Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnellinen kesämökitön, mutta....

Vierailija
18.05.2021 |

... eihän kaikki mökin omistavat sitä ymmärrä, että heidän ystävissään tai sukulaisissaan voi olla tyytyväisiä henkilöitä, jotka riemuitsevat kesän vietostaan ilman omaa kesämökkiä tai matkailuvaunua.
Ihan naurattaa, kun eräskin pienen ja hikisen matkailuvaunun omistajan puoliso ihmetteli, että mitä te sitten teette kesällä, kun teillä ei ole mitään omaa mökkiä tai caravaanivaunua, jonne voitaisiin mennä viettämään "laatuaikaa" vapaa-ajalla. Ei mukamas saada grillattuja ruokiakaan syödä koko kesänä ja nauttia mökki saunan löylyistä. Nauroin ajatuksissani puhelimen luurin toisessa päässä kuunnellessani noita edellisen kaltaisia sukulaiseni juttujaan, miten mukamas kesä ei ole minkään arvoista ilman veden äärellä sijaitsevaa omaa kesämökkiä.
Lopulta teki mieli kertoa, että joka kesä olen kuitenkin voinut nauttia kesästä täysin rinnoin ilman sitä omistamaani mökkiä tai hikisen pientä matkailuvaunua. Muitakin mahdollisuuksia on pilvin pimein. Jätin vaan kertomatta ne.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona iso kesäkeittiö, uima-allas ja puulämmitteinen sauna, eikä naapureita näköetäisyydellä, en keksi yhtäkään syytä, miksi vaihtaisin tuon kusenhajuiseen lasikuitukoppiin tai kuppaseen työleirimökkiin.

Ja hei, te mökin omistajat, älkää pyytäkö meitä mökillenne, me emme ihan oikeasti viihdy siellä, emmekä halua tulla.

Vierailija
2/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mökillinen ymmärrän että itse kukin nautimme erilaisista asioista 🥰

Minä esim vihaan ruoanlaittoa, mutta tykkään istua täällä saaressa yksin! Ja niin yksin etten taatusti kutsu vieraita 🤣

Vierailija
4/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuitenkin tunkea tuttavien mökeille palveltavaksi ja ilmaisille aterioille.

Vierailija
5/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kuitenkin tunkea tuttavien mökeille palveltavaksi ja ilmaisille aterioille.

kiitos mutta ei kiitos

olen lapsuuteni asunut semmosessa mökissä,ikkunan mettään päin,vesi meni ja tuli jos jaksoi kantaa,tuli tuli jos jaksoi kantaa

Hyihyi hyi ei ikinä enää!

Hirveetä kurjuutta.

Vierailija
6/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä mökiltä. Astianpesukone hoitaa tiskit tuolla sisällä. Itse istun rantakalliolla kahvikupin kanssa ja palstailen. Linnut laulavat metsikössä ja netti on nopeampi täällä, kuin hikisessä kaupunkiasunnossa. Matkaa lähimpään monenkertaisesti palkittuun ravintolaan on 15 min veneellä. 

Vierailija
7/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sitten ne vielä luulevat, että olisin tunkemassa kylään "ilmaiseen kesän viettoon" heidän mökilleen/ veneelleen/ asuntoautolleen. Häh? Hotellit on sitä varten, jos aion matkailla. Grilliruokaa en syö ikinä, koska olen vege ja savuiset nuotiot inhottaa muutenkin.

Vierailija
8/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu, että eräälläkin tämän ketjun kirjoittavalla on niin hikinen kaupunkiasunto, että pitää mennä mökille viilentymään. Mun kaupunkiasunto ei kylläkään ole hikinen, kiitos hyvin toimivasta ilmastointilaitteistosta, ja on muuten helteillä miellyttävän viileämpää kuin monilla mökillään.

