Ystävän hylkääminen silloin kun hänellä on vaikeaa
Moni on tähän varmasti sortunut. Isojen ongelmien kanssa painiva ei ole hohdokasta seuraa eikä ainaista valitusta jaksa kuunnella.
Mutta oletteko ottaneet huomioon kaksi asiaa: Ensinnäkin, kriisit menevät yleensä ohi. Joku päivä ystäväsi on taas oma, iloinen itsensä. Ja kun hän saa apua, hän toipuu todennäköisesti nopeammin. Toiseksi, kukaan meistä ei todennäköisesti tässä elämässä säästy ongelmilta. Eikö olisi silloin hyvä, että on ystävä joka kuuntelee? Jos olet auttanut ystävääsi joskus, hän todennäköisesti auttaa myös sinua tulevaisuudessa. Vai elätkö siinä käsityksessä, ettei sinua voi kohdata sairaus, aviopulisp pettää tsi jättää? Omasta kokemuksesta voin sanoa, että elämä yllättää...
Kannattaa siis miettiä vielä kerran kannattaako ystävä jättää hädän hetkellä yksin.
Kommentit (62)
Ystävät usein on samanlaisia kuin itse, ja jos ei itse selviä ongelmistaan, ei ystävilläkään ehkä ole osaamista auttaa.
Ystävän ja parisuhteen ero on eroamisessa: jälkimmäistä puidaan mutta ensinmainitusta vain ghostataan.
Moni valittamisellaan vain ylläpitää omaa ongelmaansa, ja kuuntelu muodostuu mahdollistamiseksi.
Parasta olisi, jos ystävälle kertoisi omista rajoistaan, esim ettei jaksa kuunnella ongelmista mutta voidaan käydä yhdessä kävelyllä ja voin auttaa sinua hakemaan ammattiapua.
Mulla on kokemusta ihmisistä, jotka toivoo ystävyydeltä vain kivoja juttuja. Ettei mitään ikävää saisi puhua.
Olen itse käynyt raskaita juttuja läpi elämässä ja varmasti olen ollut joillekin ikävää seuraa murheineni. Sellaista kun nyt elämäni sattuu olemaan.
Kuitenkin aina olen olkapääni ystäville tarjonnut. Miettinyt ratkaisuja ongelmiinsa jne.
Olen iloinen, että sellaiset hauskaa ja pinnallista elämää haluavat ihmiset ovat lähteneet läheltäni. Heidän kaltaisia ei kukaan kaipaa vaan arvostan aitoutta.