Mies on viikonloput kotona päivystämässä, jos tyttärensä pyytää hakeen kännissä kotiin
Kyllä olenkin tilanteeseen joutunut. Mieheni tytär, 17v, alkanut nyt kulkea viikonloppuisin kavereidensa kanssa. Satunnaista alkoholin maistelua. Homma siis ihan perus meininkiä, tyttö hoitaa koulut jne, eli ihan tavisporukkaa ollaan. Nyt viikonloppuisin ei voida koskaan lähteä pariskuntana mihinkään kun pitää istua kotona odottamassa jos tyttö sattuisi joutumaan ongelmiin ja soittaisi isän hakemaan. Edes paria saunaolutta ei voi ottaa kun täytyy olla ajovalmiudessa. Jos koronarajoitus loppuu, ei voida lähteä keikalle/leffaan tms, koska pitää päivystää kotona. Koskaan tyttö ei ole joutunut ongelmiin, aina tulee kunnossa kotiin alkuyöstä.
Tytär asuu käytännössä luonamme toistaiseksi.
Mitä tästä pitäisi ajatella, etenkin muiden lapsettomien äitipuolten näkemyksiä kaipaan.
Tätä se teettää, kun sanotaan että koska vaan voit soittaa kotiin, kyllä lähdetään hakemaan. Ymmärrän että joskus noin, mutta hei, nyt meidän elämä pyörii tuon tytön kuskaamisvaaran ympärillä.
Miehellä on myös 14v tytär, eli tätä samaa on edessä sitten ja kauan.
On tässä 37v naiselle todella mielekäs elämä!
Uusperheitä on maa puolillaan, mutta onko tää yleistä, ei tuntemillani ihmisillä ainakaan, vaan pariskunta liikkuu, matkustaa, käy syömässä, laivalla jne. (Koronarajoitukset huomioituna).
Täähän voi jatkua vuosikaupalla.
Kommentit (101)
Onpa fiksu mies!
Minut piti hakea nuoruudessani kahdesti kotiin keskellä yötä mokailtuani kun juuri 18 täytettyäni tuli yöelämään tutustuttua. Todella kiitollinen, että vanhempani olivat heti valmiudessa, vaikka olin jo "aikuinen". Tulen toimimaan samoin omien lasteni kanssa, koskaan ei etukäteen tiedä, milloin se kerta on, kun apua tarvitaan. Kunhan ovat nuoruutensa sähläilyt sählänneet ja päähän tullut järkeä, on minun vuoroni rentoutua viikonloppuisin.
Eikö mies tiedä ettei hän saa kännissä hakea tytärtään autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan aina valmiina hakemaan mistä tahansa. Lapset 16 ja 18-vuotiaita. Monet kerrat on tullut lähtö hakemaan aamuviideltäkin ja vanhempi lapsista hankkiutuu ongelmiin usein. Kyllä on paljon öitä valvottu viimeisen vuoden aikana.
Aikuinen lapsi hankkiutuu ongelmiin ja soittaa vanhat vanhempansa apuun?
Onko 16 ja 18 v. lapsen vanhempi vanha?
Mä istuin kotona mieheni kanssa tyttäreni ikävuodet 14-18, koska piti päivystää. Lapsi ei ole tämän miehen biologinen. Missään nimessä mieheltäni en odottanut kotona kökkimistä, enkä tule kökkimään kotona hänen lastensa teini-ikää. Jokainen hoitakoot omansa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt naurettavaa, että joka vklp pitää päivystää jos lapsi on niin kännissä ettei kotia pääse. Minkälainen kasvatus teillä oikein on, jos toi on normaalia?
No tuossahan sanottiin että tyttö on tullut menoistaan hyvässä kunnossa itse kotiin, ja isä päivystää vain kaiken varalta. Ihan vastuullista mielestäni.
Ap - voihan sieltä leffasta tai raflastakin mennä hakemaan, jos tulee hätä. Tai jos on sen verran kaukana ettei tuo ole mahdollista, niin ajoittakaa reissut sellaisiin hetkiin, että tyttö on kotona. Fiksun nuoren kanssa tuota pystyy ehkä etukäteen sumplimaankin. Ja voithan sä käydä kavereiden luona bilettämässä tai ottaa itse pari saunakaljaa, vaikka miehen pitäisikin olla ajokunnossa.
