Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälaseissa vahvat linssit (-9), kokemuksia materiaaleista?

Vierailija
18.08.2006 |

Millaisia kokemuksia teillä on isotaitekertoimisten linssien kestävyydestä? Muistatteko materiaalin tuotenimen tai edes ostopaikan?

Tässä taustaa ihmettelylle:

Aiemmin joku kauhisteli vahvojen linssien hintoja, kun ohuin mahdollinen materiaali on melko hintavaa. Itselläni näkö on -9, eli peruslinsseistä tulisi hirmuisen paksut. Siksipä olen linssejä uusiessani ottanut suosiolla optikon suositteleman isotaitekertoimisen muovilinssin: Nulux LX 1.71 optikon suosittelemilla pinnoitteilla.

Nyt käytössä toiset tästä materiaalista tehdyt linssit, ja jostakin syystä pinnoitteet irtoavat paikoittain, eritoten linssin alareunasta, johon poskista tulee rasvaisuutta enemmän. Käytössä ovat olleet jo kolme vuotta, joten jonkinlaista kulumista on odottettavissakin, mutta nyt pinta alkaa olla jo niin huonossa kunnossa, että esim. valojen heijastukset häiritsevät ja linssien uusiminen on ajankohtaista.

Toisilla ystävilläni (ei yhtä huono näkö) linssit ovat kestäneet jopa kymmenen vuotta, joten onko vika materiaalissa vai käyttäjässä. Optikko epäili edellisistä laseistani, että liika lämpö tai liian vahva pesuaine voi olla syynä pinnan vaurioihin. Nyt olen välttänyt istumista takan kuumotuksessa lasit päässä ja pessyt vain runsaasti laimennetulla silmälasien pesuaineella, ja sama ilmiö taas toistuu silti. Pitäisikö lasit pestä päivittäin, jottei ihosta tullut rasva tuhoaisi niitä? Itse pesen vasta, kun likaisuus häiritsee näkemistä.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla se lasinpesuneste pilasi ne sangat ainaskin, ja putsasinkin enempi liinoilla. Mulla ei ikinä ollut samoja laseja 3 vuotta, mutta epäilen, ettei olis kestänyt. Ja kyllä tuollaisen takan edessä oleilun niitten pitäis kestää, jos itse kestää. Mä syyttelisin enempi materiaalia, mutta ei mulla oikeaa tietoa siis asiasta ole.

7 vuotta sitten mun lasit oli -9,5 ja -9,75

Vierailija
2/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

7 vuotta sitten mun lasit oli -9,5 ja -9,75

Jos leikattu, niin millä tekniikalla ja pääsitkö ihan kokonaan laseista eroon? Ainakin joskus 10 vuotta sitten vielä väitettiin, että näin huonoa näköä ei välttämättä saa leikkauksellakaan kokonaan korjattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikattu, niin millä tekniikalla ja pääsitkö ihan kokonaan laseista eroon? Ainakin joskus 10 vuotta sitten vielä väitettiin, että näin huonoa näköä ei välttämättä saa leikkauksellakaan kokonaan korjattua.

[/quote]

Minäkin olen kuullut saman, että huonoa näköä ei välttämättä saa kokonaan korjattua leikkauksella. (Lähipiirissä on optikko). Lisäksi olen kuullut, että jos on näkö -6 tai huonompi, ei ole yhtä hyvät mahdollisuudet onnistua kuin jos näkö olisi vain esim -2. Sen takia minä en uskallakaan ajatella leikkausta, vaikka näkö on huono.

Vierailija
4/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohennettu lasilinssi. putsaus liinalla ja joskus vesi ja fairy. ei naarmuunnu niin helposti kuin muovi.

Vierailija
5/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ohennettu lasilinssi. putsaus liinalla ja joskus vesi ja fairy. ei naarmuunnu niin helposti kuin muovi.

Mä en ole vielä tutustunut tuohon ohennukseen. Jääkö linssistä kuitenkin melko raskas (näin mulle optikko väitti), vai onko hinta vaan sen verran kovempi, ettei myyjät ole näitä tyrkyttäneet?

Vierailija
6/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

painava möhkäle nenällä. samalla tavalla huomaamattomat käyttää kuin muoviset kevyemmätkin.

Vierailija
7/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnistuin jotenkin lähettämään pelkän otsikon.

nyt uusi yritys.

itellä meni pinnoitetut linssit noin vuodessa käyttökelvottomiksi: pinnoitteet irtosi. optikko sanoi, ettei linssien pinnoitteet kestä kuumaa eli lasit pois päästä kun avaa esim. uuninluukun. todella kätevää sokkona leipoa.

nykyään otan linssit ilman pinnoitetta ja olen ainakin tähän asti ollut tyytyväinen. kovastahan ne optikot niitä pinnoitteita tyrkyttävät.

minäkin olen leikkauksesta haaveillut, mutta voin unohtaa sen vaihtoehdon. alkaa olla silmänpohjat jo niin huonossa kunnossa, ettei leikata ja lisäksi paineet on koholla

Vierailija
8/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen aina vaatimut sen kaikkein ohuimman mahdollisen. ja lasilinssistä saa ohuemman kuin muovista. olen valmis maksamaan siiä lystistä vähän enemmän.

Vierailija
9/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei luvattu täydellistä korjausta, mutta niin vaan sattui tapahtumaan. En tarvitse vieläkään laseja.

Mä olisin ollut tyytyväinen sellaiseen korjaukseen, että olis voinnut vaikka uimahallissa pärjätä menemättä miesten puolelle ;) Joten olen tosi ikionnellinen.

Vierailija
10/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vielä ole uskaltanut leikkaukseen mennä enkä varmaan uskallakaan ainakaan kymmeneen vuoteen.

Vaan tuo tieto lasilinssien ohkaisuudesta oli tosi hyvä, osaan ensi kerralla tiedustella niitä vähän tarkemmin. Nyt on näkö pysynyt samana jo kuusi vuotta, joten jos lasilinssit pysyisi käyttökelpoisina vähän kauemmin kuin kolme vuotta, saisi ne maksaa vaikka tuplasti. Lasien ostaminen on nimittäin tosi tuskallista, ja nykyisetkin on siinä kunnossa, että vaihtaa olisi pitänyt jo aikoja sitten...

Vierailija
11/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattavasti kestävämpi nimittäin. Ei naarmunnu ja kestää paremmin lämpöä. Muovilinsseistä lähtee aika helposti pinnat irtoilee, jos on vaikka jossain takan läheisyydessä. Lasilinssi on myös edullisempi kuin muovi. On kyllä painavampi, mutta ottaisin sen silti mieluummin, jos olis huonompi näkö. On kuitenkin ohuempi ja kestävämpi. Aika monet optikot suosittelee KAIKILLE muovilinssiä, mutta ite kyllä suosittelen mieluummin lasilinssiä, jos on paljon vahvuutta.

Vierailija
12/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä linssihinnoissa on paljon pudottamisen varaa. itse sain viimeksi toisen linssin hintaan 10 e kun vaan vähän vihjaisin.

Vierailija
13/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina valinnut lasilinssit, jotka on hiottu " ohuen ohuiksi" .

Erittäin ohuiksi hiotut lasilinssit ovat melko painavat

(tiheää ainetta), joten ne vaativat tukevat sangat. Itse

suosin titaanisia metallisankoja. Heikommat sangat

vääntyvät ja murtuvat helposti.

Tv. vain(?) -7:n ja -7,5:n näön omaava

Vierailija
14/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai metalli sentään.

Vierailija
15/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla melkoisen hennot metallisangat eikä ole mihinkään vääntyneet.

Vierailija
16/16 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelen kyllä sitä, että eri liikkeissä käydessänikin on aina kehuttu muovilinssiä isoissa vahvuuksissa paremmaksi kuin lasilinssiä - ja minä höhlä olen niellyt väitteen kiltisti. Onhan se toki liikkeille parempi vaihtoehto, kun kukaan ei saa pidettyä näkimiään monia vuosia, vaan vaihto tulee eteen naarmuuntumisen takia.

Ensikerralla olen viisaampi, kiitos teidän! Tai auttoi oma kantapääkin vähän, kun kaksi kertaa linssit vanheni ennen aikojaan :) Nuorempana taisi näkö heiketä sellaista tahtia, että uudet lasit joutui hommaamaan parin vuoden välein eikä muovilinssin haittoja niin huomannut...

ap