Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys asunnon vuokrauksesta ja seuraavista asukkaista

Vierailija
17.05.2021 |

Olen irtisanomassa nykyistä vuokra-asuntoani. Koen, että minua sumutettiin vuokranantajan toimesta tähän muuttaessa. Kyselin itse asuntoa katsoessa, että onko täällä talossa/rappukäytävässä yms. häiriötä tai mekkalaa pitäviä naapureita. Minulle sanottiin silmät kirkkaina, että ei ole mitään häiriötä ja tosi rauhallista on. Täälläpä on joka ikinen viikonloppu bileitä, roskaa ja huumepiikkejä rappukäytävässä. Lisäksi vuokranantaja on osoittautunut muutenkin todella ahneeksi ja inhottavaksi ihmiseksi, jonka kanssa saan todella jännittää, saanko edes vuokravakuuttani takaisin, vaikka olen rauhallinen ja luotettava vuokralainen, enkä ole tehnyt mitään tuhoja kämpässä.

Kyselenkin nyt, kun seuraava potentiaalinen vuokralainen tulee katsomaan asuntoa ja kyselee todennäköisesti minulta asunnosta ja ympäristöstä, saanko rehellisesti kertoa, vaikka välittäjä olisi läsnä, että tänne ei todellakaan kannata muuttaa ja vuokranantaja on sanalla sanoen täys k-pää? Haluaisin varoittaa asunnosta kiinnostuneita, ettei todellakaan kannata. Voiko tästä olla jotain seurauksia minulle? Muuta kuin se, että vuokranantaja kieltää minua olemasta paikalla, kun asuntoon tulee katsojia.

Kommentit (223)

Vierailija
41/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voidaan osoittaa, että sä tahallasi vaikeutat asunnon uudelleen vuokrausta, sulta voidaan periä kuukauden takuuvuokra.

No miten se on tahallaan vaikeuttamista, että kertoo rehellisesti, ettei talo/naapurit ole hyviä? Mielestäni vuokralaisilla tulisi olla oikeus tietää, mihin ansaan ovat astumassa. 

Koska sä et kerro mitään, vain haukut naapureitasi. Jokainen miettiköön itse haluaako asunnon vai ei. Ei se sen vuokralaisen vika ole, jos naapurit on sun mielestä huonoja. Eiköhän ne tiedä miltä alueelta asuntoa ovat hankkimassa. Selvästi alue on levoton ja narkkareita täynnä. Ja miten se rapoukäytävä olisi piikki apaa just sillon, kun ne tulee katsomaan asuntoa, jos niitä on siellä ongelmaksi asti? Sä olet nähnyt kerran insuliinipiikin ja sit jauhat huumepiikeistä?

Ei ole "levoton ja täynnä narkkareita" oleva alue. Vaan ihan tavallinen asuinalue, jossa asuu vierekkäisissä kerrostaloissa sekä omistusasujia että vuokralaisia sijoittajien kämpissä. Huumepiikkejä on näkynyt rappukäytävässä, hississä ja lasten hiekkalaatikon lähettyvillä. En sano, että jokainen naapuri on narkkari, mutta tässä talossa niitä kuitenkin asuu. Lisäksi rapussa on muutakin törkyä vähän väliä. Bileitä, mekastusta, huutoa ja musiikin soittamista viikoittain monena yönä. Miksen tästä saisi informoida jotain, joka tulee katsomaan asuntoa? Minä todellakin olisin halunnut tietää tämän, niin en olisi koskaan muuttanut asuntoon. Minulle kävi huono tuuri, että juuri silloin, kun kävin katsomassa asuntoa, rapussa ei ollut mitään ja naapureissa oli hiljaista. 

Siksi et saa informoida, että se ei ole sun asiasi. Aivan, sä et olisi muuttanut asuntoon, eli sä vaikeuttaisit asunnon eteenpäin vuokrausta myös tässä tapauksessa.

Vierailija
42/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä sellaista tekisit? Mitä se ketään hyödyttäisi? Asunto on selvästi narkkialueella ja astoa katsomaan tuleva sen kyllä varmasti tietää. Anna olla

No kyllä se voi jotain vuokralaista hyödyttää paljonkin. 

Ei ne naapurit kiinnosta ketään. Joka paikassa voi olla huonoja naapureita eikä sun asiasi ole estää asunnon vuokrausta sen perusteella. Miksi sä edes olisit siellä, kun ne tulee katsomaan asuntoa?

