Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysiluokkalainen tyttö loukkaa joka kerta, miten reagoida?

Vierailija
21.05.2021 |

Naamioi sanomisensa aina vähän vitsikkäästi tai "vain havainnoi". Ei ole oma lapsi, vaan miehen siskon tytär, jota tavataan melkein joka viikko. Miten tuohon pitäisi reagoida? En haluaisi jättää huomiotta, kun kyseessä on kuitenkin aika vanha tyttö jo, eli luulisi ymmärtävän, että puheensa voivat loukata. Hän on aina tehnyt tätä. Muut perheen lapset eivät käyttäydy näin. Vain tämä yksi. Tässä esimerkkejä:

Taidat olla vähän turvoksissa, kun sormus kiristää.
Sinulla on kyllä erikoinen tuo hiusraja...
En ole yhtä pullea kuin muut, niin minun tulee kylmä nopeammin.
Ajattelin tässä, että en taidakaan haluta pitkiä hiuksia, kun ei ne sovi sinullekaan.
Onpa sinulla karvainen käsi.
Tapaat äitiäsi niin harvoin, että kohta luullaan, että minä olen hänen tyttärensä (sanoi tämän tyttärelleni).

Alettiin jo viimeksi vitsailla menomatkalla, että mikäköhän on "viikon loukkaus", mutta kamalaahan tuo on jos käyttäytyy kaikkia aikuisia kohtaan noin... Tästä on tosi vaikea puhua lapsen äidin kanssa, kun tietysti nuo asiat ovat ihan paikkansa pitäviä ja vähän noloja... En tiedä tekeekö äidilleen samaa. Ja olisi kiva kyläillä ilman että tekee aina mieli varata kyläilyn jälkeen aika kampaajalle, alkaa laihduttamaan tmv.

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saisin tästä sellaisen käsityksen, että te vierailette heillä aivan liian usein. Hän on kyllästynyt teidän jatkuviin vierailuihinne ja haluaa huonolla käytöksellään saada teidät ymmärtämään olla tulematta heille. Sen vuoksi vihjailee siitäkin, että muut luulee sinua hänen äidikseen, kun olette heillä jatkuvasti. Tai ehkä hän on tietoinen vanhempiensa ajattelevan niin ja on heidän" asiallaan".

Vierailija
42/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän pitää sinua läheisempää tuttavansa kuin sinä häntä. Luulee, että sun kanssa voi rupatella kuin kaverille.

Ymmärrän tämän kommentin. Että on vähän kuin hurttia huumoria kaverien kesken. Kaverien kesken voi olla tällaista inside-juttua.

Miksi alapeukutat tällaista kommenttia? Tässä pointti oli se, että se, mikä tytölle voi olla normaalia kaverien kesken, ei ole sitä kaikkien muiden ihmisten kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko ikinä ajatellut että puhut tosi rumasti muille? Ymmärrän että olet varmaan kehityksestä jäljessä, koska  muut ikäisesi osaavat jo käyttäytyä hienosti ja puhua muille kauniisti, mutta pitäisikö sinulle jo hommata apua ettet jää ihan jälkeen muista?"

Tuolla voi aloittaa.

Vierailija
44/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voit suhtautua neutraalisti, mutta silti sanoa suoraan "tuollainen puhe on loukkaavaa". Piste. Asetut sillä lailla yläpuolelle. Mutta älä missään nimessä enää jatka sitä että olet kuin et olisi kuullut.

Vierailija
45/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensuroitu sivusto!!

Vierailija
46/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo NOKKELAA ole vaan TYHMÄÄ JA ILKEÄÄ.

Onneksi elämässäni ei ole tuollaisia pershorojen ja roskaväkihuorapukkien penskoja.

Vierailija
47/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oletko ikinä ajatellut että puhut tosi rumasti muille? Ymmärrän että olet varmaan kehityksestä jäljessä, koska  muut ikäisesi osaavat jo käyttäytyä hienosti ja puhua muille kauniisti, mutta pitäisikö sinulle jo hommata apua ettet jää ihan jälkeen muista?"

Tuolla voi aloittaa.

Mun mielestä kannattaa sanoa vaan tää: ""Oletko ikinä ajatellut että puhut tosi rumasti muille?". Sitten odotat ja katsot kysyvästi tätä tyttöä. Ei mitään tunteellista kostoreaktiota tai vastahaukkua, vaan aikuisen suhtautuminen. 

Alkaa varmaan kiemurrella penkissään, nolostuu, haukkuu ehkä lisää. Sitten voit vain toistaa "Puhut todella rumaan sävyyn ihmisille." Ja jatkat omia puuhiasi. 

Vierailija
48/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tyttö piikittelee nokkelasti ja ap voisi yrittää keskustella hänen kanssaan siitä ilman, että hänellä on itsellään tunteet pinnassa. Siinä hengessä, että toisen ulkonäön kommentoiminen on sellainen aihe, että hän voi loukata silloin.

Sarkasmillakin on rajansa. Jos heittää koko ajan nasevia, loukkaavia vitsejä, katoaa koko huumori lopulta siitä. Jäljelle jää vain kyyninen tosikko joka ei ole enää hauska tai nokkela.

Sehän se juuri. Olen nyt monessa kommentissa kertonut, että se, mikä tytöstä on ilmeisesti hauskaa kaverien kesken, ei toimi muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
49/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuonikäisenä ja vanhempanakin kova töksäyttelemään ja turhan suorapuheinen. Ulkonäöstä en kommentoinut, sen sentään tajusin törkeäksi, mutta muusta kyllä. Jälkeenpäin ajatellen olisi ollut hyvä, jos joku olisi sanonut ettei tuollainen käytös ole ok ja että siitä seuraa itselleni harmia jatkossa. Siis ihan asiallisesti ottanut ongelman puheeksi.

Omalla kohdallani käytös johtui ainakin suurelta osin pahasta olosta ja myös kotoa saadusta vinksahtaneesta mallista. Eivät nuo seikat kuitenkaan olleet mikään puolustus minun(kaan) tapauksessani. Ja muiden lisäksi myös itse sain asiasta kärsiä, todellakin.

Vierailija
50/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti turpaan ja toinen torvisoittoa. Eiköhän lopu nasevat kommentit.

Vierailija
51/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvata paksumpi nahka, ettet pahoita mieltäsi teinin tokaisuista.

Kerropa mitä tuo ihan käytännössä tarkoittaa? Todella ympäripyöreetä huutelua, jossa ei ole mitään muuta pointtia kuin piilotettu omakehu kuinka itse on voimakas ja toinen heikko. Säälittävää.

Ihminen, jolla normaali itsetunto, ei ota lapsen tokaisuja "loukkauksina". Aikuinen ihminen on tällaisen yläpuolella tai ainakin pitäisi olla. Varsinkin kun lapsen tokaisut ovat apnkin mielestä totta.

Kyseessä ei ole mikään lapsi vaan iso ihminen, 15- vuotias tietää mitä voi puhua ja mitä ei. Lässytät kuin kyseessä olisi 4- vuotias. Ap, kysy häneltä mikä häntä vaivaa kun puhuu loukkaavasti? Kerron että tuollainen on ärsyttävää naljailua. Kissa pöydälle vaan. Itse en tuon tasoista veetuilua miltään teiniltä kuuntelisi hetkeäkään.

Vierailija
52/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös ottaa napakamman sävyn jos hän jatkaa tyyliin "no mutkun sähän OOT läski".

Siihen voit ihan näkyvästi jo suutahtaa. Sanot että ne asiat että elämässä ei voi kohdella muita ihmisiä noin että purkaa oman pahan olon muihin haukkumalla niitä. Pysyt jämptinä ja käytännössä läksytät teiniä.

Vierailija
53/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla voi aloittaa.

Mun mielestä kannattaa sanoa vaan tää: ""Oletko ikinä ajatellut että puhut tosi rumasti muille?". Sitten odotat ja katsot kysyvästi tätä tyttöä. Ei mitään tunteellista kostoreaktiota tai vastahaukkua, vaan aikuisen suhtautuminen. 

Alkaa varmaan kiemurrella penkissään, nolostuu, haukkuu ehkä lisää. Sitten voit vain toistaa "Puhut todella rumaan sävyyn ihmisille." Ja jatkat omia puuhiasi. 

Siis aikuinen käy vain tokaisemassa että "puhut rumia" selventämättä asiaa? Kyllä tyttö perustelut ansaitsee ja sen, että asiasta keskustellaan.

Vierailija
54/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano joka kerta tytölle suorat sanat siitä, että hän on epäkohtalias ja käske lopettamaan sellaiset puheet. Jos se ei auta, niin yritä pyytää tytön äidiltä josko hän voisi rangaista tyttöä.

Kaikilla on oikeus ilmaista tunteensa. Ei siitä kuulu rangaista!!!

Loukkaus = tunne? Ok :D

Vierailija
55/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kenties kavereidensa kanssa laukoo keskenään vastaava "hauskaa läppää". Kuule ja näkeehän noita juttuja turuilla ja toreille sekä somessa.

