Siis kuvitteleeko työkkäri todella, että meikäläinen ottaisi vastaan huonompia hommia vain sen tähden, koska korona teki minusta työttömän??...
Epäilen, että ne jotka tienaa monta tonnia ja saavat sen mukaiset ansiosidonnaiset, tuskin lähtevät postia jakamaan. Elikkä, miksi minä, joka tienaan sen 2 ja puoli tonnia kuussa, lähtisin johonkin ihme hommiin, kun voin nauttia reilun tonnin ansiosidonnaista?
Kommentit (229)
Kannattaa hakea ihan mikä tahansa työ, koska pitkittynyt työttömyys pitkittyy entisestään 3 kuukauden jälkeen, jos nirsoilee.
Nyt vähän realismia sekaan: teitä ei oteta jakamaan postia eikä kaupan kassalle. Eikä todennäköisesti edes siivoamaan. Joten ihan rohkeasti vaan hakemaan, teidän cv:llä ei hanttihommat avaudu, uskokaa mua.
Mutta liikuttavaa että pelkäätte sitä niin paljon :)
En ole huomannut, että mikä tahansa työ tai vapaaehtoistyö parantaisi kunnolliseen työhön pääsyä. Kunnollisella työllä en tarkoita mitään alaa, vaan sellaista työtä, jolla voi rahoittaa tavallisen elämisen.
Ethän sä enää mitään tienaa jos olet työtön.
Se nyt vaan on karu fakta että kaikki ei todellakaan löydä enää yhtä hyvin palkattua työtä jouduttuaan työttömäksi. Sitten pitää tyytyä siihen pienempään palkkaan, ansiosidonnainen ei juokse ikuisesti.
Ei sun asioista kukaan jaksa mitään ajatella sen enempää. Töitään ne vaan tekevät siellä työkkärissä saamiensa ohjeiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän realismia sekaan: teitä ei oteta jakamaan postia eikä kaupan kassalle. Eikä todennäköisesti edes siivoamaan. Joten ihan rohkeasti vaan hakemaan, teidän cv:llä ei hanttihommat avaudu, uskokaa mua.
Mutta liikuttavaa että pelkäätte sitä niin paljon :)
Tämä on niin totta. Olen hakenut monta kertaa kaupan kassalle, ikinä ei ole kukaan kiinnostunut. Siivoustyöhön en edes uskalla/voi hakea, koska en täytä mitään niistä vaatimuksista, joita ilmoituksissa esitetään. En tajua, miten jotkut vuodesta ja vuosikymmenestä jankkaa, että on töitä, joihin voi vaan mennä. Oliko edes sillä ihanalla 80-luvulla sellaista? Ja miten nuo työkkärinkin tyypit voi olla niin pihalla omaan työhönsä kuuluvista asioista, että luulevat, että kuka vaan voi hakea mihin vaan?
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, että mikä tahansa työ tai vapaaehtoistyö parantaisi kunnolliseen työhön pääsyä. Kunnollisella työllä en tarkoita mitään alaa, vaan sellaista työtä, jolla voi rahoittaa tavallisen elämisen.
Joo mää en kans ymmärrä hössötystä aukoista cv luettelossa. Jos mä meen jakamaan postia, ei se vaikuta mun työn saantiin oman alan työhön. Ne pyytää mua sinne takas jos korona joskus ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pystyn elämään kelan päivärahallakin. Mä oon jo tavallaan suhtautunut asiaan niin, etten enää työllistyisi.
Mulle on ihan sama mitä cv sanoo.
Mun rahat on osakkeissa ja pitkäaikaisessa rahastossa.
.Miksi sitten kuppaat yhteiskunnan varoja jos sinulla on mahdollisuus elättää itsesi pääomatuloilla?
Jokaisella suomalaisella on oikeus Kelan rahoihin. Ei se ole kuppaamista.
Hyvätuloiset ne verot ovat maksaneetkin joilla tuo leikki mahdllistetaan.
Ja sama pätee koko arvoketjussa. Joku palveluja tuottava kampaaja ja hoitsu ei ole koskaan hyvätuloinen veronmaksaja, vaan siihen vaaditaan että työskentelee alalla joka tuottaa jotain jota myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mää en kans ymmärrä hössötystä aukoista cv luettelossa. Jos mä meen jakamaan postia, ei se vaikuta mun työn saantiin oman alan työhön. Ne pyytää mua sinne takas jos korona joskus ohi.
Töihin otetaan mieluummin sellainen, joka on jo valmiiksi jossain töissä. Ihan niissä oman alankin hommissa suositaan työpaikanvaihtajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikuttavaa että pelkäätte sitä niin paljon :)Tämä on niin totta. Olen hakenut monta kertaa kaupan kassalle, ikinä ei ole kukaan kiinnostunut. Siivoustyöhön en edes uskalla/voi hakea, koska en täytä mitään niistä vaatimuksista, joita ilmoituksissa esitetään. En tajua, miten jotkut vuodesta ja vuosikymmenestä jankkaa, että on töitä, joihin voi vaan mennä. Oliko edes sillä ihanalla 80-luvulla sellaista? Ja miten nuo työkkärinkin tyypit voi olla niin pihalla omaan työhönsä kuuluvista asioista, että luulevat, että kuka vaan voi hakea mihin vaan?
No kato "Aina kannattaa hakea!"
Että siitä vaan englannin kielenkääntäjä hakemaan arabian kielenkääntäjäksi. Kääntäjä kuin kääntäjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän työkkäri niin ajattelee. Ja sehän se ajatus onkin, ihmisen pitäisi mennä töihin tienaamaan oma elantonsa, ettei yhteiskunnan tarvitse elättää.
Tässä tullaan sitten siihen ongelmaan että onko sellainen työnteko kannattavaa, josta tienaa saman verran nettona kuin mitä saa ansiosidonnaista...
kyllä on kannattavaa. Tuo että jättää menemättä töihin "samalla summalla" on vain omiin muroihin kusemista. Tuo johtaa vain siihen että sitä ansiosidonaista huononnetaan, kuten nyt on jo käynyt ja suuntakin selvä. Mitä vähemmän noin tehtäisiin että jäädään työttömyystuvalla köllimään jos töitä on, sitä pienemmät olisi paineet leikata työttömyysturvasta.
Yhtä työpaikkaa hakee satoja työnhakijoita. Töitä on tarkoittaa että työllistä varten on 0,01 työpaikkaa. Töitä ei ole. Työtä on mutta vain sadasosan viipale.
Itse jäin Koronan vuoksi työttömäksi. Jatkoa olisi tullut mutta korona katkaisi määräaikaisuuden ja sanoin myös, että lähden, ettei vakituiset joudu työttömiksi.
Olisi ollut ihan mukava työ, mutta hankala esimies.
Nyt sitten tarjotaan työtä jossa palkka 1750 e kk ja netto 1300 e.
Saan ansiosidonnaista 1100 e kk. Eli tuo 200 e ei oikein motivoi. Näin se vain on. Ja se 200 e menee matkoihin ja työvaatteisiin.
Mutta olisi ihan eri asia jos palkka olisi 2300 e.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein eniten työkkärin täti nauttii siitä kun saa entisen hyväpalkkaisen pudotettua paarialuokkaan.
Monelle on yllätys, että työkkärissä ei ole tiedossa aikaisempien työsuhteiden palkkoja eikä sinne järjestelmään tule verottajalta tietoja verotettavista tuloista. Maksaja eli kassa tai Kela saa nämä tiedot, mutta työkkärissä ei toistaiseksi ole suoraa linjaa verottajalle. Se on tulossa 2024 uudistuksessa, jossa työllisyydenhoito siirtyy kunnille ja samalla yhdistetään asiakkaan tiedot vähän niin kuin nyt Helsingissä kuntakokeilussa. Jos antoi suostumuksensa, tiedot valuvat laajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta liikuttavaa että pelkäätte sitä niin paljon :)Tämä on niin totta. Olen hakenut monta kertaa kaupan kassalle, ikinä ei ole kukaan kiinnostunut. Siivoustyöhön en edes uskalla/voi hakea, koska en täytä mitään niistä vaatimuksista, joita ilmoituksissa esitetään. En tajua, miten jotkut vuodesta ja vuosikymmenestä jankkaa, että on töitä, joihin voi vaan mennä. Oliko edes sillä ihanalla 80-luvulla sellaista? Ja miten nuo työkkärinkin tyypit voi olla niin pihalla omaan työhönsä kuuluvista asioista, että luulevat, että kuka vaan voi hakea mihin vaan?
