Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime aikoina olen kuullut monen 50+ ikäisen irtisanoutuneen töistä

Vierailija
22.05.2021 |

ja jääneen kotiin vailla aikomusta hakea uutta työtä. Ja nämä ns. hyvistä työpaikoista, hyvällä palkalla, mutta ilmeisesi kuluttavaa työtä henkisesti. Ei enää mietitä että elämä on sitten joskus eläkkeellä vaan ymmärretään elämän rajallisuus.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän tuli melunnin työpäivänä edellisessä työpaikassa. 

Maatalouden siirto pohjoiseen oli onni

Jos edullisia tuotanto-olosuhteita vastaan tullaan voimakkaasti, tuotanto hakeutuu Suomen sisällä sinne, missä se olisi edullisinta. Kun luontokirjassa muunmaalaiset ovat suomalaista maataloustuotantoa vastaan, pitääkö tätä haittaa vielä itse lisätä sillä, että hylätään viljavat pellot ja raivataan tilalle paljon huonompaa suota? Jotka näin tekevät, luottavat mielestäni liikaa Kiinan pandapolitiikan pyyteettömyyteen. Jos vaikkapa kansainvälisissä konflikteissa päädytään siihen, että teollisuusmaat joutuvat supistamaan puolustusbudjettiaan ja avaamaan kauppaansa, äärioloihin ajettu Suomen puolustusvoimat joutuu paljon suurempiin vaikeuksiin kuin joutuisi, juos yrittäisimme itse tehdä aseteknologiastamme kilpailukykyisempää.

Samaa mieltä.

Vierailija
162/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Areenassa: Seksityöntekijä avautuu Ylen dokumentissa – Isa Häkkinen, 27, ei häpeä työtään vaan myy seksiä avoimesti

https://www.episodi.fi/uutiset/nyt-areenassa-seksityontekija-avautuu-yl…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän tuli melkoinen sekoketju yhden poreilijan toimesta mutta väliäkö tuolla.

Itse irtisanouduin 54-vuotiaana, enkä ole sitä katunut. Työyhteisö ja työkaverit olivat mahtavia mutta organisaatio oli joutunut täysin häikäilemättömien oman edun tavoittelijoiden käsiin ja sitä myöten oman työn mielekkyys meni ns. kankkulan kaivoon. Varsinkin kun näillä em. oli kalavelkoja maksettavanaan minulle ja olivat juuri pääsemässä päämääräänsä eli saamassa minut alaisekseen. Tienaan nykyään kahdessa tunnissa saman kuin aiemmin 12 tunnin työpäivänä edellisessä työpaikassa. 

Mitä teet kun tienaat noin hyvin 2 tunnissa?

Vierailija
164/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isa Häkkinen, 27, myy seksiä työkseen: “En keksi muuta työtä, josta saisin näin paljon palkkaa ja jossa olisi näin suuri itsemääräämisoikeus"

Neljän laudaturin ylioppilas vaihtoi 40-tuntisen työviikon tarjoilijana seksipalveluiden myymiseen – eikä hän häpeä työtään.

https://yle.fi/uutiset/3-11738880

Lidlin tuulikaapissa on kätevä suorittaa markkinoitia tai pullonpalautusautomaattien vieressä

Vierailija
165/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä työssä tienaa 6000 eur/kk ja paljon jää käteen verojen jälkeen.

Monessakin ammatissa ja käteen tuosta jää asuinpaikasta ja vähennyksistä riippuen 3.500 - 4.000 euroa.

Mä tienaan 7000e ja siitä jää 3990e käteen. Verotus on mukavaa, saman verran jää käteen tienasit sit 6000 tai 7000. Talousjohtaja olen.

On melko sama tienaako 4000 vai 7000.

Mulla ja mun puolisolla on about tuo tilanne ja molempien käteen jäävä summa alkaa kolmosella. Verotus on aivan järjettömän progressiivinen ja kiihtyy nopeasti.

Vierailija
166/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalouden harastuksen verukkeella siirretään valtavia summia veronmaksajien oikeaa rahaa maataloustukiaisina suurmaanomistajien haltuun.

Tällä puuhalla on vain marginaalisesti tekemistä ruokahuollon kanssa. Se nimittäin nostaa hintoja ja vaikeuttaa elintarvikkeiden tuottamista ja hankkimista. samalla tukiaiset estävät maatalouden henkiin palauttamisen syytämällä rahaa rökäletappiolliseen toimintaa ilman vastiketta, takaisinmaksuvelvoitetta tai edes toiminnan tehostamisvaadetta.

Maatalouden tuotos on inflaatio, saaste ja työn tuhoaminen.

Vierailija
167/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä 50+ ikäisillä vaihtoehtoja ole. Potkitaan pihalle työpaikoista. Aina tulee uusia yt-neuvotteluita joissa vanhat työntekijät pistetään pihalle. Moni neuvottelee kultaisen kädenpuristuksen työnantajan kanssa. Munkin työpaikalla tätä tarjottiin yt:n yhteydessä kaikille yli 50-vuotiaille mutta ilmeisesti siinä oli jotain laitonta kun homma ei edennyt. Sitten ne yli 50 v tuli kuitenkin irtisanotuiksi yt-menettelyssä.

Olen havainnut että noin 55 vuoden ikä on suurissa organisaatioissa vaarallinen.  Silloin yritetään potkia pois vaikka tekosyyllä.

Ihan oikein onkin kun jumittavat vanhukset pistetään pihalle. Työt kuuluu nuorille, vanhukset eläkkeelle. Yli 50 v työntekijä on pelkkä kuluerä. Saikutetaan ja vastustetaan kaikkea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.

Nauroin ääneen!😀

En ole ollut kuin parin päivän saikuilla joskus kunnon flunssan takia yli 20 vuoden työuran aikana. Tehkää nuoremmat sama perässä!

Uuden työpaikan työtehtävät juuri opettelin ja teen täyttä työviikkoa opiskellen maisterivaiheessa yliopistossa samalla. Nuorempien on turha tulla minulle sanomaan, että en jaksa, en opi uutta tai en uskalla kokeilla uusia asioita.

Tällä hetkellä olen töissä se, jolla on runsaasti elämänkokemuksen ja työkokemuksen tuomaa ns. hiljaista tietoa ja taitoa sekä alaani liittyvä uusin tieteellinen tieto. Että näin!

-50v-

Vierailija
168/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan maksu halukkuus on kausityön ulkomailta raahaamisen

myötä heikentynyt ja ostovoimaa pyritään kokoajan painamaan

alas eli pissataan omille nilkoille.

Vierailija
169/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä 50+kea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.

Nauroin ääneen!😀

En ole ollut kuin parin päivän saikuilla joskus kuämänkokemuksen ja työkokemuksen tuomaa ns. hiljaista tietoa ja taitoa sekä alaani liittyvä uusin tieteellinen tieto. Että näin!

-50v-

TROLLOLLOOO ONKS KIVA VASTAILLA ITSE ITSELLEEN JA TROLLATA KETJUA!!!

Vierailija
170/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä 50+kea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.

Nauroin ääneen!😀

En ole ollut kuin parin päivän saikuilla joskus kuämänkokemuksen ja työkokemuksen tuomaa ns. hiljaista tietoa ja taitoa sekä alaani liittyvä uusin tieteellinen tieto. Että näin!

-50v-

TROLLOLLOOO ONKS KIVA VASTAILLA ITSE ITSELLEEN JA TROLLATA KETJUA!!!

Anteeksi mitä? Oli muuten ensimmäinen kommentti minkä tähän viestiketjuun kirjoitin.

-Sama-

Vierailija
171/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä 50+ ika kiusataan nuoria työntekijöitä.

Nauroin ääneen!😀

En ole ollut kuin parin päivän saikuilla joskus kunnon flunssanttä näin!

-50v-

Maataloustuissa ja yritystuissa pitäisi olla tulorajat

aivan kuten esim. tt-tuista on. Maataloustuissa se voisi olla 50-100 000e/v

Näin tukikuppareista karsituisi nämä kepuliökyrikkaat kupparit

whalroosin poika,herlinit,enrootit,ym.

Maataloustuet pois vaan saadaan heti 6mrd säästöt!

