Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatelkaas, että osa kehitysvammaisista

Vierailija
15.05.2021 |

saa tietää vammastaan vasta aikuisena. On ollut hyvin vaikeaa koulussa ja muutenkin vaikeuksia elämässä. Osalla voi olla lapsia. Osa ei koskaan saa duagnoosia.

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näitä ei muka huomata nykypäivänä?

Vierailija
2/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi näppäilyvirhe. Siis diagnoosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin raskauden aikana äidin alkoholinkäytön takia vammautuneet jää usein tunnistamata. Vauriot voivat olla niin moninaisia.

Vierailija
4/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan diagnoosin.

Eläkkeelle 35v olisi mukava päästä ja eläkelöiset kaiketi saavat tehdä jonkinlaista työtäkin ilman sanktiota?

Vierailija
5/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt autisteista?

Ei autisteista, vaan miten milloinkin sikiöaikana vammaututeuista. FASD-oireisista.

https://yle.fi/uutiset/3-8304813

Vierailija
6/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sellainen ihminen "kehitysvammainen", joka on suht helposti suorittanut lukion?? :D

Ei näkyväkään kehitysvamma ole välttämättä älyllinen vamma.

Puhumattakaan niistä mitkä eivät näy ulospäin.

Vierailija
7/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sellainen ihminen "kehitysvammainen", joka on suht helposti suorittanut lukion?? :D

Helposti pääsee läpi jos pänttää tarpeeksi. Eihän tuo vaadi kuin hyvää muistia joten ADHD opiskelija on huonommassa tilanteessa kuin lievästi kehistysvammainen joka kuitenkin muistaa lukemansa.

Vierailija
8/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tästä syystä:

”Peruskoulun päättää uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan joka vuosi noin 6 000 nuorta, joilla ei ole riittävää lukutaitoa. Se tarkoittaa 11 prosenttia ikäluokasta, ja osuus on kasvanut hiljalleen 2000-luvun mittaan.”

Peruskoulusta päästään läpi niin olemattomalla osaamisella, että sinne joukkoon hukkuu näitä lievästi kehitysvammaisia joita ei diagnosoida. Käytännössä kaikki pääsevät aina seuraavalle luokalle, vaikka oppimistulokset olisivat täysin surkeita.

Vierailija
9/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa. Kävin kyllä lukion ja valmistun ka. C/7,4.

Olen hyvä muistamaan kaikenlaista turhaa nippelifaktaa  mutta mulla on suuria haasteita loogisessa päättelykyvyssä ja matematiikassa. Ja hahmottamisessa ylipäätään. 

Mun on tosi vaikea keskittyä ylipäätään.

Lääkäriltäkin joskus kysyin, niin kuulemma on "ihan yleistä ettei pysty keskittymään". Lukihäiriö testattiin ja sitä ei ollut, päinvastoin testitulos oli keskimääräistä paljon parempi.

Muutenkin koen olevani jotenkin outo, mun on vaikea saada ystäviä ja en tunne oloani "normaaliksi" muiden seurassa. :D Olen miettinyt onko mulla adhd, olenko autistinen vai vain yksinkertaisesti kehitysvammainen.

Vierailija
10/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tästä syystä:

”Peruskoulun päättää uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan joka vuosi noin 6 000 nuorta, joilla ei ole riittävää lukutaitoa. Se tarkoittaa 11 prosenttia ikäluokasta, ja osuus on kasvanut hiljalleen 2000-luvun mittaan.”

Peruskoulusta päästään läpi niin olemattomalla osaamisella, että sinne joukkoon hukkuu näitä lievästi kehitysvammaisia joita ei diagnosoida. Käytännössä kaikki pääsevät aina seuraavalle luokalle, vaikka oppimistulokset olisivat täysin surkeita.

Tuota selittää myös se pojat on poikia asenne.

Yle uutisoi viime vuonna kuinka liki 70% pojista ilmoittaa ettei lue kuin pakosta mikä näkyy sitten myöhemmällä iällä esimerkiksi suppeana sanavarastona.

Vierailija
11/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep!  Ja eihän välttämättä vanhemmatkaan tiedä omaa kehitysvammaansa tai että ovat  aiheuttaneet lapselleen kehitysvamman.

Vierailija
12/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ehkä ollaan kehitytty siihen pisteeseen, että kysytään, miten maailman "kehittyneimmässä" oikeusvaltiossa äitien sallittiin vahingoittavan lapsiaan alkoholilla ja tupakalla, huumeilla.

Vierailija
13/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvamma on aina älyllinen vamma.

Vierailija
14/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä trolli taas vihjailet? :)

En minä trolli ole enkä vihjaile mitään. Luin äskettäin artikkelin naisesta, jonka kehitysvamma selvisi aikuisena.

ap

Vierailija
15/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä trolli ole enkä vihjaile mitään. Luin äskettäin artikkelin naisesta, jonka kehitysvamma selvisi aikuisena.

ap

Linkki?

Vierailija
16/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvamman määritelmä sisältää matalan älykkyyden.

Fyysisesti vammaista ei sanota kehitysvammaiseksi, vaikka vamma olisikin sikiökehityksen aikainen.

Vierailija
17/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Linkki?

https://yle.fi/uutiset/3-11251794

Vierailija
18/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmasti kovin tavallista, että peruskoulun läpäisisi kehitysvammaisen äo:lla.

Vierailija
19/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varmasti kovin tavallista, että peruskoulun läpäisisi kehitysvammaisen äo:lla.

Yllättävän tavallista

Vierailija
20/130 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon miettinyt samaa. Kävin kyllä lukion ja valmistun ka. C/7,4.

Olen hyvä muistamaan kaikenlaista turhaa nippelifaktaa  mutta mulla on suuria haasteita loogisessa päättelykyvyssä ja matematiikassa. Ja hahmottamisessa ylipäätään. 

Mun on tosi vaikea keskittyä ylipäätään.

Lääkäriltäkin joskus kysyin, niin kuulemma on "ihan yleistä ettei pysty keskittymään". Lukihäiriö testattiin ja sitä ei ollut, päinvastoin testitulos oli keskimääräistä paljon parempi.

Muutenkin koen olevani jotenkin outo, mun on vaikea saada ystäviä ja en tunne oloani "normaaliksi" muiden seurassa. :D Olen miettinyt onko mulla adhd, olenko autistinen vai vain yksinkertaisesti kehitysvammainen.

Kehitysvammaisuus tarkoittaa max 70 älykkyysosamäärää.

Sillä ei pitäisi selvitä edes peruskoulusta, saati sitten lukiosta.

Jokin hahmotushäiriö sinulla varmasti on, mutta normaali äo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan