Viime aikoina olen kuullut monen 50+ ikäisen irtisanoutuneen töistä
ja jääneen kotiin vailla aikomusta hakea uutta työtä. Ja nämä ns. hyvistä työpaikoista, hyvällä palkalla, mutta ilmeisesi kuluttavaa työtä henkisesti. Ei enää mietitä että elämä on sitten joskus eläkkeellä vaan ymmärretään elämän rajallisuus.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Olen ”vasta” 40-vuotias, mutta tuntuu että olen ihan loppu työelämään jo nyt. 27 vuotta pitäisi vielä jaksaa. Olen sikäli onnellisessa asemassa, että asuntolaina on maksettu, mutta tokihan vanhassa (80-luvun) talossa aina kuluja on ja pakollista remonttia. Lapset tulossa teini-ikään, rahaa saa kyllä kulumaan. Mietin että mikä sitten enää edes motivoi käymään töissä, kun lapset lentäneet pesästä. Itse pärjään tosi pienelläkin, en ole koskaan materiasta juuri välittänyt. Matkustella tykkään, mutta kerran vuodessa riittää.
Toivoisin, että osa-aikatyö yleistyisi. Omalla alalla tuntuu vaan ihan mahdottomalta, kun joka päivä tärkeitä palavereja ja työasiat pyörii illallakin mielessä. Palkkani on kohtuullinen ja pärjäisin ihan hyvin puoletkin pienemmällä. Mutta onko osa-aikatyökään järkevää jos henkisesti kuitenkin koko ajan töissä...
Niinpä. Veikkaan että asiantuntijatyössä se osa-aikaisuus tarkoittaa että työmäärä on sama, mutta palkka pienenee.
Koskas patistetaan yrityksiä ottamaan lisää työntekijöitä?
Yrityksille kyllä kaadetaan rahaa pyytämättäkin,
mutta niiltä ei vaadita sen rahan vastineeksi yhtään mitään,
toisin kuin työttömiltä joilta jokaisessa keskustelussa
vaaditaan tukea vastikkeelliseksi
Vierailija kirjoitti:
Olen ”vasta” 40-vuotias, mutta tuntuu että olen ihan loppu työelämään jo nyt. 27 vuotta pitäisi vielä jaksaa. Olen sikäli onnellisessa asemassa, että asuntolaina on maksettu, mutta tokihan vanhassa (80-luvun) talossa aina kuluja on ja pakollista remonttia. Lapset tulossa teini-ikään, rahaa saa kyllä kulumaan. Mietin että mikä sitten enää edes motivoi käymään töissä, kun lapset lentäneet pesästä. Itse pärjään tosi pienelläkin, en ole koskaan materiasta juuri välittänyt. Matkustella tykkään, mutta kerran vuodessa riittää.
Toivoisin, että osa-aikatyö yleistyisi. Omalla alalla tuntuu vaan ihan mahdottomalta, kun joka päivä tärkeitä palavereja ja työasiat pyörii illallakin mielessä. Palkkani on kohtuullinen ja pärjäisin ihan hyvin puoletkin pienemmällä. Mutta onko osa-aikatyökään järkevää jos henkisesti kuitenkin koko ajan töissä...
Mistä tiedät onko sulla edes 27 vuotta jäljellä? Idea että koko elämä pitää uhrata työnantajalle on suoraan 1800 luvulta.
Tämä downshiftaus ei muuten ole mikään uusi ilmiö. Olen itsekin irtisanoutunut monta kertaa tyhjän päälle mutta aina palannut töihin myöhemmin. Uusi työpaikka on aina ollut parempi kuin entinen. 50 vuotiaan työllistyminen on tietysti vaikeampaa.
Ihanteellista olisi että ne joilla on työhaluja ja rahan tarvetra työllistyisivät helpommin ja ne jotka tarvitsevat huilia voisivat jäädä pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen ”vasta” 40-vuotiasisesti kuitenkin koko ajan töissä...
TROLLOLLOOO ONKS KIVA VASTAILLA ITSE ITSELLEEN JA TROLLATA KETJUA!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä 50+ ikäisillä vaihtoehtoja ole. Potkitaan pihalle työpaikoista. Aina tulee uusia yt-neuvotteluita joissa vanhat työntekijät pistetään pihalle. Moni neuvottelee kultaisen kädenpuristuksen työnantajan kanssa. Munkin työpaikalla tätä tarjottiin yt:n yhteydessä kaikille yli 50-vuotiaille mutta ilmeisesti siinä oli jotain laitonta kun homma ei edennyt. Sitten ne yli 50 v tuli kuitenkin irtisanotuiksi yt-menettelyssä.
