Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolottaa vieläkin miten reagoin väkivaltatilanteessa

Vierailija
19.05.2021 |

Tämä tapahtui joitain vuosia sitten eräässä baarissa. Olin istumassa iltaa, sillä hetkellä yksin, kun odottelin ystäväni saapuvan paikalle. No, tapahtui sitten niin, että eräs minulle tuntematon nainen tulee sitten raivoissaan paikalle ja syyttää tminua siitä, että olen yrittänyt vikitellä hänen miestään. (jota en ollut eläissäni edes nähnyt) ja lyö minua suoraan kasvoihin (ei onneksi lujaa).

Ja tällaisessa tilanteessahan kuka tahansa normaali ihminen suuttuisi ja alkaisi puolustaa itseään ja luultavasti löisi takaisin. Mutta allekirjoittanut vain ihmettelee typeränä,että mitä oikein tapahtui, eikä osaa tehdä mitään. Ja kaikkein vähiten ymmärsin omia ajatuksiani. Koko ajan päässäni vaan pyöri jutuja tyyliin "toi nainen on mua pienempi ja itseään pienempää ei saa lyödä" ja " mä joudun vankilaan jos lyön takaisin" ja kaikkea muuta täysin epälooogista ja käsittämätöntä. Ja ylipäänsä; jos minulle tulisi mieleeni edes harkita jonkun lyömistä, minun täytyy olla todella raivostunut hänelle, enkä todellakaan tule sellaisen raivon valtaan parissa minuutissa.

Olen kuullut että joillekin ihmisille tulee jäätymisreaktio heidän ollessaan vaarallisessa tilanteessa ja peloisssaan. Mutta minä en ollut tuossa tilanteessa edes peloissani, lähinnä vain niin täysin typertynyt siitä mitä tapahtui, että en osannut tehdä yhtään mitään järkevää.

Mutta mikä minua tässä pelottaa on se, että mitä jos reagoin samalla tavalla oikeasti uhkaavassa tilanteessa, että en silloinkaan osaa tehdä mitään oikein.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yleistä, ettei siinä tilanteessa osaa toimia tai edes ajatella mitenkään järkevästi. Ja tottahan se on, että Suomessa itsepuolustuksesta saa usein rangaistuksen. Jos olisit lyönyt jälkeenpäin, ei sitä olisi edes pidetty itsepuolustuksena.

Ei sinun tarvitse tuntea häpeää, häpeä kuuluu päällekarkaajalle. Oletko käynyt juttelemassa tapahtuneesta missään?

Vierailija
2/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa normaali ihminen jäätyy täysin tuollaisessa tilanteessa. Normaalilla tarkoitetaan siis sellaista normaalia suomalaistyylistä pullantuoksuista vässykkää, joka on nähnyt väkivaltaa lähinnä telkkarista ja harrastaa dronen lennättämistä tms.

Todella harva kykenee puolustautumaan fyysisesti äkillistä hyökkäystä vastaan.  Tuo jäätymisreaktio on pelkoreaktio, jossa harjoittamattomat aivot ja hermot yrittää keksiä keinon selviytyä. Koska toimintamalleja ei ole lihasmuistissa, ei silloin yleensä kykene tekemään yhtään mitään. Ei edes pakenemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaan poistua paikalta. Ja vaikka suojata päätä käsillä. Voi myös huutaa apua. Baarissa voi mennä portsarille sanomaan.

Vaikka olisi treenannut, kukaan ei voi olla täysin varma miten hädässä käyttäytyy. Silloinkin pitää vaan pyrkiä poistumaan paikalta.

Vierailija
4/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksissa on havaittu että pieni osa kykenee toimimaan, toiseksi pienin osa pakenemaan paikalta ja suurin osa ei kykene minkäänlaiseen toimintaan kuin korkeintaan ehkä erikseen käskettynä.

Vierailija
5/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaan poistua paikalta. Ja vaikka suojata päätä käsillä. Voi myös huutaa apua. Baarissa voi mennä portsarille sanomaan.

Vaikka olisi treenannut, kukaan ei voi olla täysin varma miten hädässä käyttäytyy. Silloinkin pitää vaan pyrkiä poistumaan paikalta.

Voi, mutta kuten ap kertoo niin ihminen ei välttämättä kykene minkäänlaiseen toimintaan.

Vierailija
6/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koston kierre on aivan upea juttu kuten maailmanhistoria opettaa.

Vierailija
7/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsesuojeluvaisto ei ole mikään kostonkierre. Mä hyökkään välittömästi jos mua kohtaan hyökätään. Yritän myös välittömästi auttaa hätään joutuneita ja metsässä liikun valppaana eläimiä kunnioittaen. Kaikki taitaa olla pitkälti vaistoista ja reflekseistä kiinni.

Vierailija
8/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi olla, mutta toisaalta treeni juuri tähtää siihen ettei tosipaikassa tarvitse ajatella: aivot tunnistaa tutun tilanteen salamana, lähettää hermoille impulssit ja hermot laittaa lihakset töihin ennalta opitun kaavan mukaisesti.  Se toimii nimenomaan juuri tällaisissa äkillisissä tilanteissa, joissa ei ehdi syntyä varsinaista pelkotilannetta. 

Pitkittynyt tilanne, johon liittyy uhoamista ja uhkailua, on puolestaan sellainen joka saattaa jäädyttää täysin jopa kauan harjoitelleenkin itsepuolustajan, jos kokemus käytännön tilanteista puuttuu tai normaalin ihmisen mielentila on vaan liian hallitsevana päässä.

Vierailija
9/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut kerran päinvastaisen yllätyksen kun joku känninen nainen tuli taksijonossa haastamaan riitaa. En siis tuntenut häntä lainkaan. Yritin vain jättää hänet huomiotta ja hän tönäisi minua todella lujaa. Latasin avokämmenellä suoraan tauluun niin että läiskähti! Mitään tietoista päätöstä en tehnyt, se tuli suoraan jostain selkäytimestä.

Äimistyin itsekin koska en siis tosiaan ole mikään kissatappelija enkä ole koskaan käyttänyt väkivaltaa ketään kohtaan. Paitsi että joskus nuorena muuten tapeltiin isosiskon kanssa niin että tukka pöllysi. Ehkä jotain oli jäänyt muistiin sieltä :D

Vierailija
10/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokenut kerran päinvastaisen yllätyksen kun joku känninen nainen tuli taksijonossa haastamaan riitaa. En siis tuntenut häntä lainkaan. Yritin vain jättää hänet huomiotta ja hän tönäisi minua todella lujaa. Latasin avokämmenellä suoraan tauluun niin että läiskähti! Mitään tietoista päätöstä en tehnyt, se tuli suoraan jostain selkäytimestä.

Äimistyin itsekin koska en siis tosiaan ole mikään kissatappelija enkä ole koskaan käyttänyt väkivaltaa ketään kohtaan. Paitsi että joskus nuorena muuten tapeltiin isosiskon kanssa niin että tukka pöllysi. Ehkä jotain oli jäänyt muistiin sieltä :D

Juuri näin!  Avarilla ei tule vahinkoa, mutta sillä saa suurimman osan päällekarkaajista nopeasti tajuamaan paikkansa. Hyvin toimittu <3

Vierailija
11/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha ap:n on tuollaisesta nolostua, nolostuminen on sen päällekarkaajan homma tässä tapauksessa. Jos oma reagoimattomuus harmittaa, niin voit toki lähteä jonnekin itsepuolustusharrastukseen, mutta paras valinta olisi tietysti tositilanteessa aina pyrkiä pakoon ja hälyttää apua.

Sinä ap olet normaali ihminen, jonka päivittäiseen elämään väkivalta tai sen uhka ei kuulu, etkä tehnyt mitään väärää tai nolostuttavaa tuossa tilanteessa.

Vierailija
12/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa vain että olet älykäs, ap. Fiksu ihminen ei lyö. Se joka lyö ensin on jo hävinnyt. Tyhmät eivät ymmärrä mitä tämä tarkoittaa, mutta näin on.

Tottakai olisit lopulta tapellut vastaan jos hyökkääjä olisi jatkanut iskujaan. Mutta nyt älykkäästi analysoit tilanteen ja teit kuten oli parasta. Älä siis turhaa vello tässä, teit oikein ja järkevästi.

Vierailija
13/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!  Avarilla ei tule vahinkoa, mutta sillä saa suurimman osan päällekarkaajista nopeasti tajuamaan paikkansa. Hyvin toimittu <3

No hän oli (öykkäreiden tapaan) selvästikin laskenut sen varaan että mitään vastarintaa ei tule, koska toikkaroi siitä sitten käsi poskella ja pöllämystyneen näköisenä matkoihinsa.

Ei edes kaduta! Inhottavia tyyppejä nämä. En ikinä itse aloittaisi väkivaltaa mutta ei mitä tahansa voi niellä.

Vierailija
14/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että päinvastainen reaktio on paljon pahempi. Olen konflikteja välttävä pasifisti, mutta reagoin fyysisen rajani rikkomiseen raivoisasti kuin eläin. Kun joku koskettelee, tönii tai läpsii, tuntuu hetken siltä että olisin valmis tappamaan ja olen raivelissa kiinni. Mutta se menee sekunneissa ohi ja sitten hävettää.

Vierailija
15/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsesuojeluvaisto ei ole mikään kostonkierre. Mä hyökkään välittömästi jos mua kohtaan hyökätään. Yritän myös välittömästi auttaa hätään joutuneita ja metsässä liikun valppaana eläimiä kunnioittaen. Kaikki taitaa olla pitkälti vaistoista ja reflekseistä kiinni.

Israelkin hyökkää välittömästi jos palestiinalaiset hyökkäävät heitä kohti ja päinvastoin

Vierailija
16/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä omaa reaktiotaan tuollaisessa yllättävässä tilanteessa pysty valitsemaan.

Mä olen hyvä kriiseissä ja olen esim pelastanut itseni ja lapseni tulipalosta ja karannut väkivaltaisen miehen asunnolta. Siinä tilanteessa mieli on kuin veitsi, tiedän miettimättä tasan mitä tehdä. Jälkeenpäin saan sitten isot reaktiot, voi tulla paniikkikohtaus tai masennuskausi tms. Mutta ei sekään ole mun tahdonalaista, se vaan tapahtuu.

Vierailija
17/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos nainen oli pieni, niin ei muuta kuinottaa hänen päänsä kainalokynkkään ja heitätte vähän jenkkaa lattialla.

Vierailija
18/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuopilla naamaan vaan, niin oppii olemaan. Tosiasiassa kannattaa aina harkita puolustaako itseään, koska tuomio tulee väistämättä, varsinkin, jos hieman innostuu.

Vierailija
19/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Itse olin samanlainen aikanaan. Vain harva meistä on luontainen tappelija, normaalit yleensä jos nyt eivät jähmety, niin hölmistyvät tilanteessa.

Tähän auttaa mielikuvaharjoittelu yhdistettynä fyysiseen kamppailutreenaamiseen. Hyväksytään se, että tuo toinen voi haluta vahingoittaa minua ja minun täytyy valmistautua siihen. Ja niin siinä kävi itselleni, että kun viinasta sekaisin oleva työkaverini ihan yllättäen pikkujouluissa yritti käydä päälleni, en häkeltynyt, vaan otin hänet hallintaotteeseen, vein maahan ja portsarit hoiti lopun. Ilman treenaamista olisin saanut nenäni kipeäks.

Vierailija
20/23 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos nämä asiat askarruttaa, niin on olemassa juuri sinun kaltaisillesi tarkoitettuja itsepuolustuslajeja, joissa harjoitellaan psyykkistä ja fyysistä varautumista tilanteisiin. Googlaa esim. Defento.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi