Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottavin maa, jossa olet ollut?

Vierailija
19.05.2021 |

Niin, saa kertoa.

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sanon Israel. En ole missään muualla nähnyt niin aggressiivisia ihmisiä. Ja ne aseet... joka paikassa. Nuorilla sälleillä ja flikoillakin rynkyt kädessä keskellä päivää kävelykadulla. Siellä ei uskalla hengittääkään, ettei tee tahattomasti jotain väärin. Myös minuun suhtauduttiin aggressiivisesti. Israelin lentokentän turvatarkastukset olivat myös melko nöyryyttävä kokemus.

Ne on armeijan nuoria, eivät ne turisteja ammu! Mulla taas on Israelissa aina turvallinen olo, kun on sotilaita lähellä. Heillä on tarkat säännöt, miten asettaa kantaa ja miten käyttää ja missä tilanteissa. Ovat paremminkin turistin turva.  Turvatarkastuksia ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ne on rutiinikysymykset, joihin vastataan, ja on tärkeä ymmärtää, että kyseessä on sun oma turvallisuus myös. 

Olen nuorena liftannut Israelissa, kyytiin on ottaneet rynkkyjä kantaneet sotilaat, poliisikin, joka vähän nuhteli varomatonta liftaajaa. Mulla on ollut aina Israelissa turvallinen olo. Missasin viimeisen iltabussin ja olin hetken hädissäni, pysäkille ajoi serut-taksi, joka kysyi minne olisin ollut menossa ja pääsin kyytiin. Paljon hyviä muistoja sieltä, juurikin sitä turvallisuuden tuntua ajatellen.

Olet varmaan mies? Jostain syystä itselläni oli ongelmia juutalaismiesten kanssa. Ihan kuin olisin ollut kaikille vapaa kunhan pala. En ole sellaista kokenut arabien tms taholta. En tiedä mistä se johtui. Olisin tullut sanomaan, että Israel on minulle yksi pelottavimmista maista. Ja se tullikuulustelu joka minulla kesti tunteja ja kuulustelijat vain vaihtui, kysymykset ei. Se oli aika raskas. En itkenyt, mutta sain todella pidätellä etten alkanut vastailemaan ironisesti. Itse ainakin koin, että Israel on maa jossa minulla on ollut vähiten arvoa. Enkä todellakaan kulje palestiinalaishuivissa tms. Myös ne tiesulut ja pommiuhkat ja pommit ja yhtäkkiset kasvikset = sotilaita ja poliiseja ilmestyy valta asti ja sulut pystyyn , eikä turistille ainakaan selviä mistä on kysymys.

Vierailija
122/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-afrikka, siellä ei kannata liikkua missään ilman asetta.

Melko amerikkalainen logiikka. Se, että kaikki kantaa asetta lisääkin turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta huimasti.

Olen käynyt Etelä-Afrikassa ja kyllä siellä ilman pyssyä pärjäsi, mutta kyllä siihen turvallisuuteen piti kiinnittää erityistä huomiota. Ryöstön varalta meillä oli vanha lompakko, jossa oli vähän rahaa ja muuten rahat ja pankkikortit piilotettiin tosi hyvin. Varauduttiin ryöstötilanteeseen että sillä hädän hetkellä on jotain annettavaa ryöstäjälle. Muuten aivan ihana maa ja kaksi kertaa siellä tuli käytyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sanon Israel. En ole missään muualla nähnyt niin aggressiivisia ihmisiä. Ja ne aseet... joka paikassa. Nuorilla sälleillä ja flikoillakin rynkyt kädessä keskellä päivää kävelykadulla. Siellä ei uskalla hengittääkään, ettei tee tahattomasti jotain väärin. Myös minuun suhtauduttiin aggressiivisesti. Israelin lentokentän turvatarkastukset olivat myös melko nöyryyttävä kokemus.

