Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto tuppukylään jotta jää enemmän rahaa säästöön?

Vierailija
14.05.2021 |

Mieheni on kotoisin tuolta otsikon tuppukylästä, eli siis muuttotappiollisesta kylästä jossa väestö on lähinnä vanhuksia. Peruspalvelut kuitenkin löytyvät, on lähikauppa, neuvola, terveysasema ja kirjasto. Miehen vanhemmat asuvat siellä päin kuten myös muutama sukulainen ja ystävä.

Tällä hetkellä asumme pääkaupunkiseudulla ja meillä on alle vuoden ikäinen lapsi. Asumme omassa rivarissa jonka lainaa olemme lyhentäneet kolme vuotta. Minä hoidan lasta kotona ja miehellä työ jota voi tehdä etänä ja mahdollisuus tehdä silloin tällöin reissuhommia. Ei ole siis paikkaan sidonnainen työ. Minulla on täällä vakityö jossa ei ole etäilymahdollisuutta. Toivomme toista lasta ja todennäköisesti alamme pian yrittämään.

Saimme villin idean muuttaa miehen kotiseudulle, koska sieltä saisi ison omakotitalon pilkkahintaan. Toisin sanoen voisimme siellä asua velattomasti ja kerryttää varallisuutta. Kaikenmoista kulutusluottoa ja remonttilainaa löytyy, joten tämä olisi hyvä mahdollisuus käyttää asumisesta vapautuva raha lainojen lyhentämiseen.

Voiko tämmöinen toimia? Itse en tunne sieltä päin kuin vain miehen vanhemmat ja kaipaisin myös ikäistäni seuraa. Kaikki ystäväni ja sukulaiseni jäisivät tänne. Saako kolmekymppinen perheenäiti uusia kavereita uudelta pikkupaikkakunnalta?

Tarkoitus ei ole muuttaa sinne pysyvästi vaan ehkä pariksi vuodeksi, jotta saamme rahaa säästöön. Haaveena on rakennuttaa oma talo jonnekin myöhemmin. Ai niin ja miehen kotiseudun ja nykyisen asuinpaikkamme välillä on n. 6 tuntia ajomatkaa.

Mitä ajatuksia herää? Lähtisitkö minun tilanteessani?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla usein perhe tarvii kaksi autoa, jos etäisyydet palveluihin suuret. Bussit ei kulje, ruoka on kalliimpaa, harrastuksia ei ole, ystäviä ei saa.

Ostatte tuppykylästä talon ja voitte joutua myymään sen tappiolla, kun haluatte eroon.

Itse asun pikkukaupungissa. Olen syntyjäni täältä. Ystävät kaikonneet ja uudet tututkin aina häviävät muualle.

Vierailija
2/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa oma asunto vuokralle ja vuokratkaa sieltä tuppukylästä itsellenne halpa asunto. Ostaminen on iso riski, voi jäädä teillä käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratkaa se nykyinen asuntonne pois ja vuokratkaa sieltä pikkukylästä se omakotitalo.

Vierailija
4/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokratkaa se nykyinen asuntonne pois ja vuokratkaa sieltä pikkukylästä se omakotitalo.

Mitä järkeä tässä olisi jos AP:n tarkoituksena säästää rahaa. Joutuisi maksamaan lainan lyhennykset ja lisäksi vuokran uudesta kodista.

Vierailija
5/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuttaisi.

Sulla on vakityö, onko mitään takuita, että saisit tuppukylästä? Vai meinasitko tuppukylästä käsin käydä vakipaikassa töissä?

Jos sulla ei ole tuttujakaan kylästä, niin...

Tommoset pienet paikat ovat tiiviitä kuppikuntia täynnänsä, vaikea päästäsisään, vaikka kuinka sosiaalinen olisi ja mitä tekisi.

Mieti vielä toinenkin kerta.

Jos ajassa pääsisin juttelemaan nuoremman minäni kanssa, niin kehottaisin miettimään kunnolla. Eikä tekemään elämänsä virhettä.

Vierailija
6/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä tässä olisi jos AP:n tarkoituksena säästää rahaa. Joutuisi maksamaan lainan lyhennykset ja lisäksi vuokran uudesta kodista.

