Miksi jotkut lämmittävät ensin uunin valmiiksi ja sitten laittavat ruoan sinne?
Miksei laita kylmään uuniin ruokaa ja samalla uunin lämpeämään... säästää aikaa ja sähköä
Kommentit (51)
Aika moni ruoka vaatii jo aluksi kuuman uunin, esimerkiksi karjalanpiirakat ja karjalanpaisti.
No tätä minäkin joskus ihmettelen. Tai muut ihmettelevät sitä, miksi laitan ruuan kylmään uuniin. :D Miksi ei? Paistoaika kuitenkin riippuu aina uunista, joten joka tapauksessa ruokaa pitää seurata.
Uunivuoka laitetaan yleensä paljain käsin, siksi parempi kun lämpö vasta sitten päälle, kun vuoat uunissa. Vasta pois otettaessa patakintaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Myös minä olen miettinyt tätä monesti. Esim. kaverille mennään ja ostetaan pakastepizzat niin niiden pizzojen muka pitää oottaa uunin lämpeämistä eikä voi sitä heti laittaa sinne :-D
Varmaan osittain sama aika miksi pitseriassa niitä pitsoja ei paisteta kylmässä uunissa. Se kypsyy epätasaisesti ja vaikuttaa esim. pohjan rapeuteen. Sitten on jotain leivonnaisia mitä paistetaan joku 5 minuuttia, muuten tulee joku lässähtänyt torttu
Esim. pizza pitäisi paistaa aina kuumaksi lämmitetyssä uunissa (noin 400 astetta), jotta siitä tulee rapea.
Usein ohjeessa jo lukee, että lämmitettyyn uuniin. Ja jos laitat kylmään, joudut pitämään sitä siellä kauemmin, eli ei se säästä aikaa eikä sähköä.
Haluan ruuan nopeammin valmiiksi. Laitan uunin päälle ja sitten alan valmistella sitä.
Sehän nyt riippuu ihan siitä, mitä sinne uuniin ollaan laittamassa. Laatikkoruoan voi laittaa kylmään uuniin, mutta leivonnassa kannattaa kyllä uuni lämmittää ensin.
Miten tuo säästää aikaa? Uuni kylmänä, kun teet ruuan esivalmistelut. Enemmänhän tuo vie aikaa?
Onpas harvinaisen tyhmä kysymys. Tottakai uuni lämmitetään valmiiksi!!!
KVG, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Myös minä olen miettinyt tätä monesti. Esim. kaverille mennään ja ostetaan pakastepizzat niin niiden pizzojen muka pitää oottaa uunin lämpeämistä eikä voi sitä heti laittaa sinne :-D
Siksi, että pitsat kuuluu paistaa kuumassa uunissa, ei kylmässä. Niihin ei tule kunnolla rapsakka ja hyvä pohja tuolla sun metodilla. Juuri sen takia pakastepitsoissa lukee pakkauksessakin, että älä sulata, vaan paista suoraan pakkasesta = pane kuumaan uuniin.
Sama koskee monia ruokia. Kylmään uuniin ruuan paneminen on ok, jos hauduttaa kannen alla.
JOS haluat ruokaan paistopinnan, panet ruuan kuumaan uuniin ja ruskistat hetken ja lasket sitten asteita kypsymisen ajaksi. Näin nesteetkin pysyvät paremmin sisällä, esimerkiksi kalaa tai paistia tehdessä (ok, paistin paistopinnasta tulee pannulla vieläkin parempi, mutta voi tehdä grillivastuksilla uunissakin).
Itse asiassa se ei välttämättä edes vie enemmän energiaa - nimittäin jos pistät uuniin ison kylmän kappaleen - on se mitä vain, esimerkiksi kana - uunin pääsy paistolämpöön vie enemmän energiaa kuin jos lämmittäisit sen ensin tyhjänä ja panisit vasta sitten sinne sen paistettavan asian.
Aikaakaan ei oikeasti mene sen pidempään JOS teet jotakin ruokaan liittyviä valmisteluja sillä välin kun uuni lämpenee. Esimerkiksi itse pilkon, teen salaatia, kuorin perunoita, valmistelen kastiketta jne. odotellessa.
t. kokki
Joku ruoka saattaa esim. kuivua liikaa, jos sitä pidetään uunissa liian kauan (myös lämpiämisen ajan). Ruoka kuumaan uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Uunivuoka laitetaan yleensä paljain käsin, siksi parempi kun lämpö vasta sitten päälle, kun vuoat uunissa. Vasta pois otettaessa patakintaiden kanssa.
Täh?
No tulee pakastepitsasta rapsakka jos laittaa kylmään uuniin. Liiankin.
Roiskeläpissä on tainnut lukea että kylmään uuniin ja kun lämpö on 150 niin pois.
Mutta kyllähän useat tekevät muutakin uunissa kuin lämmittävät niitä eineksiä.
Usein esim pakastepizzat neuvotaan laittamaan esilämmitettyyn uuniin mut mä laitan aina kylmään, eli pitsa sisään ja uuni päälle. Kyllä se pitsa siellä paistuu vaikka vähän enemmän menee aikaa. Varsinkin kesällä tulee kauhean kuuma keittiössä jos uunia pidetään ihan huvikseen päällä. Pidän päällä vain sen verran mitä tarvii, en yhtään enempää.