Itsetunto nollissa, kun en kehtaa poseerata paljastavissa kuvissa
Varmasti ihan tyhmää, mutta tuttavapiirissä muutama nainen on alkanut harrastaa, että käyvät jossain kuvauksissa ihan ammattikuvaajalla otattamassa paljastavia ja seksikkäitä alusvaatekuvia itsestään, joita sitten julkaisevat jatkuvasti instagramissa. Tunnen itseni ihan huonoksi ja kelkasta pudonneeksi ja huonoitsetuntoiseksi, kun en millään kehtaa itse mennä samanlaisiin kuviin poseeraamaan. Minulle jo ihan tavallinenkin kuvan tai selfien ottaminen on jotenkin ”kynnys”. En pidä kait itseäni tarpeeksi kauniina tai hyvävartaloisena. Toisaalta, noista naisista pari on kyllä ei niin hoikkia. Mutta, mistä ihmeestä he saavat sen rohkeuden noihin kuviin mennä? Mistä tietää, kuinka kivoja ja seksyjä kuvia minustakin saisi jos vain uskaltaisi tai kehtaisi.. tuntuu olevan nykyaikana ihan normaalia tuollaiset kuvat. Miksi sitten itsellä arveluttaa?
Kommentit (38)
Sen varaanko perustat itsetuntosi? Joo, on se tyhmää. Kannattaa poistaa instagram heti jos se saa itsetuntosi noin huonoksi, rakenna itsetuntosi jonkun muun varaan kuin muiden kuvien katselemiseen. Itsensäpaljastavat naiset eivät todellakaan ole sinua arv okkaampia, irvokkaampia sen sijaan ovat.
Arvomaailmasi on ihan kunnossa.
Pää pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä ilmiötä lainkaan. Minä en halua esitellä itseäni, en myöskään katsella ystävieni alusvaatekuvia.
Keskity sinäkin johonkin ihan muuhun, sellaisiin asioihin jotka tuovat sinulle iloa ja hyvää mieltä!
Olenkin ajatellut, että olenko itse omituinen, kun tuntuisi vähän vieraalta esitellä itseään puolialasti kaikille ystäville, tuttaville ja kylänmiehille vai onko tuossa harrastuksessa jotain hassua. Ajattelenkin, että oli miten oli niin olisi minulta tyhmää alkaa väkisten itse samaa tekemään jos en tunne sitä sopivaksi vain siksi, kun muutkin tekevät.
Jos ihmisellä on terve itsetunto, hänen ei tarvitse hakea huomiota ja kehuja keikistelemällä puolialasti somessa.
Ongelman ratkeaminen alkaa sen syyn tiedostamisesta ja tunnustamisesta;
Ongelmasi johtuu ilmastonmuutoksesta.
Ota huomioon ettei ne sinun kaverit varmaankaan kaikkia otettuja kuvia julkaise, eli jos instassa julkaisevat niin ovat itse sensuroineet ei edustavat kuvat pois🙂
Jos kuvaaja vähääkään enemmän on kuvannut niin ei sinun tarvi mitään kehtaamista miettiä. Kuvaus on aina luottamuksellinen ja kuvaajan on ennen ottamista selostettava sinulle haluaako hän myös oikeudet kuviin vai sinulle yksin. Jos ei selostele ja jotain kuvista maksat niin olettaisi sinulla yksin olevan oikeudet. Noi aina kannattaa jutella jotta ei väärinkäsityksiä syntymään.
Vielä siitä kehtaamisesta että yleensä kuvaaja ei ajattele pipariasi tai munkkejasi vaan näkee kohteena sinut ja pyrkii sellaiseen lopputulokseen jotta olisit tyytyväinen 🙂
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Hyi helvetti. Miksi pitäis missään olla alasti?
Sen pitäisi riittää, että kehtaa olla ylpeästi alasti sen/niiden ihmisen silmien edessä, joiden kanssa on intiimi suhde ja kokea olevansa heidän mielestään viehättävä. Mikä tarve on pyllistellä koko maailmalle? Ei sillä ole rohkeuden tai hyvän itsetunnon kanssa mitään tekemistä.
Paljastelu on narsistista ja säälittävää.
Täh? Olisit ylpeä että sulla sentäs on moraali ;)
Kiitos kommenteista. Tämä nykyaika vain tuntuu niin hämäävälle ja oma naiseus siinä. Ei oikein tiedä, että miten sitä itse olisi, että pitäisikö olla rohkeampi vai ei, kun niinkin lähellä, kun omassa tuttavapiirissä nainen toisensa perään alkaa pitää ihan normaalina ja ihailtavana tällaista kuvissa paljastelua. Tunnen itseni vähän ulkopuoliseksi, kun en kuulu tähän rohkeiden ja voimaantuneiden kerhoon, jotka pitävät yhtä, kommentoivat ja kehuvat toistensa kuvia, käyvät samoilla kursseilla aiheeseen liittyen ja tapahtumissa (Pin up-henkisissä) Korostan, että en todellakaan pidä huonona tuota kuvausharrastusta, mutta olen vähän hämmentynyt siitä ja mietin omaa rooliani suhteessa siihen ja täytyy kyllä myöntää, että en tunne oikein miellyttäväksi katsella tuttaviani alusvaatteisillaan tai seksikkäissä kuvissa. Samalla kuitenkin ihailen sitä rohkeutta, mitä itselläni ei ehkä ole (edes vaatteet päällä asiallisiin kuviin) ehkä pitäisi alkaa työstämään tuota asiaa itsessäni.
-Ap
Ap haluaisitko uskaltaa teettää sellaisia kuvia? Onko sulle tärkeää saada itestäs sellaisia kuvia? Jos vastaat kyllä, kysy miksi haluat. Jos syy on hyvä, mene rohkeasti pelkoa päin. Sen jälkeen voit miettiä haluatko jakaa ne kuvat niiden jo poseeranneiden kesken vai kenelle, vai pidätkö kuvat perhepiirissä.
Jos vastaat alun kysymykseen "ei, en tunne halua tai tarvetta" unohda koko juttu.
On normaalia, ettei ihminen halua kuvattavaksi alusvaatteisillaan saati alasti. Epänormaalia on ,jos niitä vielä julkisesti esittelee. Ja sitten on pahoillaan, kun toiset arvostelevat .
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näinkin. Toisaalta onhan meillä sikäli mukava kulttuuri että jokainen saa tehdä mitä haluaa.
Itseäni lähinnä häiritsee sellaiset tilanteet joissa vähä varttuneempaa jälkikasvua on. Jälkikasvun kannalta saattaa olla erittäin kiusallista jos äippä ilkosillaan poseeraa banaani poskessa sohvalla. Nykyään kun kuiteski nuoriso on erittäin osaavaa somen kanssa ja kyllä huomaavat/noteeraavat jos joku kaveriporukan vanhemmista epäsovinnaisesti käyttäytyy.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Sen pitäisi riittää, että kehtaa olla ylpeästi alasti sen/niiden ihmisen silmien edessä, joiden kanssa on intiimi suhde ja kokea olevansa heidän mielestään viehättävä. Mikä tarve on pyllistellä koko maailmalle? Ei sillä ole rohkeuden tai hyvän itsetunnon kanssa mitään tekemistä.
Juuri näin olen itsekin aina ajatellut, että riittää, kun on sujut itsensä kanssa niin, että parisuhteessa esim. on luontevaa ja hyvän tuntoista olla alasti tai vaikkapa ne seksikkäät alusvaatteet päällä oman puolison kanssa niin siksi tuntuu vähän hämmentävältä, että yhtäkkiä tullut tällainen ”trendi”, että ollaankin makuuhuone-lookissa ihan kenen tahansa nähtävänä julkisesti.
Hyvällä itsetunnolla varustetulla on yleensä muita kiinnostuksen kohteita kuin otattaa itsestään paljastavia kuvia.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä näinkin. Toisaalta onhan meillä sikäli mukava kulttuuri että jokainen saa tehdä mitä haluaa.
Itseäni lähinnä häiritsee sellaiset tilanteet joissa vähä varttuneempaa jälkikasvua on. Jälkikasvun kannalta saattaa olla erittäin kiusallista jos äippä ilkosillaan poseeraa banaani poskessa sohvalla. Nykyään kun kuiteski nuoriso on erittäin osaavaa somen kanssa ja kyllä huomaavat/noteeraavat jos joku kaveriporukan vanhemmista epäsovinnaisesti käyttäytyy.
Ha haa, huutonaurua tälle! ”Banaani poskessa sohvalla” oli niin mieletön kielikuva, että räjähdin nauramaan ihan ääneen. Ja itse asiassa oli muuten todella osuva myös. Juuri tällainen vaikutelma ja henkihän niissä kuvissa on. Kiitos nauruista!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
--- tuntuu vähän hämmentävältä, että yhtäkkiä tullut tällainen ”trendi”, että ollaankin makuuhuone-lookissa ihan kenen tahansa nähtävänä julkisesti.
Hankkisin puputossut ja oikein löysän muumiyöpaidan, jos joku ehdottaisi makuuhuonekuvia someen.
Mä en ymmärrä ilmiötä lainkaan. Minä en halua esitellä itseäni, en myöskään katsella ystävieni alusvaatekuvia.
Keskity sinäkin johonkin ihan muuhun, sellaisiin asioihin jotka tuovat sinulle iloa ja hyvää mieltä!