Mistä johtuu että maailman onnellisimpiin kuuluvassa Suomen maassa ei haluta lisääntyä?
Eikä välttämättä edes parisuhdetta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Kovasti sitä luotetaan sosiaaliturvaan. Kukapa tietää millainen yhteiskunta on 2070-2080 luvulla.
Mulla noin pääsääntöisesti kun karsinta alkaa siinä neljänkympin jälkeen, niin kun kaverit alkaa olla mullanalla, tuo omat lapset ja lapsenlapset iloa elämään ja muistuttaa että sitten kun itsekin pusket horsmaa, niin sinustakin jäi jälki.
Aika narsistista nähdä "jäljen jättäminen" noin tärkeänä. Itselleni ei ole mitään merkitystä tuollaisella - olen silloin kuollut, mitä väliä muistaako joku minut yhden sukupolven verran pidempään tai ei.
Ps. Jos en ole koko elämäni ajan voinut sietää lapsia, miksi hitossa haluaisin lapsenlapsia vierailulle?! Hell no, pitäkää kaikki kersat kaukana kiitos!
Mä tein omat lapseni yksin lahjasoluilla, koske en löytänyt sellaista miestä, jolle ei olisi tarvinnut ryhtyä äidiksi. Jos ei kotityöt ja tasa-arvoinen ja kunnioittava yhdessäolo onnistu, en tarvitse sellaista parisuhdetta elämääni. En myöskään jaksanut enää keskustella kolmevitosten miesten kanssa, jotka eivät joko vielä tienneet haluavatko lapsia tai ajattelivat hankkia niitä "sitten joskus". Ei naisilla ole aikaa odotella.
Tuolla on sitten deitit täynnä neljä-viisikymppisiä miehiä etsimässä nuoria naisia, kun se oikea aika hankkia lapsia vihdoin koitti heillekin. Ajoittain on havaittavissa aikamoista katkeruutta naisia kohtaan, kun ei itse neljävitosena kelpaakaan alta kolmekymppiselle naiselle.
Tough luck, meillä naisilla on vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä uskalletaan tehdä (pysyä lapsettomina) juuri niinkuin itse tahdotaan, siksi ollaankin onnellisia.
Se että jättää jotain tekemättä, ei vaadi mitään rohkeutta.
Ai kuten se että jättää ehkäisyn käyttämättä? Totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tulee lapsen tasolla olevia aikuisia huollettaviksi. Kuka enää jaksaa lisäksi omat lapset elättää?
Uskomatonta puppua! Mutta itsestäsi tuo paljastaa sellaisen piirteen, jonka evoluutio hylkää.
Jos olisi pakko joku mies huolia, valitsisin varmaan mieluummin paremman elämän toivossa tänne tulleen, puolen maailman yli uskaltautuneen kauniin, raittiin miehen kuin jonkun 8 sukupolvea savolaisessa peräkylässä istuneen junttipossun.
Olisi paremmat mahdollisuudet löytää itseni kaltainen rohkea ja sopeutumiskykyinen, joka haluaa oppia ja tehdä työtä.
Siinäpä se ongelma juuri on....tehdä työtä. Voi kumpa naisetkin innostuisivat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Pelkureita koko sakki!
Itse en enää luottais sosiaaliturvaan pelkästään. Olen onnellinen, että sain pari lasta aikoinaan. Ehkä jompi kumpi jaksaa pitää musta huolen kun olen vanha ja yhteiskunta on hajonnut.
Eikö suurin pelkuri ole se joka lisääntyy vain siksi, että pelkää olevansa muuten yksin vuosikymmenien päästä? Pahinta mahdollista sitku elämää - "sitku oon vanha, niin kyllä kannatti uhrata 20 vuotta nuoruudesta vanhemmuudelle".
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan Suomi on maailman onnellisin kansa, mutta kuitenkin Suomessa on eniten masennusta. Melkoinen paradoksi.
Korjasin aiemminkin mutta teen sen uudestaan.
Kyse on yhteiskunnan tarjoamista puitteista, onnellisen elämän reunaehdoista.
Ei ole tutkittu tunnetilaa saati asenneilmastoa.
On hyvin paljon itsestä kiinni, olisiko onnellinen ikinä missään, vai tykkääkö rypeä itsesäälissä, itseinhossa, halveksia tätä maata ja kansaa projisoiden omat heikot luonteenpiirteensä ympäristöönsä.
Nykyään, tässä ketjussakin, on paljon itsetutkisteluun kykenemättömiä, keskenkasvuisia ihmisiä.
Itselläni on vakavasta sairaudesta huolimatta asiat hyvin ja onnellinen elämä. Olen sovussa itseni ja läheisteni kanssa ja ihmettelen kovasti sitä, miksei somemies hae hoitoa kipeään päähänsä. Onko oikeasti hauskaa ja tyydyttävää rypeä siinä heikossa itsetunnossaan ja olemattomassa itseluottamuksessaan vihaten (=peläten) muita ihmisiä?
Minä en pelkää.
Työpaikat epävarmoja, jatkuvat irtisanomiset, asuminen ja eläminen tosi kallista.
Hallitus pitää huolen että jatkuvasti veroja vaan lisää maksettavaksi.
Eikö veroja joskus voisi laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä uskalletaan tehdä (pysyä lapsettomina) juuri niinkuin itse tahdotaan, siksi ollaankin onnellisia.
Se että jättää jotain tekemättä, ei vaadi mitään rohkeutta.
Ai kuten se että jättää ehkäisyn käyttämättä? Totta!
Ai silläkö vain nuo lapset pysyy hengissä. Olen näkönään hoitanut vanhemmuuden turhan vaikean kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tulee lapsen tasolla olevia aikuisia huollettaviksi. Kuka enää jaksaa lisäksi omat lapset elättää?
Uskomatonta puppua! Mutta itsestäsi tuo paljastaa sellaisen piirteen, jonka evoluutio hylkää.
Jos olisi pakko joku mies huolia, valitsisin varmaan mieluummin paremman elämän toivossa tänne tulleen, puolen maailman yli uskaltautuneen kauniin, raittiin miehen kuin jonkun 8 sukupolvea savolaisessa peräkylässä istuneen junttipossun.
Olisi paremmat mahdollisuudet löytää itseni kaltainen rohkea ja sopeutumiskykyinen, joka haluaa oppia ja tehdä työtä.
Siinäpä se ongelma juuri on....tehdä työtä. Voi kumpa naisetkin innostuisivat siihen.
Naisten työllisyysaste ja koulutusaste on korkeampi kuin miesten. Syrjäkylien savolaissepot ovat yksin koska naiset ovat kaupungeissa töissä.
Mutta trollille tikkari 🍭
koska naisista on tullut tyhmiä feministilepakkoja ja muslimeja ja ateisteja
enää ei löydy uskovista naisistakaan kuin läskejä ja neitsyytensä muslimille menettäneitä yh-akkoja
tosi kauniita ja israel-sotilas naisia ei ole enää, pilalla koko suomen rotu
venäjältä tai puolasta saa rotunaisen ja kristityn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti sitä luotetaan sosiaaliturvaan. Kukapa tietää millainen yhteiskunta on 2070-2080 luvulla.
Mulla noin pääsääntöisesti kun karsinta alkaa siinä neljänkympin jälkeen, niin kun kaverit alkaa olla mullanalla, tuo omat lapset ja lapsenlapset iloa elämään ja muistuttaa että sitten kun itsekin pusket horsmaa, niin sinustakin jäi jälki.
Aika narsistista nähdä "jäljen jättäminen" noin tärkeänä. Itselleni ei ole mitään merkitystä tuollaisella - olen silloin kuollut, mitä väliä muistaako joku minut yhden sukupolven verran pidempään tai ei.
