Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ysiluokkalainen tyttö loukkaa joka kerta, miten reagoida?

Vierailija
21.05.2021 |

Naamioi sanomisensa aina vähän vitsikkäästi tai "vain havainnoi". Ei ole oma lapsi, vaan miehen siskon tytär, jota tavataan melkein joka viikko. Miten tuohon pitäisi reagoida? En haluaisi jättää huomiotta, kun kyseessä on kuitenkin aika vanha tyttö jo, eli luulisi ymmärtävän, että puheensa voivat loukata. Hän on aina tehnyt tätä. Muut perheen lapset eivät käyttäydy näin. Vain tämä yksi. Tässä esimerkkejä:

Taidat olla vähän turvoksissa, kun sormus kiristää.
Sinulla on kyllä erikoinen tuo hiusraja...
En ole yhtä pullea kuin muut, niin minun tulee kylmä nopeammin.
Ajattelin tässä, että en taidakaan haluta pitkiä hiuksia, kun ei ne sovi sinullekaan.
Onpa sinulla karvainen käsi.
Tapaat äitiäsi niin harvoin, että kohta luullaan, että minä olen hänen tyttärensä (sanoi tämän tyttärelleni).

Alettiin jo viimeksi vitsailla menomatkalla, että mikäköhän on "viikon loukkaus", mutta kamalaahan tuo on jos käyttäytyy kaikkia aikuisia kohtaan noin... Tästä on tosi vaikea puhua lapsen äidin kanssa, kun tietysti nuo asiat ovat ihan paikkansa pitäviä ja vähän noloja... En tiedä tekeekö äidilleen samaa. Ja olisi kiva kyläillä ilman että tekee aina mieli varata kyläilyn jälkeen aika kampaajalle, alkaa laihduttamaan tmv.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan tärkeää mainita tuo että mistä tuo oikein kumpuaa, ja että hyvällä itsetunnolla varustettu ei hauku toisia tuolla lailla. Siis vähän elämänohjeita kehiin siihen toruntaan.

Vierailija
82/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sillä tytöllä itsellään kaikki ok? Esim autisti voi ilkeillä ja monet mielenterveyden häiriöt näkyä tylynä käytöksenä. Voi toki olla, että on masentunut, kun ei ole kavereita ja ilkeilee siksi. Ei oikein kuulosta hyvinvoivalta nuorelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä joku aikuinen ihminen piittaa murrosikäisen sukulaistytön sanomisista.

Normaali ihminen antaisi menneä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ainahan teinit ovat olleet nokkavia ja kaiken tietäviä sanankäyttäjiä, ja oikein tahallaan haluavatkin loukata.  Tai sitten eivät edes tajua loukkaavansa ja arvostelevansa.

Heidän tapansa puhua on vinoileva myös omassa piirissään, huumorilla heitetään ja lujaa eivätkä he kokemattomuuttaa edes tajua, että voivat loukata sillä ihmisiä.

Tuon huomaa jo heidän asioinnistaan eri asiakaspalvelupisteissä.

Miten herkkä ap oikein on, vaikka hänellä on samanikäinen tyttö itsellään?

Ihmiset ovat ja nuoret ovat erilaisia, eivät ole tehty samaan muottiin.

Miten tyttö on kotona kasvatettu ja koulittu?

Vierailija
84/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää muuten tasan tarkkaan, mitä tekee ja nauttii siitä. Elämä aikanaan opettaa sitten.

Vierailija
85/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietää muuten tasan tarkkaan, mitä tekee ja nauttii siitä. Elämä aikanaan opettaa sitten.

Mutta nyt ei ole opetukselle eli kasvatukselle tarvetta ?

Vierailija
86/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupea heittämään samanlaista jerryä takaisin.

Vierailija
87/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei lapselle voi vastata samalla tavalla. :D

Onpa sinulla valtavat jalat. Uskon, että kasvat vielä pituutta. 

Minulla ei KOSKAAN ollut noin näppyläinen iho. 

Ohuistakin hiuksista voi näköjään saada ihan kivan kampauksen. 

Mukavaa, että kaupassa oli vaatteita myös sinun mitoillasi olevalle. Olet tainnut periä isäsi pitkäselkäisyyden.

Onkohan teillä perimää jostain toisesta maasta, kun sinulla on noin pienet silmät?

