Ysiluokkalainen tyttö loukkaa joka kerta, miten reagoida?
Naamioi sanomisensa aina vähän vitsikkäästi tai "vain havainnoi". Ei ole oma lapsi, vaan miehen siskon tytär, jota tavataan melkein joka viikko. Miten tuohon pitäisi reagoida? En haluaisi jättää huomiotta, kun kyseessä on kuitenkin aika vanha tyttö jo, eli luulisi ymmärtävän, että puheensa voivat loukata. Hän on aina tehnyt tätä. Muut perheen lapset eivät käyttäydy näin. Vain tämä yksi. Tässä esimerkkejä:
Taidat olla vähän turvoksissa, kun sormus kiristää.
Sinulla on kyllä erikoinen tuo hiusraja...
En ole yhtä pullea kuin muut, niin minun tulee kylmä nopeammin.
Ajattelin tässä, että en taidakaan haluta pitkiä hiuksia, kun ei ne sovi sinullekaan.
Onpa sinulla karvainen käsi.
Tapaat äitiäsi niin harvoin, että kohta luullaan, että minä olen hänen tyttärensä (sanoi tämän tyttärelleni).
Alettiin jo viimeksi vitsailla menomatkalla, että mikäköhän on "viikon loukkaus", mutta kamalaahan tuo on jos käyttäytyy kaikkia aikuisia kohtaan noin... Tästä on tosi vaikea puhua lapsen äidin kanssa, kun tietysti nuo asiat ovat ihan paikkansa pitäviä ja vähän noloja... En tiedä tekeekö äidilleen samaa. Ja olisi kiva kyläillä ilman että tekee aina mieli varata kyläilyn jälkeen aika kampaajalle, alkaa laihduttamaan tmv.
Kommentit (105)
Silmä silmästä, hammas hampaasta. Lauo yhtä "vitsikkäitä" kommenttejä hänen ulkonäöstään, eiköhän mene oppi perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano joka kerta tytölle suorat sanat siitä, että hän on epäkohtalias ja käske lopettamaan sellaiset puheet. Jos se ei auta, niin yritä pyytää tytön äidiltä josko hän voisi rangaista tyttöä.
Kaikilla on oikeus ilmaista tunteensa. Ei siitä kuulu rangaista!!!
No, mitäs jos se vastapuoli sanoisi, että sinun mielipiteesi ei kiinnosta ketään, ja itsekkin olet niin kusipäinen kakara, ettei kukaan viihdy sinun seurassa. Sittan kääntäisi vaan selän ja lopettaisi yhteydenpidon moiseen täysin. Aivan sama mikä on lapsen ikä, sukupuoli tai angstin määrä. Kusipäiden kanssa ei seurustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvata paksumpi nahka, ettet pahoita mieltäsi teinin tokaisuista.
Kerropa mitä tuo ihan käytännössä tarkoittaa? Todella ympäripyöreetä huutelua, jossa ei ole mitään muuta pointtia kuin piilotettu omakehu kuinka itse on voimakas ja toinen heikko. Säälittävää.
Jos tämä vastaus on AP:n, niin tämä nyt ainakin kertoo hänen olevan erityisen loukkaantumisherkkä ja ns. hankala ihminen joka näkee ilkeitä aikeita siellä missä niitä ei edes ole.
Negatiivinen ajatusmalli, hankala tyyppi.Eri
Ei ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa mitä tuo ihan käytännössä tarkoittaa? Todella ympäripyöreetä huutelua, jossa ei ole mitään muuta pointtia kuin piilotettu omakehu kuinka itse on voimakas ja toinen heikko. Säälittävää.
Ihminen, jolla normaali itsetunto, ei ota lapsen tokaisuja "loukkauksina". Aikuinen ihminen on tällaisen yläpuolella tai ainakin pitäisi olla. Varsinkin kun lapsen tokaisut ovat apnkin mielestä totta.
Kiitos.
