Muutto tuppukylään jotta jää enemmän rahaa säästöön?
Mieheni on kotoisin tuolta otsikon tuppukylästä, eli siis muuttotappiollisesta kylästä jossa väestö on lähinnä vanhuksia. Peruspalvelut kuitenkin löytyvät, on lähikauppa, neuvola, terveysasema ja kirjasto. Miehen vanhemmat asuvat siellä päin kuten myös muutama sukulainen ja ystävä.
Tällä hetkellä asumme pääkaupunkiseudulla ja meillä on alle vuoden ikäinen lapsi. Asumme omassa rivarissa jonka lainaa olemme lyhentäneet kolme vuotta. Minä hoidan lasta kotona ja miehellä työ jota voi tehdä etänä ja mahdollisuus tehdä silloin tällöin reissuhommia. Ei ole siis paikkaan sidonnainen työ. Minulla on täällä vakityö jossa ei ole etäilymahdollisuutta. Toivomme toista lasta ja todennäköisesti alamme pian yrittämään.
Saimme villin idean muuttaa miehen kotiseudulle, koska sieltä saisi ison omakotitalon pilkkahintaan. Toisin sanoen voisimme siellä asua velattomasti ja kerryttää varallisuutta. Kaikenmoista kulutusluottoa ja remonttilainaa löytyy, joten tämä olisi hyvä mahdollisuus käyttää asumisesta vapautuva raha lainojen lyhentämiseen.
Voiko tämmöinen toimia? Itse en tunne sieltä päin kuin vain miehen vanhemmat ja kaipaisin myös ikäistäni seuraa. Kaikki ystäväni ja sukulaiseni jäisivät tänne. Saako kolmekymppinen perheenäiti uusia kavereita uudelta pikkupaikkakunnalta?
Tarkoitus ei ole muuttaa sinne pysyvästi vaan ehkä pariksi vuodeksi, jotta saamme rahaa säästöön. Haaveena on rakennuttaa oma talo jonnekin myöhemmin. Ai niin ja miehen kotiseudun ja nykyisen asuinpaikkamme välillä on n. 6 tuntia ajomatkaa.
Mitä ajatuksia herää? Lähtisitkö minun tilanteessani?
Kommentit (39)
Mä sanoisin, että missään tapauksessa ei kannata ostaa taloa sieltä tuppukylästä ellei ajattele jättää sitä kesäpaikaksi itselle tai saa talon hintaa kuoletettua kahdessa vuodessa, ts vuokra olis saman Asunto-osakeyhtiöstä ei varsinkaan; pahimmillaan huonekohtaista rakennusta ei saa remontoitua kun kukaan ei lainaa taloyhtiölle ja osakkeen omistajalle jää kalliit purkukulut käteen.
Oletan siis, että kyseessä ikääntyvä muuttotappiokunta.
Nyt on sillä lailla epävarmat jat, että kannattaa harkita mitä tekee nykyiselle. Vuokraaminen on turvallinen vaihtoehto. Kulunut vuosihan on ollut huippu osakemarkkinoilla, mutta tuskin toista samanlaista tulee. Nythän on kaikki nousukauden merkit ilmassa, teollisuuden tilauskirjat täynnä, kuluttajien tileillä ihan hulluna rahaa ja valtiot elvyttää siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden saanti riippuu omasta aktiivisuudesta. Tuttuja tulee kyllä, jos lähtee pienten kanssa muskareihin, perhekerhoihin ym. Tällaisia pienille sopivia harrastuksia ja menoja pieneltäkin kylältä usein löytyy. Kannattaa tutustua esim. kunnan nettisivuihin mitä mahdollisuuksia paikkakunnalla on. Tai lähtee itse johonkin liikunta- tai harrastusryhmään jos pystyy.
Kun kyseessä ns tuppukylä niin niissä ei tuollaisia toimintoja ole ja korona karsinut vähäisetkin.
Meidän kylällä asukkaita noin 1600 ja täältä löytyy lapsille ja lapsiperheille vaikka mitä toimintaa, samoin nuorille.
Jos muuttaisin, ostaisin sellaisen talon jota voisin käyttää myöhemmin loma-asuntona. Lisäksi sen pitäisi olla tarpeeksi halpa jotta saisin ostettua sen nykyisen kämpän myyntivoitolla. Sittenhän voisi elää pelkästään juoksevia kuluja maksellen sähkö, vesi ja lämmitys mitä näitä nyt on. Siinähän se säästö tulisi kun pk-seudulla ainakin mulla menee rivarikolmiota maksellen 1400€ kuussa vastikkeineen kaikkineen.
Eli ei ihan kuolleena syntynyt idea. Mutta itse olenkin omassa rauhassani viihtyvä ihminen, joten mulle on se ja sama missä olisin kotona :D
Tuppukylän taloa ei saa myytyä, asianne tietää kaikkia ja ystäviä tule kun olette Helsingin hienohelmoja vain hakemassa maaseutukokemusta.
Kai tuppukylistäkin aina välillä joku kämppä menee kaupaksi, ei kai niitä muuten etuovi olisi väärällään. Eli jos itse tarjoaa reilusti alennettua hintaa ja on itsekin valmis muutaman vuoden päästä myymään sopivalla hinnalla, eli todennäköisesti halvemmalla kuin itsestä tuntuisi kivalta, eiköhän talolle ostaja löydy.
Toki tilanne ei näytä syrjäkylien ok-asujille lähitulevaisuudessa kovin hyvältä, kun taloja vapautuu kiihtyvään tahtiin vanhusten ja perikuntien myydessä joko pakon edessä tai päästäkseen ihmisten ilmoille. Ja vanhuksia riittää vielä vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme Karkkilaan saadaksemme rahaa. Mies on Espoossa töissä mutta tekee etänä 2-3 päivää viikossa. Itse teen kaiken etänä. Myimme asunnon Helsingistä +400k€ ja saimme saman kokoisen Karkkilasta 190k€.
Sata tonnia laitettiin osakkeisiin ja loput jätettiin elämiseen. Se sata tonnia on poikinut pelkästään koronan jälkeen yli tuplat.
Eihän täällä Karkkilassa mitään ole paitsi rauhaa ja enemmän rahaa.Eli osuitte ajoittamalla juurikin koronan syvimpään monttuun viime maaliskuun lopulla ja laitoitte siinä 100 000€ osakkeisiin?
On vaikea uskoa että muuten mitenkään voisi olla yli 100% tuottoa. Jos ei ole all in jossakin Teslassa.
No eihän tuo totta tietystikään ole. Nyt eletään nollakoron aikaa, eli mitään tuollaista osinkoa ja arvonnousua ei vaan ole. Hyvä jos 5%
Täällä on joku sitkeä trolli aina vääntämässä legendaa järjettömistä osaketuotoista. Lienee jonkun sijoitusyhtiön sisäänheittäjä.
Kyllä viime keväänä oikeaan aikaa sijoittamalla on voinut tehdä hyvääkin tuottoa. Mutta että aloittaisi laittamalla sata tonnia kiinni kun veri virtaa kaduilla, niin vaikea uskoa.
Ne palvelut siellä tuppukylässä voi kadota koska vaan. Mun kotikylässä oli ennen lukio, terveyskeskus, kolme kauppaa, kaksi pankkia, erikoisliikkeitä jne. Nyt ei ole lukiota, lääkäri käy kahdesti viikossa, päivystystä ei ole ikinä vaan se on 50 km päässä, kauppoja on yksi - no pizzeriaa ei silloin ollut, nyt on. Pankkeja ei ole. Apteekki ja alko on nykyään kirkolla, silloin ei ollut. Mutta julkisia ei kulje nykyisin kouluaikojen ulkopuolella juuri mihinkään, koululaiskyydeillä pääsee kaupunkiin aamulla kerran ja illalla kerran. Mieti sen mukaan, että käykö lähimmän kaupungin palvelut, jos tuppukylästä ne lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme Karkkilaan saadaksemme rahaa. Mies on Espoossa töissä mutta tekee etänä 2-3 päivää viikossa. Itse teen kaiken etänä. Myimme asunnon Helsingistä +400k€ ja saimme saman kokoisen Karkkilasta 190k€.
Sata tonnia laitettiin osakkeisiin ja loput jätettiin elämiseen. Se sata tonnia on poikinut pelkästään koronan jälkeen yli tuplat.
Eihän täällä Karkkilassa mitään ole paitsi rauhaa ja enemmän rahaa.Eli osuitte ajoittamalla juurikin koronan syvimpään monttuun viime maaliskuun lopulla ja laitoitte siinä 100 000€ osakkeisiin?
On vaikea uskoa että muuten mitenkään voisi olla yli 100% tuottoa. Jos ei ole all in jossakin Teslassa.
No eihän tuo totta tietystikään ole. Nyt eletään nollakoron aikaa, eli mitään tuollaista osinkoa ja arvonnousua ei vaan ole. Hyvä jos 5%
Täällä on joku sitkeä trolli aina vääntämässä legendaa järjettömistä osaketuotoista. Lienee jonkun sijoitusyhtiön sisäänheittäjä.
Kyllä viime keväänä oikeaan aikaa sijoittamalla on voinut tehdä hyvääkin tuottoa. Mutta että aloittaisi laittamalla sata tonnia kiinni kun veri virtaa kaduilla, niin vaikea uskoa.
Juu ei ole. Tai no, jos on investoinut kaikki hirveällä tsägällä yhteen ja samaan teknologian alan firmaan, niin juu - mutta käytännössä kukaan fiksu ei pane kaikkia "munia samaan koriin" ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä sellaisen tekijä on menettänyt rahaa, ei voittanut.
No en lähtisi lasten kanssa vain muutamaksi vuodeksi tuppukylään. Suunnitelkaa taloutenne fiksusti nykyisellä asuinpaikkakunnalla.
Jos tuppukylän talo on niin halpa että siinä vois asua tosi halvasti niin miksi ei. Jos ei odotakaan saavansa koko ostosummaa parin vuoden päästä takaisin tai jättää talon itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuppukylän talo on niin halpa että siinä vois asua tosi halvasti niin miksi ei. Jos ei odotakaan saavansa koko ostosummaa parin vuoden päästä takaisin tai jättää talon itselleen.
Aika kovaa hintaa pyydetään tuppukylienkin kivoista taloista. Just katselin Paraisilta taloja, ja siellä oli yksi kiva. Hintapyyntö kuitenkin 199e ja oli silti vielä remonttiakin vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuttaisi.
Sulla on vakityö, onko mitään takuita, että saisit tuppukylästä? Vai meinasitko tuppukylästä käsin käydä vakipaikassa töissä?
Jos sulla ei ole tuttujakaan kylästä, niin...
Tommoset pienet paikat ovat tiiviitä kuppikuntia täynnänsä, vaikea päästäsisään, vaikka kuinka sosiaalinen olisi ja mitä tekisi.Mieti vielä toinenkin kerta.
Jos ajassa pääsisin juttelemaan nuoremman minäni kanssa, niin kehottaisin miettimään kunnolla. Eikä tekemään elämänsä virhettä.
Muutin stadista tuppukylään ja paikalliset otti todella hyvin vastaan. Järjestivät jopa uuden työpaikan.
Toisaalta en ole mulk ku ja saan siksi kavereita joka paikassa.
Tätä olin itsekkin aikeissa kirjoittaa. Muutimme tuppukylään ja olem rakentanut tänne elämäni. Tuttuja sain helposti. Mutta saan yleensä muuallakin helposti.