Olen havainnut että noin 55 vuoden ikä on suurissa organisaatioissa vaarallinen. Silloin yritetään potkia pois vaikka tekosyyllä.
Ihan oikein onkin kun jumittavat vanhukset pistetään pihalle. Työt kuuluu nuorille, vanhukset eläkkeelle. Yli 50 v työntekijä on pelkkä kuluerä. Saikutetaan ja vastustetaan kaikkea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä 50+ ikäisillä vaihtoehtoja ole. Potkitaan pihalle työpaikoista. Aina tulee uusia yt-neuvotteluita joissa vanhat työntekijät pistetään pihalle. Moni neuvottelee kultaisen kädenpuristuksen työnantajan kanssa. Munkin työpaikalla tätä tarjottiin yt:n yhteydessä kaikille yli 50-vuotiaille mutta ilmeisesti siinä oli jotain laitonta kun homma ei edennyt. Sitten ne yli 50 v tuli kuitenkin irtisanotuiksi yt-menettelyssä.
Olen havainnut että noin 55 vuoden ikä on suurissa organisaatioissa vaarallinen. Silloin yritetään potkia pois vaikka tekosyyllä.
Ihan oikein onkin kun jumittavat vanhukset pistetään pihalle. Työt kuuluu nuorille, vanhukset eläkkeelle. Yli 50 v työntekijä on pelkkä kuluerä. Saikutetaan ja vastustetaan kaikkea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ”o elämä pitää uhrvetra työllistyisivät helpommin ja ne jotka tarvitsevat huilia voisivat jäädä pois.
älä trolli ( surkee semmoinen) hämmennä kun et oikeasti
näistä mitään ymmärrä. Menes vielä hetkeksi leikkimään vaikka
legoilla ennen iltatissimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssin jälkeen pääsee ansiosidonnaiselle vaikka irtisanoutuisi itse. Toivottavasti työnantaja palkkaa tilalle jonkun nuoren. Hyvä vaan, kun nuorille avautuu työpaikkoja.
Ei se nuoruus ole yksinään mikään meriitti työelämässä. Työelämässä tarvitaan kaikenikäisiä ihmisiä. Veetuttaa aina tuo nuoruuden ihannointi joka hiton asiassa. Elämän vaihe, joka on viimeistään kolmekymppisenä jo ohi.
Nuoruuden sininen liekki - sitä ihannoidaan nyt. Pitää olla draivia ja dynaamisuutta -- uusia nuoria voidaan ottaa kun ne 35+ joko lähtee itse ja tai laitetaan pois. Nyt kohkataan tietojärjestelmiä, kehityshankkeita, digitalisaatiota, chatti botteja, robotiikkaa yms. siinä tarvitaan nuoria jotka innostuksissaan tekee pitkää päivää. Yhä vähemmän on sellaisia hommia jossa osaaminen syntyy pitkän ajan kuluessa -- kirurgi, puuseppä jne...
Lähdin pois työelämästä. Huonoa johtamista, organisaatiouudistusta uudistamisen ilosta, huono palkka, huono sisäilma, umpisurkeat esimiehet, ei saa käyttää osaamistaan, tiedonkulkua hankaloitetaan tahallaan jne
N52 valtionhallinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä 50+ ikäastustetaan kaikkea ja kiusataan nuoria työntekijöitä.
Maataloustuet ovat Suomessa 4 miljardia euroa vuodessa eli tuhansia euroja perhettä kohden[1]. Toisen laskelman mukaan ne ovat noin 5 miljardia euroa vuodessa. Kummassakin luvussa olivat mukana vain EU:n tullimuurein sääntelemä ylihinta sekä veronmaksajien valtion ja EU:n kautta maksamat suorat ja epäsuorat maataloustuet Suomeen. Päälle on siis laskettava tueksi mm. vesistöjen saastuttamisen maksuttomuus.
https://liberalismi.net/wiki/Maataloustuet#Ainakin_4_miljardia_euroa_vu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ”o elämä pitää uhrvetra työllistyisivät helpommin ja ne jotka tarvitsevat huilia voisivat jäädä pois.
älä trolli ( surkee semmoinen) hämmennä kun et oikeasti
näistä mitään ymmärrä. Menes vielä hetkeksi leikkimään vaikka
legoilla ennen iltatissimaitoa.Olet ihan turha tässä keskustelussa. Takaisin puoluetoimistolle siitä.
Itse meinaan tässä 55-58 v jäädä oman elämän herraksi ja jättää pitkän hyvän uran taakse. 🤩🤩🤩🤩
Työllisyyden hoito näyttää olevan työttömien syyllistämistä.
Aivan kuin työttömyys olisi ihmisen vika. Ei ole, se on huonon politiikan tulosta.
Avoimet työpaikat oli aikanaan työvoimatoimiston seinällä, josta pystyi valitsemaan ammattiinsa sopivan työpaikan.
Ja työstä maksettiin TES:n mukainen palkka.
Töissä käydään elatuksen takia, eikä TALKOISSA.
Se vaan ei mene politikkojen kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöä tulee aika monelle viisikymppiselle.
Mitä perintöjä? Niiden vanhemmat asui homeissa omakotitaloissa syrjäseudulla, ei niistä taloista saa rahaa joutenoloon, enemmänkin ovat riesaksi.
Saa ilmaiseksi asuinpaikan.
Ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturva on niin hyvä, että työttömänäkin elää hyvin ja onnellisesti.
.. niin, tätä vartenhan tämä ketju on alunperin tehtykin. Että saa lietsoa vihaa työttömiä kohtaan. Miten on KAIKKI muut tuet`? Miksi niistä ei löydy täällä puhetta? Maataloustuki,yritystuet,jne.. tuki lista ois loputon! Kaikki tuet esiin! Mode ylläpitää tätä vihapuhe ketjua täällä ja lietsoo vihaa työttömiä kohtaan!
Vihapuhe on viestintää, joka lietsoo vihaa yhtä ihmistä tai ihmisryhmää vastaan(Esim.työttömiä kohtaan). Viestintä voi olla puhetta, mutta se voi olla myös esimerkiksi kirjoituksia, kuvia, symboleja, musiikkia, piirroksia ja elokuvia.
Vihapuheen tarkoituksena on useimmiten luoda kuva tiettyyn vähemmistöryhmään kuuluvista ihmisistä epäilyttävinä, epäluotettavina tai alempiarvoisina(Esim.työttömät). Vihapuhe loukkaa usein syvästi toisen henkilön ihmisarvoa.
Vihapuhe saattaa olla lainvastaista syrjintää yhdenvertaisuuslain nojalla, vaikka se ei välttämättä aina täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä.
Yhdenvertaisuuslain perusteella häirintänä kiellettyä on sellainen puhe tai ilmaisu, jolla useimmiten johonkin vähemmistöryhmään kuuluvan henkilön ihmisarvoa loukataan luomalla häntä kohtaan halventava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.
Esim työttömiin kohdistuvat loiset,laiskat,työhaluttomat,tuet pois-puheet).
Ihmisarvoa loukkaavan käyttäytymisen ei kuitenkaan tarvitse kohdistua suoraan tiettyyn ihmiseen ollakseen häneen kohdistuvaa häirintää, vaan se voi kohdistua myös ihmisryhmään.
Vihapuhe kohdistuu ihmisiin ja ryhmiin, jotka valikoituvat kohteiksi taustansa, henkilökohtaisten ominaisuuksiensa, tehtäviensä ja kannanottojensa perusteella.
Vihapuhe on erityisen haitallista muutenkin haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille ja vähemmistöryhmille.
Myös alustan ylläpitäjä on vastuussa esimerkiksi tilanteessa, jossa ylläpitäjän huomiota kiinnitetään sivustolla olevaan lainvastaiseen aineistoon,
mutta ylläpitäjä tästä huolimatta tietoisesti sallii aineiston pitämisen sivustollaan, eikä ryhdy toimenpiteisiin sen poistamiseksi.
https://syrjinta.fi/vihapuhe
Juuri noin
Vierailija kirjoitti:
Missä työssä tienaa 6000 eur/kk ja paljon jää käteen verojen jälkeen.
Monessakin ammatissa ja käteen tuosta jää asuinpaikasta ja vähennyksistä riippuen 3.500 - 4.000 euroa.