Kiitos? Kun sinua läpsitään avokämmenellä päin näköä, niin onko vastauksesi: kiitos?
omituisia nämä kommentit että pitäisi vain vaieta, tai että tuo olisi ihan normaalia käytöstä. onko kiva sitten loppuelämä vältellä tätä naista sukujuhlissa?
meidän pitää KASVATTAA nuoria. olen minäkin teininä tokaissut jotain tylysti, sain siitä napakan palautteen. tottakai itketti ja nolotti mutta toisaalta tajusin alkaa sen jälkeen vähän ystävällisemmäksi. omalla kohdalla se oli tahatonta, mutta jokuhan voi pilkata tahallaan.
vaikkei hän ole sun lapsi. voit silti aikuisena sanoa suoraan että sulla on tapana puhua todella loukkaavasti muille ihmisille. tällaiset ei opi eikä muutu jos aina luimistelee, ne vaan oppii että tuolle tädille saa aina sanoa ilkeästi kun ei sano vastaan.
en tiedä miksi osa on tuollaisia, onko oppinut kotoaan tavan, voiko pahoin, vai onko empatiakyky kehittymättä. mutta nyt stoppi sille. ei kasvateta ilkeitä suomalaisia jooko.
Vierailija kirjoitti:
Hän pitää sinua läheisempää tuttavansa kuin sinä häntä. Luulee, että sun kanssa voi rupatella kuin kaverille.
Ymmärrän tämän kommentin. Että on vähän kuin hurttia huumoria kaverien kesken. Kaverien kesken voi olla tällaista inside-juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä vastaus on AP:n, niin tämä nyt ainakin kertoo hänen olevan erityisen loukkaantumisherkkä ja ns. hankala ihminen joka näkee ilkeitä aikeita siellä missä niitä ei edes ole.
Negatiivinen ajatusmalli, hankala tyyppi.Eri
Itsekin tulkitsit negatiivisesti kommenttini? Mielestäni on aivan turhaa antaa vinkkejä tai neuvoja, jotka jäävät ison tulkinnan alle. Paksumman nahkan kasvatus on aika vaikea käsite sellaiselle, jolla siitä ei ole tietoa. Miksei heti voinut antaa selkeää vastausta ?
Mielestäni tyttö piikittelee nokkelasti ja ap voisi yrittää keskustella hänen kanssaan siitä ilman, että hänellä on itsellään tunteet pinnassa. Siinä hengessä, että toisen ulkonäön kommentoiminen on sellainen aihe, että hän voi loukata silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla normaali itsetunto, ei ota lapsen tokaisuja "loukkauksina". Aikuinen ihminen on tällaisen yläpuolella tai ainakin pitäisi olla. Varsinkin kun lapsen tokaisut ovat apnkin mielestä totta.
Kiitos.
Kiitos? Kun sinua läpsitään avokämmenellä päin näköä, niin onko vastauksesi: kiitos?
Anteeksi mitä? Kuka täällä nyt läpsii? Kuvittelin saavani vastauksen kysymykseeni.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinäkin 16, kun pahoitat noista mielesi. aikuisen luulisi ymmärtävän paremmin.
Ymmärtäisin, ellei tapahtuisi joka viikko. Joku sanoi, että voi olla tarkoituksellista ja se on kieltämättä käynyt mielessä. Olen yrittänyt suhtautua neutraalisti, enkä näyttää että pahoitan mieleni, jos hakee jotain reaktiota. Mutta eipä siinä toisaalta opi, että voi loukata... mutta tässä se pulma just on. Onko se käytös suunnitelmallista vai ei.
Ap
Hän purkaa suhun jotain omia epävarmuuksiaan. Itse välttelisin kun kerran ei ole sukua sinulle itsellesi. Jos näette usein, se on varmaan aika epämuodollista eli voit tehdä omia juttujasi jos hän teille tulee. Tai käydä jossain. En rupeaisi äksyn teinin kanssa vääntämään. Parin vuoden kuluttua hän varmaan seesteisempi.
Olen myyjä ja minua sanoi tässä taannoin teinipoika "kassamuijaksi". Hän ei varmaan tarkoittanut mitään pahaa, mutta katsoin häntä ja sanoin että nyt voisi tuota sanavalintaa miettiä uudestaan. Ihan hyvässä hengessä siitä jatkoimme :D
Kestäähän samaa itselle vai onko sannamarinin syndrooma!
Sano vaikka että näytät kolmikymppiseltä vaikka olet vasta tuplasti siitä. Tai vastaavasti jotain, että oletko sä saanut painoa sitten ekaluokan?
Kuulostaa luonnehäiriöiseltä pennulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän pitää sinua läheisempää tuttavansa kuin sinä häntä. Luulee, että sun kanssa voi rupatella kuin kaverille.
Ymmärrän tämän kommentin. Että on vähän kuin hurttia huumoria kaverien kesken. Kaverien kesken voi olla tällaista inside-juttua.
Mutta siis tosiaan, että jos kaveria voi piikitellä näin, niin kaikkien kohdalla se ei ole ok käytöstä.
Itse jättäisin huomiotta.
Paras vaihtoehto olisi kuitenkin, että sanoisi tytölle napakasti, että kommentit ovat hieman loukkaavia ja että pitää olla hienotunteisempi.
Ehkä hänen kotonaan on vähän hurtimpi puhetyyli muutenkin?
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kestäähän samaa itselle vai onko sannamarinin syndrooma!
Sano vaikka että näytät kolmikymppiseltä vaikka olet vasta tuplasti siitä. Tai vastaavasti jotain, että oletko sä saanut painoa sitten ekaluokan?
Kuulostaa luonnehäiriöiseltä pennulta.
Kuulostaa ihan normaalilta teiniltä enkä aikuisena lähtisi mihinkään vastakostoon vaan käyttäytyisin kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyttö piikittelee nokkelasti ja ap voisi yrittää keskustella hänen kanssaan siitä ilman, että hänellä on itsellään tunteet pinnassa. Siinä hengessä, että toisen ulkonäön kommentoiminen on sellainen aihe, että hän voi loukata silloin.
Sarkasmillakin on rajansa. Jos heittää koko ajan nasevia, loukkaavia vitsejä, katoaa koko huumori lopulta siitä. Jäljelle jää vain kyyninen tosikko joka ei ole enää hauska tai nokkela.
No kenties kavereidensa kanssa laukoo keskenään vastaava "hauskaa läppää". Kuule ja näkeehän noita juttuja turuilla ja toreille sekä somessa.
Tilannetajua ei hänellä ole, ei ymmärrystä että kaikkien kanssa ei voi puhua samalla tavalla. Voiko olla niin epävarmakin että hermostuksissaan puhuu mitä sulki suuhun tuo. Tourette? Asperger? Tai vain huonosti kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinäkin 16, kun pahoitat noista mielesi. aikuisen luulisi ymmärtävän paremmin.
Ymmärtäisin, ellei tapahtuisi joka viikko. Joku sanoi, että voi olla tarkoituksellista ja se on kieltämättä käynyt mielessä. Olen yrittänyt suhtautua neutraalisti, enkä näyttää että pahoitan mieleni, jos hakee jotain reaktiota. Mutta eipä siinä toisaalta opi, että voi loukata... mutta tässä se pulma just on. Onko se käytös suunnitelmallista vai ei.
Ap
Voit sanoa ilmeettömästi ja ohimennen että tuollaiset puheet on muuten todella loukkaavia. Eli ei välttämättä tarvitse napakastikaan sanoa koska näytät suuttumuksen. Mutta miksi toisaalta ei. Hän voi olla ihan kunnon kiusaaja joka hakee reaktiota. Mutta toisaalta reaktiohan kiusaamisesta aina tulee. Eli en tiedä miten kannattaa toimia, mutta asiasta voi sanoa "tunteettomastikin". Pääasia että sanot.
Kiitos.