Vierailija
172/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Valtion virkakoneisto on aivan liian ylisuuri, pöhöttynyt ja korruptoitunut.

- Hyväveli systeemi voi hyvin ja pelaa korkeilla panoksilla (sulle, mulle).

- Korona-ajan yritystukia maksetaan parhaille runoilijoille ja tarinankertojille.

- Halpatyövoimaa tuodaan, koska omille ei haluta maksaa kohtuullista palkkaa.

- Rikkaille on tarjolla huojennuksia ja etuisuuksia, joista köyhä voi vain

unelmoida. Esim. kotitalousvähennystä ei huonokuntoinen, pienituloinen vanhus

voi hyödyntää, koska raha ei riitä kunnolla ruokaan eikä asumiseen, ynm.

- Pienituloiset lapsiperheet voivat huonosti, eriarvoisuus kasvaa.

- Politikot haukkuvat työttömiä mitä härskeimmillä nimityksillä ja heidän omat

pikku kullanmurunsa jatkavat samaan tyyliin kouluissa. Koulukiusaaminen on

saanut alustan eriarvoisuudesta, jota yhteiskunnan äveriäät ruokkivat.

- Valtion rahat on suunnattu rikkaille, mm. kansanedustajat, ministerit, valtion

johtavat virkamiehet (ylisuuret palkat ja turhat etuisuudet, turhat työpaikat)

Ei ole ihme, jos kansa on pian kadulla. Toivotaan, että niin ei käy,

mutta alkaa pahalta näyttämään. Siellä on sitten työttömät ,

mielenterveysongelmaiset, mummot ja papat rollaattorineen,

äidit lapsineen. Tätäkö päättäjät haluavat pienituloisia kyykyttäessään.

Vierailija
173/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurmaanomistajien vastikkeeton rahoittaminen on pahimmin kansalaisten elintasoa ja ostovoimaa sekä työllisyyttä alentava tekijä.

Vastikkeettomat "maatalouden" tukiaiset suurmaanomistajille ovat tuhonneet syrjäalueiden elinkeinotoiminnan ja yhteisöt.

Maataloustukiaisten määrä on tarkoin varjeltu valtiosalaisuus, mutta jos saastuttamisen kustannukset otetaan lukuun, on vuosittainen vahinko pitkälti yli 10 miljardia euroa.

Vierailija
174/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän tuli melkoinen sekoketju yhden poreilijan toimesta mutta väliäkö tuolla.

Itse irtisanouduin 54-vuotiaana, enkä ole sitä katunut. Työyhteisö ja työkaverit olivat mahtavia mutta organisaatio oli joutunut täysin häikäilemättömien oman edun tavoittelijoiden käsiin ja sitä myöten oman työn mielekkyys meni ns. kankkulan kaivoon. Varsinkin kun näillä em. oli kalavelkoja maksettavanaan minulle ja olivat juuri pääsemässä päämääräänsä eli saamassa minut alaisekseen. Tienaan nykyään kahdessa tunnissa saman kuin aiemmin 12 tunnin työpäivänä edellisessä työpaikassa. 

Mitä teet kun tienaat noin hyvin 2 tunnissa?

Treidaan ja joskus myös shorttaan eri maiden pörsseissä. Tietenkin vaatii myös taustatyötä mutta sitä tein jo silloin, varsinkin viikonloppuisin, kun olin tuossa 12 tunnin työpäivien työssä. Tuo 2 tuntia ei pidä siten paikkaansa, että normaalisti ansaitsen n. 1500-2000 euroa noiden 2 tunnin aikana mutta toisinaan menee kiville, joten keskiarvoksi saattaa hyvin muodostua tuo. Tai voi se sittenkin olla enemmän.

Vierailija
175/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itsellisen akateemisen ammatin harjoittamisen 55-v iässä juuri koska tuntui, ettei se antanut rahan (n. 100 ke/v) lisäksi enää mitään sellaista, johon viimeisiä terveitä ja toimintakykyisiä vuosiaan kannattaa vaihtaa. 

Päätös oli helppo, koska työvuosikymmenten aikana olin jo sopeutunut varsin vähän kuluttavaan elämäntapaan. Halvat huvit (liikunta lähinnä) ja jo ajat sitten maksetut perushankinnat mahdollistavat aika pienten säästöjen riittämisen eläkeikään. Sen verran sukan varressa, että jonkun kuukauden vuodesta pystyy etelän lämmössä halutessaan viettämään.

Harrastuksesta tulossa "ajanvieteammatti" ja ehkä vähän tulon tynkääkin. Kun tulot jäävät johonkin 15 ke/vuosi, ei verotkaan pahasti iske.

Vierailija
176/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisellä voi olla työelämää takana jo enemmän kuin nuoremmalla työkaverilla elämää eli reilut 30v. Siinä ajassa on taatusti ehtinyt nähdä ja kokea kaiken työelämästä, hyvät ja huonot puolet. On myös nähnyt mihin suuntaan työelämä on menossa eli koko ajan vaaditaan enemmän ja nopeammin mutta pienemmällä palkalla. Esimiehet on mitä on ja yhteishenkeä ei työpaikoilla enää taida ollakaan. Lisäksi elämää on edessä vähemmän kuin takana ja ne edessä olevat vuodet on huonolaatuisempia (sairauksineen ja vaivoineen). Talo on maksettu, lapset maailmalla, ehkä sitä perintöäkin tullut ja säästöjä osattu kerätä työvuosien aikana. Kivut ja kolotukset repii kroppaa. Etenkin uskon että naisilla on se tilanne että silloin alkaa se kauan kaivattu OMA ELÄMÄ. Saa tehdä mitä haluaa kunhan pääsee vielä työnantajastakin eroon. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen että kannattaisi terveytensä sille menettää. Kekseliäs pärjää myös pienillä tuloilla. Näin minä ajattelin kun jäin työelämästä pois ja ikää 54v. 

Hyvin on asiat joillakin kun voi irtisanoutua.

Kivut ja kolotukset repii kroppaa...tietokoneen ääressä istuneet (joita valtaosa irtisanoutuneista) eivät kyllä tiedä kivuista ja kolotuksista mitään. Satunnainen pieni niskajäykkyys ei ole kipua.

Eri juttu olla kipeänä töissä kun tarttee sen palkan.

Pitää elää tulojen mukaan niin saa säästöönkin paljon ja voi jäädä töistä pois milloin siltä tuntuu. Katse aina tulevaisuudessa. Ei se ihan kivutonta ole istua koneenkaan ääressä mutta itse olen tehnyt lähes aina fyysisesti raskasta työtä. En tee enää, nyt se on loppu. Olen edellinen jolle kommentoit.

Mä olen jo kuuskymppinen, mutta aikoinaan äitini mulle sanoi, että 1/3 tuloista laitetaan aina säästöön ja sijoituksiin ja 2/3 tuloista on se, mitä käytetään. Tämä on ollut mulle erittäin hyvä neuvo. Ei ole pakko ottaa pankista kaikista suurinta asuntolainaa, minkä pankki olisi valmis myöntämään. Voi ottaa vähemmänkin, kuten itse tein. Voi muutenkin elää vaatimattomammin. Siis siten, ettei tili ole palkkapäivää edeltävänä päivänä tyhjä. Jos en tykkäisi työstäni kuin hullu puurosta, olisin varmaan lopettanut jo pari vuotta sitten.

Mua on aina kummastuttanut tämä että otetaan niin iso asuntolaina kuin vain mahdollista. Että ostetaan just se kämppä johon just ja just rahat riittää. Ymmärrän että pääkaupunkiseudulla on pakko usein ottaa se mikä löytyy ja että hinnat ovat aivan karseat, mutta muuallakin? En tajua sitä.

Vierailija
177/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Valtion virkakoneisto on aivan liian ylisuuri, pöhöttynyt ja korruptoitunut.

- Hyväveli systeemi voi hyvin ja pelaa korkeilla panoksilla (sulle, mulle).

- Korona-ajan yritystukia maksetaan parhaille runoilijoille ja tarinankertojille.

- Halpatyövoimaa tuodaan, koska omille ei haluta maksaa kohtuullista palkkaa.

- Rikkaille on tarjolla huojennuksia ja etuisuuksia, joista köyhä voi vain

unelmoida. Esim. kotitalousvähennystä ei huonokuntoinen, pienituloinen vanhus

voi hyödyntää, koska raha ei riitä kunnolla ruokaan eikä asumiseen, ynm.

- Pienituloiset lapsiperheet voivat huonosti, eriarvoisuus kasvaa.

- Politikot haukkuvat työttömiä mitä härskeimmillä nimityksillä ja heidän omat

pikku kullanmurunsa jatkavat samaan tyyliin kouluissa. Koulukiusaaminen on

saanut alustan eriarvoisuudesta, jota yhteiskunnan äveriäät ruokkivat.

- Valtion rahat on suunnattu rikkaille, mm. kansanedustajat, ministerit, valtion

johtavat virkamiehet (ylisuuret palkat ja turhat etuisuudet, turhat työpaikat)

Ei ole ihme, jos kansa on pian kadulla. Toivotaan, että niin ei käy,

mutta alkaa pahalta näyttämään. Siellä on sitten työttömät ,

mielenterveysongelmaiset, mummot ja papat rollaattorineen,

äidit lapsineen. Tätäkö päättäjät haluavat pienituloisia kyykyttäessään.

Asiaa!

Vierailija
178/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurmaanomistajien vastikkeeton rahoittaminen on parasta kansalaisten elintasoa ja ostovoimaa sekä työllisyyttä nostava tekijä.

Vastikkeettomat "maatalouden" tukiaiset jyväjemmareille ovat tuhonneet syrjäalueiden elinkeinotoiminnan ja yhteisöt.

Maataloustukiaisten määrä on hyvin tiedetty, mutta vaikka saastuttamisen kustannukset otetaan lukuun, on vuosittainen vahinko mitätön.

Samaa mieltä..

Vierailija
179/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys.

Vierailija
180/188 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedetään että maataloustulo on luokkaa 0,8 miljardia ja se suurinpiirtein vastaa verotettavaa tuloa josta sitten verot maksetaan niin verot maataloudelta noin 0,3 miljardia korkeintaan. No mistäs se 1,5 miljardia tulee? Tilastollisesti kaikki 2-verolomakkeen palauttavien kotitalouksien kaikki tulot tilastoidaan nimikkeen "maatalouden harjoittaja" alle. Vaikka tilalla olisi 5 hehtaarin harrastepelto ja ekonomi mies pankinjohtaja ja terveyskeskuksen johtava lääkäri vaimo niin heidän kaikki tulonsa tilastoidaan maatalouden harjoittajien tuloksi. Näin 1,2 miljardia onkon veroja lähinnä palkatuloista jotka tulisivat valtiolle joka tapauksessa riippumatta siitä onmko sitä maataloutta vai ei. Kun vielä tiedetään että maatalouden harjoittajien tuloista vain noin 30% tulee nykyisin maataloudesta niin huomataan mikä juju tässä on.

Nythän on niin että meillä tuki on suunnattu niin että se ei juurikaan halvenna ruokaa vaan hyödyttää ihan muita kuin kuluttajia. Katsotaan mikä on tilanne vaikkapa maidon osalta. Maitoa saa tuotuna Ruotsista, hinta kaupassa noin 70 c/l. Kotimaisen hinta on sama tai vähän päälle.

Nyt jos maito tuotetaan Utsjoella niin tuon kotimaisen hinnan päälle maksetaan maidon kansallinen tuki 30 c/l sekä pohjoinen kuljetustuki. Näin jos satun ostamaan kaupasta Utsjoelle tuotettua maitoa joko tölkissä tai juustona tai jonain muuna niin se maksaa minulle saman tai vähän enemmän kuin Ruotsista tuotu maito. Sen LISÄKSI maksan veroissani jokaisesta tuollaisesta litrasta noin 35 c/l erilaisina tukina. Missä kohtaa tässä ruoka halpeni??? Tuollainen Utsjoen pieni maitomäärä voitaisiin aivan hyvin tuottaa etelässä tuella 3 c/l. Mutta ei tuoteta vaan jostakin syystä halutaan ne tuet sinne maksaa vaikka ruoka ei sillä tuella halpene yhtään.