Kuka näitä ihme kommentteja kirjoittelee ketjun täydeltä?? Minua ainakin kiinnostaisi millaiset naapurit on talossa, johon saattaisin olla muuttamassa. Ja mitä ihmeellistä on siinä, että vuokralainen on asunnossaan kun sitä tullaan katsomaan? Se on sen vuokralaisen koti, ei sinne tarvitse päästää vieraita ihmisiä niin ettei ole itse edes näkemässä mitä siellä tapahtuu. Jos kyseessä on tuollainen narkkitalo, niin mistä sitä tietää vaikka asunnon katsojakin on narkki ja varastaa jotain kun välittäjän silmä välttää?

Se ei ole sen vuokralaisen koti, vaan vuokranantajan koti. Se nyt vaan ei ole sen vuokralaisen asia haukkua talon muita asukkaita, koita ymmärtää. Ja ensimmäiseen kysymykseesi saattaa vastaus löytyä siitä, että sä et käy keskustelua täällä koskaan yhden ihmisen kanssa 😅

No mitä helvettiä. Totta kai vuokralaisella on oikeus tietää, onko naapurustossa häiriötä. Se on hänen kotinsa, jos hän maksaa siitä vuokraa ja hänellä on sinne avaimineen hallintaoikeus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voidaan osoittaa, että sä tahallasi vaikeutat asunnon uudelleen vuokrausta, sulta voidaan periä kuukauden takuuvuokra.

No miten se on tahallaan vaikeuttamista, että kertoo rehellisesti, ettei talo/naapurit ole hyviä? Mielestäni vuokralaisilla tulisi olla oikeus tietää, mihin ansaan ovat astumassa. 

Koska sä et kerro mitään, vain haukut naapureitasi. Jokainen miettiköön itse haluaako asunnon vai ei. Ei se sen vuokralaisen vika ole, jos naapurit on sun mielestä huonoja. Eiköhän ne tiedä miltä alueelta asuntoa ovat hankkimassa. Selvästi alue on levoton ja narkkareita täynnä. Ja miten se rapoukäytävä olisi piikki apaa just sillon, kun ne tulee katsomaan asuntoa, jos niitä on siellä ongelmaksi asti? Sä olet nähnyt kerran insuliinipiikin ja sit jauhat huumepiikeistä?

Ei ole "levoton ja täynnä narkkareita" oleva alue. Vaan ihan tavallinen asuinalue, jossa asuu vierekkäisissä kerrostaloissa sekä omistusasujia että vuokralaisia sijoittajien kämpissä. Huumepiikkejä on näkynyt rappukäytävässä, hississä ja lasten hiekkalaatikon lähettyvillä. En sano, että jokainen naapuri on narkkari, mutta tässä talossa niitä kuitenkin asuu. Lisäksi rapussa on muutakin törkyä vähän väliä. Bileitä, mekastusta, huutoa ja musiikin soittamista viikoittain monena yönä. Miksen tästä saisi informoida jotain, joka tulee katsomaan asuntoa? Minä todellakin olisin halunnut tietää tämän, niin en olisi koskaan muuttanut asuntoon. Minulle kävi huono tuuri, että juuri silloin, kun kävin katsomassa asuntoa, rapussa ei ollut mitään ja naapureissa oli hiljaista. 

Siksi et saa informoida, että se ei ole sun asiasi. Aivan, sä et olisi muuttanut asuntoon, eli sä vaikeuttaisit asunnon eteenpäin vuokrausta myös tässä tapauksessa.

Jos toinen kysyy asukkaalta, millainen talo on naapureineen, niin kyllä siihen voi vastata totuudenmukaisesti. 

Vierailija
44/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia kannattaa laittaa ns. testivuokralainen katsomaan asuntoa. Jos asunnosta lähtevä moittii vuokranantajaa, haukkuu ympäristöä jne., niin kyseessä on aika helposti kunnianloukkaus. Varmaankaan vuokralainen ei halua kuulla, miten välittäjä kertoo, että vuokralainen itse on asunnon omistajan mielestä monin eri tavoin hankala.

Jos vuokralainen kertoo, että rapussa on levotonta, pitää hänen pystyä se todistamaan. Pelkkä sana ei riitä.

Vierailija
45/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisenahan sun ei edes tarvitse päästää sinne näyttöön ketään, ennen kun olet muuttanut pois. Sinulla on asunnon hallintaoikeus siihen saakka, kun vuokrasopimuksesi on voimassa. Vai onko tämä määriteltynä vuokrasopimukseesi?

Vierailija
46/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen kysyy asukkaalta, millainen talo on naapureineen, niin kyllä siihen voi vastata totuudenmukaisesti. 

Ja mikä takaa, että vastaaja puhuu totta tai että huomenna naapuriin ei muuta kongolaisperhettä?

Vierailija
47/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisenahan sun ei edes tarvitse päästää sinne näyttöön ketään, ennen kun olet muuttanut pois. Sinulla on asunnon hallintaoikeus siihen saakka, kun vuokrasopimuksesi on voimassa. Vai onko tämä määriteltynä vuokrasopimukseesi?

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta on eri mieltä

Vierailija
48/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia kannattaa laittaa ns. testivuokralainen katsomaan asuntoa. Jos asunnosta lähtevä moittii vuokranantajaa, haukkuu ympäristöä jne., niin kyseessä on aika helposti kunnianloukkaus. Varmaankaan vuokralainen ei halua kuulla, miten välittäjä kertoo, että vuokralainen itse on asunnon omistajan mielestä monin eri tavoin hankala.

Jos vuokralainen kertoo, että rapussa on levotonta, pitää hänen pystyä se todistamaan. Pelkkä sana ei riitä.

Et näköjään edes tiedä, mitä kunnianloukkaus tarkoittaa.

Vierailija
49/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä takaa, että vastaaja puhuu totta tai että huomenna naapuriin ei muuta kongolaisperhettä?

Voi muuttaa kuka vain milloin vain. Kyllä sen jokainen tietää. Ei sitä tässä kukaan ole kieltänyt. Vaan sitä, että voiko rehellisesti kertoa, että kokemus siellä asumisesta ei ole hyvä. 

Vierailija
50/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ketään voi pakottaa valehtelemaan? Jos kysytään naapureista, niin pitää voida vastata rehellisesti, vuokranantajasta en kyllä varmaan sanoisi juuta enkä jaata...

Vierailija
51/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä sellaista tekisit? Mitä se ketään hyödyttäisi? Asunto on selvästi narkkialueella ja astoa katsomaan tuleva sen kyllä varmasti tietää. Anna olla

Ei ne naapurit kiinnosta ketään. Joka paikassa voi olla huonoja naapureita eikä sun asiasi ole estää asunnon vuokrausta sen perusteella. Miksi sä edes olisit siellä, kun ne tulee katsomaan asuntoa?

Kuka näitä ihme kommentteja kirjoittelee ketjun täydeltä?? Minua ainakin kiinnostaisi millaiset naapurit on talossa, johon saattaisin olla muuttamassa. Ja mitä ihmeellistä on siinä, että vuokralainen on asunnossaan kun sitä tullaan katsomaan? Se on sen vuokralaisen koti, ei sinne tarvitse päästää vieraita ihmisiä niin ettei ole itse edes näkemässä mitä siellä tapahtuu. Jos kyseessä on tuollainen narkkitalo, niin mistä sitä tietää vaikka asunnon katsojakin on narkki ja varastaa jotain kun välittäjän silmä välttää?

Se ei ole sen vuokralaisen koti, vaan vuokranantajan koti. Se nyt vaan ei ole sen vuokralaisen asia haukkua talon muita asukkaita, koita ymmärtää. Ja ensimmäiseen kysymykseesi saattaa vastaus löytyä siitä, että sä et käy keskustelua täällä koskaan yhden ihmisen kanssa 😅

Huomaahan sen, että sama sekopää (eli sinä) on kirjoittanut kaikki nämä omituiset jutut. Normaalille ihmiselle ei tulisi mieleenkään väittää, että vuokra-asunto ei ole asukkaan koti. Eihän vuokranantaja saa edes mennä sinne asukkaalle ilmoittamatta. Jos vuokraat asuntosi jollekulle, se ei silloin ole enää sinun kotisi, sen pitäisi olla ihan itsestäänselvä asia.

Vierailija
52/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miekkosnainenko täällä jankuttaa?

Vierailija
53/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, missä kohti näin lukee? Välittäjäni sanoi muuta.

Vierailija
54/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, missä kohti näin lukee? Välittäjäni sanoi muuta.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

Pykälä 22

Vierailija
55/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta eihän vuokranantaja voi tietää onko talo rauhallinen, koska hän tuskin itse asuu samassa talossa. Samoin naapureita tulee ja menee. Koskaan ei tiedä muuttaako taloon joku uusi häirikkönaapuri yms. se on kerrostalossa aina valitettavasti totta. Mutta jos Ap:n mielestä vuokranataja on epäilyttävä. Muuta ihmeessä pois ja pidä mahdollisimman vähän mitään meteliä mistään asiasta, jos haluat vakuuden takaisin ongelmitta. Ei kannata tässä tapauksessa sanoa asunnon huonoista puolista potenttiaaliselle vuokralaiselle, jos et halua ärsyttää vuokranantajaasi, joka on valmiiksi jo hankala.

Vierailija
56/223 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta eihän vuokranantaja voi tietää onko talo rauhallinen, koska hän tuskin itse asuu samassa talossa. Samoin naapureita tulee ja menee. Koskaan ei tiedä muuttaako taloon joku uusi häirikkönaapuri yms. se on kerrostalossa aina valitettavasti totta. Mutta jos Ap:n mielestä vuokranataja on epäilyttävä. Muuta ihmeessä pois ja pidä mahdollisimman vähän mitään meteliä mistään asiasta, jos haluat vakuuden takaisin ongelmitta. Ei kannata tässä tapauksessa sanoa asunnon huonoista puolista potenttiaaliselle vuokralaiselle, jos et halua ärsyttää vuokranantajaasi, joka on valmiiksi jo hankala.

Kiitos hyvästä ja ymmärtäväisestä kommentista. :) Näin varmaan toimin sitten. Tietäen, että vuokranantaja on hankala, en ota sitten riskiä, että tekee elämästäni vielä hankalampaa. Harmittaa vain, jos tähän tulee joku yhtä sinisilmäinen asukas kuin minä, enkä voisi edes varoittaa häntä. Mitä tulee tuohon ensimmäiseen lauseeseen, niin kyllä hän tiesi, nimittäin asui tässä itse minua ennen ja häiriköt on asuneet täällä vielä pidempään. Mutta kuten sanoin, se on jo nähty, että hän ei ole rehti ja suoraselkäinen ihminen.

Vierailija
57/223 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaahan sen, että sama sekopää (eli sinä) on kirjoittanut kaikki nämä omituiset jutut. Normaalille ihmiselle ei tulisi mieleenkään väittää, että vuokra-asunto ei ole asukkaan koti. Eihän vuokranantaja saa edes mennä sinne asukkaalle ilmoittamatta. Jos vuokraat asuntosi jollekulle, se ei silloin ole enää sinun kotisi, sen pitäisi olla ihan itsestäänselvä asia.

Huomaahan sen, että sulla ei ole mitään käsitystä asunnon omistuksesta ja vuokraamisesta. Omistamani asunto on minun, vuokralaisella on vain oikeus asua siinä. Kukahan on sekopää, kun katsoo asiakseen haukkua naapureitaan seuraavalle asukkaalle. Alueesta saa toki sanoa, se kun ei liity itse asunton, mutta täytyy olla todella sekaisin, jos lähtee talon muita asukkaita haukkumaan. Jos on pakko olla paikalla näytössä (mikä on todella tökeröä sekin) ja joku kysyy naapureista, voi sanoa vain, että kerrostalossa on elämää ja joskus häiriöitäkin. Ja siinä se. Kasvakaa aikuisiksi

Vierailija
58/223 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvästä ja ymmärtäväisestä kommentista. :) Näin varmaan toimin sitten. Tietäen, että vuokranantaja on hankala, en ota sitten riskiä, että tekee elämästäni vielä hankalampaa. Harmittaa vain, jos tähän tulee joku yhtä sinisilmäinen asukas kuin minä, enkä voisi edes varoittaa häntä. Mitä tulee tuohon ensimmäiseen lauseeseen, niin kyllä hän tiesi, nimittäin asui tässä itse minua ennen ja häiriköt on asuneet täällä vielä pidempään. Mutta kuten sanoin, se on jo nähty, että hän ei ole rehti ja suoraselkäinen ihminen.

Sinähän sen tiedät ketä siellä on asunut hänen aikanaan. Kuulostat paitsi sinisilmäiseltä, myös todella yliherkältä. Varmasti montaa muuta sua kauheasti häirinneet asiat eivät edes häiritsisi kuin sen pienen hetken.

Vierailija
59/223 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin jo toinen sekopää. Olet täysin pihalla vuokralaisen oikeuksista ja asunnon omistajuudesta. Onneksi et ole vuokralaiseni.

Vierailija
60/223 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et näköjään edes tiedä, mitä kunnianloukkaus tarkoittaa.

Jos asunnosta lähtevä moittii vuokranantajaa, on se kunnianloukkaus, jos hän ei kykene todistamaan sanojaan. Ei ole vuokranantajan vika, jos ap löytää huumeneuloja. Lisäksi "rauhallinen talo" merkitsee eri ihmisille eri asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan