Pelottavin maa, jossa olet ollut?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanon Israel. En ole missään muualla nähnyt niin aggressiivisia ihmisiä. Ja ne aseet... joka paikassa. Nuorilla sälleillä ja flikoillakin rynkyt kädessä keskellä päivää kävelykadulla. Siellä ei uskalla hengittääkään, ettei tee tahattomasti jotain väärin. Myös minuun suhtauduttiin aggressiivisesti. Israelin lentokentän turvatarkastukset olivat myös melko nöyryyttävä kokemus.
Ne on armeijan nuoria, eivät ne turisteja ammu! Mulla taas on Israelissa aina turvallinen olo, kun on sotilaita lähellä. Heillä on tarkat säännöt, miten asettaa kantaa ja miten käyttää ja missä tilanteissa. Ovat paremminkin turistin turva. Turvatarkastuksia ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ne on rutiinikysymykset, joihin vastataan, ja on tärkeä ymmärtää, että kyseessä on sun oma turvallisuus myös.
Olen nuorena liftannut Israelissa, kyytiin on ottaneet rynkkyjä kantaneet sotilaat, poliisikin, joka vähän nuhteli varomatonta liftaajaa. Mulla on ollut aina Israelissa turvallinen olo. Missasin viimeisen iltabussin ja olin hetken hädissäni, pysäkille ajoi serut-taksi, joka kysyi minne olisin ollut menossa ja pääsin kyytiin. Paljon hyviä muistoja sieltä, juurikin sitä turvallisuuden tuntua ajatellen.
Ruotsissa Uppsalassa on ollut pelottavinta. Se on ainoa paikka, missä olen joutunut oikeasti ahdistelluksi. Kyseessä oli ei-ruotsalaisen näköiset ruotsalaiset. Olen ollut yöaikaan yksin/kavereiden kanssa päihtyneenä monessa eri kaupaungissa Ranskassa, Puolassa, Venäjällä, Norjassa, Virossa, Espanjassa, eikä missään muualla ole ikinä ollut yhtään mitään hankaluuksia tai ikävyyksiä. Ruotsiin en aio enää lähteä bailaamaan.
Tirana Albaniassa. Koko ajan kun käveli kadulla joku lapsi roikkui kiinni.Samalla surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanon Israel. En ole missään muualla nähnyt niin aggressiivisia ihmisiä. Ja ne aseet... joka paikassa. Nuorilla sälleillä ja flikoillakin rynkyt kädessä keskellä päivää kävelykadulla. Siellä ei uskalla hengittääkään, ettei tee tahattomasti jotain väärin. Myös minuun suhtauduttiin aggressiivisesti. Israelin lentokentän turvatarkastukset olivat myös melko nöyryyttävä kokemus.
Ne on armeijan nuoria, eivät ne turisteja ammu! Mulla taas on Israelissa aina turvallinen olo, kun on sotilaita lähellä. Heillä on tarkat säännöt, miten asettaa kantaa ja miten käyttää ja missä tilanteissa. Ovat paremminkin turistin turva. Turvatarkastuksia ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, ne on rutiinikysymykset, joihin vastataan, ja on tärkeä ymmärtää, että kyseessä on sun oma turvallisuus myös.
Olen nuorena liftannut Israelissa, kyytiin on ottaneet rynkkyjä kantaneet sotilaat, poliisikin, joka vähän nuhteli varomatonta liftaajaa. Mulla on ollut aina Israelissa turvallinen olo. Missasin viimeisen iltabussin ja olin hetken hädissäni, pysäkille ajoi serut-taksi, joka kysyi minne olisin ollut menossa ja pääsin kyytiin. Paljon hyviä muistoja sieltä, juurikin sitä turvallisuuden tuntua ajatellen.
Se, että sinä et ole kokenut siellä oloa pelottavaksi ei tarkoita, etteikö muut olisi. Varmaan aika moni allekirjoittaa, ettei Lähi-idän ydin välttämättä ole mitään turvallisinta seutua. Kyllä valtava aseiden määrä ympärillä herättää uhkaa. Sodan ja pommien uhka on koko ajan hyvin konkreettisesti läsnä. Varsinkin, kun nuorilla ja hölmöillä on todella raskaat tuliaseet, ja homma voi kirjaimellisesti räjähtää käsiin koska vain. Kyllä tämä on pelottavaa. Ei todellakaan tuottaisi minulle turvallisuuden tuntoa, jos Kampissa norkoilisi nuorisolaumoja rynkyt kädessä naureskelemassa ja heilumassa huolimattomasti. Better not mess with them. Nimittäin israelilainen ei pelkää käyttää sitä asetta, jos tulee vähänkään sanomista. Nytkin ne lahtaa siellä siviilejä, eritoten naisia ja lapsia, minkä kerkiää. Mutta juurikin se arvaamattomuus ja ennakoimattomuus tekee tilanteesta todella uhkaavan. Koin myös seksuaalista häirintää illalla kadulla, mm. korvaan tultiin kuiskuttelemaan ehdotuksia ottaa muna suuhun siinä paikkaa. Tämä viimeksi mainittu oli kylläkin lievimmästä päästä pelkoa mitä koin Israelissa olon aikana.
Kuten sanoin aiemmin, ihmisten aggressiivisuus tekee meiningistä pelottavan ja se on päällimmiten jäänyt minulla mieleen tuosta maasta. Se, että monessa paikassa kohtasi suorastaan raivohulluja ihmisiä. Tai ne äärijuutalaisten ihmeelliset säännöt bussilla kulkemisesta tai sapatin rikkomisesta, jossa voi joutua tietämättään vaikeuksiin. Se, miten törkeästi Israel kohtelee kaikkia palestiinalaisia lapsiperheistä alkaen on todella kuvottavaa. En mene Israeliin enää ikinä. Enkä puhu mistään turisti-Eilatista, vaan Tel Avivista ja Jerusalemista.
Lentokenttäkokemus ei ollut myöskään kaikille samanlainen. Vai vietiinkö sinutkin kahdeksi tunniksi jonnekin pikkuhuoneeseen tekemään kokovartalotarkastus, kamerasi ja tietokoneesi vietiin pengottaviksi ilman sen kummempia selityksiä ja jossa sinulle huudettiin pää punaisena kiroten, kun yritit selvittää, että myöhästyt pian lennolta? Tuskinpa, koska lennolla oli muita suomalaisia, mutta vain jotkut valikoitiin uhaksi ja otettiin syyniin. Ainoat syyt tähän oli todennäköisesti, että olin yksin matkustava nainen ja passissani oli arabimaiden leimoja. En ole koskaan yhdessäkään arabimaassa tullut kohdelluksi niin huonosti tai pelännyt niin paljon, päinvastoin minua on aina kohdeltu arabimaissa hyvin vastoin kaikkia yleiskäsityksiä. Vastaavia kokemuksia on myös eräällä Ylen naistoimittajalla, joka teki Israelin turvatarkastuksessa saamastaan kohtelustaan valituksen. Mutta alapeukuista päätellen täällä ei saa Israelista sanoa mitään. Pro Israel!
Olen ollut monta kertaa Israelissa, eikä turvatarkastus ole koskaan ollut pelottava tai nöyryyttävä. Kerran pyysivät minua auttamaa itkevää maannaistani, joka pelästyi sitä kuulustelua. Se turvallisuus on aina turistin puolella, jos turisti on Israelin puolella. Se pitää tajuta, se on ihan päivänselvää.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monta kertaa Israelissa, eikä turvatarkastus ole koskaan ollut pelottava tai nöyryyttävä. Kerran pyysivät minua auttamaa itkevää maannaistani, joka pelästyi sitä kuulustelua. Se turvallisuus on aina turistin puolella, jos turisti on Israelin puolella. Se pitää tajuta, se on ihan päivänselvää.
Ahaa, okei koska sinä et turistina ole herättänyt turvatarkastajien kiinnostusta, niin mitään nöyryyttäviä kokemuksia ei sitten ole kellään muullakaan. Ookoo tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Neuvostoliittoa ei kyllä ole enää ollut olemassa ellet ole syntynyt ennen vuotta 1991 , koska Neuvostoliitto lakkasi olemasta virallisesti 25 joulukuuta 1991 , tämän jälkeen tuota maata sanotaan Venäjäksi.
Mutta joo Venäjä on varmaan vaarallinen Maa , jos yksin lähtisi ja ois kännis ja vielä nainen kyllä noita vaarallisia maita on no en minäkään uskaltaisi yksin yöllä lähtä kävellä hippaseen mihinkään kaupungin kolkkaan hyi! Tiedä , joku vaikka ryöstäsi raiskaisi tai tappaisi !
No Johan noita artikkeleja ollut lehdissä kuultu muista medioista, että Ala- ikäinen poika tappaa keskellä päivää( no vuorokauden ajalla ei merkitystä oikeastaan ole), kun Ala- ikäsetkun tappaa eli tulee turvaton olo liikkua , syrjäisellä paikalla Helsingis , ja muissa kaupungeissa .
No kun olen lukenut näitä kommentteja on siinä, ollut ollut taatusti ollut pelottava tapahtuma voi kauhea! Kun on ryöstetty hui!
Ystäväni on kyllä ollut minua vaarallisemmissa Maissa , ollessani Rauhanturvaajana Suezilla, Libanonissa, Afganistanissa ja Kosovossa ollut vaikka minkä laisia tilanteita.
Jokainen yli 30-vuotias on elänyt maailmassa, jossa on Neuvostoliitto. Hyvin joku palstalainen on siellä voinut vierailla. Tästä ei kuitenkaan niin kovin kauaa ole.
Joo, mun kaverin vanhemat ravasivat Leningradissa aikoinaan. Se oli sitä sukkahousujen kulta-aikaa:).
Mulla ihan samoja kokemuksia Miamista. En koskaan liiku yöllä ulkona ja tietyillä alueilla en myöskään päivällä. Hyvä puoli on se, että poliisit on kyllä paikalla kahdessa minuutissa, kun vaan soittaa. Huono puoli on se, että ampumiseen ei kulu kahta minuuttia. Amerikka on mielestäni jossain länsimaan ja kehitysmaan välissä. Silti mielenkiintoinen maa ja paljon kivoja ihmisiä.[/quote]
Tuttu mies asu Floridassa ja sano, että poimi usein kyytiinsä turisteja epämääräsiltä alueilta, joita nää piti turvallisina.
Venezuela ja nimenomaan Caracas. Olin 3kk työkomennuksella. Näin ruumiita kadulla ja aseita ihmisillä esim. autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Neuvostoliittoa ei kyllä ole enää ollut olemassa ellet ole syntynyt ennen vuotta 1991 , koska Neuvostoliitto lakkasi olemasta virallisesti 25 joulukuuta 1991 , tämän jälkeen tuota maata sanotaan Venäjäksi.
Mutta joo Venäjä on varmaan vaarallinen Maa , jos yksin lähtisi ja ois kännis ja vielä nainen kyllä noita vaarallisia maita on no en minäkään uskaltaisi yksin yöllä lähtä kävellä hippaseen mihinkään kaupungin kolkkaan hyi! Tiedä , joku vaikka ryöstäsi raiskaisi tai tappaisi !
No Johan noita artikkeleja ollut lehdissä kuultu muista medioista, että Ala- ikäinen poika tappaa keskellä päivää( no vuorokauden ajalla ei merkitystä oikeastaan ole), kun Ala- ikäsetkun tappaa eli tulee turvaton olo liikkua , syrjäisellä paikalla Helsingis , ja muissa kaupungeissa .
No kun olen lukenut näitä kommentteja on siinä, ollut ollut taatusti ollut pelottava tapahtuma voi kauhea! Kun on ryöstetty hui!
Ystäväni on kyllä ollut minua vaarallisemmissa Maissa , ollessani Rauhanturvaajana Suezilla, Libanonissa, Afganistanissa ja Kosovossa ollut vaikka minkä laisia tilanteita.
Jokainen yli 30-vuotias on elänyt maailmassa, jossa on Neuvostoliitto. Hyvin joku palstalainen on siellä voinut vierailla. Tästä ei kuitenkaan niin kovin kauaa ole.
Joo, mun kaverin vanhemat ravasivat Leningradissa aikoinaan. Se oli sitä sukkahousujen kulta-aikaa:).
Olen lomaillut lapsena Neuvosto-Riikassa ja -Tallinnassa. Ei siellä muuta pelottavaa ollut kuin ruoka ja paluumatkan rajatarkastus kun pelkäsi ettei pääse kotiin.
Suomi jota johtaa punikit ja vihreät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vaatteet tultiin ostamaan päältä. Hyvin on jäänyt reissu mieleen.
Vaikka olen osunut Saksassa terrori-iskun action-paikalle ja matkustellut paljon niin kyllä eniten pelottaa edelleenkin väkivalta ja muu häröily Suomen yöelämässä. Se määrä mikä roskajengiä liikkuu Suomen yössä on uskomaton. Kannetaan puukkoja mukana, käydään kimppuun jos naisystävä on liian kaunis, vedetään nyrkillä naamaan tuntemattomia ilman syytä, kaupunkien keskustat on täynnä narkkeja...
Pariisissa mut yritettiin ryöstää, joten valitsen Ranskan. Ja turvattomalta on tuntunut myös humalaisten keskellä Virossa ja metrossa Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-afrikka, siellä ei kannata liikkua missään ilman asetta.
Melko amerikkalainen logiikka. Se, että kaikki kantaa asetta lisääkin turvallisuutta ja turvallisuudentunnetta huimasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lomaillut lapsena Neuvosto-Riikassa ja -Tallinnassa. Ei siellä muuta pelottavaa ollut kuin ruoka ja paluumatkan rajatarkastus kun pelkäsi ettei pääse kotiin.
Joku yritti ostaa multa Riikassa lenkkarit jalasta ja pelkäsin, että isäni myy ne (ne oli tosi hyvät ja ihan mun lempparit).
San Francisco - ensin kuului laukauksia, sitten vastaan käveli tyyppi, joka piti käsiasetta paidan alla (erottui aivan selvästi). Näin arki-iltana yhdeksän maissa ihan ok alueella.
90-luvun Pietarissa pelotti kerran käsitaksin (nosta käsi, saat kyydin kadulta) kyydissä. Noin 90v puolisokea kaahasi Ladalla esikaupungin halvasta hostellista keskustaa. Maksoi ehkä 100 ruplaa ei paljon mitään.
Yhtä paljon olen kyllä pelännyt pomon kyydissä Turun motarilla kun se vastaili meileihin ajaessaan.
Egypti, heti tarkoin vartioidun hotellialueen ulkopuolella oli levoton meno.
Tukholman RInkeby, jossa olin nuorena ja naiivina käymässä työkaverin luona. Ne matkat tunnelbanalla iltaisin, kun naisia halveksivan kulttuurin miehet piirittivät ja alkoivat lähennellä. Tukholma ei ollut hyvä paikka nuorelle suomalaiselle, joka ei osannut varoa mitään. Missään muualla, ja olen matkustellut paljon, en ole kohdannut sellaista määrää ahdistelua ja pelottavia tilanteita.