Kun vassari kertoo kuinka rikkaita ei veroteta tarpeeksi, kysy häneltä veroprosentteja
ja naura kun näet, ettei hän tiedä niistä mitään ja arvaakin päin honkia...
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kun porvari kertoo veroprosenteistaan, kysy häneltä kummalle jää enemmän käteen. Työntekijälle, joka tekee tuotteen tai palvelun vai porvarille, joka rahastaa työntekijän tekemällä tuotteella/palvelulla
Suomessa jokainen voi ryhtyä porvariksi jos haluja riittää. Voi myös yhdistellä näitä ja tehdä työtä työntekijänä ja nostaa pääomatuloja porvarina kuten minä. Suomi on ihan vapaa maa olla työntekijä tai porvari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sinne vasemmalle tiedoksi, minun verotus on jo muutettu toiseen maahan kuten usean muun varakkaan. Veroja nostamalla ajatte vain loputkin tienaavat pois Suomesta. Nykyisin siihen ei mene kuin pari päivää siirtää kotimaa ja verotus toiseen valtioon. Olisi hyvä jo ymmärtää, että nykymaailmassa valtiot kilpailevat hyvistä veronmaksajista.
Jos puhut ihan tavallisesti ansiotulon verotuksesta, niin et tosiaankaan siirrä sitä yhtään minnekään ilman, että samalla muutat toiseen maahan. Pääoman kohdalla asia on toinen, mutta tähänkin EU haluaa puuttua ja estää unionin sisäisen verokilpailun. Myös rahojen kotiuttaminen on vaikeaa, jos niitä haluaa käyttää Suomessa.
Niin muutin toiseen maahan enkä itse asiassa puhu ansiotuloverotuksesta vaan pääomaverotuksesta. On aika turhaa maksaa maailman kalleinta pääomaveroa kun ei tarvitse. Voisin minä ansiotuloista veroa maksaakkin, jos saisin palkkaa. Mutta kun tulot on puhtaasti sijoitustoiminnasta, niin silloin verotus ratkaisee asuinmaan. Voisin minä Suomessakin asua ja maksaa matalampaa veroa, mutta nykyisellään tienaan aika reilusti enemmän asumalla täällä lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat maksavat pääomatuloveroa 34%. Naurapa nyt sitten, ap.
Miinus vähennykset. Ja kunnon verosuunnittelulla verotettavaa pääomatuloa ei näy verottajalle juuri yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun porvari kertoo veroprosenteistaan, kysy häneltä kummalle jää enemmän käteen. Työntekijälle, joka tekee tuotteen tai palvelun vai porvarille, joka rahastaa työntekijän tekemällä tuotteella/palvelulla
Suomessa jokainen voi ryhtyä porvariksi jos haluja riittää. Voi myös yhdistellä näitä ja tehdä työtä työntekijänä ja nostaa pääomatuloja porvarina kuten minä. Suomi on ihan vapaa maa olla työntekijä tai porvari.
Hyväosaisilla on yleisesti tällainen käsitys, että ihminen voi itse valita, onko köyhä vai rikas.
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa. Rikkaiden sijoitukset ovat hallintarekisteröityjä tai vakuutuskuorissa, eli veronmaksu on hyvin olematonta. Tai sitten holding-yhtiössä,joka omistaa yli 10 % firmasta, jolloin veroja ei makseta lainkaan.
Tässä maassa veroja maksavat ensisijaisesti palkansaajat ja eläkeläiset, sitten työttömät.
Kaiksita valton keräämistä suorista veroista aplaknsaajat maksavat 65 %, eläkeläiset 21 %, pääomatulonsaajat 7 %, yrittäjät 1 % jne Tilastokeskuksen mukaan.
Veronmaksu on ulkoistettu siis pääasiassa palkansaajille ja eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kauan kuin saa pitää yli puolet omista tuloistaan, ei saa sanoa asiasta mitään? Lasketko mukaan eläkemaksut ja muut sotu-maksut? Jos ansiotulon vero% on 40 ja eläkemaksujen taso ta+tt on 26%, joku muu vie suurimman osan työnantajalle aiheutuvista kuluista.
