Tässäkö vastaus haisevan hengityksen mysteeriin - hammasväliharjaus!?
Olen kärsinyt pahanhajuisesta hengityksestä vähintään koko aikuisikäni, jos en kauemmin.
Olen vuosien varrella saanut suuhygienisteiltä ohjeet langata, ja olen lankaillutkin (vaikken täysin päivittäin), mutta siitäkään ei ole ollut apua, sillä lankaamisesta huolimatta minulla on aina ientulehdus.
Palasin hammashoitoon kuukausi sitten ja sain suuhygienistiltä uuden ohjeen: käytä hammasväliharjaa.
Ja maailmani on mullistunut!! Alkuun sen hammasvälien hajun ja niiden tähteiden eliminoiminen oli niin motivoivaa, että harjasin välit päivittäin suorastaan innoissani.
Nyt, kuukautta myöhemmin, huomaan että ientulehdus on poissa, ja hengitys tuoksuu paljon raikkaammalta.
Käytättekö te muut hammasväliharjoja, vai hammaslankaa?
Kommentit (15)
Mä sanoisin, että monessa tapauksessa pahanhajuisen hengityksen syy on likainen kieli, kurkkupoimujen proput tai syvemmällä ruoansulatuskanavassa muhivat kökkeröt. Ei tietenkään ole haitaksi harjata ja putsata hampaita ahkerasti, mutta se ei ole ainoa tie onneen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Hammasväliharjako?
Ovat siis kuin ohuita hammastikkuja, joissa on kumiset, hellävaraiset harjakset, jotka harjaavat ja puhdistavat hammasvälit ja hoitavat samalla ikeniä.
Ap
No nieluun kerääntyviä proppuja ei harja poista. Hammasväliharjaa kyllä käytän. Muista dipata sitä hammasthnaan niin välitkin saavat fluoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on?
Hammasväliharjako?
Ovat siis kuin ohuita hammastikkuja, joissa on kumiset, hellävaraiset harjakset, jotka harjaavat ja puhdistavat hammasvälit ja hoitavat samalla ikeniä.
Ap
Tai ihan harjaksisiakin eli ei kumisia. Kaupoissa tarjolla kyllä. Itse suosin Ranbow-merkkisiä. Eri
Ollapa tuollaiset hammasvälit. Itsellä kun ei edes lanka mahdu kaikkiin väleihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että monessa tapauksessa pahanhajuisen hengityksen syy on likainen kieli, kurkkupoimujen proput tai syvemmällä ruoansulatuskanavassa muhivat kökkeröt. Ei tietenkään ole haitaksi harjata ja putsata hampaita ahkerasti, mutta se ei ole ainoa tie onneen.
Totta! Minulla ei ole koskaan ollut proppuja, olen ahkera kielen puhdistaja kielenkaapimella, ja ruuansulatuskanavasta en tiedä. Mutta minun tieni onneen taisi olla vain oikea apu ientulehdukseen ja näköjään myös minun leegojeni välisiin luoliin, joissa tähteet viihtyvät. :)
Ap
Mä ostin hammasväliharjoja, mutta ne eivät mahdu hampaideni väliin. Mutta mulla on yksi kinkkinen hammasväli, joka vuotaa herkästi verta ja sinne helposti jää jotain mujua, mutta silti siihenkään ei mahdu harja. Kuinka putsaan sen kunnolla? Pelkkä lankaus ei tunnu riittävän, niin kuin muihin hammasväleihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin hammasväliharjoja, mutta ne eivät mahdu hampaideni väliin. Mutta mulla on yksi kinkkinen hammasväli, joka vuotaa herkästi verta ja sinne helposti jää jotain mujua, mutta silti siihenkään ei mahdu harja. Kuinka putsaan sen kunnolla? Pelkkä lankaus ei tunnu riittävän, niin kuin muihin hammasväleihin.
Mulla on myös tosi pienet välit, mutta Rainbown 0,4mm hammasväliharjat (ne oranssit) mahtuu jotenkuten. Joskus jopa saksilla kynin harjoja vielä lyhyemmiksi, niin sitten alkaa mahtua.
Tuo harja on muuten hyvä, mutta sillä on lähes mahdoton puhdistaa reunimmaisten hampaiden väli. Se, joka jää siihen leuan viereen.
Ostakaa hammaslangan kuljetin, jos lanka ei muuten mene hampaiden väliin.
Harjan lisäksi kannattaa aina käyttää hammastikkuja. - Jos jokin väli vuotaa verta tai on kipeä, sitä on rassattava tehokkaasti, kunnes se paranee. Tulehdus lähtee rassaamalla.
Ei ole mikään ratkaisu jos haju tulee muualta kuin suusta. Itsellä refluksi aiheuttaa tuon hajun, suuhygieniani on vähän liiankin pikkutarkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa hammaslangan kuljetin, jos lanka ei muuten mene hampaiden väliin.
Harjan lisäksi kannattaa aina käyttää hammastikkuja. - Jos jokin väli vuotaa verta tai on kipeä, sitä on rassattava tehokkaasti, kunnes se paranee. Tulehdus lähtee rassaamalla.
Mikä apu siitä kuljettimesta on, jos se lanka ei yksinkertaisesti mahdu hampaiden välistä menemään? Minulla on niin ahtaat välit, että normilangat ei todellakaan mahdu ja ohuin lanka vaan katkeilee ja sitten pitääkin miettiä, miten saan kaiveltua pois ne langanpätkät hampaiden väleistä. Hammastikku ei mene milliäkään hampaiden väliin, joten siitä ei ole suurta iloa.
Vierailija kirjoitti:
No nieluun kerääntyviä proppuja ei harja poista. Hammasväliharjaa kyllä käytän. Muista dipata sitä hammasthnaan niin välitkin saavat fluoria.
Tätä minäkin sanoisin yleisimmäksi syyksi. Jos jollain on huomiota herättävän pahanhajuinen hengitys, kyllä se tuo proppujen löyhkä silloin on ollut.
Mikä se on?