska lukevat näistä kirjoista. Kyllä tämä maa on paska
Epäreilua. Meillä taas kunta käyttää turhia resursseja perheeseemme perhetyön merkeissä koska taustallani aikoja sitten päättynyt alkoholin liikakäyttö.
Tämä kaikki siis loppui jo ennen kuin tulin raskaaksi.
Nyt sossut käyvät kahvilla kerran viikossa ja tulevat neuvola käynneille mukaan, koska yli-innokas sosiaalityöntekijä ei usko että pysyn tipattomalla linjalla. Mitään viitteitä ei ole ollut, että olisin kiinnostunut juomaan taas.
Näin niitä resursseja käytetään vääriin kohteisiin, kun oikeasti apua tarvitsevat jäävät yksin.
Enkä ole yh, vaan avoliitossa lapsen isän kanssa joka osallistuu täysillä lapsen hoitoon ja kotitöihin 🙄
Vierailija kirjoitti:
"lähellä Hervannan liittymää"
Muutama kysymys. Onko se joillekin liian ankea betoninen asuinalue? Osa tampereen asukkaista on muualta tulleita. Onko hädässä olevilla tietoa kriisipuhelimesta tai tulkkia saatavilla myös muulloin kuin arkena. Entä mistä tiedetään kuka tekijä oli, miksi se olisi automaattisesti äiti.
En ole lukenut juttua, kun aihe ei minua kiinnosta eli en tiedä, missä teko tarkalleen on tapahtunut. Sen verran haluan kuitenkin oikaista, että ei Hervanta ole mikään ankea betoninen asuinalue. Toki kerrostaloja on vierivieressä, mutta metsä ympäröi aluetta joka puolelta. Kerrostalojen väleissä kulkee puilla reunustetut kävelytiet ja iahn oikeaan metsään laduille ja lenkkipoluille pääsee 5-15 min katujen tallaamisen jälkeen. Harvassa kaupunkipaikassa on luonto näin lähellä kuin Hervannassa, joten asuinalueen betonista ankeutta on turha syyttää.
Heti keittiöpsykolookit hyökkäämässä.
Mekään emme saaneet koskaan mitään apua neuvolasta. Vaikka jäin yksin 4kk vauvan kanssa kun mies lähti, ehdotettiin vain omakustanteista väestöliiton pariterapiaa, no ei meillä pienituloisilla ollut rahaa laittaa 100e / käynti terapiaan vaikka oltais sitä todella tarvittu. En ollut koskaan kuullut perheneuvolasta tai lapsiperheiden kotiavusta paitsi tämän vauvapalstan kautta. Olin ihan ihmeissäni näistä palveluista kun ensi kertaa luin..No meidän tilanne oli silloin jo ohi. Ei niistä palveluista meidän neuvolassa oltu koskaan mainittu sanallakaan. Olin varmaan liian reippaan oloinen vaikka olin aivan kuoleman loppu ja syvästi masentunut. Vieläkin, vaikka tuosta esikoiseni syntymästä on jo muutama vuosi, koen että tuolloin yhteiskunta hylkäsi meidät ja näytti todellisen olomuotonsa - apua EI Saa vaikka pyytää. Neuvolaan meni luotto 100%. Höpöhöpöjä siellä jutellaan, mutta mitään todellista apua sieltä ei saa. On ihan ok menettää mielenterveys vauva-aikana, Hei se on vaihe vaan, kuuluu asiaan.
Luojan kiitos me selvisimme omin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on surkea tilanne, työttömyyttä, mt-ongelmia yms. joita ei hoideta koska hoitoon ei pääse.
Aijaa, vaalitentissä eräs tamperelainen ministeri, pää-sellainen, hehkutti silmät säkenöiden miten ihana ja hyvä ja lämmin paikka Tampere on. Ja ihmiset ihania ja saa olla sellainen kuin tahtoo. Kotikaupungissani Helsingissä käsittääkseni tuo myöski n toteutuu. Tiedoksi vaan tälle fanaattiselle puhujalle, joka antoi ymmärtää, että hänen kotikaupunkinsa on ainutlaatuinen asian suhteen. Huvittuneena seurasin tuota performanssia.
Yksikään tutuistani ei ole tuossa junttimaisessa tuppukylässä viihtynyt. Opiskelut pakosta vieneet sinne.
Kertoo enemmän sinusta ja "trendikkäästä" tuttavapiiristäsi.
Satuhäissä kerran morsian kertoi, kuinka mies ehdotti "läpällä" lapsentekoa ja pam- seuraavassa kuussa hän olikin jo raskaana. Mutta sitten kun se mies kosi, niin sitä pitikin miettiä tooooooosi pitkään.
Minusta ihan käsittämätön ajatuskulku. Kyllä lapsi on suurempi päätös kuin avioliitto. Siitähän ukostahan kyllä pääsee eroon mutta minne tunget sen kakaran?
Itse olen toiminut juuri päinvastoin: olen mennyt naimisiin 7kk tuttavuuden jälkeen mutta miettinyt lapsentekoa sen jälkeen 12 vuotta. (Avioliittokin kesti 34v aina puolison kuolemaan asti).