Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielioppivirheet: miksi nykyään laitetaan väliviiva numeron jälkeen?

Vierailija
15.05.2021 |

Esimerkkejä:

"2-lapsen perhe"
"5-miljoonaa asukasta"
"100-hakijaa"
"Auto 1-omistajalta"

Tämä näyttää vain yleistyvän ja yleistyvän!

Itse olen 40-vuotta vanha ja sähköautossani 150-kW tehoa. Lapsia minulla 2-kpl.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sutturoiden aika menee tällaiseen detaljointiin.

Vierailija
42/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40-vuotias, ja minulla on 2-kerroksinen talo. 

Tuossa viivat ovat oikein, mutta se onkin täysin eri asia.

Moni kirjoittaa, että "ostin kaupasta 2-omenaa". En voi käsittää millä logiikalla kukaan laittaa tuohon viivan.

Ostivat kakkosluokan omenaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, ettei päivämäärän perään laiteta pistettä. Tänään ei ole 15.5 vaan 15.5.

Niin muakin! Tuo on niin harmittavan yleinen virhe nykyään, että melkeinpä enemmän tuota näkee väärin kirjoitettuna kuin oikein. Tulee hyvä mieli aina, kun näkee jossain esim. yrityksen aukioloajat kirjoitettuna oikein.

Jos käytän kännykkää, jätän esim palstaillessa usein noita pisteitä pois lyhenteistä koska muuten ennakoiva tekstinsyöttö "korjaa" seuraavaan sanaan ison alkukirjaimen ja se häiritsee itseäni enemmän kuin puuttuva piste.

Työasioissa ja virallisissa yhteyksissä en tietenkään toimi näin.

Vierailija
44/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellai nen kirj oitt amista idonp uutek ylläva ivaa aik amon ia ihm isiä .Eios ata pien intäk ään ki rjoitt amiss ääntöäva anl auseetja san atov aty htäp ötköä .onse llainent ekstiai ka ha nkal aalukea.

Vierailija
45/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mennyt oppi perille.

Minä haluaisinkin tietää millä ihmeen logiikalla noita viivoja oikein laitetaan..

Oma veikkaukseni on, että tapa on levinnyt tapauksista, joissa viiva tosiaan kuuluu olla. Eli 10-vuotias, 12-kerroksinen, ym. Yleisimmin viivan väärinkäyttöä näkee juuri ikäilmaisuissa. Ilmeisesti moni olettaa, että vuosi on jokin sellainen sana, että jos sitä edeltää numero niin välissä pitää olla viiva. Ja sitten epävarmimmat alkavat lisäillä viivaa muuallekin.

Ei ilmiö mitenkään erityisen nykyinen ole. Nykyään vain netin ansioista kirjoituksiaan saavat julkisesti esiin kaikki, myös me, jotka emme hallitse kielioppisääntöjä ihan prikulleen. Jos luen tätini kirjoittaman kirjeen jostakin 40 vuoden takaa, niin ihan yhtä lailla sieltä löytyy 10-vuotta.

Vierailija
46/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

V_ttuako se sulle kuuluu. Mä kirjoitan, niin ku haluun :D

Vierailija
47/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhdysmerkki, ei väliviiva. Ja sitä käytetään silloin, kun kyseessä on yhdyssana. Esimerkiksi 12-vuotias on yhdyssana, mutta 12 vuotta ei ole.

Vierailija
48/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, ettei päivämäärän perään laiteta pistettä. Tänään ei ole 15.5 vaan 15.5.

Minä suosin muoto 15.05.2021 klo 15:50.

Turha nolla on parempi jättää pois.

Vierailija
49/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliviiva kuuluu ehdottomasti (/) sulkujen väliin kenoviivana  jolloin siitä tulee pimppi

Vierailija
50/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sutturoiden aika menee tällaiseen detaljointiin.

Onko 35-vuotias mieskin suttura?

Vierailija
51/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kirjoituksiasi ei haluta nähdä. Ota ruutupaperi ja raapusta siihen typeriä juttujasi.

Vierailija
52/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40-vuotias, ja minulla on 2-kerroksinen talo. 

Tuossa viivat ovat oikein, mutta se onkin täysin eri asia.

Moni kirjoittaa, että "ostin kaupasta 2-omenaa". En voi käsittää millä logiikalla kukaan laittaa tuohon viivan.

En ole tuohon törmännyt. Muunlaisia virheitä vilisee palstalla jatkuvasti.

Aloituksen otsikossa miksi-sana tulisi aloittaa isolla kirjaimella.

Vierailija
53/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi, ettei ihan ymmärretä, minkä vuoksi nippelit ovat juuri niin kuin ovat. Usein näkee kirjoitettavan esimerkiksi "radio ja –televisio"; on nähty jossain "radio- ja televisio-ohjelmat", mutta ei ymmärretä viivojen eroja, tarkoitusta ja paikkaa.

Arvelen, että melkein jokainen haluaisi kirjoittaa täydellisesti. Haluaisi huolimatta siitä, piittaako oikeinkirjoituksesta tosielämässä vai ei (haluaisin minäkin olla päässäintegrointimestari, mutta olen nipin napin perusmatikan kuutosen väärti). OIkeinkirjoitus on kuitenkin aika työläs oppia kunnolla, ja on siinä sekin harmi, että se on osattava melko tarkkaan täydellisesti eli oltava kympin oppilas, jottei kukaan löytäisi huomautettavaa.

OIkeinkirjoituksen perusteella voidaan panna esimerkiksi työnhakijat paremmuusjärjestykseen, ja sepä monia harmittaa. Ja siksi he niin mielellään väittävät, ettei sillä mitään väliä ole.

Vierailija
54/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella ihmisellä on tapana suuttua, joka ei ymmärrä, mistä puhutaan.

Vierailija
55/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliviiva kuuluu ehdottomasti (/) sulkujen väliin kenoviivana  jolloin siitä tulee pimppi

Sulla on pimppi vinossa. Voihan sen näinkin tehdä: (|)

Vierailija
56/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat kirjoitusvirheet löytyvät yleensä autojen myynti-ilmoituksista. V*tuttaa ostaa autoa sellaisilta amisjonneilta jotka eivät saa yhtäkään sanaa kirjoitettua oikein. Yleensä jo auton merkki ja malli ovat väärin.

Relatiivilause erotetaan pilkulla muusta lauseesta.

T. Amisjonne

Vierailija
57/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku diagnoosi ihmisille jotka ahdistuvat kielioppivirheistä.

On. Kusípäisyys.

Vierailija
58/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avo-kassukka

Vierailija
59/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te noihin ylimääräisiin väliviivoihin törmäilette? Tämä ketju on ensimmäinen, missä minä olen niitä nähnyt. Tosin minun tuttavapiirissäni kaikki aikuiset ovat vähintäänkin peruskoulun käyneitä. Itse olen porukan pahin lukihäirikkö.

Vierailija
60/66 |
15.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosin muoto 15.05.2021 klo 15:50.

Turha nolla on parempi jättää pois.

Niin. Jopa radio/tv-toimittajat käyttävät usein etunollia jopa puheessaan. Sanovat esimerkiksi "tapahtui kello 03:45".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän