Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylioppilaat valmistuvat tulevina viikkoina, lakitetaan ja saavat ylioppilas todistukset ja se se suuren kansallisen huomion joka vuosi Suomen mediassa

Vierailija
18.05.2021 |

Mutta kertokaa miksi amiksia ei sitten muka pitäisi juhlia yhtä näyttävästi ja seremonialliseti kuten ylioppilaita? Ja mikseivät saa samanlaista mediahuomiota? Esim prisidentti kiertää kättelemässä laitettuja, mutta koska on kätellyt valmistuvaa amista? Mikä siinä lukion päättymisestä tekee niin ainutlaatuista ja erikoista että koko Suomi menee täysin sekaisin siitä?

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/65 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on perinne ja onhan se yksi merkittävä ajanjakso nuoren elämässä. Kyllä sitä kannattaa juhlia. Lukiossa saadaan hyvä yleissivistys. 

Onko vieläkin niin tuon yleisivistyksen suhteen?

Lukioita on kokoajan kevennetty, kirjoituksia voi jakaa useammalle kerralle, silti on "raskasta".

Nyt itketään siitä että kun "matikka" ei kiinnosta ei pääse yliopistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä halveksuntaa puolin ja toisin. Etenkin tuo ammattikoulun haukkuminen joidenkin taholta on niin naurettavaa ja lapsellista. Nuo haukkujat taitavat olla niitä jotka makaavat kotona ja koulutus on hädintuskin suoritettu peruskoulu. Elämä on niin tylsää, että pitää provota vauva-palstoilla.

Itse olen käynyt lukion ja kirjoittanut ylioppilaaksi. Hain sairaanhoitajan opintoihin, mutta en päässyt. Aloitin sitten lähihoitajan koulutuksen. Kävin sen kaksivuotisen koulutuksen, olin muutaman vuoden töissä ja sitten aloitin monimuoto-opiskeluna sairaanhoitajan opinnot ja alkuun tein töitä siinä samalla. Eli multa löytyy niin yo-todistus kuin amiksen todistus sekä tietenkin se amk-koulutus. Aivan kuin lukion käyminen sulkisi pois sen mahdollisuuden, että menee ammattikouluun. Joillakin vain tuntuu ajatusmaailmana olevan tuo.

Se joka pätee koulutuksella ja alentaa muita todella halveksuvasti pelkän koulutuksen perusteella ei todellakaan ole itse mikään kovin älykäs. Hyvällä itsetunnolla ja oikealla älyllä varustettu ihminen ei pilkkaa ja hauku ihmisiä koulutuksen tai ammatin perusteella. 

Pieleen meni. Kyllä me kaikki ollaan yliopisto-opiskelijoita tai jo valmistuneita. Sitseillä meillä on näistä omia lauluja ja amisaiheisia teemabileitäkin on ollut.

Vierailija
64/65 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä halveksuntaa puolin ja toisin. Etenkin tuo ammattikoulun haukkuminen joidenkin taholta on niin naurettavaa ja lapsellista. Nuo haukkujat taitavat olla niitä jotka makaavat kotona ja koulutus on hädintuskin suoritettu peruskoulu. Elämä on niin tylsää, että pitää provota vauva-palstoilla.

Itse olen käynyt lukion ja kirjoittanut ylioppilaaksi. Hain sairaanhoitajan opintoihin, mutta en päässyt. Aloitin sitten lähihoitajan koulutuksen. Kävin sen kaksivuotisen koulutuksen, olin muutaman vuoden töissä ja sitten aloitin monimuoto-opiskeluna sairaanhoitajan opinnot ja alkuun tein töitä siinä samalla. Eli multa löytyy niin yo-todistus kuin amiksen todistus sekä tietenkin se amk-koulutus. Aivan kuin lukion käyminen sulkisi pois sen mahdollisuuden, että menee ammattikouluun. Joillakin vain tuntuu ajatusmaailmana olevan tuo.

Se joka pätee koulutuksella ja alentaa muita todella halveksuvasti pelkän koulutuksen perusteella ei todellakaan ole itse mikään kovin älykäs. Hyvällä itsetunnolla ja oikealla älyllä varustettu ihminen ei pilkkaa ja hauku ihmisiä koulutuksen tai ammatin perusteella. 

Huomaa, että et ole käynyt yliopistoa...

No et kyllä säkään käynyt. Mä pystyn elämään elämääni vallan mainiosti vaikka en ole käynyt yliopistoa. Siellä kun ei ole koulutusta siihen mitä haluan tehdä. Se ei kuitenkaan tee musta huonompaa ihmistä. Sun kommenttisi sen sijaan kertoo kaiken tarpeellisen susta.

Eräs mun ystävä on muuten käynyt lukion ja suorittanut kaksi ammattitutkintoa sekä tehnyt töitä duunarina. Yli 30-vuotiaana aloitti yliopisto-opinnot ja tekee nykyään töitä sosiaalialalla. Muuttuiko hän sitten yliopistokoulutuksen myötä itseään parempana pitäväksi ja ammattikoululaisia halveksuvaksi? No ei muuttunut vaan ihan sama ihana ystävällinen ihminen on edelleen. Jotkut sen sijaan on ilkeitä k.päitä koulutuksesta riippumatta.

Vierailija
65/65 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lukion ja amk:n käyneenä sanon, että lukio oli paljon vaikeampi suorittaa. Kirjoitukset vasta paineita kasasivatkin! Amk oli valtava pettymys. Valitettavasti mun lukuinnolla ei yliopistoon mennä, olisin kuitenkin kaivannut amkkiin vaativampia kursseja. 

Moni yliopistossa opiskellut tuttu sanoo myös, että lukiossa joillain kursseilla taso oli ollut haastavampi.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan