Kontrollinhaluinen etävanhempi
Vinkkejä?
Olen eronnut esikoiseni isästä muutama vuosi sitten. Eron syitä oli mm. väkivallalla uhkailu. Otin lapsemme mukaani turvakotiin, sitten hankin oman asunnon. Olen kouluttautunut uudelle alalle, sain työpaikan. Nyt minulla on uusi parisuhde ja odotan lasta.
Ex kuuli raskaudestani, ja odottaa, että kuljetan lasta edelleen yhtä usein tapaamaan isäänsä. Tapaamisia on 3 krt/kk. Olemme tähän asti hoitaneet kuljetukset puoliksi, mutta raskaudesta johtuen en nyt enää pystyisi kuljettamaan lasta.
Isä ei suostu kuljettamaan edestakaisin, mutta hänelle ei käy sekään, että tapaisi lasta harvemmin mutta pidempään.
Työnsä vuoksi hän ei voi olla lähivanhempi.
Olen neuvoton! Lapsi ei voi muuttaa isälleen, tapaamisia ei voi harventaa (mutta pidentää), kuljetukset on jatkossakin jaettava puoliksi...
Mitä voin tehdä? Alan olla työkyvytön, kun stressaan joustamatonta exää. Näen painajaisia... en tiedä, mitä tehdä.
Miten voin saada jatkaa elämääni ilman, että ex vaatii kaikkea pysymään ennallaan?
Kommentit (45)
Ap pitääkö mies osaltaan tarkasti kiinni sopimuksesta. Eli on kohtaamisissa sovittuina aikoina, ei peru tapaamisia tai muuttele niiden aikoja ym? Jos näin niin koeta järjestää niin että voit itsekin noudattaa sopimusta tarkalleen.
- raskaus ja synnytys on kuitenkin lyhyitä poikkeushetkiä. Voiko avopuolisosi, vanhempasi tai joku muu sukulainen tai tuttava auttaa hetken kuljetusten kanssa? Tai sitten esim taksi.
- minusta lapsen isä kuulostaa joustamattomalta mutta ei kontroloivalta vain koska haluaa pitää sopimuksesta kiinni. Joustamattomuus taas voi johtua esim miehen luonteesta, aikaisemmista koekmuksista tai vaikka kiusaamisen halusta mutta sille voi olla monia eri syitä.
Ymmärrän Ap sinua hyvin. Olen sinua sillä tavalla edellä, että olen kestänyt henkistä väkivaltaa ja kontrollointia eron jälkeen jo 8 vuotta ja vasta nyt alkanut pistää kampoihin. Ja sotahan siitä on syntynyt.
Oletko ollut koskaan yhteydessä naisten linjaan tai nollalinjaan? Tai lastenvalvojaan nyt tästä tilanteesta? Ennen oikeudenkäyntiä myös follo-sovittelu on mahdollinen.
Toimi nyt jos vaan suinkin jaksat. Ymmärrän hyvin, että trauma vaikeuttaa asian hoitamista. Mutta pienin askelin, se on palvelus tulevaisuutta kohti.
Asioiden hoitaminen on myös vaikeaa siksi, kun sen väkivaltaisen ihmisen suostumus vaaditaan asioihin ja toistuvasti puhutaan vaan riitelystä. Pikkuhiljaa asiat kuitenkin selviää.
Vierailija kirjoitti:
Ap pitääkö mies osaltaan tarkasti kiinni sopimuksesta. Eli on kohtaamisissa sovittuina aikoina, ei peru tapaamisia tai muuttele niiden aikoja ym? Jos näin niin koeta järjestää niin että voit itsekin noudattaa sopimusta tarkalleen.
- raskaus ja synnytys on kuitenkin lyhyitä poikkeushetkiä. Voiko avopuolisosi, vanhempasi tai joku muu sukulainen tai tuttava auttaa hetken kuljetusten kanssa? Tai sitten esim taksi.
