Hannu Karpo oli oikeasti tosi hyvä toimittaja, ei tuollaisia ohjelmia tehdä enää ollenkaan?
Tosi mielenkiintoista katsoa näitä jälkikäteen, myös ajankuvan näkökulmasta.
Karpon on täytynyt nähdä valtavasti vaivaa ohjelmiensa eteen ja ottaa isoja riskejä, moni muu toimittaja ei olisi kyllä uskaltanut.
Ei ollut Karpo myöskään mikään halpa populisti kun hän perusti juttunsa ihan tutkivaan journalismiin ja faktoihin kuitenkin.
Tällaiselle toimittajalle olisi varmasti kysyntää tänäkin päivänä. En tiedä vain lähettäisikö mikään tv-kanava hänen ohjelmiaan... Netissä pitäisi varmaan toimia.
Kommentit (79)
Paljonkohan sillä tuli kilometrejä mittariin parhaimpina vuosina?
Suomen mediassa tehtiin aikoinaan varsin ennakkoluulottomia reportaaseja. Eli ei jääty studioon istumaan vaan oikeasti lähdettiin tekemään reportaaseja ympäri Suomen. Tämä on hävinnyt lähes kokonaan? Toki Ylen alueelliset toimitukset on nykyään, mutta nuo ei täysin aja samaa asiaa.
Reino Paasilinnakin teki aikoinaan ihan hyvää tv-journalismia ihan tavallisena toimittajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi lapsena uskonut, että jollain tulee vielä Karpoa ikävä. Oli tuolloin oikea junttien juntti.
Alapeukuttajille tiedoksi, että vaihtaisin monta nykytoimittajaa nyt Karpoon.
Miäkin, ne kaikki. Karpo pesee 6-0 kaikki bussissa housuun kakkaajat.
Olin vähän yllättynyt kun Karpo puhui ranskaa tuossa yhdessä vanhassa pätkässä. En olisi välttämättä ajatellut että hän puhuu ranskaa....
Minulla ja lähipiirilläni olisi pelkästään Kelan toiminnasta aihetta useampaankin ohjelmaan.
Hauska kohta oli, kun sanoi Yle:ltä Mtv:lle siirtymisestä: "Työkaverit eivät olleet enää humalassa"
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi lapsena uskonut, että jollain tulee vielä Karpoa ikävä. Oli tuolloin oikea junttien juntti.
Se kertoo valitettavasti tutkivan journalismin nykytilasta. Rappio, mielipidesensuuri.
Minä pidin lapsena Karposta. Mutta dokumenttia katsoessani tulin skeptiseksi häntä kohtaan, kun hän haukkui kaikkia konniksi, mutta ei ikinä harjoittanut minkäänlaista itsekritiikkiä. Ei kyseenalaistanut itseään, kun juoppo mies teki itsemurhan Karpon haastateltua häntä humalassa esimerkiksi. Ei ole tervettä. Tulee vähän narsistifiilis, kun itse on aina sankari ja kaikki muut hirveitä roistoja aina.
Nykyään katsellaan temppareita, exää rannalla, beebeetä, jättimorsiamia, paiseita monissa eri muodoissaan. Pinnallista aiheista tehdään syvällisiä.
Katsoisiko nykyihmisen Karpoa enää?
Itse olin ihan muksu kun tuli telkkarista ja katselin usein isäni kanssa vaikka en aiheista tajunnut mitään. Nykyään tulee aina välillä katseltua, kiva että jaksoja löytyy vielä YouTubesta.
Ei hän kyllä kovinkaan monipuolisesti taustoittanut asioita. Usein näkökulma jäi yksipuoliseksi. Keskiössä se väärin kohdeltu pieni ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Karpo on reservin majuri.
Ai tämäkin on majuri. Eräs toinenkin toimittaja oli.
Hänen ohjelmansa olivat kyllä hyviä. Mutta onhan nykin ainakin MOT ohjelma ylellä jossa on samanlainen ote?
Vierailija kirjoitti:
Hauska kohta oli, kun sanoi Yle:ltä Mtv:lle siirtymisestä: "Työkaverit eivät olleet enää humalassa"
1970-luvulla oli todella yleistä että jokaisella oli toimiston laatikossa viinapullo, muuallakin kuin Ylellä. 1980-luvulla se alkoi vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin lapsena Karposta. Mutta dokumenttia katsoessani tulin skeptiseksi häntä kohtaan, kun hän haukkui kaikkia konniksi, mutta ei ikinä harjoittanut minkäänlaista itsekritiikkiä. Ei kyseenalaistanut itseään, kun juoppo mies teki itsemurhan Karpon haastateltua häntä humalassa esimerkiksi. Ei ole tervettä. Tulee vähän narsistifiilis, kun itse on aina sankari ja kaikki muut hirveitä roistoja aina.
Vaikka väittää puolustavansa jotain "pientä ihmistä", keskiössä taisi olla silti aina Karpo. Ei nämä sattumalta ole itseään ruutuun ängenneet.
Kyllä Karpon jutut olivat vahvasti asenteellisia ja tutkiva journalismi oli niistä kaukana. Jos jotain tutkittiin, niin etukäteen jo päätettiin mitä saa löytyä ja mitä ei etsitä.
Karpo on ylivertaisesti paras suomalainen toimittaja eikä sen saappaita pysty kukaan täyttämään. Karpo kun jämäkkänä haastatteli kaikenmaailman virkamiehiä niin pelko paistoi niiden naamasta.
Karpo leikkasi pois haastatteluista ne, jotka eivät asiaa tukeneet. Populisti hän oli eikä kunnon toimittaja.
Niin minäkin nuorena ajattelin, mutta nyt kun katsoo myöhemmin noita Karpon juttuja, niin mieshän oli varsin ammattitaitoinen ja skarppi tyyppi. Pakko myöntää.