Ne on armeijan nuoria, eivät ne turisteja ammu! Mulla taas on Israelissa aina turvallinen olo, kun on sotilaita lähellä. Heillä on tarkat säännöt, miten asettaa kantaa ja miten käyttää ja missä tilanteissa. Ovat paremminkin turistin turva.  Turvatarkastuksia ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ne on rutiinikysymykset, joihin vastataan, ja on tärkeä ymmärtää, että kyseessä on sun oma turvallisuus myös. 

Olen nuorena liftannut Israelissa, kyytiin on ottaneet rynkkyjä kantaneet sotilaat, poliisikin, joka vähän nuhteli varomatonta liftaajaa. Mulla on ollut aina Israelissa turvallinen olo. Missasin viimeisen iltabussin ja olin hetken hädissäni, pysäkille ajoi serut-taksi, joka kysyi minne olisin ollut menossa ja pääsin kyytiin. Paljon hyviä muistoja sieltä, juurikin sitä turvallisuuden tuntua ajatellen.

Se, että sinä et ole kokenut siellä oloa pelottavaksi ei tarkoita, etteikö muut olisi. Varmaan aika moni allekirjoittaa, ettei Lähi-idän ydin välttämättä ole mitään turvallisinta seutua. Kyllä valtava aseiden määrä ympärillä herättää uhkaa. Sodan ja pommien uhka on koko ajan hyvin konkreettisesti läsnä. Varsinkin, kun nuorilla ja hölmöillä on todella raskaat tuliaseet, ja homma voi kirjaimellisesti räjähtää käsiin koska vain. Kyllä tämä on pelottavaa. Ei todellakaan tuottaisi minulle turvallisuuden tuntoa, jos Kampissa norkoilisi nuorisolaumoja rynkyt kädessä naureskelemassa ja heilumassa huolimattomasti. Better not mess with them. Nimittäin israelilainen ei pelkää käyttää sitä asetta, jos tulee vähänkään sanomista. Nytkin ne lahtaa siellä siviilejä, eritoten naisia ja lapsia, minkä kerkiää. Mutta juurikin se arvaamattomuus ja ennakoimattomuus tekee tilanteesta todella uhkaavan. Koin myös seksuaalista häirintää illalla kadulla, mm. korvaan tultiin kuiskuttelemaan ehdotuksia ottaa muna suuhun siinä paikkaa. Tämä viimeksi mainittu oli kylläkin lievimmästä päästä pelkoa mitä koin Israelissa olon aikana. 

Kuten sanoin aiemmin, ihmisten aggressiivisuus tekee meiningistä pelottavan ja se on päällimmiten jäänyt minulla mieleen tuosta maasta. Se, että monessa paikassa kohtasi suorastaan raivohulluja ihmisiä. Tai ne äärijuutalaisten ihmeelliset säännöt bussilla kulkemisesta tai sapatin rikkomisesta, jossa voi joutua tietämättään vaikeuksiin. Se, miten törkeästi Israel kohtelee kaikkia palestiinalaisia lapsiperheistä alkaen on todella kuvottavaa. En mene Israeliin enää ikinä. Enkä puhu mistään turisti-Eilatista, vaan Tel Avivista ja Jerusalemista. 

Lentokenttäkokemus ei ollut myöskään kaikille samanlainen. Vai vietiinkö sinutkin kahdeksi tunniksi jonnekin pikkuhuoneeseen tekemään kokovartalotarkastus, kamerasi ja tietokoneesi vietiin pengottaviksi ilman sen kummempia selityksiä ja jossa sinulle huudettiin pää punaisena kiroten, kun yritit selvittää, että myöhästyt pian lennolta? Tuskinpa, koska lennolla oli muita suomalaisia, mutta vain jotkut valikoitiin uhaksi ja otettiin syyniin. Ainoat syyt tähän oli todennäköisesti, että olin yksin matkustava nainen ja passissani oli arabimaiden leimoja. En ole koskaan yhdessäkään arabimaassa tullut kohdelluksi niin huonosti tai pelännyt niin paljon, päinvastoin minua on aina kohdeltu arabimaissa hyvin vastoin kaikkia yleiskäsityksiä. Vastaavia kokemuksia on myös eräällä Ylen naistoimittajalla, joka teki Israelin turvatarkastuksessa saamastaan kohtelustaan valituksen. Mutta alapeukuista päätellen täällä ei saa Israelista sanoa mitään. Pro Israel! 

Minulla on ihan samat kokemukset. Tämä päivänäkin mietin, että miksi ihmeessä olin koko aika jonkun kohteena. Minulla oli arabimaiden sekä Israelin leimat otettu eri paperille. Siihen aikaan sen sai niin, jos tajusi pyytää. Joten passista ei leimoja löytynyt.

Vierailija
124/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monta kertaa Israelissa, eikä turvatarkastus ole koskaan ollut pelottava tai nöyryyttävä.  Kerran pyysivät minua auttamaa itkevää maannaistani, joka pelästyi sitä kuulustelua. Se turvallisuus on aina turistin puolella, jos turisti on Israelin puolella. Se pitää tajuta, se on ihan päivänselvää.

"Jos turisti on Israelin puolella" En usko, että kukaan turisti sielLä alkaa huutelemaan palestiinalaisiskulaiseita. Sen kyllä huomasi, että turistina olisin saanut töitä mistä vain, mutta paikalliset arabit ainakaan eivät saaneet. Palestiinalaiset varmaan sitäkin vähemmän.

Vierailija
125/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava katsaus ihmisluontoon tämä keskustelu. Täynnä toisten henkilökohtaisten kokemusten mitätöintiä.

>Kerro, missä maassa olet pelännyt eniten

>maassa X

>Ei voi pitää paikkansa

>Ai miten niin ei voi?

>Koska minä sanon niin

>No koin siellä eniten pelkoa

>No minä en ole kokenut, joten et sinäkään ole kokenut silloin 

Ajatella, jos tällä lailla suhtauduttaisiin vaikka rikosilmoituksiin. Varsinkin lyhyillä matkoilla maasta saa aika yksipuolisen kuvan, pintaraapaisun. Ihmisiä kohdellaan eri tavoin ja joskus on paljon hyvää/huonoa tuuria mukana. En lähtisi kenenkään kokemusta vähättelemään vain sen takia, että itselläni on toisenlainen kokemus. Ei minuakaan ole raiskattu Kaisaniemen puistossa, enkä ole siellä koskaan pelännyt, mutta en menisi sanomaan jollekin toiselle, että ei hänkään ole sellaista kokenut, jos en minäkään.  

Vierailija
126/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missään en oo niin paljoa pelännyt kun grillijonossa aamuyöstä pilkun jälkeen SUOMESSA

Et ole varmaan matkustellut ulkomailla ollenkaan.

Vierailija
127/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kokenut Israelia turvattomaksi, liikuin siellä paikallisen ystävän kanssa. Konekiväärit tietenkin hieman ihmetyttivät. Lentokentän tarkastus oli asiallinen, vaikka minut haettiinkin jonosta, koska olin erillisellä lipulla lomalennolla.

Itkumuurilla tosin ystävä yhtäkkiä sanoi, että pitää lähteä ja menimme nopeasti pois, hän suorastaan säikähti. Joku ortodoksijuutalainen oli reagoinut siihen, että olin ilman huivia, vaikka muuten peittävissä vaatteissa.

Äitini sen sijaan pelkäsi Israelissa, vaikka oli paljon siellä olleen siskona kanssa. Äiti oli ihan kokenut matkaaja, mutta aseet ja ilmapiiri olivat hänelle liikaa. En siis ihmettele, että Israel jakaa mielipiteitä.

Itse olen eniten pelännyt Englannissa. Aggressiivisia miehiä ja vihamielinen tunnelma. Olen ollut siellä paljon englantilaisen mieheni vuoksi. Budapestin taksit oli myös epämiellyttävä kokemus, mittarit pyöri villisti ja kerran pakenimme pysähtyneestä taksista, kun ympärille alkoi tulla outoa miesporukkaa, jotka kuski näytti tuntevan.

Vierailija
128/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on muuten hauska. Mun poikaystävä on syntynyt huonoilla seuduilla ja muuttanut siit jenkkeihin ja elänyt siel huonoilla seuduilla. Kun matkusteltiin yhdessä, niin toisaalta huomaa, että mulla ei ole mitään semmosta hienovaraista pelinlukutaitoa ja tallustelen vaan menemään, mutta toisaalta mä myös säikähdän tosi helposti, koska olen asunut Suomessa, jossa on rauhallista ja hiljaista.

Itsellä ei ole etelä - Amerikassa eikä aasiassa sattunut mitään, mutta Bulgariassa katsoin asetta.

Mua ei muuten rauhoita se suuri määrä rynkkyjä yms. Näkyvillä. Ei ole tottunut niin hätkähdän aina.

Vierailija
129/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeastaan ollut missään pelottavassa maassa. Marokossa väentungos ja liikenne olivat epämiellyttäviä enkä olisi yksin uskaltanut sokkeloisiin soukeihin pimeällä, mutta en kuitenkaan koskaan tuntenut itseäni turvattomaksi.

Vierailija
130/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Israelissa on kyllä enimmäkseen tylyjä ja veemäisiä ihmisiä, ei yhtään sellainen olo, että olisi tervetullut sinne.

Vierailija
131/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta mulla on ystävät Kiovasta ja Moskovasta, siis ei niin turvallisista miljoonakaupungeista. Molemmat ovat hyvin itsevarmoja ja street smart.

Itse olen maalta kotoisin ja ihailen heidän kykyään löytää paikkoihin ja liikkua missä vaan.

Moskovalaisella on aina vanhasta tottumuksesta paljon tavaraa mukana: kirja, vettä, joku paita, sateenvarjo. Johtuu siitä, että liikkuminen Moskovan sisällä voi viedä tunteja. Lisäksi hän vähän huutaa puhuessaan, koska on kasvanut kerrostalossa, jossa kuului aina ison vilkasliikenteisen monikaistaisen tien äänet.

Honoriasta tietoja etsimällä löytyy muuten mielenkiintoisia videoita, niistä selvisi, että Papua Uusi Guinea on todella väkivaltainen paikka. Onko joku reissannut sielläpäin? Kuulisin mielelläni kokemuksia.

Vierailija
132/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alankomaat, Amsterdamin syrjäkuja yöllä. Olin ainoa valkoihoinen kaverini kanssa ja vähän eksyksissä. Piti painua ravintolaan turvaan, kun meno kadulla äityi melko villiksi. Onneksi ravintolassa oli portsarit ja se oli auki aamu kuuteen, jolloin suurin osa huligaani nisteistä oli jo painunut takaisin koloihinsa ja loputkin kävivät niin hitaalla ettei niistä vaaraa enää ollut.

Amsterdamin keskustassa on hyvä valvontakamerajärjestelmä ja paikalliset "poliisit" saapuvat nopeasti paikalle. Yleisesti ottaen taitaa olla turvallinen kaupunki. Tai ainakin oli vielä joitakin vuosia sitten...

Vierailija
133/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan mies? Jostain syystä itselläni oli ongelmia juutalaismiesten kanssa. Ihan kuin olisin ollut kaikille vapaa kunhan pala. En ole sellaista kokenut arabien tms taholta. En tiedä mistä se johtui. Olisin tullut sanomaan, että Israel on minulle yksi pelottavimmista maista. Ja se tullikuulustelu joka minulla kesti tunteja ja kuulustelijat vain vaihtui, kysymykset ei. Se oli aika raskas. En itkenyt, mutta sain todella pidätellä etten alkanut vastailemaan ironisesti. Itse ainakin koin, että Israel on maa jossa minulla on ollut vähiten arvoa. Enkä todellakaan kulje palestiinalaishuivissa tms. Myös ne tiesulut ja pommiuhkat ja pommit ja yhtäkkiset kasvikset = sotilaita ja poliiseja ilmestyy valta asti ja sulut pystyyn , eikä turistille ainakaan selviä mistä on kysymys.