Tilannetajua ei hänellä ole, ei ymmärrystä että kaikkien kanssa ei voi puhua samalla tavalla. Voiko olla niin epävarmakin että hermostuksissaan puhuu mitä sulki suuhun tuo. Tourette? Asperger? Tai vain huonosti kasvatettu.

Huonosti kasvatetut lapset kuuluvat historiaan. Nykyisin lapsilla on jokin diagnoosi jos heidän käytöksensä on ei-toivottua.

Vierailija
56/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki nuo kommenttinsa liittyvät ulkonäköösi. Itse lataisin heti hänen sanomisensa perään jonkun yhtä tympeän kommentin hänen ulkonäköönsä liittyen:

Hän: ”Onpas sulla karvainen käsi!”

Sinä: ”Onhan se, mutta onneksi karvoja on vähemmän kuin sinun jaloissasi!”

Ja naurua päälle. Tämmöisen voi heittää, vaikka neidin jaloissa ei olisi karvan karvas.

15vee kyllä tietää mitä voi toiselle heittää ja mitä ei. Kun joka kerta alkaa saamaan saman tason heiton takaisin, alkaa into heittelemiseen vähentyä.

Itselläni oli samankaltaista tytärpuoleni kanssa. Hän saattoi kommentoida:

-”Kun tuonne humanistiseen tiedekuntaan pääsee opiskelemaan kuka vaan.” ( Itse olen sieltä valmistunut). Minä siihen: No miksi ihmeessä et sitten ole siellä opintojasi a

loittanut? (Hän ei ole päässyt MINNEKÄÄN opiskelemaan)

Vierailija
57/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas ihminen huomauttaisi reilusti ja hyvässä hengessä asiasta. Pidä rajasi, kohteliaasti.

Vierailija
58/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omituisia nämä kommentit että pitäisi vain vaieta, tai että tuo olisi ihan normaalia käytöstä. onko kiva sitten loppuelämä vältellä tätä naista sukujuhlissa?

meidän pitää KASVATTAA nuoria. olen minäkin teininä tokaissut jotain tylysti, sain siitä napakan palautteen. tottakai itketti ja nolotti mutta toisaalta tajusin alkaa sen jälkeen vähän ystävällisemmäksi. omalla kohdalla se oli tahatonta, mutta jokuhan voi pilkata tahallaan.

vaikkei hän ole sun lapsi. voit silti aikuisena sanoa suoraan että sulla on tapana puhua todella loukkaavasti muille ihmisille. tällaiset ei opi eikä muutu jos aina luimistelee, ne vaan oppii että tuolle tädille saa aina sanoa ilkeästi kun ei sano vastaan.

en tiedä miksi osa on tuollaisia, onko oppinut kotoaan tavan, voiko pahoin, vai onko empatiakyky kehittymättä. mutta nyt stoppi sille. ei kasvateta ilkeitä suomalaisia jooko.

No tämä just. Tosin eipä tartte ihmetellä minkä takia lapsilla aikuisista puhumattakaan ei ole minkäänlaisia käytöstapoja ja kunnioitusta muita kohtaan jos tämä on mukamas "ihan normaalia" ja käyttäytymistä joka tulee vain sietää.

Kasvattakaa nyt herranjesta ne lapsenne, se on teidän työ kun olette tänne ne pukannut. Mielestäni AP:n tehtävä ei edes olisi tyttöä huomauttaa sopimattomasta puhuttelutyylistä, vaan vanhempien. Todella noloa vanhemmilta jos eivät ole tähän puuttuneet. Itse olen sen luontoinen, että vaikka en jaksaisi loukkaantua muiden sanomisista, niin sanoisin takaisin jotain sarkastista tytön aurinkoisesta luonteesta ja ystävällisyydestä.

Tytöllä on joko huono itsetunto, tai sitten ottanut jostain näpäyttelevästä hahmosta vaikutteita ja ajattelee olevansa hauska ja cool. 

Vierailija
59/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla voi aloittaa.

Siis aikuinen käy vain tokaisemassa että "puhut rumia" selventämättä asiaa? Kyllä tyttö perustelut ansaitsee ja sen, että asiasta keskustellaan.

Puhut todella rumaan sävyyn ihmisille ja se ei ole ok. Miten sitä pitäisi lisää selventää?

Kun tyttö kysyy jotain ai miten muka, niin siihen tietysti kannattaa sanoa enemmän. Mutta jos tyttö vaan hiljenee nolona heti niin miten tuota kannattaisi perustella? 

Vierailija
60/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan sekin olisi ihan aiheellista lapselta suoraan kysyä, että minkä takia hän on tahalleen ilkeä ja haluaa loukata toista? Mitä hän saa siitä että toiselle tulee paha mieli?