Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisella vanhrnnallani oli skitsofrenia. Miten todennäköisesti se on minulla? Tai tulee minulle?

Vierailija
18.05.2021 |

?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se aina edes ole perinnöllinen. Ja toisaalta moni saattaa perinnöllisyyttäkin kantaa, mutta ei puhkea.

Vierailija
2/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joko olet perinyt sen geenin tai sitten et. Ja jos olet, se ei välttämättä puhkea. Vältä älytöntä stressiä, jos voit nyt hyvin, vaali mielenterveyttäsi. Huomaa, että vanhempasi sairaus on voinut aiheuttaa sulle trauman, joka voi saada sut luulemaan, että olet hullu. Luultavasti, jos sulla olisi se, et pohtisi asiaa.

T. samassa veneessä, terve

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea arvioida, vaikka jonkinasteinen perinnöllisyys on niin elämäntilanne, persoona sun muut jutut vaikuttavat myös. Sisarellani on skitsofrenia, muilla suvussa ei ole tavattu tietääkseni. Mietin itsekin samaa joskus, olen sairastanut masennusta mutta nykytilanne on ihan hyvä myös sisarellani, pystyy jopa käymään töissä ja elämään suhteellisen normaalia elämää kuten minäkin. Niin kauan kuin ei ole aihetta, ei kannata murehtia tuota vaan pyrkiä nauttimaan elämästä sen minkä pystyy.

Vierailija
4/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä puhkeaa noin kolmenkympin tietämillä aikuisena. Jos ei ole lapsena alkanut niin tuota voi pitää rajana minkä jälkeen riski pienenee pikkuhiljaa. Naissukupuoli on myös suojaava tekijä. Minulla ja sisarella on ko. geeni. Kumpikaan ei ole silti sairastunut siihen.

Vierailija
5/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaali mielenrauhaasi, silloin pysyy mielesi myös terveenä.

Vierailija
6/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa puhkeaa, elleivät vanhempasi ole kaltoinkohdelleet sinua.

Vierailija
7/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista jos ap.n elämä kuluu trollaillen täällä.

Vierailija
8/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa puhkeaa, elleivät vanhempasi ole kaltoinkohdelleet sinua.

Ja siittä miinustelijoille https://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia#Ymp%C3%A4rist%C3%B6tekij%C3%…

Vierailija
9/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.skitsofreniainfo.fi/skitsofrenia/Sairauden_puhkeaminen_on_us…

10 % riski jos toisella vanhemmalla on ja 46 % jos molemmilla on.

Itselläni on eikä se nyt niin paha ole. Mulle lääkkeet tepsii hyvin, joten olen niiden kanssa kuin normaali ihminen. Joten ei kannata pelätä, vaikka tauti tulisikin. Lääkkeet kehittyvät kokoajan paremmiksi.

Oma sukuni... yhdellä tädillä on ilmeisesti, mutta häntä ei ole ikinä diagnosoitu. Nyt jälkikäteen miettiessä, saattoi äidillänikin olla skitsofrenia-piirteitä. Hän oli aina huolissaan kaikista asioista ja keksi vaarallisia asioita, jotka eivät ole kauhean todennäköisiä.

Tämmöinen uhkakuvien liiallinen näkeminen.

Siskoni sai muutama vuosi sitten psykoosin. En tiedä onko hän käyttänyt huumeita. Nuorempana kokeili kannabista. Eli on suvussa joitain tapauksia.

Mutta huumeita kannattaa välttää. Ja elää säännöllistä ja terveellistä elämää ja välttää stressiä ja liika kuormitusta.

Nykyään on sellainen stressi-haavoittuvuus malli. Että liika vastoinkäymiset ja stressi voivat saada skitsofrenian puhkeamaan henkilöllä, jolla on alttius siihen.

Vierailija
10/10 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.skitsofreniainfo.fi/skitsofrenia/Sairauden_puhkeaminen_on_us…

10 % riski jos toisella vanhemmalla on ja 46 % jos molemmilla on.

Itselläni on eikä se nyt niin paha ole. Mulle lääkkeet tepsii hyvin, joten olen niiden kanssa kuin normaali ihminen. Joten ei kannata pelätä, vaikka tauti tulisikin. Lääkkeet kehittyvät kokoajan paremmiksi.

Oma sukuni... yhdellä tädillä on ilmeisesti, mutta häntä ei ole ikinä diagnosoitu. Nyt jälkikäteen miettiessä, saattoi äidillänikin olla skitsofrenia-piirteitä. Hän oli aina huolissaan kaikista asioista ja keksi vaarallisia asioita, jotka eivät ole kauhean todennäköisiä.

Tämmöinen uhkakuvien liiallinen näkeminen.

Siskoni sai muutama vuosi sitten psykoosin. En tiedä onko hän käyttänyt huumeita. Nuorempana kokeili kannabista. Eli on suvussa joitain tapauksia.

Mutta huumeita kannattaa välttää. Ja elää säännöllistä ja terveellistä elämää ja välttää stressiä ja liika kuormitusta.

Nykyään on sellainen stressi-haavoittuvuus malli. Että liika vastoinkäymiset ja stressi voivat saada skitsofrenian puhkeamaan henkilöllä, jolla on alttius siihen.

Kuulostaa ahdistuneisuushäiriöltä ennemminkin.