Minä en käytännössä juo, koska inhoan seuraavaa päivää.
Kun lapset olivat teinejä, olimme yleensä kotona ja olin ihan vapaaehtoinen kuskaamaan tarvittaessa.
Tuli kyllä kuskattua aika monta muuta itsensä varsin tolkuttomaan tilaan juonutta kaveria eri paikoista kotiin, omia hain, vaikka eivät juuri kännikyytiä kaivanneet, muttei tuo kaupunki niin turvallinen ole edes 16v " minihameiselle" tytölle selvin päin keskellä yötä.
Tavallisesti siis oma lapsi pyysi, voidaanko heittää myös Maisa / Mikko kotiinsa, kun se olisi lähdössä kävellen tuonne ties minne... (kaveria EI jätetä..)
Pieni vaiva siitä, ettei kenenkään loppuelämä ole hajalla (ja juu, suurimmaksi osaksi olisivat varman päässeet ehjinä kotiin, mutta jos edes yksi raiskaus tai pahoinpitely vältettiin, näin mielelläni sen vaivan)
Ap, en tiedä onko sinulle kohtuullista ja onko mies jotenkin ylihuolehtiva, mutta vaikea olisi hänen omaa loppuelämäänsä elää, jos hän tietäisi, että pysymällä selvin päin kuskina lapselleen hän olisi voinut säästää lapsensa raiskaukselta. Kuulostaa hyvältä mieheltä siis.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taksin saaminen kestää ikuisuuden.
Mitä se ap:ta haittaa, jos mies ei halua juoda? Kyllä ap voi silti itse ottaa sen saunakaljan.
Toki, se ettei mihinkään voi mennä, ärsyttää. Yritä neuvotella, että käytte vaikka ravintolassa syömässä jossain melko lähellä, kyllähän sieltäkin pääsee teinin pelastamaan.
Ravintolassa, melko lähellä jne...
Kuinka arkikeskeistä tää jengi palstalla oikein on? Itsellä 2 jo aikuista lasta mutten ikipäivänä olisi alkanut tuohon kuvioon mihin ap on joutunut. Ei ole edes lasten vanhempi mutta joutuu tuollaiseen passiin. Kyllä äiti ja isäihmiset kulkee ja matkustaa, jopa omistaa mökit, eikä elämä ole tuollaista passissa oloa. En ikipäivänä olisi lapsiani opettanut tuohon että mami/pappa päivystää vkl kotona kun lähes aikuinen teini jubileeraa. Oikeasti, mua naurattaa kun kuvittelen tuon asetelman.
Että pystyisi ravintolassa lähellä joskus käymään : ) ja joku kirjoitti että voi mennä leffaan josta voi lähteä kyllä kesken pois hakemaan isoa herranterttua kartsalta..
Oi aikoja, oi lastenkasvatusmetodeja!?'
Vierailija kirjoitti:
Mä istuin kotona mieheni kanssa tyttäreni ikävuodet 14-18, koska piti päivystää. Lapsi ei ole tämän miehen biologinen. Missään nimessä mieheltäni en odottanut kotona kökkimistä, enkä tule kökkimään kotona hänen lastensa teini-ikää. Jokainen hoitakoot omansa.
On teillä perhe.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että isä välittää lapsistaan. Alaikäiset lapset ovat vanhempiensa vastuulla. Itselläni ei ole lapsia mutta tekisin täysin samoin kuin miehesi. Voithan keksiä itsellesi muuta puuhaa jos et jaksa olla miehen kanssa kotosalla. Toisaalta jos meno ei miellytä, niin kannattaa ehkä jatkossa etsiä lapseton mies.
Muuta puuhaa viikonlopuille? Herää kysymys : mitä ap saa tästä suhteesta, muuta kuin kulujen maksajan, sängynlämmittäjän ja piian roolin?
Suosittelen aloittajaa etsimään paremman miehen. Eronneissa isämiehissä on kyllä ihan vaimon huomioonottaviakin, itsekin sellasen löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi nyt naurettavaa, että joka vklp pitää päivystää jos lapsi on niin kännissä ettei kotia pääse. Minkälainen kasvatus teillä oikein on, jos toi on normaalia?
Jos selvinpäin olo on vaikeaa, niin voi miettiä sitä omaa Alkon käyttöään.
Tässä ei nyt ollut vanhempien alkoholin käytössä vaan lapsen (LAPSEN!).
Kenenkään ei tarvitse käyttää alkoholia KOSKAAN. Hyvällä kasvatuksella lapset eivät joudu pulaan alkoholin takia. Näin voivat vanhemmat myös viettää välillä omaa aikaakin, luottaen siihen että jälkikasvulla on järki päässä. Toki puhelin on hyvä säilyttää päällä, kaiken varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollaan aina valmiina hakemaan mistä tahansa. Lapset 16 ja 18-vuotiaita. Monet kerrat on tullut lähtö hakemaan aamuviideltäkin ja vanhempi lapsista hankkiutuu ongelmiin usein. Kyllä on paljon öitä valvottu viimeisen vuoden aikana.
Aikuinen lapsi hankkiutuu ongelmiin ja soittaa vanhat vanhempansa apuun?
Melkoista.
Ja sitten vielä tää aloittajan tilanne, että ei-vanhempi joutuu tuollaseen pyöritykseen mukaan.
Suostuisiko lapseton isäpuoli tällaseen kuvioon, eli vaimon isoja lapsia ja heidän känniörvellysriskipuheluita odotellaan joka vkl? Melko tossu mies saa olla että suostuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessa oli ihan tuttua, että vaikka en edes viinaa juonut, niin isä tai äiti oli valmiina noutamaan vaikka toiselta puolen kaupunkia. Kasvatus oli ihan tavallinen, tuo oli vanhempien tapa osoittaa, että vielä melkein aikuisena olen heille tärkeä ja apua saa pyytää, sitä myös saa. Sama oli muillakin kavereillani eli vanhemmat eivät vetäneet keskiluokkaisissa perheissä viinaa kaksin käsin kuten nyt tuntuu olevan. Elokuvista ja teatterista pääsi kotiin ennen puoltayötä eikä vanhempani käyneet festareilla tämän tästä.
Karmea nuoruus - vanhemmilla oli aikaa lapsilleen! Taitaa olla terapian paikka.
Kuulostaa hyvältä, et tarvinnut alkoholia ja vanhemmat olivat mukana tukena. Tätähän juuri ajoin takaa, hyvällä kasvatuksella ei nuori tarvitse alkoholia, eikä sen vuoksi tarvitse päivystää ja pelätä. Jos silti jäi jotain kaivelemaan, mene toki terapiaan.
Voi kuule, on ihan aikuisia jotka soittavat äidille ja iskälle aamuyöstä hakemaan ravintolasta kotiin. Siis omaan kotiinsa, ei vanhempien luo. Ja ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, on ihan aikuisia jotka soittavat äidille ja iskälle aamuyöstä hakemaan ravintolasta kotiin. Siis omaan kotiinsa, ei vanhempien luo. Ja ihan oikeasti.
Näitä on. Kannattaisi sitä ennen napanuora katkaista ettei koko loppuelämä mene aikuisten lasten JUBILEERAUKSEN jälkihoitooon. Ja vielä uusiopareilla.....
Mä sanoisin, että omassa kuplassa useimmat vanhemmat tekevät juuri noin. Omassa nuoruudessani oli niitä vanhempia joiden lapset eivät päässeet kotiin kännissä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä.
Kyllä omaan kotiin saa tulla aina ja minä äitinä haen vaikka maailman äärestä jos on hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa taksin saaminen kestää ikuisuuden.
Mitä se ap:ta haittaa, jos mies ei halua juoda? Kyllä ap voi silti itse ottaa sen saunakaljan.
Toki, se ettei mihinkään voi mennä, ärsyttää. Yritä neuvotella, että käytte vaikka ravintolassa syömässä jossain melko lähellä, kyllähän sieltäkin pääsee teinin pelastamaan.
Ravintolassa, melko lähellä jne...
Kuinka arkikeskeistä tää jengi palstalla oikein on? Itsellä 2 jo aikuista lasta mutten ikipäivänä olisi alkanut tuohon kuvioon mihin ap on joutunut. Ei ole edes lasten vanhempi mutta joutuu tuollaiseen passiin. Kyllä äiti ja isäihmiset kulkee ja matkustaa, jopa omistaa mökit, eikä elämä ole tuollaista passissa oloa. En ikipäivänä olisi lapsiani opettanut tuohon että mami/pappa päivystää vkl kotona kun lähes aikuinen teini jubileeraa. Oikeasti, mua naurattaa kun kuvittelen tuon asetelman.
Että pystyisi ravintolassa lähellä joskus käymään : ) ja joku kirjoitti että voi mennä leffaan josta voi lähteä kyllä kesken pois hakemaan isoa herranterttua kartsalta..
Oi aikoja, oi lastenkasvatusmetodeja!?'
En minäkään todellakaan opettanut lapsilleni, että istun kotona odottamassa heidän puheluaan, vaikka käytännössä näin teinkin. Ensisijaisesti tottakai opetin lapset huolehtimaan itsestään ja käyttämään fiksusti alkoholia, mutta kun ne nuoret eivät nyt ihan oikeasti osaa miettiä asioita aina ihan niin loppuun asti, varsinkaan silloin, kun alkoholin käyttöä HARJOITELLAAN. Niinpä olen myös opettanut, että hädän hetkellä voi aina soittaa, ja minä olen myös valmiina auttamaan.
Itse en käyttänyt alkoholia ollenkaan ennen täysi-ikäisyyttä, ja sitten ekaa kertaa baarissa kaverit yllyttivät imaisemaan 5 shottia putkeen ja siinä kohtaa oli jo juotu mietoja pitkin iltaa. Enhän minä ymmärtänyt, mitä se 50 kiloiselle tekee, onneksi isä oli valmiudessa kun kaverit soittivat, etteivät tätä kyllä uskalla bussiin päästää.
Se olikin sitten ainoa kerta, mutta samalla tavalla minä huomioin lasten teini-iässä heidän menonsa ja sen, että saattavat tätä aikuisten elämää vielä harjoitellessaan tehdä isojakin virheitä, ja silloin on äärimmäisen tärkeää, että se apu on myös saatavilla. Joten todellakin pysyin selvin päin ja kaupungissa, silloin kun teinit oli ulkona. Minusta se on vähän turhan raju kasvatusmetodi, että ongelmiin joutunut teini on rahatta ja yöpaikatta keskellä yötä kovassa pakkasessa kymmenien kilometrien päässä kotoa ja äiti toteaa puhelimessa että voi voi, olen kännissä mökillä, pärjäile!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa nuoruudessa oli ihan tuttua, että vaikka en edes viinaa juonut, niin isä tai äiti oli valmiina noutamaan vaikka toiselta puolen kaupunkia. Kasvatus oli ihan tavallinen, tuo oli vanhempien tapa osoittaa, että vielä melkein aikuisena olen heille tärkeä ja apua saa pyytää, sitä myös saa. Sama oli muillakin kavereillani eli vanhemmat eivät vetäneet keskiluokkaisissa perheissä viinaa kaksin käsin kuten nyt tuntuu olevan. Elokuvista ja teatterista pääsi kotiin ennen puoltayötä eikä vanhempani käyneet festareilla tämän tästä.
Karmea nuoruus - vanhemmilla oli aikaa lapsilleen! Taitaa olla terapian paikka.
Minäkin olin nuori 20 v sitten ja keskiluokkaisessa perheessä ja kyllä se oli silti koko lapsuuteni isä joka tuli milloin missäkin kunnossa kotiin viikonloppuisin..
Ikävää kuulla. Näin ei pitäisi olla.
Kun muuten vastaat kommenttiin niin, että et ole alkuperäisen kommentin kirjoittaja, laita viestin alkuun: Sivusta tai Eri.
Niin varmaan. Tämä oli ensimmäinen ajatus kun otsikon luin.
Sano seitsemälle kääpiölle terveiset.
💀💀💀🍎🍎🍎🍎
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 18-v jonka kanssa on sovittu että tiukan paikan tullen tulee taksilla kotiin. Pieni hinta siitä, että voidaan miehen kanssa puuhailla omia juttujamme ja juoda vaikka saunakaljat.
Entäpä jos taksi ei ole turvallinen?
Mulla on yksi kaveri, joka päivystää illat ja viikonloputkin, jos vaikka jo kotoa pois muuttanut lapsensa tarvitsee kyytiä keskellä yötä. Kotona asuva teininsä ei missään käykään.
Mä en päivystä, tässähän saisi päivystää koko elämänsä jos niikseen tulee. Taksilla saa tulla aina kotiin. Mutta monilla kavereillaan on jo kortti ja auto, että kyllä heittävät yleensä meidänkin nuoren.