Kielioppivirheet: miksi nykyään laitetaan väliviiva numeron jälkeen?
Esimerkkejä:
"2-lapsen perhe"
"5-miljoonaa asukasta"
"100-hakijaa"
"Auto 1-omistajalta"
Tämä näyttää vain yleistyvän ja yleistyvän!
Itse olen 40-vuotta vanha ja sähköautossani 150-kW tehoa. Lapsia minulla 2-kpl.
Kommentit (66)
minä-minä- minä----- kirjoitti:
taas on äikän lehtori vanhan piian sauvan patterit loppuneet. mene reilusti kauppaan ja pyydä vaihtamaan itselläsi kun kykyjä niin vaativaan tehtävään ei ole. surruuttele sitten rauhassa äläkä tänne noita älypierujasi päivittäin jakele. olet varmaan ollut todellinen kiusaaja opettaja nykyään saisit varmaan koulu elämässä turpaasi.
Svidduilukin on purevampaa silloin, kun se on oikein kirjoitettu. Jutusta menee terä, kun ei tuollaista tankeroa jaksa lukea.
Mua ärsyttää, ettei päivämäärän perään laiteta pistettä. Tänään ei ole 15.5 vaan 15.5.
Pienet luvut yhdestä kymmeneen kirjoitetaan tavallisesti kirjaimin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias, ja minulla on 2-kerroksinen talo.
Tuossa viivat ovat oikein, mutta se onkin täysin eri asia.
Moni kirjoittaa, että "ostin kaupasta 2-omenaa". En voi käsittää millä logiikalla kukaan laittaa tuohon viivan.
Samasta syystä kuin itse kutsut oikeinkirjoitusvirheitä kielioppivirheiksi ja yhdysviivaa väliviivaksi: tietämättömyydestä.
Ei se kuitenkaan maailmaa kaada, ja itsekin ymmärsin hyvin, mitä tarkoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ihan sama vaikka laittaa ympyrän. Ymmärrän kyllä.
Minä heitän kaikki tuollaiset vajaaälyiset työhakemukset suoraan roskiin.
Juuri näin. Meillä työntekijät joutuvat kommunikoimaan asiakkaiden kanssa eikä heille voi mitä tahansa paskaa kirjoittaa. Kyllä peruskoulun asiat PITÄÄ OSATA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ihan sama vaikka laittaa ympyrän. Ymmärrän kyllä.
Minä heitän kaikki tuollaiset vajaaälyiset työhakemukset suoraan roskiin.
Näin teen itsekin työnantajana. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos ei osaa edes oikeinkirjoitusta.
Ei ole kyse siitä, ettei tuollaista tekstiä ymmärtäisi, mutta kun ei se riitä, että tekstin ymmärtää. Teksti pitää kirjoittaa myös oikein, ainakin/varsinkin virallisissa yhteyksissä. Siedän kyllä kielioppivirheet yksityishenkilöiden jutuissa, mutta yritysten jutuissa ja vastaavissa en.
Tuo viivajuttu on kyllä outo. Kirjoitetaan 2-vuotta, ja sitten kirjoitetaan 2 vuotias. Mitä helvettiä?
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin itse kutsut oikeinkirjoitusvirheitä kielioppivirheiksi ja yhdysviivaa väliviivaksi: tietämättömyydestä.
Mitä erityistä tietoa vaatii kirjoittaa esim. "Ikäni on 40 vuotta" ???
Vierailija kirjoitti:
Entäs 30-kymppinen?
Vireä vanhus kun 300 vuotta 😀 Joku velho tai haltia ehkä joka yrittää teeskennellä olevansa ihminen?
Vierailija kirjoitti:
No haittaako?
Ei haittaa tällä palstalla, mutta töihin en ottaisi ihmistä, joka ei osaa kirjoittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää, ettei päivämäärän perään laiteta pistettä. Tänään ei ole 15.5 vaan 15.5.
Niin muakin! Tuo on niin harmittavan yleinen virhe nykyään, että melkeinpä enemmän tuota näkee väärin kirjoitettuna kuin oikein. Tulee hyvä mieli aina, kun näkee jossain esim. yrityksen aukioloajat kirjoitettuna oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään osaa edes lukea,
Joo, usein näkee esim. "40-vuotta" ja "30 vuotias". Eli viivaa käytetään just päinvastoin kuin kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään osaa edes lukea,
Äläkä nyt tartu tuohon pilkkuun!
Parhaat kirjoitusvirheet löytyvät yleensä autojen myynti-ilmoituksista. V*tuttaa ostaa autoa sellaisilta amisjonneilta jotka eivät saa yhtäkään sanaa kirjoitettua oikein. Yleensä jo auton merkki ja malli ovat väärin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40-vuotias, ja minulla on 2-kerroksinen talo.
Minä kirjoittasin ennemmin: "Olen 40-vuotias ja minulla on kaksikerroksinen talo."
"Kolmilapsinen perhe" eikä 3-lapsinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosin muoto 15.05.2021 klo 15:50.
Tuo on toinen, että ei osata edes yhdyssanojen viivasääntöä.