Pääomatulotkaan eivät ole verovapaita vaan keskimääräinen suomalainen maksaa ansiotulon veroa vähemmän kuin mitä pääomatulosta otetaan sosialismille. Keskimääräisen suomalaisen työntekijän veroprosentti on 26-27, eli samaa luokkaa kuin eläkemaksu. Kummastakaan ei nykyinen työntekijä saa euroakaan itselleen. Ja jotta voi saada riskipääomalleen pääomatuloja, on pitänyt maksaa todella paljon veroja ja kieltäytyä kuluttamisesta.
Kukas ne väkivallan uhalla muilta otetut verorahat sitten käyttää? Ei porvari vaan sosialisti. On todella erikoista ajattelua vaatia verotettavien kokonaistulojen pienentämistä verotuksen lisäankaroittamisen kautta. Jos verotus kiristyy, työn ja liiketoiminnan kiinnostavuus vähentyy, ja verotulot pienentyvät.
Suomalaisille olisi hyväksi, jos politiikan päätavoite olisi omillaan toimeen tulevien perheiden lukumäärän maksimointi ja suomalaisten kotitalouksien nettovarallisuuden pitkäjänteinen kasvattaminen. Sosiaaliturvan laadun ja laajuuden maksimoinnin sijaan pitäisi pyrkiä köyhäinavun tarpeen poistamiseen. Se taas ei onnistu ilman vapautta. Holhoaminen ja sosialismi johtaa aina ja kaikkialla silmittömään kurjuuteen ja katkeruuteen. Vasemmiston käyttövoimana on köyhyyden luominen ja epäonnistumisen varmistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko nykyään joku vielä näin?
Oikeesti???
Tää on kun joku Marxin lisäarvoteoria 1800 luvulta. Tervetuloa 2000-l jossa työväenliike elää ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sinne vasemmalle tiedoksi, minun verotus on jo muutettu toiseen maahan kuten usean muun varakkaan. Veroja nostamalla ajatte vain loputkin tienaavat pois Suomesta. Nykyisin siihen ei mene kuin pari päivää siirtää kotimaa ja verotus toiseen valtioon. Olisi hyvä jo ymmärtää, että nykymaailmassa valtiot kilpailevat hyvistä veronmaksajista.
Jos puhut ihan tavallisesti ansiotulon verotuksesta, niin et tosiaankaan siirrä sitä yhtään minnekään ilman, että samalla muutat toiseen maahan. Pääoman kohdalla asia on toinen, mutta tähänkin EU haluaa puuttua ja estää unionin sisäisen verokilpailun. Myös rahojen kotiuttaminen on vaikeaa, jos niitä haluaa käyttää Suomessa.
Niin muutin toiseen maahan enkä itse asiassa puhu ansiotuloverotuksesta vaan pääomaverotuksesta. On aika turhaa maksaa maailman kalleinta pääomaveroa kun ei tarvitse. Voisin minä ansiotuloista veroa maksaakkin, jos saisin palkkaa. Mutta kun tulot on puhtaasti sijoitustoiminnasta, niin silloin verotus ratkaisee asuinmaan. Voisin minä Suomessakin asua ja maksaa matalampaa veroa, mutta nykyisellään tienaan aika reilusti enemmän asumalla täällä lämpimässä.
Tämä on luonnollisesti jokaisen oikeus. Maailmalta löytyy paljon paikkoja, joissa sinun ei tarvitse maksaa lainkaan veroja. Toisaalta eipä siellä sitten olekaan varsinaista yhteiskuntaa vaan enemmänkin joukko yksilöitä. Jos taas et maksa veroja, mutta haluat hyötyä yhteiskunnan turvasta ja palveluista niin sitten kannattaa kalibroida se moraalikompassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteleeko nykyään joku vielä näin?
Oikeesti???
Tää on kun joku Marxin lisäarvoteoria 1800 luvulta. Tervetuloa 2000-l jossa työväenliike elää ja voi hyvin.
Marx on taas monessa mielessä valtavirtaa. Vastikään esim. Adam Tooze kirjoitti LRBssä, että uuskeynesiläisyys on neoliberalismin vankin turva ja jos status quota halutaan lähteä järkyttämään se pitää rehellisesti tehdä vasemmalta (tai oikealta, jos huvittaa). Siellä asuu monessa mielessä Marx.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaisilla on yleisesti tällainen käsitys, että ihminen voi itse valita, onko köyhä vai rikas.
tohtori mäkkärin kassalla on vähän kärjistetty esimerkki, mutta siinä on totuuden siemen. todellisuudessa hyväpalkkaisiin töihin vaaditaan suhteita. Pelkkä koulutus ei riitä. Oikeisiin piireihin syntynyt saa automaattisesti sen mihin vain harva alempikastinen pystyy suurella vaivannäöllä.
Niin muutin toiseen maahan enkä itse asiassa puhu ansiotuloverotuksesta vaan pääomaverotuksesta. On aika turhaa maksaa maailman kalleinta pääomaveroa kun ei tarvitse. Voisin minä ansiotuloista veroa maksaakkin, jos saisin palkkaa. Mutta kun tulot on puhtaasti sijoitustoiminnasta, niin silloin verotus ratkaisee asuinmaan. Voisin minä Suomessakin asua ja maksaa matalampaa veroa, mutta nykyisellään tienaan aika reilusti enemmän asumalla täällä lämpimässä. [/quote]
Tämä on luonnollisesti jokaisen oikeus. Maailmalta löytyy paljon paikkoja, joissa sinun ei tarvitse maksaa lainkaan veroja. Toisaalta eipä siellä sitten olekaan varsinaista yhteiskuntaa vaan enemmänkin joukko yksilöitä. Jos taas et maksa veroja, mutta haluat hyötyä yhteiskunnan turvasta ja palveluista niin sitten kannattaa kalibroida se moraalikompassi.[/quote]
Olen samaa mieltä, jos haluaa yhteiskunnalta palveluita niin niistä pitää maksaa. Minulla kuten varakkailla yleensä on varaa maksaa vakuutuksista, jotka antavat riittävän turvan ja palvelut. Ne yhteiskunnan palvelut on tärkeitä vähäosaisille. Suomessa on niin paljon nettosaajia, että en halua osallistua tuon rakenteen ylläpitoon. En katso että teen moraalisesti mitään väärin. Jos teen, niin voitko osoittaa että mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa. Rikkaiden sijoitukset ovat hallintarekisteröityjä tai vakuutuskuorissa, eli veronmaksu on hyvin olematonta. Tai sitten holding-yhtiössä,joka omistaa yli 10 % firmasta, jolloin veroja ei makseta lainkaan.
Tässä maassa veroja maksavat ensisijaisesti palkansaajat ja eläkeläiset, sitten työttömät.
Kaiksita valton keräämistä suorista veroista aplaknsaajat maksavat 65 %, eläkeläiset 21 %, pääomatulonsaajat 7 %, yrittäjät 1 % jne Tilastokeskuksen mukaan.
Höpö höpö. Eläkeläiset ja työttömät elävät täysin nettovaranmaksajien maksamilla tulonsiirroilla ja maksavat hyvin pienellä veroprosentilla, jos tulot ovat pienet.
Muutenkin kirjoitus on halpahintaista sosialistipopulismia ja eriarvoisuuden lietsomista. Väitteet ovat ihan yksinkertaisesti vääriä. Osingon nostaminen yhtiöstä on mahdollista vain yritysverotuksen jälkeen. Holding-yhtiön jakama osinko taas verotetaan toiseen kertaan. Jotta holdingyhtiön kautta hoidettu omistus ei maksaisi samasta tulosta veroja kolmeen vaan vain kahteen kertaan, ei holding-yhtiön nostamaa osinkoa veroteta vielä erikseen.
Puheet hallintarekisteröinnistä ovat niinikään valetta. Hallintarekisteröityjen osakkeiden viimesijainen omistaja on Suomen lain mukaan oltava muu kuin suomalainen, ja hallintarekisteröinnistä huolimatta osakkeille maksettavista osingoista pidätetään ns. beneficial ownerin verotusmaan mukainen lähdevero. Jostain ihmeen syystä kateellisia suomalaissosialisteja kiinnostaa suomalaisten listayhtiöiden suomalaisten omistajien omistukset, mutta ei mikään muu. Ehkä kyse on ainoastaan tietämättömyydestä ja ilkeydestä, en tiedä. Tosiasiat ovat toisin, mutta eipä sosialismi faktoihin perustu muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähänkin on paljosta paljon. Mieluummin näin kuin niin, että rahat viedään pois Suomesta.
Aika pieni osuus valtion tuloista tulee tavallisilta ihmisiltä.Joku nainen sanoi muutama vuosi sitten, että tuntee epäreiluutta ikävästä julkisuudesta kun olivat valinneet jäädä Suomeen ja maksaa kaikki verot jotka täytyi. Niitä veroja maksettiin sen verran, että niillä saatiin (kuvainnollisesti) sen vuoden kaikki äitiyspakkaukset.
Silti saivat lokaa niskaan, ihan vain sen takia, että ovat varakkaita.
Sitä mä en ymmärrä. Että jos joku opiskelee, tekee ympäripyöreitä työpäiviä, ottaa riskiä ja lopulta menestyy, niin se on pahasta? Että kaikki raha pitäisi jakaa niille, jotka makoilee eivätkä jaksa tai viitsi?
Nyt oli kyllä erityisen tietämätön kommentti.
KTs. minun kommentti suorien verojen maksajsta Tialstokeskuksen mukaan.
Valtio kerää kuitnekin pääosan verotuloistaan välillisinä veroina, eli nettotuloista maksettavina veroina, kuten ALV, energia - kiinteistövero jne. Ts. pääoasa veroista kerätään peruselämisen yhteydessä.
Kukapas ne silloin maksaa kuin tavalliset ihmiset, joita Suomessa on kaikkein eniten.
Valtion pääomatuloverokertymästäkin vastaavat ensisijaisesti piensijoittajat - jotka ovat oikealta, statukseltaan pääasiassa palkansaajia ja eläkeläisiä.
Sinä toistat fraaseja, joille ei ole katetta.
Suurin osa suomalaisit aon opiskellut ja tehnyt ja tekee töitä täysillä j atäysipäiväisesti. He eivät rikastu työnteolla. Eivät kaikki yrittäjätkään rikastu, siihen tarvitaan pääasiassa onnea; oikea ajankohta ja oikea tuote/Palvelu. Sitten, jos onnistaa, jää sellaisen yrittäjän veronmaksu hyvin alhaiseksi:
2015 listaamattomista yhtiöistä nostivat luonnolliset henkilöt (tarkoittaa yrittäjiä) osinkoja 2, 7 mrd.
Tuosta potista 1, 6 mrd, siis 60 %, oli täysin verovapaata tuloa saajalleen. Tällainen veroetu on koko maailman mitttapuulla sekä harvinainen,että erityisen kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on luonnollisesti jokaisen oikeus. Maailmalta löytyy paljon paikkoja, joissa sinun ei tarvitse maksaa lainkaan veroja. Toisaalta eipä siellä sitten olekaan varsinaista yhteiskuntaa vaan enemmänkin joukko yksilöitä. Jos taas et maksa veroja, mutta haluat hyötyä yhteiskunnan turvasta ja palveluista niin sitten kannattaa kalibroida se moraalikompassi.
Olen samaa mieltä, jos haluaa yhteiskunnalta palveluita niin niistä pitää maksaa. Minulla kuten varakkailla yleensä on varaa maksaa vakuutuksista, jotka antavat riittävän turvan ja palvelut. Ne yhteiskunnan palvelut on tärkeitä vähäosaisille. Suomessa on niin paljon nettosaajia, että en halua osallistua tuon rakenteen ylläpitoon. En katso että teen moraalisesti mitään väärin. Jos teen, niin voitko osoittaa että mitä?
Mielestäni et mitenkään. Niin kauan kun esim. maksat yksityisestä poliisista, armeijasta, tuomioistuimesta, palokunnasta, teistä, viemäristä, sähköverkosta jne. niin et tee mitään väärää. Se on ihan sallittua ja ymmärrettävää. Jos taas turvaudut valtion voimankäyttömonopoliin esim omien sopimuksiesi turvaamiseksi et oikeasti elä yhteiskunnan ulkopuolella. Ja silloin koko rakennelma vähän kuin luhistuu.
Rikkaat maksavat paljon veroja lähinnä silloin jos esim. myyvät yrityksensä. Silloin tulee myyntivoittovero maksuun.
Toinen on se, että jos rikkaalla sattuu olemaan paljon ansiotuloja jostain syystä (tai osakeoptioita).
Jos rikkaalla on paljon omistuksia pörssiyrityksissä (mutta ei yli 10% omistuksia), niin omistukset pysyvät vakuuskuorissa ilman että tarvitsee maksaa veroja tuotoista tai toinen vaihtoehto jos on rahasto-osuuksia niin ei tarvitse maksaa veroja, niin kauan kuin ei ota mitään ulos.
Ulkomaisten hallintarekistereiden kautta voi ottaa kaikki voitot verottomana ulos, mutta tämä on tietysti veropetos, jos siitä sattuisi jäämään kiinni.
Tai varmaan joku tosi rikas saattaa harkita että käyttää jotain Luxemburgin pankkiiriliikkeiden palveluja ja kiertää verot tätäkin kautta.
ei pakollinen vai? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Eläkeläiset ja työttömät elävät täysin nettovaranmaksajien maksamilla tulonsiirroilla ja maksavat hyvin pienellä veroprosentilla, jos tulot ovat pienet.
Muutenkin kirjoitus on halpahintaista sosialistipopulismia ja eriarvoisuuden lietsomista. Väitteet ovat ihan yksinkertaisesti vääriä. Osingon nostaminen yhtiöstä on mahdollista vain yritysverotuksen jälkeen. Holding-yhtiön jakama osinko taas verotetaan toiseen kertaan. Jotta holdingyhtiön kautta hoidettu omistus ei maksaisi samasta tulosta veroja kolmeen vaan vain kahteen kertaan, ei holding-yhtiön nostamaa osinkoa veroteta vielä erikseen.
Puheet hallintarekisteröinnistä ovat niinikään valetta. Hallintarekisteröityjen osakkeiden viimesijainen omistaja on Suomen lain mukaan oltava muu kuin suomalainen, ja hallintarekisteröinnistä huolimatta osakkeille maksettavista osingoista pidätetään ns. beneficial ownerin verotusmaan mukainen lähdevero. Jostain ihmeen syystä kateellisia suomalaissosialisteja kiinnostaa suomalaisten listayhtiöiden suomalaisten omistajien omistukset, mutta ei mikään muu. Ehkä kyse on ainoastaan tietämättömyydestä ja ilkeydestä, en tiedä. Tosiasiat ovat toisin, mutta eipä sosialismi faktoihin perustu muutenkaan.
Kuinka liikuttavaa ideologiaa, joka ajaa jopa totuuden edelle. Ok, väität siis, että Tilastokeskus suoltaa soopaa. Kuinka todennäköistä se on?
Yritysverotuksenasiantuntijatyöryhmän raportin v:Lta 2017 mukaan listaamattomista yhtiöistä saatujen osinkojen kokonaisveroaste (mukana siis myös yhteisövero) on 26-27%. Erittäin paljon alle palkansaajien veroasteen.
H:gin pörssin osingoista n. puolet maksetaan ulkomaille, eikä niistä käytännössä saada perittyä lähdeveroa lainkaan.
Hallintarekisteriä vastustivat mm.poliisi ja verottaja.
Veroneuvos Hirvonen kertoo:
"Verohallituksen selvityksen mukaan Suomi menettää vuosittain vähintään 300–600 miljoonaa euroa verotuloja kansainvälisen sijoitustoimintaan liittyvän veronkierron takia, ja siinä on hallintarekisteri yksi merkittävä tekijä.
Valtiovarainministeriön mukaan veronkierrosta ei tule hallintarekisterin vuoksi ongelmaa, sillä sijoittajia uhkaa rangaistus, mikäli he eivät vapaaehtoisesti ilmoita piilotetuista sijoituksistaan verottajalle.
Rangaistuksen kovuudesta ei toistaiseksi ole tietoa, eikä siitäkään, miten varmistetaan, että vapaaehtoisuusmalli toimii. Valtiovarainministeriö vetoaa kansainvälisen yhteistyön kautta saataviin tietoihin sijoituksista, vaikka viranomaisetkaan eivät aina pääse käsiksi pimitettyihin omistuksiin.
Hallintarekisteri helpottaa veronkiertoa siten, että se tekee veronkierron ensimmäisen askeleen eli omistuksen nimettömyyden lailliseksi. Tämän jälkeen on helpompi siirtyä käyttämään hyväksi mahdollisuutta päästä nollan veroprosentilla. Tätä ominaisuutta on puolusteltu siten, että voidaanhan sitä veroja kiertää jo nyt, kun vain käyttää jotakin ulkomaista bulvaania eli haamuostajaa siinä välissä.
–Korostan, että hallintarekisterin haitoissa ei ole kyse pelkästään veronkierrosta, vaan myös siitä, että tämä antaa mahdollisuuksia erilaisiin korruptoituneisiin järjestelyihin, myös julkisten hankintojen yhteydessä päätöksentekijöiden ja bisnesmaailman ihmisten välisten yhteyksien avulla."
En voi kuin ihmetellä suomalaista veronmaksaja , joka puolustaa tällaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps, maksavat nuo verot tavallisen palkkaverotuksen päälle.
Revi siitä ap.
Tämä. Tätä ei kaikki tajua. Ensin maksaa tuloveroa palkasta 35-55 prosenttia ja sitten vielä osingoista pääomatuloveroa 34%.
Kyllä rikkaat joutuu maksamaan yhteiskunnassa ihan hemmetisti veroa. Ja sitten kun tekee kalliin ostoksen, niin siitäkin maksaa arvonlisäveroa. Sitä tietysti maksaa kaikki, mutta rikkaimmat maksaa eniten jos ostavat kalliita juttuja.
Kaikilla aina unohtuu yhteisövero 20%
Eli jos yritys jolla ei ole pääomaa maksaa osinkoa yrittäjälle niin ensin 100sta hävii 20
80 jää yrittäjän kouraan 56
Eli veroprosentiksi muodostuu 44%
Aika pitkään yrittäjän kannattaa maksaa vain palkkaa.
Eri tietenkin jos yrityksessä on pääomaa jolloin 8% saa maksaa osinkona hyvin edukkaasti.
Juuri näin. Kaikki se porvarin maksama vero on lähtöisin työntekijän tekemästä hyödykkeestä. Porvari on vain välistävetäjä ja suuremmista veroista huolimatta välistävetäjälle jää enemmän käteen kuin työntekijälle. Silti porvari kehtaa valittaa veroista, joita joutuu maksamaan eläessään loisteliaasti muiden tekemällä työllä.