Meidänkin kerrostalomme mökkiläiset saapuvat hellejaksoilla kerrostalokotiinsa viilentymään niistä eritasoisista varustetuiltaan kesäasumuksistaan niin mielellään kuin myös lämpötilan laskiessa reippaasti helleasteiden ja vesisateellakaan eivät näytä viihtyvän niissä mökeissään ja vaunuissaan. Kummallista vaikka kattohan niissä päällä on.

Vierailija
9/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on yleisin astianpesukone porukasta yleensä mökin omistajan puoliso, heh.

Vierailija
10/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki sinänsä on ok, omistan itsekin vailla mukavuuksia olevan perintömökin. Käyn siellä joskus, jos on hyvä kesä ja koskaan en kutsu ketään kylään (jotkut tulevat kutsumatta, mikä ei ole kivaa). Mutta muiden mökeille en mene missään tapauksessa. En kestä grillaamista, vieraita ulkohuusseja, työleirejä, liiallista läheisyyttä ahtaassa mökissä, saunomistakaan en erityisemmin rakasta. 

Paras loma on aina ulkomailla 5* hotellissa. Tänä vuonna Espanjaan, lentoja ei oikein ole muualle.

Vierailija
11/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että niin monella on mahdollisuus viettää kesää juuri haluamallaan tavalla ! Ei ole pakko kaikkien tykätä juuri samoista asioista.

Vierailija
12/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotona iso kesäkeittiö, uima-allas ja puulämmitteinen sauna, eikä naapureita näköetäisyydellä, en keksi yhtäkään syytä, miksi vaihtaisin tuon kusenhajuiseen lasikuitukoppiin tai kuppaseen työleirimökkiin.

Ja hei, te mökin omistajat, älkää pyytäkö meitä mökillenne, me emme ihan oikeasti viihdy siellä, emmekä halua tulla.

Sama juttu, minä olen asunut lapsuuteni ja osan nuoruuttani omakotitalossa, joka sijaitsi maaseutukylässä, ja talo sijaitsi lähellä kirkasvetistä vesistöä. Oli puilla lämpiävä pihasauna ympäri vuoden käytössä ja iso piha puutarhoineen sekä kasvimaa, pottupelto, mansikkamaa jne. Myös pihagrilli ja kaiken sorttiset pihapelit. Tikkataulu ja tikan heitosta sain tarpeekseni jo silloin. Käsi vaan kipeytyi moisesta tikkojen heitosta. Pihalla oli myös pihakeinu ja muut puutarhamööpelit, jossa kuitenkin harvoin ehdimme istuskella, sillä kesäaikaan tuntui muuta menoa ja tekemistä riittävän. Ja sadepäivinä olimme sisällä pelaten pelejä, ja korttipelejäkin ja kukin perheenjäsen harrasti omiaan, äiti käsitöitään tai taloustöitä puuhaten ja me muut perheenjäsenet kirjoja/lehtiä lukien, ristisanatehtäviä täytellen tms.

Vierailija
13/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä oo noita kummasteluja tarvinnut koskaan kuunnella; työläistausta ja lähiöstä kotoisin. Eipä oo kellään muillakaan mitään mökkejä ollut koskaan 😝

Vierailija
14/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo mökit ole lähinnä neukkukuutioissa asuvien juttu? Kun on omakotitalo omalla rauhallisella pihalla niin ei mökkiä hirveästi kaipaa. Vene meillä kyllä löytyy.

Vierailija
15/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mökillinen ymmärrän että itse kukin nautimme erilaisista asioista 🥰

Minä esim vihaan ruoanlaittoa, mutta tykkään istua täällä saaressa yksin! Ja niin yksin etten taatusti kutsu vieraita 🤣

Olet siis erakko, ja tuskinpa sulla on edes kavereita, jotka edes viitsivät kohteliaisuudesta tulla saaresi mökille, vaikka heitä kutsuisitkin. Et vaikuta rivien välistä luettuani kovin mukavalta seuralliselta ihmiseltäkään, joten kukas nyt keskustelutaidottoman ja tylsää elämää viettävän ihmisen seuraan kaipaisikaan, vaikka olisi minkälainen palatsi saaressa kesämökkinäsi, kuitenkin sullakin vain vaatimaton mökki ja p... lle haiseva ulkohyyskä saaren perimmäisessä puskassa ryteikköisen ja kantoisen kapean polun päässä.

Vierailija
16/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pikkuhikisen mökin tai matkailuvaunun omistajat luulevat, että ne ihmiset ovat onnettomia,joilla ei ole omaa kesämökkiä jossain peräMulk...ssa hikisen taipaaleen takana vakioasunnostaan.  Mökki vailla mukavuuksia tuo kuulema mukavan leppoisan ja rennon olon ihmisille. Mutta ei minulle, jolla on ärtynyt suolitauti, ja vessa on oltavat metrien päässä, että ehdin asioimaan.   Toisaalta en kaipaa mitään alkeellista elämäntapaa edes kesäisin. Tiskaamista ja tulilla ruoan käristämistä palanneeksi mustaksi kärtsyksi.  

Sillä rahalla, joka uppoaa joka kesä mökkeilyyn, on viisainta todellakin käyttää muuhun kuin työleireilyyn jossain 50-luvulla rakennetulla mökillä, jossa aina jotain viilaamista.  Siellä sitten tusjailet kaasulaitteiden kanssa. Halkoja hakkaillen ja yrität saada saunan kiukaan tulipesässä märät puut talven jälkeen syttymään.  Peseminenkin niin hankalaa, koska monessakaan mökkisaunassa ei ole suihkua, vaan saaviin kantaen kädet rasittuen vettä järvestä tai lammesta ja kiukaan ohella olevasta vesisäiliöstä kraanasta lasetellen kuumaa vettä kylmän sekaan pesuvatiin. Kyl on vaivalloista. Hiki tulee jo ajatellessakin. Periaatteessa saunaan mennessään on hiki kuin myös sieltä tullessaan pois. Saippuoitu hiki tuoksuu ehkä kuitenkin saunan jälkeen paremmalle.   Saunan jälkeen siellä sitten terassilla istut itikat vinkuen ympärilläsi iltojen hämärtyessään. 

Ei kiitos enää, kokemuksistaan viisastunut mökitön.

Vierailija
17/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tekemällä tehty aloitus.

Vierailija
18/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Jokainen taaplaa tyylillään.

T. mökillinen

Vierailija
19/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei oo mikään pakko omistaa mökkiä tai mökkeillä, jos ei siitä pidä. Sitä vain ihmettelen, että mikä sut on saanut noin katkeraksi.

Vierailija
20/32 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oikein ymmärtänyt tuota teidän juupas-eipäs-keskustelua mökkeilystä. 

Miten ihmeen vaikeaa sitä on ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. He pitävät erilaisista asioista, erilaisista asuinpaikoista, erilaisista kodeista, erilaisista harrastuksista, erilaisista kesälomanviettotavoista.

Teidän valintanne eivät ole mitenkään universaalisti arvostettuja ja kadehdittuja.

Minä en ole koskaan olettanut, että kaikki tykkäävät mökkeilystä. En minäkään tykännyt ennen kuin nelikymppisenä, mökittömän lapsuuden viettänyt ihminen. Nyt kyllä tykkään. Minulla on talvilämmin mökki isolla puutarhalla ja kaikilla mukavuuksilla kolmen vartin ajomatkan päässä stadista ja minusta on mahtavaa poikkeilla sinne milloin vain.

En myöskään ole törmännyt kehenkään, joka väkisin tunkisi kenenkään mökille vieraaksi. Millaisessa sosiaalisessa kuplassa elätte, joilla on noin käytöstavattomia ystäviä tai sukulaisia? Minusta tuollainen kertoo ennen kaikkea huonoa teistä itsestänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän