Haluaisin mökin, joka olisi ihan sellainen "erämökki" eli jotain sellaista kuin kansallispuistojen autiotuvat
Eli ei tarvitsi stressata puunaamisesta ja ylläpidosta, vaan se pyisisi siellä "kylmänä" ja tarvittaessa lämmittäisi kaminan ja voisi olla yön tai pari. Tietysti tontin pitäisi olla hyvä rantatontti. Ja rannalla pieni sauna.
Miten tällaista kannattaisi lähteä etsimään?
Kommentit (17)
Jaa-a. Eikö netistä löydy palstoja josta löytyy myytäviä mökkejä?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa ja päätynyt siihen että säästän rahat metsätilaan, ts. siis pelkkä metsätontti ja sitten pystytän sinne jonkun parakin/leikkimökin tms joka ei vaadi mitään lupia.
Tosiaan joku pieni valmismökki, joka tuotaisiin rekalla. Hyvä idea.
Kyllähän noita on. Lapissa, Kainuussa ja etelämmässäkin.
Mulla olisi tiedossa yksi ei mikään erämökki vaan sähköt on ja on upella niemellä puhtaan järven rannalla. On vain hinta älytön mutta ainahan voi tarjota. Kuusamosta löytyy. On pitänyt ainakin Tori.fi myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa ja päätynyt siihen että säästän rahat metsätilaan, ts. siis pelkkä metsätontti ja sitten pystytän sinne jonkun parakin/leikkimökin tms joka ei vaadi mitään lupia.
Vessapuoli vähän vielä mietinnässä mutta tietysti jos yksin on niinkuin nyt näyttää käyvän, sama kai se on mihin ämpäriin asiansa tekee muovipussiin ja vie aina pois tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tiedossa yksi ei mikään erämökki vaan sähköt on ja on upella niemellä puhtaan järven rannalla. On vain hinta älytön mutta ainahan voi tarjota. Kuusamosta löytyy. On pitänyt ainakin Tori.fi myynnissä.
Käsipumpulla vesi nousee järvestä, erillinen puusauna. Talveksi voi jättää kylmilleen, kun on ulkohuussi eikä jäätyviä putkia sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapuoli vähän vielä mietinnässä mutta tietysti jos yksin on niinkuin nyt näyttää käyvän, sama kai se on mihin ämpäriin asiansa tekee muovipussiin ja vie aina pois tms.
Vanhanaikainen ulkovessa toimii hyvin, jos käyttäjiä on vain yksi. Turvetta sekaan ja vessanalusta kompostiin kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikainen ulkovessa toimii hyvin, jos käyttäjiä on vain yksi. Turvetta sekaan ja vessanalusta kompostiin kerran vuodessa.
Ei noille metsätiloille välttämättä saa laittaa oikeaa ulkohuusia.
Rantatonttia et saa ihan pikkurahalla ja varsinkaan sellaista, jossa vedessä voit uida eikä tarvitse kahlata kaisloissa ja mujussa satoja metrejä. Jos pidät kalastuksesta, veden pitäisi olla myös niin kelvollista, että kaloja löytyy. Kyllähän tontteja Lapista ja Kainuusta löytyy. Yleensä vaatimustaso kasvaa eli alkaa kaivata muitakin mukavuuksia, kun Suomen kesä on vähäluminen mutta epävakainen ja kylmä.
Kompostoiva käymälä tietty pihaan, sinne vois nakata biojätteetkin. Haaveilen myös tällaisesta paikasta. Voisipa asua vakituisesti! Ei kuluja, ei ihmisiä. Sitten joskus erakoidun...
Jos saarimökki ei este, niin kannattaa katsella niitäkin.
Saa laittaa jos kompostoi jätteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisijallinen mökki vaatii aina luvan.
Katolle voisi laittaa aurinkopaneelin, niin saa kännykän ladattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän edullisia nämä!
Esim. tässä uusi mökki ja perustukset yhteensä vain 37000 €.
Sama haave kuin Ap:lla. Tuollaisia erähenkisiä, yksinkertaisia mutta siistejä mökkejä vain tulee tosi harvoin myyntiin. Ainakaan järkevän etäisyyden päässä Helsingistä, missä itse asun. Mutta unelma elää.