Siirryin koulumaailmaan töihin (en ole opettaja), olen järkyttynyt opettajien käytöksestä
Heti alkuun huomio, en leimaa kaikkia opettajia! Mutta noin joka neljäs heistä katsoo lävitseni, kuin minua ei olisikaan. Törmäämme koulun käytävillä joka päivä, joka päivä tervehdin heitä iloisesti hymyillen vaikka he välttelevät katsettani. Tervehdittyäni he selkeästi vaivaantuvat ja tervehtivät pikaisesti "hei". Ja viilettävät nopeasti pois paikalta. Osa heistä on oppinut että tervehdin joka tapauksessa ja ovat alkaneet pikku hiljaa ottaa jopa katsekontaktia :D Koulusihteeri kävelee ohitseni kylmän viileästi ja huikkaan hänen peräänsä MOIKKA, hän pysähtyy ja kääntyy ja katsoo kuin idioottia 😀
Jotenkin hauska ollut seurata koko kevätlukukausi että he edelleen kuvittelevat olevansa minua ylempänä vain koska ovat opettajia. Se, mitä he eivät tiedä, niin mikä olin ammatiltani ennen koronaa ja ennen lomautusta ja irtisanomista... ja nyt siis uuden äärellä.
Toki on näitä ihania opeja jollaisia toivon omien lasteni koulutielle. He ovat kultaa ja saavat uskomaan koko ammattikuntaan ❤
Ja tiedän, ihan jo sivusta seuranneena että ala on hemmetin RANKKA. Mutta se ei tarkoita että niitä käytöstapoja ei tarvitsisi noudattaa 🙂
Kommentit (188)
Voi kuulkaa tietäisittepä minkälaista on olla töissä amiksessa sihteerinä… Noihin on pesiytynyt ylimielisin opettaja-aines. Pyydetään sihteeriä tekemään joku homma ja se sitten haukutaan, ja samalla haukutaan opiskelijoita, ja miksipä ei vielä muutama kollegakin alimpaan h-vettiin. Ja sitten jos sihteeri itse pyytää opettajaa tekemään jotain, niin sitä ei varmasti tehdä ajallaan ja siitä sitten kiukutellaan sihteerille, että tämä ei hoida töitään. Vttu tunnen verenpaineeni nousevan kun tätä kirjoitan…
Jälleen kerran: KAIKKI opettajat eivät ole samanlaisia, mutta urallani muutamassa peruskoulussa ja kahdessa amiksessa työskennelleenä eron ilmapiirissä kyllä huomaa.
ei enää ikinä amikseen!!!!!!!! Opettajat jo oppilaita pahempia.
Jos tuollainen sosiaalinen ähky tulee muutaman tunnin opettamisesta päivässä, niin onkohan ala oikea?
Tervetuloa kehitysvammaisten pariin, jossa asukit eivät ikinä pääse erityisestä rasittavasta käytöksestään.
t. ei tee tiukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.
Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...
Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.
Kieltämättä käsittämätöntä, että opettajan koulutuksen saaneiden ihmisten joukossa yleensäkään voi esiintyä laita oikeisto sympatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako yhtään kuulla, että neljännes opettajista suhtautuu ynseästi myös sijaisopettajiin ja muuten vain uusiin opettajiin? Opettajainhuone voi olla kuin viidakko, jossa eri heimot inhoavat toisiaan ja jossa pöytäkuntien rajat ovat ylittämättömät. Opettajat eivät ole yhtään sen parempia tai huonompia tässä asiassa kuin muutkaan ammattikunnat.
Yleensä kaikkein kyvyttömimpiä tervehtimään tai olemaan muiden kanssa tekemisissä, ovat Ma-Fy-ke opettajat. Halveksivat avoimesti esim uskonnon, filosofian ja muita "hömppäopettajia".
Tähän sanon, että humanistit opettaa matikistit lukemaan ja laskemaan.
Itse olen saanut olla jo 12 vuotta työyhteisössä, jossa lähtökohtaisesti tervehditään kaikkia, myös koulunkäynninohjaajia, keittiöhenkilökuntaa, siivoojia ja sijaisia. Oppilasjoukot harvemmin tervehtivät minua, mutta itse tervehdin kaikkia yksitellen käytävällä kulkevia oppilaita.
Koulusihteeri
Lääkärien keskuudessa on lausahdus: Opettaja ei ole ammatti, se on diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.
Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...
Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.
Kieltämättä käsittämätöntä, että opettajan koulutuksen saaneiden ihmisten joukossa yleensäkään voi esiintyä laita oikeisto sympatioita.
Mitä ihmettä? Opettajathan ovat perinteisesti kokoomuslaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnin jälkeen (ainakin minä) tarvitsen pienen rauhoittumisen. Ope saattaa olla niin kuormittunut ja uupunut 25 oppilaan (vaikka oppilaat olisivat kilttejäkin) tunnin jälkeen, ettei seuraavaalle tunnille eri tilaan siirtyesssään kamojensa kanssa ehdi kierrellä tervehtimässä jokaista koulun aikuista iloisesti hymyillen ja silmiin katsoen. Pitää vielä ennen tunnin alkua purkaa tavarat seuraavassa luokassa, kirjautua järjestelmiin, aukaista digimateriaalit valmiiksi, kerrata tuntisuunnitelma, hakea havainnollistamisvälineet ja -materiaalit, mahdollisesti järjestää ja tuulettaa luokka edellisten jäljiltä, tehdä taululle nähtäville tuntirunko... Ja aikaa on korkeintaan se 15 min tuntien välillä.
Eipä todellakaan ap olettanut että kierrellään tervehtimässä silmiin katsoen. Pelkkä hei tai nyökkäys riittää.
Ihan kaikilla naisvaltaisilla aloilla ja yrityksissä on tuo täsmälleen sama ongelma. Ja mikä on se yhdistävä tekijä kaikissa? Vastaus on naiset
Taitavat oikeasti vedellä viimeisiään. Eivät jaksa enää. Enpä usko, että he toisia pitävät huonompina.
Ei opettajien palkoilla missään hienoissa ravintoloissa käydä. Ihan arkista ja rankkaa työtä se on nykyaikana. Kyllä se meteli jo mitä kuulee rasittaa aika paljon hengistä hyvinvointia, ettei ehkä enää ole täydellisessä iskussa koko aikaa. Jää osa ulkoisista asioista huomaamatta, eikä kyse ole välttämättä siitä, etteikö haluaisi tervehtiä kaikkia.
Mun pomo opetusyhteisässä ei ainakaan tervehdi alaisiaan. Voi olla, ettei jaksa enää, jos joka paikkaan pitää revetä.
Joissakin kouluissa on aika kylmä ilmapiiri. Opettajat eivät tervehdi toisiaan ollenkaan tai on muodostunut kuppikuntia sen mukaan kuka on ollut pisimpään talossa, seuraavaksi pisimpään ja sitten ne vasta tulleet. Esim talossa kaikista kauneimmin olleet istuvat omassa pöydässään, seuraavaksi tulleet omassaan ja uudet omassaan. Kirjoittamattomatonta sääntöä ei saa rikkoa eikä mennä väärään pöytään istumaan. Hui kauheaa, se vasta kauheaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.
Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...
Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.
Kieltämättä käsittämätöntä, että opettajan koulutuksen saaneiden ihmisten joukossa yleensäkään voi esiintyä laita oikeisto sympatioita.
Mitä ihmettä? Opettajathan ovat perinteisesti kokoomuslaisia.
Ennen olivat perinteisesti kokoomuslaisia. Taitaa nykyään olla toisin. Taitaa myös nykyään opettajissa olla enemmän uskiksia esim lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaako yhtään kuulla, että neljännes opettajista suhtautuu ynseästi myös sijaisopettajiin ja muuten vain uusiin opettajiin? Opettajainhuone voi olla kuin viidakko, jossa eri heimot inhoavat toisiaan ja jossa pöytäkuntien rajat ovat ylittämättömät. Opettajat eivät ole yhtään sen parempia tai huonompia tässä asiassa kuin muutkaan ammattikunnat.
Tämä. Jos ap on kokenut ikäviä asioita, niin olen itsekin sekä sijaisohjaajana että sijaisopettajana. Olen yliopistokoulutettu ja opettajan pätevyyskin hankittu. Olenkin miettinyt, että suomalaisten lasten huono kouluviihtyvyys johtuu noista ikävistä opettajista. Semmoisia on lastenikin tielle joitakin sattunut. Suoranaista kiusaamista. Joissakin kouluissa tämä lähtee rehtoreista. Mutta sitten olen kyllä nähnyt oppilasmyönteisiä upeitakin rehtoreita. Ja myös ihania opettajia löytyy paljon. Mutta osalta aikuisista opettajista ja erityisopettajista puuttuu ihan peruskäytöstavat. Ja pahinta on se ylenkatse. Missään muissa työyhteisöissä, joissa olen toiminut, noin ei vaan voisi käyttäytyä. Peruskoulut ovat pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmalla olevat opettajat tervehtivät kaikkia.
Nykyään on yleistä että opettajissakin on sellaisia jotka äänestävät oikeistopuolueita. Ajatella...
Kuitenkin sosialistinen ammattikunta kuten armeijan henkilöstökin on. Saavat leipänsä veronmaksajien elatuksesta.
Kieltämättä käsittämätöntä, että opettajan koulutuksen saaneiden ihmisten joukossa yleensäkään voi esiintyä laita oikeisto sympatioita.
Mitä ihmettä? Opettajathan ovat perinteisesti kokoomuslaisia.
Ennen olivat perinteisesti kokoomuslaisia. Taitaa nykyään olla toisin. Taitaa myös nykyään opettajissa olla enemmän uskiksia esim lestadiolaisia.
Ainakin pk-seudeulla vaikuttavat olevan vasemmalle kallellaan kuka enemmän kuka vähemmän. Ja vihreitä. Osa ei malta pitää ideologiaansa piilossa. Inhotaan sitten näkyvästi toisenlaisia ideologioita kannattavia oppilaitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajien palkoilla missään hienoissa ravintoloissa käydä. Ihan arkista ja rankkaa työtä se on nykyaikana. Kyllä se meteli jo mitä kuulee rasittaa aika paljon hengistä hyvinvointia, ettei ehkä enää ole täydellisessä iskussa koko aikaa. Jää osa ulkoisista asioista huomaamatta, eikä kyse ole välttämättä siitä, etteikö haluaisi tervehtiä kaikkia.
Minä en pahastu, jos ei tervehditä. Ainoastaan, jos ollasn näkyvästi ilkeitä ja simputetaan. Näin on itselleni joitakin kertoja käynyt sijaisopettajana.
Opettajan työ on stressaavaa ihmissuhdetyötä. Tuntien välillä viiletetään paikasta toiseen pohtien samalla lukuisia käytännön asioita. Usein selviytymismoodissa, silloin ihminen sulkee häiriötekijät pois ja keskittyy olennaiseen. Mutta tämä lumihiutale vetäisee porot nokkaan kun ei häntä riittävästi huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikilla naisvaltaisilla aloilla ja yrityksissä on tuo täsmälleen sama ongelma. Ja mikä on se yhdistävä tekijä kaikissa? Vastaus on naiset
Sijaisopettajana olen huomannut, että nimenomasn naiset tervehtii ja on ystävällisiä. Miehet ei.
Ohjaajasta ei sinulle mitään apua tarvitse ollakaan. Hän on siellä ohjaamassa ja auttamassa oppilaita. Ei ole tarkoitus olla mikään open pikku apulainen, joka hoitaa juoksevat asiat ja toimii kopiokoneen käyttöliittymänä. Toki sitähän 99% opettajista toivoo ja toimii sen oletuksen mukaan. Pikku sihteeri, joka antaa opettajille aikaa ”vastuunkantoon” ja valitukseen. Valmistelee materiaalin tunnille ja laittaa luokan kuntoon. Vaikka niistä oikeasti maksetaankin opettajalle ja kuuluu opettajan työhön.
Tämä! Pahinta on, kun osa opettajista todella luulee, että ohjaaja on hänen pikkuapuri, johon käyttää valtaa vielä. Minua on kutsuttukin avustajaksi! Yksi opettaja kysyi toiselta opelta kerran, että onko sulla ollenkaan avustajaa🙄
Kerran Tinderissä tutustuin nelikymppiseen luokanopettajamieheen. Kutsuin hänet treffeille ja ehdotin, että voin viedä hänet syömään esim. Pancho Villaan tai Via tribunaliin ja että mä voin tarjota. Mies vastasi, että hän ei mihinkään ketjuravintolaan lähde vaan hänet pitää viedä hienoon ravintolaan.