Olen nainen ja asunut Israelissa. Mitä tarkoittaa, että olet 'vapaa kunhan pala'?? auto correct asialla ehkä, mutta en silti keksi, mitä tarkoittaisi

Tottakai jokainen saa sanoa omat kokemuksensa. Ikävää, että olet kokenut noin.

Minulla on aina sotilaista ja turvamiehistä ja  -naisista tullut sellainen olo, että ovat minun puolellani ja minä heidän.  

Vierailija
134/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missään en oo niin paljoa pelännyt kun grillijonossa aamuyöstä pilkun jälkeen SUOMESSA

Mikä siinä grillijonossa niin pelottaa?

Nacci voi hyökätä päälle.

Vierailija
135/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja asunut Israelissa. Mitä tarkoittaa, että olet 'vapaa kunhan pala'?? auto correct asialla ehkä, mutta en silti keksi, mitä tarkoittaisi

Minulla on aina sotilaista ja turvamiehistä ja  -naisista tullut sellainen olo, että ovat minun puolellani ja minä heidän.  

Entäs jos jossain vaiheessa tilanne kääntyykin niin, etteivät he olekaan puolellasi? Kaikki hyvin niin kauan, kunhan sinua ei ammuta? Viis muista. 

Vierailija
136/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi, Malmö ja Rosengård. Pitihän siellä käydä katsomassa mutta vierailu jäi lyhyeksi. Oli sen verran uhkaavaa porukkaa ne paikalliset .

Ihan varmasti kävit... et uskalla käydä edes lähikaupassa ilman äitiä.

No kyllä minä siellä kävin kaverini kanssa vuonna 2018. Kaupassa olen käynyt itsenäisesti jo lapsuudesta asti. Äitini on kuollut 8 vuotta sitten.

Vierailija
137/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa Uppsalassa on ollut pelottavinta. Se on ainoa paikka, missä olen joutunut oikeasti ahdistelluksi. Kyseessä oli ei-ruotsalaisen näköiset ruotsalaiset. Olen ollut yöaikaan yksin/kavereiden kanssa päihtyneenä monessa eri kaupaungissa Ranskassa, Puolassa, Venäjällä, Norjassa, Virossa, Espanjassa, eikä missään muualla ole ikinä ollut yhtään mitään hankaluuksia tai ikävyyksiä. Ruotsiin en aio enää lähteä bailaamaan.

Uppsala oli vielä 90-luvulla kiva paikka. Kesällä pystyi liikkumaan tyttöjen kanssa discosta tullessa yölläkin kotiin.

Nyt siellä poliisi on varoittanut tyttöjä siis kantiksia liikkumista iltaisin ja öisin.

Vierailija
138/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kokenut Israelia turvattomaksi, liikuin siellä paikallisen ystävän kanssa. Konekiväärit tietenkin hieman ihmetyttivät. Lentokentän tarkastus oli asiallinen, vaikka minut haettiinkin jonosta, koska olin erillisellä lipulla lomalennolla.
Itkumuurilla tosin ystävä yhtäkkiä sanoi, että pitää lähteä ja menimme nopeasti pois, hän suorastaan säikähti. Joku ortodoksijuutalainen oli reagoinut siihen, että olin ilman huivia, vaikka muuten peittävissä vaatteissa.

Äitini sen sijaan pelkäsi Israelissa, vaikka oli paljon siellä olleen siskona kanssa. Äiti oli ihan kokenut matkaaja, mutta aseet ja ilmapiiri olivat hänelle liikaa. En siis ihmettele, että Israel jakaa mielipiteitä.

Itse olen eniten pelännyt Englannissa. Aggressiivisia miehiä ja vihamielinen tunnelma. Olen ollut siellä paljon englantilaisen mieheni vuoksi. Budapestin taksit oli myös epämiellyttävä kokemus, mittarit pyöri villisti ja kerran pakenimme pysähtyneestä taksista, kun ympärille alkoi tulla outoa miesporukkaa, jotka kuski näytti tuntevan.

Tuosta tummentamastani kohdasta haluaisin täsmentää, että ortodoksijuutalaisuus velvoittaa naimisissa olevaa juutalaista naista peittämään päänsä, joko huivilla tai peruukilla. Ei kukaan velvoita naimatonta tai naimisissa olevaa ei-juutalaista naista peittämään päätään ja suutu sen takia.  Jostain muusta oli kyse. Mutta tuossa huivittomuudessa ja siitä suuttumisessa ei ole mitään järkeä, jos et ole juutalainen naimisissa oleva nainen. Eikä siinä olisi sittenkään, että olisit vapaamman suuntauksen juutalainen nainen, joka peittää vain osittain tai ei lainkaan päänsä.  Tämä ihan vaan faktana. 

Vierailija
139/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Israel, ihan heittämällä. Ja olen käynyt 50 maassa, eli vertailukohtaakin löytyy. 

Ei kuulosta uskottavalta, siellä on kovat turvatoimet ja sotilaita kaikkialla. siviilit harvoin joutuvat kohteeksi.

Tuota noin..., ei. Israelissa on pelottavaa myöskin ne asevelvolliset rynnäkkökivääreineen. Eivät ne minulle ainakaan turvallisuudentunnetta tuo, tiedä koskaan, kenellä pimahtaa närvi tai luuleeko joku turistia terroristiksi jostain ihmeen syystä.

Kyllä Israelissa sitä paitsi sattuu aika usein myös terrori-iskuja ja nimenomaan ne tehdään siviilejä vastaan.

No, itse en pidä IsraeliaKAAN niin pahana - olen ollut sielä 30 vuoden ulkomaantoimittajaurani aikana monta kertaa juttukeikalla ja siis ihan kahinoiden keskellä.

Pahin ja pelottavin paikka minulle on Intia. Näin siksi, että a) inhoan väkijoukkoja, b) naisiin suhtaudutaan siellä äärimmäisen ikävästi, c) valtava taloudellinen epätasa-arvo on lamauttavaa, miljoonat ihmiset asuvat kirjaimellisesti kaduilla, d) taudit leviävät ja hygienian puute sairastuttaa, samoin ilmansaasteet suurissa kaupungeissa.

Ohis

Oho, minusta taas Intia on hyvin lämminhenkinen ja vieraanvarainen. Väkeä toki on, mutta minua se ei haittaa. En ole myöskään koskaan kokenut mitään ikävää, mikä liittyisi naiseuteeni. Millä lailla tämä ikävä suhtautuminen ilmenee? Israelissa olen sitä vastoin saanut osakseni äärimmäisen törkeää kohtelua sekä naissukupuoleni että ei-juutalaisuuteni johdosta. 

Saasteita Intiassa on, se on totta. Jos välttää Delhiä ja Kolkataa, tämän ei pitäisi olla ylivoimainen ongelma. Pahimmat ilmansaasteet olen kyllä kokenut Jakartassa Indonesiassa ja Chongqingissä Kiinassa. Jotenkin en osaa pitää sitä niin pelottavana, vaikka toki ymmärrän että pitkällä aikavälillä saasteet tosiaan sairastuttavat kenet hyvänsä. 

Ehkeivät tajunneet sinun olevan nainen.

Vierailija
140/191 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos jossain vaiheessa tilanne kääntyykin niin, etteivät he olekaan puolellasi? Kaikki hyvin niin kauan, kunhan sinua ei ammuta? Viis muista. 

Eivät sotilaat siellä ammuskele ihmisiä huvikseen. Todella typerä kommentti kaiken kaikkiaan. Miten tilanne voisi kääntyä niin,  sitä minä en keksi. Nuoret asepalvelustaan suorittavat eivät ole mitään psykopaatteja, jotka huvikseen ampuvat ihmisiä. Jos olet Israelista yhtään perillä, tiedät tämän.