Miksiköhän USA:ssa raideliikenne on niin kehittymätöntä?
Kiinassa jo nopeimmat junat kulkee 400km/h ja suunnitteilla on paljon tätäkin nopeampia.
Amerikassa olisi paljon matkustajia, mutta raideliikenne todella kehittymätöntä.
Kommentit (44)
Se on kehittymätöntä juuri siksi ettei niitä potentiaalisia matkustajia ole kovinkaan paljoa. Amerikkalainen haluaa matkustaa omassa autossaan hautajaisiinsakin.
Isossa maassa lentäminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa ja lyhemmillä etäisyyksillä autoilu on ylivoimaisen joustavaa.
Siellä junilla ja metrolla kulkevat vain köyhät. Rikkaat ajavat yksityisautoilla tai lentävät lentokoneilla.
Julkiseen infraan ei siellä haluta panostaa koska se ei hyödytä rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Isossa maassa lentäminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa ja lyhemmillä etäisyyksillä autoilu on ylivoimaisen joustavaa.
Jos pystyy matkustamaan kaupungin keskustasta toisen kaupungin keskustaan 400km/h, niin kuinka paljon nopeampaa se lentäminen edes on?
Tai kuinka pitkä matka pitää olla ennen kuin se lentäminen on oikeasti paljon nopeampaa?
Varmaan jos Matkusta New Yorkista Los Angelesiin, niin sitten lentäminen on nopeampaa.
USAssa on silti hyvät yhteydet ja edulliset sekä tietysti junaradat on uudistettava säännöllisesti . Kiina saa rahat meiltä jotka heidän tuotteita ostamme .
Hyperloopia on kaavailtu itärannikolle joskus tulevaisuudessa...
Vierailija kirjoitti:
Se on kehittymätöntä juuri siksi ettei niitä potentiaalisia matkustajia ole kovinkaan paljoa. Amerikkalainen haluaa matkustaa omassa autossaan hautajaisiinsakin.
Pitkien välimatkojen vuoksi lentomatkustaminen on erittäin suosittua ja on hyvin yleistä lentää tunnin ja parinkin kestäviä lentoja. Sitten perillä vuokrataan auto ja ajetaan tarvittamat matkat sillä. Nopeaa ja helppoa.
No lentämällä tietysti on yhtä äkkiä tunnissa jossain tai pikaveneellä.
Yhdysvalloissa yksityiset yhtiöt omistavat rautatiet joilla toiset yksityiset yhtiöt junailevat. Yhtiöt eivät panosta rautateiden kunnossapitoon tai kunnostukseen, koska se syö omistajien voittoja.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_American_railroad_accidents
Vanha Mississippi kaipaa uusia yrittäjiä uusia laivoja ja uusia rantaravintoloita.
USA jää jälkeen kehityksestä ellei Richard Bransonin Virgin Hyperloop tee jotain dramaattista siellä.
Elon Musk ei enää keskity Hyperloopiin, vaan on antanut ilmaiseksi kaikille käyttöön suunnitelmat joita hänellä oli.
Ongelma on, että rautatiehankkeet jäivät nopeasti kehittyneen lentoliikenteen jalkoihin. Rautatiet eivät pysty kilpailemaan edes hinnassa. Toinen tekijä on pitkät välimatkat. Maan läpi on linnuntietä nelisentuhatta kilometriä, joten vaikka olisi millainen luotijuna, matkaan menee päivä. Sitten täällä ja puhuttu julkisten hankkeiden rahoitus ontuu. Tieverkossakin on korjausvelkaa useampi kymmenen miljardia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa maassa lentäminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa ja lyhemmillä etäisyyksillä autoilu on ylivoimaisen joustavaa.
Jos pystyy matkustamaan kaupungin keskustasta toisen kaupungin keskustaan 400km/h, niin kuinka paljon nopeampaa se lentäminen edes on?
Tai kuinka pitkä matka pitää olla ennen kuin se lentäminen on oikeasti paljon nopeampaa?
Varmaan jos Matkusta New Yorkista Los Angelesiin, niin sitten lentäminen on nopeampaa.
Mikähän ihme ja kumma se on, että noissa vertailuissa se ihminen on aina matkalla kaupungin keskustasta keskustaan, mutta sitten kun lennetään, otetaan kyllä huomioon matkat kentälle.
