Raskausdiabetes ja käynnistys
Oon ruvennu mietiskeleen että kuinka herkästi raskausdiabeetikoilla käynnistetään synnytys? Olin rv 34+1 lääkärissä ja silloin oli painoarvio 2500-2700 g, oli kasvanut 3 viikossa puoli kiloa!! Sain heti uuden ajan parin viikon päähän ja nyt oon ihan paisees että mitäs jos taas on tullu puoli kiloo lisää että käynnistetäänkö sitte? Mites teillä muilla?
Miisa rv 35+1
Kommentit (3)
Eli mulla diabetes ja eka raskaus meni vain ruokavaliolla. Silloin alettiin käynnistella 40+6, syntyi 41+1. Syynä silloin makrosomia.
Toisella kertaa insuliinihoitoinen diabetes. Sanottiin et rv 41 käynnistetään jossei synny. Tällä kertaa käynnistystä ei kuitenkasan tarvittu.
kävin ultrassa n.vkolla 20 ja silloin jo oli 1700g arvio.
Loppuraskaudessa alettiin puhumaan käynnistyksestä, koska luultavasti semmoinen 4.2kg.
Itselläni oli kaikkia oireita (olin sisälläkin muutamia päiviä) r-myrkytyksestä ja muutenkin raskas olo.
Ei käynnistystä sitten millään, ja ehkä siksi lopulta 41+3 synnytys päätyi kiireelliseen sektioon. Poika painoi 5160g, eli ei mikään pieni. Sanoipa lääkäri joka eväsi käynnistyspyyntöni, että ei tämä olisikaan tullut alakautta helposti.
Mutta, ei kannata kamalasti luottaa käynnistelyihin, tai no.. riippuu lääkäristä.
Ja ainahan kannattaa olla vähän " sairaampi" kuin oikeasti on ;)
10kaks ja ukkeli 9kk
Jos r-diabeteksessä ei ole ongelmia ei kauhean helposti käynnistetä, seurataan tarkemmin. Lisäksi vauvasi ei ole mikään valtavan kokoinen ainakaan vielä, joten tuskin alle 4kg ja alle 40 viikkoa yhdistelmällä saat käynnistystä. Eri asia tietenkin on muut r-diabetekseen liittyvät ongelmat... Otahan rennosti =)