Älä sure, ei sinun tarvitse olla älykäs. Yrität löytää jonkin yksinkertaisen työpaikan. 

Vierailija
88/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina tehnyt tätä"

No siis tuohon olisi pitänyt puuttua heti eikä vasta vuosien päästä. Nyt törkyturpa kuvittelee, että sun loukkaaminen on sallittua ja kaikkien mielestä hyvä juttu. Miten olet edes lähtenyt mukaan ja vielä oudompaa, vitsailet puolisosi kanssa millä sua solvataan? Kumma ettei se häntäkään tunnu haittaavan. Mun mies tekisi selväksi teinille että oli viimenen kerta kun puhuu epäkunnioittavasti kenestäkään. Jollen itse ehtisi ensin.

Vierailija
89/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaisin ihan neutraaliin sävyyn, että olipas epäkohteliaasti sanottu, tuommoinen kommentti voi jonkun mielestä tuntua pahalta/loukkaavalta. Ja riippuen miten läheinen suhde tytön kanssa on, ottaisin puheeksi tarkemmin. "Oletko huomannut, että sinä puhut usein hyvin epäkohteliaaseen/loukkaavaan sävyyn? Tiedätkö että tuommoiset kommentit voivat loukata toisia, ei kannata puhua tuommoisia juttuja jos haluaa olla pidetty ihmisen keskuudessa. Hyviin käytöstapoihin kuuluu, että osaa olla möläyttelemättä ilkeitä kommentteja, jos ei ole ystävällistä sanottavaa niin kannattaa jättää sanomatta. Jos ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, on kaikilla mukavampi olla."

Hän on teini, sinä aikuinen. Älä alennu hänen tasolleen, mutta älä myöskään hiljaa hyväksy noita kommentteja. Se on lapsen omaksi parhaaksi että joku neuvoo. Jos hän on tahallaan ilkeä, tuommoinen neutraali vastaus osoittaa ettei hänen ilkeilynsä tehoa sinuun ja saa hänet vaikuttamaan lapselliselta, joten hän ehkä lopettaa sen. Jos hän taas on vaan möläyttelijä, niin se saa ehkä ajattelemaan.

Vierailija
90/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, että on olemassa niin paljon veemäisiä lapsia, teinejä JA aikuisia, kun tämän keskustelun vastauksia katsoo. Yllättävän monen mielestä on ihan ok laukoa törkeitä ja pilkkaavia kommentteja muille, eihän lapsen sanoista saa loukkaantua. Hohhoijaa.

Ysiluokkalainen on tarpeeksi vanha tietääkseen, ettei tuollaiset kommentit ole hyvää käytöstä. Jos lapsia ei kasvata ja antaa heille törppöä esimerkkiä, niin sitten heistä kasvaa ikäviä kommentteja laukovia, hapannaamaisia aikuisia.

Kasvattakaa ja opettakaa niitä lapsianne! Käytöstavat kuuluvat myös lapsille ja teineille, eivät vain aikuisille.

Vierailija
91/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ei kyllä olisi tullut mieleenkään ysiluokkalaisena aukoa päätä jonkun sukulaisen tai muun aikuisen ulkonäöstä. Varmaan joku sammakko joskus päässyt, mutta jatkuvana toimintana tuo on tahallista. Teinien maailma on nykyään muutenkin ihan liian ulkonäkökeskeinen, joten en usko hetkeäkään, etteikö ymmärtäisi kommenttiensa olevan negatiivisia. Eikä ysiluokkalainen NIIIN lapsi ole, etteikö voisi vaatia toisten kunnioitusta.

Tosin teineillä voi olla sellainen kuvitelma, etteivät aikuiset välitä ulkonäkökritiikistä. Kuulostaa, että tyttö vähän testaa, missä raja kulkee. Ja juuri siksi asiasta minusta pitää sanoa. Aikuisillakin on tunteet, ja vaikkei ulkonäkö ole heille se tärkein, ei kukaan silti tykkää kuunnella kuittailua painostaan tai ulkonäkövirheistään. 

Tämän oppiminen on teinille itselleen parhaaksi. 

Minä olin teininä vaikea, ja se johtui tietyistä asioista, joita en osannut kanavoida. Minulla oli esimerkiksi vaikea isäsuhde. Huonon käytöksen taustalla voi olla tällaista.

Mutta kuten sanottu, asiat  pitää ottaa käsittelyyn.

Oletko koskaan pyytänyt anteeksi käytöstäsi jälkikäteen?

Itsellä oli kaveripiirissä ihminen joka jatkuvasti kiusasi minua ja haukkua ulkonäköäni päin naamaa. Hän yritti vaikuttaa tosi itsevarmalta, mutta näin hänen käytöksensä läpi. Huomasin myös jo silloin että hänellä on pahoja isäongelmia. 

Odotan silti yhä anteeksipyyntöä.

Muistan, että olisin käyttäytynyt huonosti tuttavaperheen miestä kohtaan. Mutta olen sellaisesta puhumattomasta kodista, että tuo ei koskaan tullut käsittelyyn enkä muista spesifisti jotain tilannetta, jota olisin sitten edes tajunnut pyytää anteeksi. On itsellä hämärät muistikuvat. Ja olen asian vasta jälkeenpäin ymmärtänyt, että purin jotenkin mieshenkilöön sitä, että isäni ei ollut läsnä. Mutta 80-luvulla ei osattu puuttua tämmöiseen. Hyvä olisi ollut ehdottomasti ja olisi auttanut moneen muuhunkin asiaan.

Olin myös nuorempi silloin kuin tämä aloituksessa mainittu eli en välttämättä ihan edes sillä tavalla täyspäinen, joka osaa ottaa vastuuta omista tekemisistään.

En osaa sanoa, mitä sinun kannattaisi tehdä tuossa asiassa.

Vierailija
92/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäinen tyttö, joka kuulostaa suvun huonotapaiselle ikäneidolle.

En millään pysty kuvittelemaan noita kommentteja teinin sanomiksi 🤣

Vierailija
93/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa että narsismi kehittymässä, ellei ole jo kehittynyt. mutta sitä suuremmalla syyllä vielä voit topakasti sanoa että loukkaat puheillasi kuule todella usein, ja tuolla meiningillä ei tule elämässä saavuttamaan onnea tai aitoja ystäviä tai rakkautta. eli ihan oikeasti teini kuriin.

Narsismi? Mitä v... nyt taas!

Vierailija
94/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani teinit eivät puhu kuin ilkeät vanhat tädit.

Vierailija
95/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Etkö voi aikuisena keskustella tytön kanssa ja kertoa että hänen juttunsa on loukkaavia? Kerrot mikä on hyväksyttävää ja mikä ei.

Ja kun keskustelet niin kuuntele myös häntä, jospa sieltä löytyy joku huoli johon tarttua.

Olet aikuinen ja miehesi myös ja viitsitte tuollaista käytöstä katsoa naureskellen ja vauvalle valittaa...

Vierailija
96/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano joka kerta tytölle suorat sanat siitä, että hän on epäkohtalias ja käske lopettamaan sellaiset puheet. Jos se ei auta, niin yritä pyytää tytön äidiltä josko hän voisi rangaista tyttöä.

Ei auta! Meillä tyttö vähän samantyyppinen ja hän on vasta 11v. Arvostelee ulkonäköä, mikään ei kelpaa muutenkaan, hyvin nokkava ja koppava. Ei kuitenkaan "hauku" kuin vain läheisiä perheenjäseniä. Monta kertaa olen asiasta huomauttanut ja on saanut rangaistuksia huonosta käytöksestä - ei auta. Nykyään vain naureskelen hänen kommenteilleen ja sanon rakastavasti takaisin tyyliin "ai sä et tykkää äidin hiuksista, ei sille voi mitään, mutta mä rakastan sun hiuksiasi". Mielestäni on pikkuhiljaa vähentynyt tuo kommentointi ja uskon että menee ohi jahka ikää tulee lisää.

Vierailija
97/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy se mustalaisille

Vierailija
98/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tölväisy yhtä rumasti takaisin.

Vierailija
99/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin hänelle samaa.

Vierailija
100/105 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan tytöltä kysyä, että vitsilläkö sanot vai haluatko loukata? Aikuisillakin on tunteet. Vastaus voi tietysti olla ”se oli läppä, etkö ymmärrä”. No en. Mieti vähän miten toisille puhutaan.

Nuori opettelee vielä, toisaalta kuulostaa siltä että on mielellään seurassasi, kontaktin hakeminen kömpelöä. Yhdessä voisi olla kivaakin ja ehkä hän ei pahalla tarkoita. Jutelkaa.