Ps. Jos en ole koko elämäni ajan voinut sietää lapsia, miksi hitossa haluaisin lapsenlapsia vierailulle?! Hell no, pitäkää kaikki kersat kaukana kiitos!
Ihmettelen myös, kuinka lapsettomien itsekkyyttä paheksuvat perustelevat omaa lastenhankintaansa mm. sillä, että "sitten minusta jää tänne jälki seuraavien sukupolvien muodossa" ja tietty se perinteinen "sitten on mukavaa, kun omat lapset tulevat katsomaan minua, kun olen vanha". Tämäkö ei sitten ole lainkaan itsekästä?
Koska sosialismi. Syntyvyys on korkein alhaisen tulotason ja heikon sosiaaliturvan maissa. Sosialistien ratkaisu on ollut alhainen tulotaso ja korkea sosiaaliturva. Suomessa suuri osa ihmisistä elääkin sosiaaliturvan varassa. Se riittää normaalielämiseen mutta ei anna mahdollisuuksia perheen perustamiseen. Sosialistit kutsuvat tätä palveluiksi. Toisaalta työn vähyys ja työn kova verotus estävät ihmisiä siirtymästä sosiaaliturvan varasta vapaille työmarkkinoille ansaitsemaan oman elantonsa ja rakentamaan itse oman tulevaisuutensa. Ihmiset ovat sosiaaliturvaloukussa josta ei pääse pois.
Suomessa on niin paljon työttömyyttä ja kova verotus ettei lapsia kannata hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sinkkunaiset ja -miehet ovat aatteellisesti etääntyneet toisistaan, eikä parisuhteita muodostu entiseen tahtiin. Syrjäkylien konservatiiviset persumiehet jäävät yksin, vaikka yliopistokaupungeissa on paljon liberaaleja naissinkkuja, koska heille ajatus persumiehestä on horreur.
Tietenkin. Aivan tervettä ajatellen persumiesten heikkoa, ellei olematonta kykyä ajatteluun ja tunteidensa hillintään ja käsittelyyn. Ei kukaan nainen halua väkivallan kohteeksi.
Mikään ei estä noita miehiä lähtemästä opiskelemaan ja viisastumaan ja kohtaamaan naisia hiukan kehittyneemmällä tasolla kuin luolamiehet 10 000 vuotta sitten.
Melkomoista tyypittelyä.
Eivät ylimieliset ja -koulutetut naisetkaan kuulosta kovin houkuttelevilta, jos sallit tämän tyypittelyni.
Tietenkin sallin. Ja eikö olekin hirveän hyvä, ettei ketään pakolla pariteta keskenään?
Näiden ajatusmaailma taitaa enemmänkin mennä niin, että he osoittavat sormella kenet valkkaavat, mutta siltä naiselta ei kysytä.
He ovat samanlaisia,kuin sinä. Miten sokeita te miehet olette itsellenne ja omille asenteillenne? Tosissanneko kuvittelette olevanne parempia? Miksihän vanhin lakimme on 700 vuotta vanha Karjalan naisrauha.
Näin on käynyt ennenkin ja sitähän te erään äärilaidan pojat pelkäätte. Miehet vaihtuivat. Teillä on oikein teoriakin siitä.
Kyse on normaalista kehityksestä, jossa mukavuudenhaluiset, laiskanpulskeat miehet viihtyvät liian hyvin keskenään leikkimässä ja naiset ottavat heidän tilalleen rohkeampia, uteliaita miehiä, joilla on ollut halu ja uskallus lähteä kauaskin etsimään työtä ja onnea.
Han Solot tulevat ja syrjäyttävät Jabba the Hutit. Ihan rauhanomaisesti. Jabba mässyttää pitsaa loppuikänsä ja pelaa pleikkaa. Lopputulos on kaikkien kannalta hyvä.
Hei, unohdit mukavuudenhaluiset ja laiskanpulskeat naiset jutustasi. Mihinkä he joutuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta?
Koska se on normaalia, ei sinuakaan olisi jos ei joku olisi lisääntynyt.
Ei kaikki lapset synny haluttuina.
Seksi on monista mukavaa ja lapsia syntyy sen seurauksena, ellei ehkäisyä käytetä tai jos se pettää.
Ennen 1960-lukua ehkäisyä ei käytännössä ollut eikä ole isossa osassa planeettaa vieläkään.
Veikkaan että harvassa ovat ne henkisesti terveet naiset, jotka vapaaehtoisesti haluavat 10 lasta synnyttää.
Miehiähän tuo ei paljon hetkauta, aina voi karata vastuusta.
Jostain luin, että noin puolet lapsista syntyy humalassa sekoilun seurauksena. Tästä tosin on jo aikaa, se oli ennen netin yleistymistä kun ihmiset vielä tapasi baareissa, mutta kertoo paljon. Nykyään ei enää nuoret juo niin paljon, eikä käy baareissa vaan tutustutaan netissä, eihän siitä (vahinko)lapsia synny. Lapset tehdään harkitummin nykyään, mikä on ihan hyväkin asia, mutta toki silloin syntyy lapsia paljon vähemmän.
On toki muitakin syitä. Seksiä ylipäätään harrastetaan vähemmän kuin ennen ja myös hedelmällisyys on laskenut sekä naisilla että miehillä. Luonto ilmeisesti yrittää jarruttaa ihmisten lisääntymistä kun meitä on jo liikaa.
Parisuhde ja lapset eivät ole mikään automaattisesti onnelliseksi tekevä asia. Moni on sen oppinut jo lapsena omia vanhempiaan katsomalla eikä siksi halua kumpaakaan.
Lisääntyminen on huono diili naiselle: kroppa voi vammautua synnytyksestä, eläkekertymä pienenee kun hoitaa lasta kotona, mies yleensä häipyy takavasemmalle tai alkaa itsekkääksi mieslapseksi joten olet sitten YH (köyhyysriski kasvaa) tai kärvistelet huonossa liitossa kodinkoneen ominaisuudessa.
Ei naisen tarvitse kaikkea kestää (nykyisin). Luojan kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta?
Koska se on normaalia, ei sinuakaan olisi jos ei joku olisi lisääntynyt.
Ei kaikki lapset synny haluttuina.
Seksi on monista mukavaa ja lapsia syntyy sen seurauksena, ellei ehkäisyä käytetä tai jos se pettää.
Ennen 1960-lukua ehkäisyä ei käytännössä ollut eikä ole isossa osassa planeettaa vieläkään.
Veikkaan että harvassa ovat ne henkisesti terveet naiset, jotka vapaaehtoisesti haluavat 10 lasta synnyttää.
Miehiähän tuo ei paljon hetkauta, aina voi karata vastuusta.
Samaa mieltä, syntyvyys laskee, koska ei-toivottuja lapsia ei ole enää pakko synnyttää.
Pitäis löytää kumppani joka haluaa ja sitten olla sellainen elämäntilanne, että siinä on mitään järkeä. Kun on jatkuvasti ihan burn outissa työelämästä ja esim. pk-seudulla asumisen kalleudesta ja hankaluudesta, ja tulevaisuus näyttää epävarmalta ja pelottavalta, ei siinä paljon lisääntymiset huvita.
Suurin osa ihmisistä edelleen haluaisi lapsia ja suuri yksittäinen lapsettomuuden syy on sopivan kumppanin puute. Kyse ei ole vastuun välttelystä ja yksilöitä on ihan turha syyllistää lisääntymättömyydestä. On hyvä myös muistaa, että joka viides suomalainen kokee tahatonta lapsettomuutta, ja suurin osa heistä ei siitä ääneen puhu.
Lempeyttä keskusteluun siis!