Itse esim. pääsen kentällä 10 minuutissa, pitkän matkan junien lähtöpisteeseen menee vähintään puoli tuntia, eli aina se ei ole edes niin päin, että matka lentokentälle on pidempi, vaíkka varmasti useinmiten onkin näin. Mutta äärimmäisen harvoin se matka suuntautuu suoraan rautatieasemalta toiselle, eli siihen junaankin pitää laskea siirtymät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa maassa lentäminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa ja lyhemmillä etäisyyksillä autoilu on ylivoimaisen joustavaa.
Jos pystyy matkustamaan kaupungin keskustasta toisen kaupungin keskustaan 400km/h, niin kuinka paljon nopeampaa se lentäminen edes on?
Tai kuinka pitkä matka pitää olla ennen kuin se lentäminen on oikeasti paljon nopeampaa?
Varmaan jos Matkusta New Yorkista Los Angelesiin, niin sitten lentäminen on nopeampaa.
Mikähän ihme ja kumma se on, että noissa vertailuissa se ihminen on aina matkalla kaupungin keskustasta keskustaan, mutta sitten kun lennetään, otetaan kyllä huomioon matkat kentälle.
Itse esim. pääsen kentällä 10 minuutissa, pitkän matkan junien lähtöpisteeseen menee vähintään puoli tuntia, eli aina se ei ole edes niin päin, että matka lentokentälle on pidempi, vaíkka varmasti useinmiten onkin näin. Mutta äärimmäisen harvoin se matka suuntautuu suoraan rautatieasemalta toiselle, eli siihen junaankin pitää laskea siirtymät mukaan.
Rautatieasemalla ei tarvitse olla kaksi tuntia etuajassa. Ja yleensä suuremmille juna-asemille pääsee metrolla suunnasta kuin suunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa maassa lentäminen on paljon nopeampaa ja tehokkaampaa ja lyhemmillä etäisyyksillä autoilu on ylivoimaisen joustavaa.
Jos pystyy matkustamaan kaupungin keskustasta toisen kaupungin keskustaan 400km/h, niin kuinka paljon nopeampaa se lentäminen edes on?
Tai kuinka pitkä matka pitää olla ennen kuin se lentäminen on oikeasti paljon nopeampaa?
Varmaan jos Matkusta New Yorkista Los Angelesiin, niin sitten lentäminen on nopeampaa.
Mikähän ihme ja kumma se on, että noissa vertailuissa se ihminen on aina matkalla kaupungin keskustasta keskustaan, mutta sitten kun lennetään, otetaan kyllä huomioon matkat kentälle.
Itse esim. pääsen kentällä 10 minuutissa, pitkän matkan junien lähtöpisteeseen menee vähintään puoli tuntia, eli aina se ei ole edes niin päin, että matka lentokentälle on pidempi, vaíkka varmasti useinmiten onkin näin. Mutta äärimmäisen harvoin se matka suuntautuu suoraan rautatieasemalta toiselle, eli siihen junaankin pitää laskea siirtymät mukaan.
Rautatieasemalla ei tarvitse olla kaksi tuntia etuajassa. Ja yleensä suuremmille juna-asemille pääsee metrolla suunnasta kuin suunnasta.
Ei USAssa ole metroja joka kaupungissa ja kylässä, mutta lentokenttiä on. Meilläkin on lentoasemalle 10 minuutin matka, mutta juna-asemalle n. 45 minuuttia.
Ei kaiken tarvitse olla nopeaa. Amerikan junissa voi rauhassa funtsia nojatuolissa ja katsella sieltä maailman menoa.
Eipä tuo ole kovin kehittynyttä Suomessakaan. Esim. Oulun seudulle (jossa asuu n. 300k ihmistä) ei saada paikallisliikennettä käynnistettyä uudelleen, eikä Raaheenkaan pääse junalla (ja mikä tärkeintä: sieltä pois).
Jenkeissä on sanonta, et jos esim New Yorkin metrossa on tyhjää ja matkustajia ei ole paljoa, niin talous on kasvussa koska ihmisillä on varaa pitää omaa auto. Jos metrossa on paljon matkustajia niin talous on laskussa. Sama varmaan koskee kaikkea matkustajaliikennettä rautateillä.
Usassa julkiset hankkeet ovat vähissä. Verot ovat alhaiset joten niistä saatavilla tuloilla ei kummoisia uudistuksia tehdä mihinkään. Veroja ei myöskään haluta korottaa koska sehän olisi kauhistus.