80-luvulla ja vielä 90-luvulla oli paljon enemmän vapautta kuin nyt
Jatkuvasti tulee uutta sääntelyä ja se huono asia. Esimerkiksi lankapuhelin toi vapautta, koska kukaan ei voinut olla silloin jatkuvasti puhelimen ääressä. Käteinen raha myös toi vapautta. Nykyisin kytätään ihmisten käyttäytymistä maksukorttidatan perusteella.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko olet elänyt tuota aikaa? Olin teini-ikäinen -80 luvulla ja nuori aikuinen, opiskelija -90 luvulla. Kyllä nyt väität asioita, joita et ole itse kokenut. Lankapuhelin vapautta!?? Siis mitä ihmettä? Et kyllä ole elänyt lankapuhelinaikaa!
Tämä on taas jonkinlainen päivän persupostaus. Esitetään valheellisia väittämiä, jolla perustellaan EU:sta eroamista ym. paskaa.
Muuta sinne Venäjälle, sehän on se persujen onnen maa. Siellä on halpaa bensaa ja halpaa tupakkaa, eikä ympäristölait pilaa teidän elämää.
Minä olen syntynyt 1973 eli olin teini 80-luvulla ja nuori aikuinen 90-luvulla. Väitän samaa kuin ap, vapautta oli enemmän. Puhelin on hyvä esimerkki. Nykyään kun kaikilla on kännykkä, on myös oletuksena, että aina saa kiinni. Jos joku ei vastaa, tulee epäilys, että on sattunut jotain vai onko henkilö kenties suuttunut, kun ei vastaa. Lankapuhelimeen vastattiin, jos oltiin kotona, eikä siihen vastaamattomuutta spekuloitu sen enempää. Toki, jos odotti jonkun tärkeän (uusi ihastus!) soittoa, piti pysyä sen puhelimen äärellä eli jos ajattelet asiaa vain tuolta kantilta, ymmärrän mielipiteesi. Minä ajattelen, että tavoittamattomuus tuo minulle vapautta, koska voin itse valita milloin olen tavoitettavissa.
Helsingin yöelämä oli myös käsittääkseni tavallaan vapaampaa kuin nykyään (ei ajatella koronarajoituksia nyt). Kuuluin kaupungin it-porukkaan ja aina oli tiedossa yökerho/baari, joka avasi ovensa uudestaan sulkemisajan jälkeen tietylle jengille, taideopiskelijoiden ptämiä salakapakoita jne.
Ulkonäkään liittyvät asiat olivat myös mielestäni vapaampia. Nykyään kaikki nuoret tytöt ja pojat näyttävät toistensa kopiolta elleivät kuulu johonkin alaryhmään, jonka sisällä taas kaikki näyttävät keskenään samalta. Ulkonäköpaineita oli myös paaaljon vähemmän kuin nykyään, siitä olen aivan varma.
Syöminen oli vapaampaa, kun ei tarvinnut jatkuvasti miettiä onko itse tai onko joku esim. juhliin kutsuttu joku -ton. Ei pelätty leipää ja perunaa (vaan ydinsotaa =D).
Esimerkkejä olisi lukuisia, kun jaksaisi vaan ruveta luettelemaan. Eli joo, minä kyllä olen AP:n kanssa samaa mieltä.
80-luvulla oli enemmän aikaa. Nykyään on niin pakkotahtista niin työssä kuin opiskelussakin, ja myös vapaa-ajalla. Pitäisi suorittaa koko ajan. Vaikka tekniset ratkaisut on muka helpottaneet arkea (e-laskut, junalippujen sun muun ostaminen verkosta, tiedonsaanti) niin se ei näy lisääntyneenä vapaa-aikana mitenkään. Digitalisaation ja robotisaation piti lisätä työn tuottavuutta, mutta työaikaa ei ole vähennetty, edelleen tehdään yhtä pitkää päivää kuin 80-luvulla. Ja joka käänteessä täytyy olla lataamassa kännykkää, vastata viesteihin, muistaa ottaa maski mukaan, odotella että tietokone viimeistelee päivityksen, ladata joku uusi hyödyllinen äppi puhelimeen, lajitella roskat, muistaa ostaa biopusseja kaupasta, muistaa ottaa muovipussi vaateostoksille mukaan kun kaupasta ei anneta, muistaa ottaa koirankakkapusseja mukaan kakatuslenkille, lukea illalla omalla ajalla seuraavan päivän kokoukseen liittyvät materiaalit, muistaa ostaa kaupasta hajusteetonta hiuskiinnettä kun työpaikalla on yksi oireileva ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko olet elänyt tuota aikaa? Olin teini-ikäinen -80 luvulla ja nuori aikuinen, opiskelija -90 luvulla. Kyllä nyt väität asioita, joita et ole itse kokenut. Lankapuhelin vapautta!?? Siis mitä ihmettä? Et kyllä ole elänyt lankapuhelinaikaa!
Tämä on taas jonkinlainen päivän persupostaus. Esitetään valheellisia väittämiä, jolla perustellaan EU:sta eroamista ym. paskaa.
Muuta sinne Venäjälle, sehän on se persujen onnen maa. Siellä on halpaa bensaa ja halpaa tupakkaa, eikä ympäristölait pilaa teidän elämää.
No minä olin 80-luvun puolivälissä parikymppinen nuorukainen, matkapuhelimet olivat vielä harvinaisia, ARP-puhelinta käytin eka kerran 1983.
Lankapuhelin oli vapautta ja kiireettömyyttä, jos piti joku tavoittaa langan päähän, niin sen sai kiinni sitten kun se oli puhelimen ääressä. Siinä kerkisi moni asia muotoutua, ettei sitten tarvinnutkaan soittaa.
Kiistatta matkapuhelin on erinomainen asia monessakin asiassa, mutta onko oikeasti tarve olla tavoitettavissa koko ajan?
Tuolloin sai matkustella ihan kuin huvittaa, itäpuolelle tarvittiin viisumi kuten nytkin.
80-luvulla oli pienimissäkin kylissä varsin kattavat palvelut ja niitä oli vara käyttää.
Ostovoima oli huomattavasti nykyaikaa parempi.
No ihme höpötystä taas. Kännykän voi laittaa pois päältä, jos haluaa. Oletko koskaan keskustellut tyttöystävän kanssa "intiimisti" lankapuhelimella? Puhelin oli yleensä keskellä taloa ja muu perhe kuulolla...
Autot ovat nykyisin paljon halvempia ostovoimaan nähden, kuin -80 luvulla. Passi tarvittiin myös Euroopan maihin. Ainakin minulla on leimat briteistä ym. vanhassa passissani. Aika kultaa muistot, tai sitten et ole oikeasti elänyt -80 lukua.
Alik 1/86
Jos olet työtön työnhakija ja pidät puhelinta pois päältä juuri silloin kun työkkäristä soitetaan, niin karenssi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, etkö siis sosiaalisen paineen vuoksi enää kehtaa maksaa käteisellä?
Maksan aina kaupassa käteisellä. Luottokorttia käytän vain jos tilaan jotain ulkomailta tai maksan lentoja. Mutta yleisesti ihmisiä kontrolloidaan kyttäämällä dataa.
Ap
Kerro toki tarkemmin. Kuka kyttää ja miten? Mitä seurauksia sillä on?
Jatkuvasti on uutisia, jossa kerrotaan maksukorttidatan perusteella ihmiset ovat alkaneet kuluttaa ja liikkua. Eliitti kyttää ja kontrolloi tavallisia ihmisiä. Pankit haluavat käteisen pois, jotta voidaan asettaa negatiiviset korot pankkitallettajille.
Niin vainoharhainen minäkin olen, että Alkossa maksan vain käteisellä ja liikun ilman kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt -67. Suomi oli parhaimmillaan 80-luvulla. Itsenäinen, vauras ym. Eipä sitä silloin ymmärtänyt arvostaa tarpeeksi. Mutta mistä tiesi mitä on tulossa. Maailma ei ollut niin kova kuin nykyään.
Totta siinä mielessä, että työttömyyttä oli vähän ja sosiaaliturva parhaalla tasolla, rahaa riitti terveydenhuoltoon ja vanhustenhoitoon, osittain siksikin, että huoltosuhde oli parempi. Mutta se ei tarkoita, että elämä olisi ollut vapaampaa. Hyvän elämän muotti oli silloin ahtaampi kuin nyt, tiedonsaanti oli parin lehden ja Ylen varassa, ulkomailla pääsi käymään joskus Kanarialla, ja kuten edellä mainittiin, virkamiehet pystyivät tahtoessaan sotkemaan elämäsi täysin. Moni asia, joita Karpon ohjelmassa aikanaan puitiin, on nyt paremmin, useinhan niissä oli kyse juuri käsittämättömistä viranomaispäätöksistä.
Sosiaaliturva oli heikompaa. Sote palvelut olivat paljon huonompia.
Suomen sosiaaliturva oli parhaimmillaan 80-luvulla.
Terv. sosiaalialan ammattilainen
Suomen sosiaalimenot olivat vuoden 2011 rahassa 17,6 miljardia euroa vuonna 1980, 32 miljardia vuonna 1990, 40 miljardia vuonna 2000 ja 57 miljardia vuonna 2011. Jokaisen pääryhmän menot (sairaus, toimintarajoitteisuus, vanhuus, leski ja omaiset, perhe ja lapset, työttömyys, asuminen, muu, hallinto) ovat moninkertaistuneet paitsi että lesken ja omaisten apu on vain tuplaantunut. Osuudet kansantuotteesta olivat vastaavasti 19 %, 24,7 %, 25,1 % ja 29,9 %. Sairaus- ja terveysmenot ovat nousseet 5 miljardista eurosta (1980) 14 miljardiin euroon (2011
Puhutte nyt eri asiasta. Sosiaalimenoihin menee nykyään paljon isompi osuus valtion rahoista, koska työttömyyttä ja sosiaalituella eläviä on huomattavasti enemmän. Yksittäisen ihmisen kohdalla 1980-luvulla sosiaaliturva oli huipussaan. Eli olette molemmat oikeassa.
Ei varmasti ollut.
Odotan selkeitä lukuja ostovoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykät mahdollistavat vuokratyön, koska ihminen on aina tavoitettavissa. Lankapuhelimen aikana vuokratyö ei olisi ollut mahdollista. Venäjällä tosiaan on yksilönvapautta. Venäjällä kun käy, niin tuntuu kuin matkustaisi 40 vuotta ajassa taaksepäin. Töitä ei ulkomaalaisille ole Venäjällä, mutta naiset ovat huippulaadukkaita.
Juuri näin! Mene ihmeessä sinne Venäjälle ja pysy siellä!
Aion mennä heti kun rajat aukeavat, mutta en pysyvästi. Haluan yhdistää Suomen ja Venäjän parhaat puolet. Venäjällä hyvää on yksilönvapaus, kauniit naiset ja konservatiinen ilmapiiri.
Rajathan on auki, ja suomalaisille myönnetään entiseen tapaan viisumeja Venäjälle. Lentäen tulevilta on poistettu aiemmat rajoitukset. Lisäksi on kahdenlaista tietoa siitä, vaatiiko Venäjä suomalaisilta puhtaan koronatestituloksen vai ei. Toisaalla (suomalaisella sivustolla) väitetään, että Venäjä vaatisi sen kaikilta ulkomaalaisilta, toisaalla (ei-suomalaisella sivustolla) väitetään, että Suomen kansalaisilta ja Suomessa pysyvästi asuvilta ei vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kun joku ajattelee eri tavalla kuin sinä, niin kyseessä on heti persupostaus? Juuri tuota tässä viestissä varmaan ajettiinkin takaa, että nykyään et saa ajatella itsenäisesti järjellä, tai olet persu!
Tuossa persuksi nimittelyssä just kiteytyy nykyajan suvaitsemattomuus. Ei 80-luvulla ollut ihmisillä noin vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Oli toleranssia erilaisille mielipiteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1973 eli olin teini 80-luvulla ja nuori aikuinen 90-luvulla. Väitän samaa kuin ap, vapautta oli enemmän. Puhelin on hyvä esimerkki. Nykyään kun kaikilla on kännykkä, on myös oletuksena, että aina saa kiinni. Jos joku ei vastaa, tulee epäilys, että on sattunut jotain vai onko henkilö kenties suuttunut, kun ei vastaa. Lankapuhelimeen vastattiin, jos oltiin kotona, eikä siihen vastaamattomuutta spekuloitu sen enempää. Toki, jos odotti jonkun tärkeän (uusi ihastus!) soittoa, piti pysyä sen puhelimen äärellä eli jos ajattelet asiaa vain tuolta kantilta, ymmärrän mielipiteesi. Minä ajattelen, että tavoittamattomuus tuo minulle vapautta, koska voin itse valita milloin olen tavoitettavissa.
Helsingin yöelämä oli myös käsittääkseni tavallaan vapaampaa kuin nykyään (ei ajatella koronarajoituksia nyt). Kuuluin kaupungin it-porukkaan ja aina oli tiedossa yökerho/baari, joka avasi ovensa uudestaan sulkemisajan jälkeen tietylle jengille, taideopiskelijoiden ptämiä salakapakoita jne.
Ulkonäkään liittyvät asiat olivat myös mielestäni vapaampia. Nykyään kaikki nuoret tytöt ja pojat näyttävät toistensa kopiolta elleivät kuulu johonkin alaryhmään, jonka sisällä taas kaikki näyttävät keskenään samalta. Ulkonäköpaineita oli myös paaaljon vähemmän kuin nykyään, siitä olen aivan varma.
Syöminen oli vapaampaa, kun ei tarvinnut jatkuvasti miettiä onko itse tai onko joku esim. juhliin kutsuttu joku -ton. Ei pelätty leipää ja perunaa (vaan ydinsotaa =D).
Esimerkkejä olisi lukuisia, kun jaksaisi vaan ruveta luettelemaan. Eli joo, minä kyllä olen AP:n kanssa samaa mieltä.
Arvaan kyllä mitä puoluetta äänestät. Harmi ettei sinun kuvailemaan kasaria koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kun joku ajattelee eri tavalla kuin sinä, niin kyseessä on heti persupostaus? Juuri tuota tässä viestissä varmaan ajettiinkin takaa, että nykyään et saa ajatella itsenäisesti järjellä, tai olet persu!
Tuossa persuksi nimittelyssä just kiteytyy nykyajan suvaitsemattomuus. Ei 80-luvulla ollut ihmisillä noin vaikea ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia. Oli toleranssia erilaisille mielipiteille.
1980-lukua ei saa tolerantiksi millään muulla kuin valehtelulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olin 80-luvun puolivälissä parikymppinen nuorukainen, matkapuhelimet olivat vielä harvinaisia, ARP-puhelinta käytin eka kerran 1983.
Lankapuhelin oli vapautta ja kiireettömyyttä, jos piti joku tavoittaa langan päähän, niin sen sai kiinni sitten kun se oli puhelimen ääressä. Siinä kerkisi moni asia muotoutua, ettei sitten tarvinnutkaan soittaa.
Kiistatta matkapuhelin on erinomainen asia monessakin asiassa, mutta onko oikeasti tarve olla tavoitettavissa koko ajan?
Tuolloin sai matkustella ihan kuin huvittaa, itäpuolelle tarvittiin viisumi kuten nytkin.
80-luvulla oli pienimissäkin kylissä varsin kattavat palvelut ja niitä oli vara käyttää.
Ostovoima oli huomattavasti nykyaikaa parempi.
Muisrat väärin. Ihan jokaisen kohdan.
Näköjään setäkin voi olla täti.
Mikähän tuossa mielipiteessä on niin kiellettyä, että jos joku pitää jotain muuta aikaa parempana kuin nykyistä, pitää heti alkaa nimitellä?
Jos ihan järjellä ajattelee, niin tietysti on jopa todennäköistä, että jokin muu aika on ollut objektiivisesti parempaa aikaa kuin nykyinen. Ei ole mahdollista, että kaikki aina kehittyisi paremmaksi koko ajan. Vai olisitko keskitysleirin juutalaisellekin sanonut, että aina tädit on sitä mieltä, että nykyaika on huonoa aikaa?
Ihan ikiaikainen tätiyden merkki on tämä päivittely. Se ei koskaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti demonstroit nykyaikaa ja osoitat siten muiden mielipiteen ketjussa todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun leffoissa oli hyvin monennäköisiä naisia päärooleissa. Nykyleffoihin jollain Kelly McKillisillä, Cybill Shepherdillä tai Jamie Lee Curtisilla ei olisi asiaa päärooliin, pitäisi olla seksikkäämpi, suurisilmäisempi, toukkahuulisempi, nykymuotin mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt -67. Suomi oli parhaimmillaan 80-luvulla. Itsenäinen, vauras ym. Eipä sitä silloin ymmärtänyt arvostaa tarpeeksi. Mutta mistä tiesi mitä on tulossa. Maailma ei ollut niin kova kuin nykyään.
Silloin ei ollut ulko mais ta halpatyövoimaa, joka takasi kantiksille varman työpaikan. Palkat ovat nousseet vain eliitillä. Muistan kun kansanedustajien palkka oli vähän päälle 2000 euroa kun euro tuli käyttöön. Nyt heidän palkka on päälle 7000 euroa. Duunareiden asema on sen sijaan mennyt valtasti alaspäin noista ajoista.
Tehkää näin: Menkää ja etsikää sanomalehti 1980-luvulta. (Nuoremmille kasari-haikailijoille tiedoksi,sanomalehti on semmoinen paperinen,useampisivuinen läpyskä johon painettiin musteella korjoitusta ja jopa valokuviakin. Semmoisen pystyi tilaamaan kotiinsa,posti toi sen laatikkoon lähes joka päivä. Vanhoja sanomalehtiä pystyi käyttämään vaikkapa uunin sytykkeenä tai vielä -80 luvulla monessakin syrjäseudun mökissä ulkohuussissa pers...siis,no vessapaperina. Näissä tarkoituksissa -80 luvulla asiat olivat paremmin,tabletilla tai läppärillä uuni syttyy tai pylly puhdistuu huonommin.) No nyt eksyin aiheesta. Siis etsikää lehti 1980 -luvulta. Menkää kohtaan "yleisönosasto". Se oli se kohta johon lukijat voivat kirjoittaa mieltä painavista asioista, oli niinkuin "vauva.fi keskustelu" siihen aikaan. Sitten katsotte että mitä sinne on silloin kirjoiteltu. Onko kirjoitukset tyyliä: "Voi jumankekka kun asiat ovat nyt hyvin! Kunpa mikään ei koskaan muuttuisi,niin ihanasti on nyt kaikki asiat! Miten voisimme jäädyttää elämämme juuri tähän päivään,kun mitään epäkohtia ei ole,ja kaikki on niin kertakaikkisen hyvin!" Jos näin on,ja kirjoitukset ovat tuommoisia,niin silloin minäkin voin alkaa uskoa siihen kuinka hyvin silloin -80 luvulla elettiin. Ja,kyllä,muistan omakohtaisesti sen ajan,kun se super -80 luku alkoi niin olin parikymppinen. Joskus toivoisin että keksittäisiin aikakone, ihmiset voisivat käydä omin silmin katsomassa minkälaista se elämä oli. Pahimmille -80 luku öyhöttäjille voitaisiin antaa rangaistuksena 2 vuotta elämistä -80 luvulla. Palaisivat takaisin muuttuneina henkilöinä.
80-luvulle haikailijat googlettakaa suomettuminen. Saatte osviittaa siitä mitä se vapaus oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykät mahdollistavat vuokratyön, koska ihminen on aina tavoitettavissa. Lankapuhelimen aikana vuokratyö ei olisi ollut mahdollista. Venäjällä tosiaan on yksilönvapautta. Venäjällä kun käy, niin tuntuu kuin matkustaisi 40 vuotta ajassa taaksepäin. Töitä ei ulkomaalaisille ole Venäjällä, mutta naiset ovat huippulaadukkaita.
Miksei feministit muuta Ruotsiin? Ilmapiiri vapautuisi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti demonstroit nykyaikaa ja osoitat siten muiden mielipiteen ketjussa todeksi.
Ottaisin viestisi vakavasti jos olisit elänyt aikuisena 1980-luvun eikä sinun tarvitsisi tukeutua mielikuvitukseen, mutta kun et ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei feministit muuta Ruotsiin? Ilmapiiri vapautuisi Suomessa.
Ilmapiirissä ei ole mitään vikaa. Öyhöttäjät joutuvat sanoistaan vastuuseen ensimmäistä kertaa Suomen historiassa ja se on hienoa.
Mikä kauppa Suomessa ei enää hyväksy käteistä? Vai asutko Ruotsissa? Siellä noita kuulemma on jo aika paljon, mutta Suomessa en ole törmännyt yhteenkään. Pari kertaa on vaihtorahojen löytäminen ollut ongelma ja seteli on pitänyt käydä rikkomassa, mutta silloinkin kauppias on jotenkin hyvittänyt sen.
Sinusta en tiedä, itse asun Suomessa.