Niinpä! Mulla kertyi opiskeluaikana reilu 2v kokemusta siivousalalta. Tein osa-aikaisia hommia, välillä lähes täysillä tunneilla ja viikonloppuisin. Perehdytettiin moneen kohteeseen ja pyydettiin usein erilaisille keikoille tai tuuraamaan. Opiskelujen loppupuolella kun oli mahdollisuus tehdä töitä paljonkin. Viimeisen määräaikaisen sopparin jälkeen jäin sitten viimeistelemään gradua ja sain lapsen. Jossain vaiheessa sitten miehen kanssa ajateltiin että voisin tehdä ilta- tai viikonloppukeikkaa siivoushommissa niin saataisiin vähän ekstraa mutta lasta ei tarvisi viedä vielä hoitoon. No, arvatkaapa aukeniko siivousfirmojen ovet enää kun kotona oli pieni lapsi ja CV:ssä yliopistotutkinto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Mulla kertyi opiskeluaikana reilu 2v kokemusta siivousalalta. Tein osa-aikaisia hommia, välillä lähes täysillä tunneilla ja viikonloppuisin. Perehdytettiin moneen kohteeseen ja pyydettiin usein erilaisille keikoille tai tuuraamaan. Opiskelujen loppupuolella kun oli mahdollisuus tehdä töitä paljonkin. Viimeisen määräaikaisen sopparin jälkeen jäin sitten viimeistelemään gradua ja sain lapsen. Jossain vaiheessa sitten miehen kanssa ajateltiin että voisin tehdä ilta- tai viikonloppukeikkaa siivoushommissa niin saataisiin vähän ekstraa mutta lasta ei tarvisi viedä vielä hoitoon. No, arvatkaapa aukeniko siivousfirmojen ovet enää kun kotona oli pieni lapsi ja CV:ssä yliopistotutkinto?
Ei sun tarvitse pistää siivousalan CV:hen yliopistotutkintoa ja lasta nyt ei pidä koskaan laittaa minnekään.
Meinasin kysyä, että oletko korkeasti koulutettu ja siksi koet, että sinun ei tarvitse hakea näitä heikommin palkattuja töitä. Mutta joko luin huolimattomasti ketjun tai et ole kertonut sitä.
Suomessa on koulutus kokenut inflaation ja korkeasti koulutettuja (AMK/kandi) on 10 tusinassa. Kaikilla on joku AMK-tutkinnon verran korkeakoulua takana. Eli vaikka sinulla on yksi tai kaksi korkeakoulututkintoa niin ei se takaa edelleenkään, että pääset paremmin palkattuihin töihin tai että ammattiosaamistasi arvostetaan. Tai itse en ainakaan arvosta ja siksi palkkaan meidän taloushallinnon puolelle yleensä esimerkiksi ihan tavan merkonomeja tai yliopiston käyneitä maistereita. Aikaisemmin kun olin tehtaalla palkkasin suorittavaan töihin vain ammattikoulun käyneitä (prosessitekniikka) ja heidän esimieheksi ammattikorkean käyneitä insinöörejä (prosessi). Ammattikorkean käyneille ja heidän urahaaveilleen ja etenemismahdollisuuksille sanoin suoraan, että etenemään pääsee sivuttaissuunnassa, ei ylöspäin. Validi tutkinto puuttuu. Johtoon ja keskijohtoon pääsi vain validin tutkinnon suorittaneet henkilöt eli DI ja laskennan puolelle ekonomi.
Mutta sinun kohdallasi kannattaa hakea mitä työtä vain. Koskaan et tiedä, vaikka olisitkin oikein haka ammatissa johon sinut pyydetään hakemaan ja nautit siitä. Jos saat paikan. Itse esimerkiksi sain joskus nuoruudessa ohjeeksi hakea siivoojaksi (tällä nimikkeellä oli silloin) ja nautin työstä suunnattomasti. Jos en olisi korkeakouluun (DI) päässyt, olisin laittanut oman firman pystyyn ja alkanut siistimään toiminimellä. Nautin myös nykyisestä työstäni, mutta voisin koska vain lähteä takaisin tuolle alalle. Joskus olin myös työkkärin ohjaamana pesulassa töissä ja sekin oli oikein mukavaa. Arvostin tuon kokemuksen jälkeen täysin erilailla hotellilakanoissa nukkumista ja kun pääsin parempiin töihin niin ostin muutamalle entiselle kollegalle lahjakortit paikalliseen hotelliin kun he eivät olleet koskaan päässeet nukkumaan "oma pesemissä lakanoissa" rahan puutteen vuoksi. Puhumme nyt 4-tähden hotellista.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sinäkin olet niitä, jotka havahtuvat työnhakuun vasta ansiosidonnaisen loppupuolella ja tippuvat normaalille työttömyystuelle kun sitä työtä ei löytynytkään. Sitten oletkin "ylikouluttautunut" noihin matalapalkkahommiin kun CVssä on parin vuoden aukko.
Onko jollain vielä herran vuonna 2021 joku hiton CV? Kissaakaan ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen yliopistotutkinnon voi jättää kertomatta. Ilmoitat vain asiaan vaikuttavan kokemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muka saanut työtarjouksia työkkäristä? Ei oo tainnut tapahtua sitten 80-luvun XD En oikein usko, että siellä juuri nyt läheteltäisiin edes kehotuksia hakea tlitä kun monessa kunnassa on keskitytty kuntakokeilun alkamiseen. ja siitä syntyneeseen sählinkiin. Koronasta puhumattakaan.
Itsekin työtön, täydennyskoulutuksessa vielä jonkin aikaa. Sen jälkeen "pääsen" kuntakokeiluun. Mulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja pitkä työkokemus, joten en näe kovin järkevänä tai tuottavana laittaa juuri minua työntelemään moppia tai pakkaamaan hampurilaisia. Ensinnäkin, siivooja on oikea ammatti, johon kouluttaudutaan. Ala ei ikinä saa ansaitsemaansa arvostusta jos kuka tahansa katsotaan sille sopivaksi tai päteväksi. Toisekseen, ei ole myöskään kansantaloudellisesti mitään järkeä kouluttaa ihmisiä ja pakolla laittaa suorittaviin töihin. Minäkin olen istunut kassalla ja siivonnut opiskeluaikoina. Mutta käytin vuosia opiskeluun jotta en istuisi loppuikääni kassalla tai työntelisi moppia. Ihmiset tekee omia valintojaan ja haluaa eri asioita elämältä.
Eli jos minä, laajan työkokemuksen omaava korkeakoulutettu haen paikkaa missä pärjäisi (minua paremmin tödennäköisesti) joku vähän vähemmän koulutettu tai työuraansa vasta aloitteleva tai opiskelija niin minä katson vieväni työpaikan ja mahdollisuuden hankkia työkokemusta joltain, joka tarvitsee sitä enemmän kuin minä. Ja kyllä, maksettuani veroja useamman vuosikymmenen ajan sekä pidettyäni osaltani kuluttamalla yhteiskuntaa pyörimässä katson olevani oikeutettu ansiosidonnaiseen ilman nikottelua. Jos tämä ei käy niin ainahan valtio voi palauttaa mulle korkojen kera jokikisen lantin maksamiani työttömyysvakuutusmaksuja. Summa on varmasti moninkertainen anssiin verrattuna. Näin kun ikää alkaa jo olla ei työllistyminen ole mitenkään helppoa. Sille asialle olisi aika tehdä jotain mutta eihän se ketään kiinnosta. Kaikkein vähiten nykyhallitusta.
Mikä tarjous? Asunnosta jätetään tarjous tai urakasta yms. Työkkäristä ei tule mitään tarjousta, vaan vain kehoitus hakea paikkaa.
Kyllä. Tarina muuttuu kohderyhmän muuttuessa. Koronan takia tai koronan aikana työttömäksi jääneet ovat niitä parempia työttömiä. Koronanaa korostamalla puhuja indikoi, että oikeasti hän ei ole työtön ollenkaan. Palkanmaksu vain keskeytyi koronan takia.