Jos ei ole luksusta vailla, niin tuppukylästä voi saada omakotitalon halvemmalla vuokralle mitä pk-seudulta yksiön. Jos omasta rivarista saa enemmän mitä lainanlyhennys ja uuden vuokra on, niin sehän kannattaa.

Vierailija
7/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden saanti riippuu omasta aktiivisuudesta. Tuttuja tulee kyllä, jos lähtee pienten kanssa muskareihin, perhekerhoihin ym. Tällaisia pienille sopivia harrastuksia ja menoja pieneltäkin kylältä usein löytyy. Kannattaa tutustua esim. kunnan nettisivuihin mitä mahdollisuuksia paikkakunnalla on. Tai lähtee itse johonkin liikunta- tai harrastusryhmään jos pystyy.

Vierailija
8/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen asunnon vuokraamalla saa tuloja tuohon lainan lyhennykseen JA voi pitää asunnon, jonka arvo noussee pääkaupunkiseudulla. Eli palatessa ei tarvikaan entistä suurempaa summaa sen asunnon ostoon, vaan se asunto on jo mihin palata. Vastaavasti se tuppukylän omakotitalo todennäköisesti vain laskee arvoaan... En missään nimessä suosittelisi tuollaista liikkua vaurastumistarkoituksissa.

Vierailija
9/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden saanti riippuu omasta aktiivisuudesta. Tuttuja tulee kyllä, jos lähtee pienten kanssa muskareihin, perhekerhoihin ym. Tällaisia pienille sopivia harrastuksia ja menoja pieneltäkin kylältä usein löytyy. Kannattaa tutustua esim. kunnan nettisivuihin mitä mahdollisuuksia paikkakunnalla on. Tai lähtee itse johonkin liikunta- tai harrastusryhmään jos pystyy.

Kun kyseessä ns tuppukylä niin niissä ei tuollaisia toimintoja ole ja korona karsinut vähäisetkin.

Vierailija
10/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Karkkilaan saadaksemme rahaa. Mies on Espoossa töissä mutta tekee etänä 2-3 päivää viikossa. Itse teen kaiken etänä. Myimme asunnon Helsingistä +400k€ ja saimme saman kokoisen Karkkilasta 190k€.

Sata tonnia laitettiin osakkeisiin ja loput jätettiin elämiseen. Se sata tonnia on poikinut pelkästään koronan jälkeen yli tuplat.

Eihän täällä Karkkilassa mitään ole paitsi rauhaa ja enemmän rahaa.

Vierailija
11/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä ns tuppukylä niin niissä ei tuollaisia toimintoja ole ja korona karsinut vähäisetkin.

Ainakin meillä 4000 asukkaan tuppukylässä vielä on.

Vierailija
12/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuppukylästä haluaa ostaa niin ostakaa sellainen talo joka käy teille loma-asunnoksi kun muutatte pois.

Vierailija
13/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella suurella varauksella suhtautuisin ideaan ostaa oma talo tuppukylästä jos sinne ei ole aikomus jäädä pysyvästi. Tuttava pariskunta muutti pikku kylälle pk-seudulta, ostivat rintamamiestalon, remontoivat viimeisen päälle, nyt ovat yrittäneet vuosia myydä tuota taloa pois muuttaakseen lähikaupunkiin. Pyyntihinta talosta on naurettavan suuri verrattuna paikkakunnan hintatasoon, eivät usko etteivät "omiaan" tule koskaan saamaan tuosta talosta pois...

Vierailija
14/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vakityö, onko mitään takuita, että saisit tuppukylästä? Vai meinasitko tuppukylästä käsin käydä vakipaikassa töissä?

Tommoset pienet paikat ovat tiiviitä kuppikuntia täynnänsä, vaikea päästäsisään, vaikka kuinka sosiaalinen olisi ja mitä tekisi.

Jos ajassa pääsisin juttelemaan nuoremman minäni kanssa, niin kehottaisin miettimään kunnolla. Eikä tekemään elämänsä virhettä.

Muutin stadista tuppukylään ja paikalliset otti todella hyvin vastaan. Järjestivät jopa uuden työpaikan.

Toisaalta en ole mulk ku ja saan siksi kavereita joka paikassa.

Vierailija
15/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä itse arvostat? Joillekin on tärkeää käydä teatterissa, baletissa, vegaaniravintoloissa ja ties missä riennoissa, kun taas joillekin riittää peruspalvelut ja luonnon rauha. 

Vierailija
16/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe aapeen haaveissa on kuvitelma uusista ystävistä. Tuskin saatte. Siskoni muutti miehen perässä radanvarsikaupunkiin uudellemaalle, kymmeniä uusia tuttavuuksia työelämässä, joista valtaosa piti todella outona asiana miksi kukaan muuttaisi tänne tuollaisen syyn takia. Ei siis puhettakaan lämpimästä vastaanotosta. Samanlaista se on lähes kaikkialla suomessa.

Mutta olen itse syvästi introvertti ja vihaan ruuhkia ja kiireisiä ja äkäisiä ihmisiä. Voisin itsekin viihtyä esim Lieksassa jossa on sukujuuria ja asunnot 80 prosenttia halvempia plus on kesäisin suomen kauneimpia paikkoja. Sen vaan pitäisin mielessä että ainoa johon voisin uskaltaa siellä edes vähän tutustua, niin hänenkin pitäisi olla hiljattain etelästä sinne muuttanut henkilö.

Vierailija
17/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin tuppukylästä tupumpaan. Ei ollut yhtään tuttua mutta äkkiä alkoi tulemaan. Kavereiden saanti on täysin kiinni itsestä. Alat heti kyläkeisariksi niin saat olla rauhassa.

Vierailija
18/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin stadista tuppukylään ja paikalliset otti todella hyvin vastaan. Järjestivät jopa uuden työpaikan.

Toisaalta en ole mulk ku ja saan siksi kavereita joka paikassa.

Poikkeuksia toki on, en sitä kiellä.

Itse olen tehnyt hartiavoimin töitä, jotta olisin saanut ns. jalansijaa mutta kuten sanoin - piirit olivat ja ovat yhä pienet ja ahtaat. Täällä katsotaan jokainen ulkopaikkakuntalainen kumoon, täältä on moni muualle muuttanut. Ainoastaan he palaavat, jotka täältä aiemmin ovat poismuuttaneet. Niitäkin yhden käden sormissa.

Miksikö en muuta?

Koska olen nalkissa tämän helekutin talon kanssa!!

Vierailija
19/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutimme Karkkilaan saadaksemme rahaa. Mies on Espoossa töissä mutta tekee etänä 2-3 päivää viikossa. Itse teen kaiken etänä. Myimme asunnon Helsingistä +400k€ ja saimme saman kokoisen Karkkilasta 190k€.

Sata tonnia laitettiin osakkeisiin ja loput jätettiin elämiseen. Se sata tonnia on poikinut pelkästään koronan jälkeen yli tuplat.

Eihän täällä Karkkilassa mitään ole paitsi rauhaa ja enemmän rahaa.

Eli osuitte ajoittamalla juurikin koronan syvimpään monttuun viime maaliskuun lopulla ja laitoitte siinä 100 000€ osakkeisiin?

On vaikea uskoa että muuten mitenkään voisi olla yli 100% tuottoa. Jos ei ole all in jossakin Teslassa.

Vierailija
20/39 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se järki, että tuppukylässä asuntojen hinnat laskevat kovaa vauhtia. Kun hän esim. nyt maksaisi sata tonnia omakotitalosta, se olisi kolmen vuoden päästä todennäköisesti 70-80 tonnia.

Jos hän vuokraa rivarin vaikkapa nyt Vantaalta, hän saa siitä helposti jonkun 1100 e vuokraa. Maksaa siitä korot ja vastikkeen, ne saa vähentää vuokratulosta verotta. Lopuista, vaikkapa noin 600 eurosta maksaa pääomatuloveroa eli 7200 eurosta  jää käteen noin viitisen tonnia. Sillä maksaa tuppukylässä helposti vuokran - 15 tonnia kolmessa vuodessa jää alle tuon asunnon hinnanlaskun tuoman tappion!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan