Olen katkolla vuodeosastolla, saa kysellä!
Olen ollut eilisaamusta lähtien vuodeosastolla katkaisemassa juopottelun. Nyt käy aika hyvin pitkäksi.
Joten saa kysellä, jos haluaa!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös.
Oletko miettinyt mitä juomisen tilalle? Kuinka paljon ja usein joit?
Kiitos.
En ole miettinyt, mitä keksisin tilalle, koska tätä on jatkunut jo niin kauan eikä loppua näkynyt. Toivon, että saisin sitten hoidossa eväitä tulevaisuuteen. Tiedostan, ettei kuntoutus ole mikään ikuinen leiri, mutta jos pääsisin turvallisessa ympäristössä arvuuttelemaan, mikä olisi minulle paras ”korvaushoito”.
Join päivittäin, 6-16 olutta päivässä. Minun kokoiselleni aivan älyttömän paljon.
Ap
Mihin tarvitsit alkoholia? Onko mt-diagnooseja? Minkä verran sulla on ikää? Tosiaan harva raitistuu katkolla, vaan pitäisi luoda kokonaan uusi elämäntapa mihin alkoholi ei kuulu. Mt-ongelmat hoitoon jne. Joidenkin mt-ongelmat tosin on aiheuttanut itse alkoholi.
Tsemppiä jatkoon. Apua on tarjolla, jos sitä vain vastaanottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet ajatellut tehdä tämän jälkeen asian eteen?
Avoimin mielin hoidon piiriin!
Ap
Oletko nainen? Millainen olo sinulla siis oli kun hait apua? Joitko pitkään?
Tsemppiä ap! Osaatko sanoa, että mikä ajoi juomiseen?
Tsemppiä ja voimia! Kannattaa tehdä suunnitelma jos tekee mieli lähteä sieltä ja retkahtaa. T. Ex-addikti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös.
Oletko miettinyt mitä juomisen tilalle? Kuinka paljon ja usein joit?Kiitos.
En ole miettinyt, mitä keksisin tilalle, koska tätä on jatkunut jo niin kauan eikä loppua näkynyt. Toivon, että saisin sitten hoidossa eväitä tulevaisuuteen. Tiedostan, ettei kuntoutus ole mikään ikuinen leiri, mutta jos pääsisin turvallisessa ympäristössä arvuuttelemaan, mikä olisi minulle paras ”korvaushoito”.
Join päivittäin, 6-16 olutta päivässä. Minun kokoiselleni aivan älyttömän paljon.
Ap
Itse voisin alkuun suositella siihen tilalle nimenomaan tuota toipumista ja kuntoutusta. Mulla oli alussa 1kk laitoshoito (Minnesota) ja sen jälkeen avokuntoutusta melkein jokaisena arkipäivänä puoli vuotta, ja lisäksi vertaistukiryhmiä. Sit kohtuudella siihen liikuntaa. Mut vaikka toki siihen tilalle pitää tulla jotain muuta niin se ei ole kestävä ratkaisu että se toinen asia on vaikka työ tai liikunta niin, että toipuminen unohtuu. Aika moni kompuroi tuossa et sitä on dokattu vuosikymmenet mutta sitten 1kk hoito ja oltais suunnilleen valmiita. Jos ei kukaan kaipaa takaisin esim töihin niin suosittelen että pitkän kaavan kautta ja varman päälle. Jos työt odottaa niin sit koittaa neuvotella ettei heti ainakaan ois kiire takaisin 100% tunneilla. Aina ei toki oo mahdollista, ja toiset on nopeammin valmiita kuin toiset.
Ja lähipiirin kanssa selvät sävelet - pelkät ryyppykaverit pois, läheisille jotka juo pelin henki selväksi että sun seurassa ei saa juoda eikä olla päihtynyt ainakaan ekaan puoleen vuoteen, ja toisia toipuvia myös siihen kuvioon ettei pelkästään 'taviksia', myös vertaisia.
Mut tollasta Minnesota-hoitoo kyllä suosittelen, ja vertaistukiryhmiä kannattaa käyttää varmaan loppuelämä (itse käyn ainakin tosi mielelläni). Aika monet jotka on käynyt monesti katkolla kääntymässä ja sitten aina ajatellut että "kyllä tää tästä, aina oon itse pärjännyt ja pärjään nytkin" on raitistanut sitten hiekkahoito. Kaikki apu kannattaa ottaa vastaan.
Itse olin huumeriippuvainen mutta sama sairaus, ei ne paljoa loppupeleissä eroa. Huumeissa näin toipuvan näkökulmasta se ero että sosiaalisesti on helpompi ottaa niihin etäisyyttä, alkoholi tulee ihan eri tavalla arjessa ja julkisilla paikoilla vastaan joka päivä. Ei mun tarvii myöskään kulkea huumehyllyn ohi kun käyn ruokaostoksilla.
-200pv
Ratkeat kuitenkin juomaan. Yksi kerta katkaisussa yleensä ei riitä. Tulet taistelemaan vielä pitkään ja entiseen palaat todennäköisesti hyvin pian. Alkoholisteilla voi olla hetkittäin yritystä raitistua mutta yritykseen se yleensä jää. Kovin kummoista syytä ei tarvita että juominen alkaa uudelleen. Vuoden päästä olet uudelleen katkaisussa koska tämä eka kerta ei kanna.
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Keräät nyt yhteiskunnan varoilla TAAS pari viikkoa voimia, niin jaksat juoda koko kesän.
Syksyllä taas huilille sitten.
Arvostan aina ihmisiä jotka päättää lopettaa juopottelun/ei juo paljoa. Vaikka en varsinaisesti kykene ymmärtämään miltä itse addiktio tuntuu. En oo koskaan addiktoitunut mihinkään aineeseen, enkä edes tiedä miksi. Tyhmä kun olen, on tullut testailtua kaikenlaista. Amfetamiinia, ekstaasia, kannabista. Isoin riski on kai ollut tuo kannabis sekä panacodit. Kummankin "hyödyt" ylittää haitat pienellä käytöllä ja riskinä olis voinu olla et lähtee lapasesta mut onneksi oon saanu pidettyy itteni erossa. Alkoholiakin on juotu mut oon sille jostain syystä tosi herkkä. Vaikka oonkin iso mies, ei tarvii kuin sixpack vetää ja mut valtaa ihan järjetön paha olo. Pahimmillaan oksennan enkä pysty kuin makaamaan lattialla kun päässä heittää liikaa. Tiedä mistä sitten johtuu, mut ehkä se on kuitenkin hyvä asia. Mun perheessä on ollut paljon alkoholismia ja sen tuomaa väkivaltaa, en tahdo olla samanlainen vaikka oonkin tyhmyyksiä tehnyt. Oon huolissani mun veljestä, sillä menee alkoholin kanssa liian kovaa. Isä syyllisty aikoinaan tappoon, kuinkas muutenkaan kuin kännipäissään. Ei alkoholi tuo elämään muuta kuin pahuutta. Puhumattakaan muista aineista. Elämä on vaikeeta mut se hyvä olo pitää pystyy saamaan sisältäpäin eikä mistään aineista.
M21
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap!
Päivä kerrallaan. Onko sinulla tukiverkkoja? Perhettä tai ystäviä jotka ei käytä päihteitä?Poista kaikkien numerot joiden seurassa on vähänkään riski retkahtaa.
Vaihda omakin numerosi.
Vanhan porukan kanssa jos jatkat kaveruutta niin et todennäköisimmin tule onnistumaan.
Muutenkin siitä tulee vaikeaa niin en lisäisi yhtään ylimääräistä lankaa siihen jos haluaa kuiville.Nyt varmaan on olo että haluat lopettaa. Vielä on helppoa.
Jossain vaiheessa sinun tulee tekemään mieli ja paljon ja silloin saat käyttää tahdonvoimaasi.Ja muista että et voi ottaa jatkossa mitään.
Et ole sananlainen juoja kuin ne joilla ei ole ongelmaa.
Muutaman kuukauden päästä viimeistään tulee ajatus että voit ottaa yhden. Ehkä onnistutkin jättämään sen yhteen. Sillä kertaa. Se jää mieleen kytemään ja puhutaan kuivasta humalasta.Mutta raitistuminen on mahdollista!
Ota kaikki apu nyt vastaan. Vaikka lopouelämän käyt AA:ssa.
"Jossain vaiheessa sinun tulee tekemään mieli ja paljon ja silloin saat käyttää tahdonvoimaasi."
Eräs tuntemani pariskunta meni lomalle rutikuivaan arabimaahan. Vasta myöhemmin tajusin naisen motiivin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä tehdään?
Siis eihän katkolla mitään muuta tehdä kuin ollaan juomatta ja saadaan lääkkeitä ettei tule viinakramppia/deliriumia. Siellä käy jengiä joskus jopa vaan pitämässä breikkiä kunnes tulee rahapäivä, ei tarvitse kärsiä niitä oloja ilman brenkkua kun saa rauhoittavia.
Hoito tapahtuu sit kuntoutuksessa kun akuutit viekkarit on ohi, ei katko ketään raitista. Siellä katkaistaan juomaputki. Alkoholistin toipuminen on elämän mittainen projekti eikä siinä muutamassa päivässä sellaisiin ihmeisiin pystytä tai edes lähdetä - ei ovista omin jaloin sisään astunut mutta 4,5 promillea puhaltanut alkoholisti ole vielä päivän tai parin kuluttua siinä kunnossa että mitään kovin tehokasta terapiaa voidaan aloittaa.
- eri, 200päivää ylempää
Katkojakin on erilaisia. Oman kotikuntani katkolla ollaan viinan takia yleensä viikko. Kolme ekaa päivää pameja, sitten yksilökeskusteluja ja paljon ryhmämuotoista työskentelyä.
Johtuiko katkolle menisi siitä, että nyt oli Helatorstain yhteydessä mahdollista ryypätä pitempi ränni?Ohjattiinko katkolle työpaikan, perheen tai ystävien suosituksesta vai oletko onnistunut salaamaan juoppoutesi muilta? Jäikö kotiisi viinakätköjä vai pidätkö alkoholisi kaikkien näkyvillä. Kuinka usein täydennät viinavaroja ja käytkö eri kohteista hakemassa salataksesi kokonaiskulutuksen? Otatko arkielämässä näyttävät haisukaljat ensiryypyksi, jotta voit salaa jatkaa juopotteluasi? Tarjotaanko katkolla olijalle mielialalääkkeitä, antabusta tai terapiahoitoa?
Tsemppiä ap! Pystyt pysyä raittiina. Itsellä vuosien tissuttelun lopetti haimatulehdus muutama vuosi sitten, sen jälkeen en ole juonut. Sairaalakeikka on hyvä pysäytys.
Mitä olet ajatellut tehdä tämän jälkeen asian eteen?