- minusta lapsen isä kuulostaa joustamattomalta mutta ei kontroloivalta vain koska haluaa pitää sopimuksesta kiinni. Joustamattomuus taas voi johtua esim miehen luonteesta, aikaisemmista koekmuksista tai vaikka kiusaamisen halusta mutta sille voi olla monia eri syitä.
Ap tietää tilanteensa itse parhaiten ja ei ole sinun asiasi tulla vähättelemään väkivallan kokemuksia.
Kirjallinen sopimus on pätevä, vaikka ikävältä tuntuisikin. Minkä ikäinen lapsi, voisiko kulkea julkisilla tai taksilla, vanhemman saattaessa kyytiin ja ollessa vastassa?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän Ap sinua hyvin. Olen sinua sillä tavalla edellä, että olen kestänyt henkistä väkivaltaa ja kontrollointia eron jälkeen jo 8 vuotta ja vasta nyt alkanut pistää kampoihin. Ja sotahan siitä on syntynyt.
Oletko ollut koskaan yhteydessä naisten linjaan tai nollalinjaan? Tai lastenvalvojaan nyt tästä tilanteesta? Ennen oikeudenkäyntiä myös follo-sovittelu on mahdollinen.
Toimi nyt jos vaan suinkin jaksat. Ymmärrän hyvin, että trauma vaikeuttaa asian hoitamista. Mutta pienin askelin, se on palvelus tulevaisuutta kohti.
Asioiden hoitaminen on myös vaikeaa siksi, kun sen väkivaltaisen ihmisen suostumus vaaditaan asioihin ja toistuvasti puhutaan vaan riitelystä. Pikkuhiljaa asiat kuitenkin selviää.
Nyt Stop! Ap on tehnyt sopimuksen ja hän yrittää nyt kontrolloida exäänsä mielensä ja elämäntilanteensa mukaan! Ap siis syyllistyy ainoana siihen mistä syyttää exäänsä! Kaksinaismoralismi kukoistaa.
Sairas ketju, kuinka ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa?
Millä tavalla ap.n mies kontrolloi kun noudattaa sopimusta ?
Sama sepustus on ollut täällä usemman kerran ennenkin...
Eikös lastenvalvoja hoida näitä asioita.
Jos olet mennyt tuollaisen sopimuksen tekemään, niin olet siinä sitten kiinni.
Minä en nyt ihan ymmärrä, miten nykyinen puoliso ei auta enemmän niissä kuljetuksissa, koska sinähän olet kykenemätön hoitamaan kuljetukset teidän YHTEISEN lapsen odottamisen takia, et omasta syystäsi.
Ilman muuta pitäisi nykyisen miehen hoitaa kuljetukset.
Tulee väkisin mieleen, että oletko löytänyt toisen joustamattoman miehen, joka pitää kiinni oikeuksistaan ja velvoitteistaan.
Raskauden aiheuttamat ongelmat ovat teidän yhteisiä ongelmianne, eivät vain sinun.
Haluaako nykyinen mies, että väsyneenä ja vaarallisena kuskina ajat kantaen hänen omaa lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten raskaus estää kuljetukset?
Haluaisitko, että väsynyt, selkäkivuista ja päänsäryistä kärsivä nainen kuljettaa sinun lastasi?
Entä saako synnyttävä äiti jättää kuljetuksen väliin, vai onko synnytys ja laitoksella olo vain tekosyitä?
Entä vastasyntyneen vauvan äiti? Onko istumaan kykenemätön nainen mielestäsi turvallisin kuski lapselle?
En haluaisi. En haluaisi että ihmiset tekevät lapsia jos niistä on vaaraksi jo olemassa oleville lapsille. En myöskään halua, että tuosta syyllistetään YHTÄÄN sitä exää, mitä sinä teet. Esität että on miehen syy, kun nainen ei pysty ajamaan, eikä hoitamaan muuta kuljetusta. Tässä yhteiskunnassa on käsittämätöntä, että oikeasti aivan kirkkain silmin sinäkin olet syyttämässä miestä tästäkin asiasta. Tästä tulee käsitys että katsot vain sukupuolet ja muodostat niiden perusteella mielipiteesi, ilman ainuttakaan uutta ajatusta. Ap sentään on yrittänyt ajatella, vaikka viha exää kohtaan estikin selväjärkisen ajattelun.
Ap alkaa olemaan myös työkyvytön, mistä syyttää exäänsä. En usko ap että uusikaan parisuhteesi tulee kestämään, pian huomaat että sekin mies aiheuttaa sinulle pahaa, esim lihavuutta. Nyt on ap aika ottaa pää pois perseestä ja lopettaa muiden ihmisten syyttely omista ongelmistasi.
3 kertaa kuukaudessa? Noh huh, johan tuon nyt hoitaa vaikka millä. Hoida vaikka taksilla, ei vie konkurssiin. Viette yhdessä vaikka edes kerran kuussa uuden miehesi kanssa (ethän ole yksin raskaana) jne.
Vastuut ja velvollisuudet ei lopu sinullakaan vaikka uuden vauvan olet tekemässä. Sinullakin on velvollisuus noudattaa tekemääsi sopimusta ja kunnioittaa esikoisesi tapaamisoikeutta isäänsä.
Olkoot ex miten kusipää tahansa jos on hyvä isä, niin sorry, et saa multa yhtään sympatiaa nyt. Exäsi ei tässä kieroile vaan sinä.
Wau, muistin ketjun olemassaolon ja tännehän on tullut kommentteja!
Niin, tuota noin. Pyysin, että ex hoitaisi kuljetukset kokonaan sen aikaa, että saan synnyttää, olla laitoksella, ja kotiuduttuani parantua ja toipua sen aikaa, että pystyn taas istumaan ja turvallisin mielin myös ajamaan autoa.
Tämä olisi siis väliaikainen järjestely, jossa poikkeaisimme sopimuksesta jokusen viikon, ehkä muutaman kuukauden. Sen jälkeen palattaisiin normaaliin, eli heti kun pystyn, alan osallistua kuljetuksiin samaan tapaan kuin tähänkin asti.
Ymmärtäisin exän joustamattomuutta, jos itse olisin hyvin tarkka siitä, että eletään juuri kuin paperi sanoo. Mutta ex on siirrellyt ja muutellut tapaamisia, ja minä olen aina joustanut exän eduksi. Toisin päin jousto ei ole toiminut koskaan. Nykyään olen toki itsekin joustamattomampi, kun alkoi kyllästyttää kynnysmaton rooli.
Ymmärrän, että sovitusta pidetään kiinni, mutta joku raja tässäkin pitäisi olla. On kohtuutonta olettaa, että tapaamissopimus poissulkee lähiäidiltä perheenlisäyksen, koska synnytys luo väliaikaisen tarpeen poiketa sovitusta kuljetusjärjestelystä.
Tapaamissopimus on lapsen oikeus ja sen tarkoituksena on taata lapsen etu. Jos lapsen tai hänen huoltajiensa elämäntilanne muuttuu niin paljon, että sopimus on kohtuuton, se ei palvele enää lapsen etua. Siksi on mielestäni väärin vedota "itse olet nimesi paperiin laittanut" -argumenttiin. Koska sopimus on ollut hyvä ja tilanteeseen sopiva allekirjoitushetkellä. Joka ikistä tulevaisuudenkuvaa en tajunnut huomioida ajoissa, ja nyt ollaan tilanteessa, jossa lapsen etu vaatii sitä, että sopimusta muutetaan.
Sillä vaikka moni niin haluaa ajatella, etävahemman etu ei ole yhtä kuin lapsen etu. Lähtökohtaisesti kyllä - mitä enemmän etä saa tavata lasta, sitä läheisempi suhde lapsella muodostuu etään, ja sitä paremmin lapsi voi. Ja on tärkeää, että lähivanhempi kunnioittaa tätä lapsen etua.
Mutta! Ei ole lapsen etu, että lähivanhempi priorisoi etän (ja lapsen oikeuden etään) yli kaikkien voimavarojensa, lakkaa elämästä itselleen ja elää pelkästään lapsen ja etän tarpeille, koska sopimus on joustamaton. Elämäntilanteet vaativat joustoa, myös siltä etältä.
Juuri nyt elämäntilanteeni on sellainen, etten voi nostaa lapsen oikeutta isäänsä voimavarojeni ykköskohteeksi, vaan etän on otettava tapaamisten kuljetuksista suurempi vastuu. Tilanne on väliaikainen, ja menee ohi melko nopeasti.
Moni on ehdottanut, että delegoisin kuljetuksen lähipiirilleni, mutta en halua. Minun ja etän välinen sopimus sitoo meitä, eikä lähipiirilläni ole velvollisuutta osallistua. Eikä oikein mahdollisuuksiakaan.
Uuden lapsen isällä on omat velvollisuutensa omia lapsia kohtaan, en sotke häntä minun ja etän sopimuksen osapuoleksi.
Mielestäni tapaamissopimuksen kuuluisi olla sellainen, että vanhemmat pystyvät sitä noudattaa. Jos sopimuksen noudattaminen käy todella vaikeaksi jommalle kummalle vanhemmalle, niin sopimusta pitää muuttaa.
Ap
Ps.
Ymmärtäisin, että minua pidetään kierona ja kamalana, jos yrittäisin sälyttää kuljetukset etälle loppuelämäksi.
Mutta ei, pyysin vain väliaikaista poikkeusta.
Kuten silloin, kun kuskasin lasta tapaamaan etää, kun hän ei voinut ajaa. Ei tullut mieleenkään alkaa kettuilemaan, että sairasloma ei ole syy laistaa kuljetusvastuustaan, hanki taksi jne.
Vein ja hain, koska mielestäni lapsen tapaaminen on yhteinen vastuu, joka on kykenevämmän hoidettavana aina silloin tällöin, jos tilanne sitä vaatii.
Että osaan minä joustaa noinkin päin. Se tuntuu olevan ainoa oikea tapa joustaa, että etä on se, jonka vuoksi joustetaan, ja lähi on se, joka joustaa.
Itse liputtaisin vastavuoroisuuden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ps.
Ymmärtäisin, että minua pidetään kierona ja kamalana, jos yrittäisin sälyttää kuljetukset etälle loppuelämäksi.
Mutta ei, pyysin vain väliaikaista poikkeusta.Kuten silloin, kun kuskasin lasta tapaamaan etää, kun hän ei voinut ajaa. Ei tullut mieleenkään alkaa kettuilemaan, että sairasloma ei ole syy laistaa kuljetusvastuustaan, hanki taksi jne.
Vein ja hain, koska mielestäni lapsen tapaaminen on yhteinen vastuu, joka on kykenevämmän hoidettavana aina silloin tällöin, jos tilanne sitä vaatii.Että osaan minä joustaa noinkin päin. Se tuntuu olevan ainoa oikea tapa joustaa, että etä on se, jonka vuoksi joustetaan, ja lähi on se, joka joustaa.
Kuulostaa järkevältä ja normaali ihminen toki joustaisi.
Kun välit on tulehtuneet eksään, normaalit käyttäytymissäännöt eivät päde. Eli ehdottomasti helpoimmalla pääset, kun noudatat sopimusta pilkulleen. Jos et itse pysty ajamaan, järjestät kuljetukset muutoin. Ei se mahdotonta ole. Nykyisellä kumppanillasi on velvollisuus kantaa oma osansa raskaudestasi, koska lapsi on teidän molempien. Hän kuljettakoon kun pystyy, ja voit myös ostaa kuljetuspalveluita ihan rahalla, jos et halua pyytää apua muilta.
Sanomattakin on selvää, että sinunkaan ei kannata enää joustaa missään eksäsi suhteen. Siirroille ja pyynnöille kategorinen ei ja viestintä vain kirjallisesti.
Sitä en kyllä tajua, miten uskallat päästää lapsesi miehelle, jota itse pelkäät ja joka on uhkaillut sinua väkivallalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps.
Mutta ei, pyysin vain väliaikaista poikkeusta.Kuten silloin, kun kuskasin lasta tapaamaan etää, kun hän ei voinut ajaa. Ei tullut mieleenkään alkaa kettuilemaan, että sairasloma ei ole syy laistaa kuljetusvastuustaan, hanki taksi jne.
Vein ja hain, koska mielestäni lapsen tapaaminen on yhteinen vastuu, joka on kykenevämmän hoidettavana aina silloin tällöin, jos tilanne sitä vaatii.Että osaan minä joustaa noinkin päin. Se tuntuu olevan ainoa oikea tapa joustaa, että etä on se, jonka vuoksi joustetaan, ja lähi on se, joka joustaa.
Kuulostaa järkevältä ja normaali ihminen toki joustaisi.
Kun välit on tulehtuneet eksään, normaalit käyttäytymissäännöt eivät päde. Eli ehdottomasti helpoimmalla pääset, kun noudatat sopimusta pilkulleen. Jos et itse pysty ajamaan, järjestät kuljetukset muutoin. Ei se mahdotonta ole. Nykyisellä kumppanillasi on velvollisuus kantaa oma osansa raskaudestasi, koska lapsi on teidän molempien. Hän kuljettakoon kun pystyy, ja voit myös ostaa kuljetuspalveluita ihan rahalla, jos et halua pyytää apua muilta.
Sanomattakin on selvää, että sinunkaan ei kannata enää joustaa missään eksäsi suhteen. Siirroille ja pyynnöille kategorinen ei ja viestintä vain kirjallisesti.
Sitä en kyllä tajua, miten uskallat päästää lapsesi miehelle, jota itse pelkäät ja joka on uhkaillut sinua väkivallalla.
Turvakodissa ollessa tein tietoisen päätöksen, että minä en vieraannuta lasta isästään. Vaikka mies kohteli minua huonosti, törkeästi, välinpitämättömästi ja väkivaltaisesti, hän ei ole KOSKAAN kohdellut lasta sillä tavalla.
Ja koska minulla ei ole mitään syytä epäillä, että hän aloittaisi eron vuoksi, niin en alkanut rajoittaa hänen ja lapsen yhteydenpitoa.
Vaikka oli todella väärin lasta kohtaan, että isänsä kohteli minua huonosti lapsen nähden, se käytös loppui eroon ja minulla ei ole syytä käyttää menneisyyden virheitä häntä vastaan.
Lapsellani on oikeus isään. Ja koska mies ei ole koskaan kohdistanut väkivaltaa lapseen, en aio uskotella itselleni tai muille, että hän tekisi niin jatkossakaan.
Olen todella tyytyväinen siihen, että olen osannut arvostaa lapsen oikeutta isäänsä. Lapsi on isänsä silmäterä, ja on onnellinen isälleen lähtiessä sekä sieltä palatessa. En kadu hetkeäkään, etten antanut omien kaunojen sotkea lapsen ja isänsä välejä.
Ap
Mitä eksä on sanonut, kun olet vedonnut siihen, että sinä joustit silloin, kun hän ei pystynyt ajamaan? Ja nyt olisi kyse tasapuolisuudesta.
Ja en ymmärrä, miksi sinä puolustelet lapsen oikeudesta isään ja eksää siitä, että on hyvä isä? Jos eksä ei halua kuskata - ja sinä et voi - niin eksä ei näe lasta. Ja se on hänen valintansa. Miksi siis puolustelet isää?
Sinähän tuossa olet kohtuuton. Tietenkin hoidat puolet kuljetuksista.
Miten kaukana isä asuu. Voisiko nykyinen miehesi viedä lapsen. Ap. Kun olet onnistunut sotkemaan näin asiasi, varmaan keksit keinon asian hoitamiseksi. Mieskö ainoa näytelmän konna. En usko. Raskaus ei estä autolla ajamista. Mikä on todellinen syy. Se olisi mukava tietää. Salaatko jotakin.