Emme ostaneet taloa saadaksemme siitä voittoa, vaan kodiksi. Ihan sama, vaikka perikunta lanaisi maahan, kun kuolemme. Sen verran vähän tästä tarvitsi maksaa.
Mutta ei tietenkään tällainen sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovaa hintaa pyydetään tuppukylienkin kivoista taloista. Just katselin Paraisilta taloja, ja siellä oli yksi kiva. Hintapyyntö kuitenkin 199e ja oli silti vielä remonttiakin vailla.
Aika halpa.
Ei toimi, koska ette sitten loppuviimein saa sitä remontoitua taloanne myytyä. Tuppukylät pitäs muutenkin kieltää. Täällä tulee hulluksi tekemisen puutteesta ja ahdasmielisistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ihan pihalla sijoitusasioista, tai siis olet. Normaali osinkokevät ollut. Jos viime keväänä sijoitti niin 80-100% tuotot on täysin mahdollisia. Sinun korkosi ei liity niihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan muuttaisi.
Sulla on vakityö, onko mitään takuita, että saisit tuppukylästä? Vai meinasitko tuppukylästä käsin käydä vakipaikassa töissä?
Jos sulla ei ole tuttujakaan kylästä, niin...
Tommoset pienet paikat ovat tiiviitä kuppikuntia täynnänsä, vaikea päästäsisään, vaikka kuinka sosiaalinen olisi ja mitä tekisi.Mieti vielä toinenkin kerta.
Jos ajassa pääsisin juttelemaan nuoremman minäni kanssa, niin kehottaisin miettimään kunnolla. Eikä tekemään elämänsä virhettä.
Muutin stadista tuppukylään ja paikalliset otti todella hyvin vastaan. Järjestivät jopa uuden työpaikan.
Toisaalta en ole mulk ku ja saan siksi kavereita joka paikassa.Tätä olin itsekkin aikeissa kirjoittaa. Muutimme tuppukylään ja olem rakentanut tänne elämäni. Tuttuja sain helposti. Mutta saan yleensä muuallakin helposti.
Emme ostaneet taloa saadaksemme siitä voittoa, vaan kodiksi. Ihan sama, vaikka perikunta lanaisi maahan, kun kuolemme. Sen verran vähän tästä tarvitsi maksaa.
Mutta ei tietenkään tällainen sovi kaikille.
Jatkan vielä. Maksoimme talostamme 17 vuotta sitten 40 000 ja remonttiin mennyt 15 000. Joten sinänsä ihan sama, saako koskaan myytyä vai lahoaako paikalleen. Talo on maksettu aikoinaan suoraan säästöillä. Remonttiin otimme pienen lainan.
Tarvitsemme vain yhden auton, koska työmatkani voin tehdä kävellen. Mies kulkee työmatkat autolla, milloin ei tee etätöitä. Joten ei ole tarvinnut ihan jokaista euroa laskea elämässä
Suosittelen laskemaan tuon tilanteen ihan auki, kaikkine veroineen ja mahdollisine autonkustannuksineen, tilanne vaikka 5/10/20 vuoden ajalla ja miettikää mikä loppuvarallisuutenne on sillä hetkellä. Itse en ole mitenkään saanut nettovarallisuutta kasvatettua muuttamalla pois Helsingistä, sillä asumme jä edullisesti täällä.
Ei kannata ostaa asuntoa tuppukylästä. Ellei sitten talo ole järven rannalla(kesäpaikaksi ok). Sitten kun haluatte takaisin kaupunkiin, ei tuppukylän taloa osta kukaan ja silti jää kuluja, peruslämpö ja kiinteistövero. Itse voisin muuttaa pienemmälle paikkakunnalle vain siksi, jos saisin koulutustani vastaavaa työtä ja siten työkokemusta tulevia työhakemuksia varten.