Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appivanhempien ökyarvot ärsyttää

Vierailija
14.05.2021 |

Nyt on appiukko taas tempaissut. Meidät kutsuttiin eilen katsomaan uutta venettä. Hän esitteli ylpeänä meidän perheelle 49 500€ maksanutta huvivenettään. Eivät kalasta. Vene on siis pelkästään huviajeluja varten ja tehojakin riittää.

Talvella ostivat uuden maastoauton. Minä kysyin, mihin edes tarvitsevat sellaista autoa, joka kuluttaa bensaa älyttömästi ja maksaa maltaita. Anoppi sanoi, että ei tarvitse kadehtia, kyllä antavat meillekin lainaksi, kun tarvitaan. Tarvitaan mihin? Appi ajelee lähinnä kodin, kesämökin ja ruokakaupan väliä, koska jäi syksyllä eläkkeelle.

Heillä on ökykuluttaminen mennyt yli. Joka kesä järjestävät grillijuhlia, joissa ei säästellä. Löytyy kilokaupalla parasta naudanlihaa, aitoa samppanjaa, kaviaaria jne. Viime kesänä Koronan takia juhlat oli ulkona ja kutsuivat vain meidän perheen ja mieheni veljen perheineen, mutta ruokaa oli kyllä varattu 50 hengelle. Niiden koira söi hyvällä ruokahalulla naudan sisäfilepihvejä, kun ihmiset eivät jaksaneet. Minä en edes syö punaista lihaa ja miehenikin tosi harvoin, ilmastosyistä ja turhaa eläinten tappamista välttääksemme.

En pysty ymmärtämään, mitä ne appivanhemmat edes saa tuosta elämäntyylistä. Jotenkin sen vielä jollain tasolla ymmärsi, kun ennen koronarajoituksia kävivät kaukomailla matkoilla: Meksikossa, Mosambikissa, Floridassa, Thaimaassa. Varmaan haluavat nähdä ja kokea uutta, kun lapsena eivät ole päässeet minnekään. Minä en lennä huvikseni joka vuosi, ja siitäkin tulee syyllisyys, jos olen työmatkalla joutunut käymään lentäen Euroopassa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap edustaa tyypillistä vihersuvaitsemattomuutta.

Toisinajattelevia he eivät suvaitse.

Vierailija
42/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tunnustaa mutta perheellämme on ollut 15 m purjevene ( nyt jo myyty) ja ökyhybridillä ajelen. Punaista lihaa en kuitenkaan syö mutta kaviaari ja shamppanja maistuvat. En kyllä ymmärrä, miksi aloittaja on noin käärmeissään appivanhempien elämästä. Ehkäpä tulevien perintöjen tuhlaaminen harmittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennia kirjoitti:

Voi kauhia mun appi osti maanantaina yli 10m pitkän huvijahdin. Maksoi yli 200 000.e jahdistaan.

Tänä iltana syödään grillattua nautaa ja syödään niitä hyviä wao mochi jätski molleroita.

Harkitsee myös Tanskandogin hankintaa.

Annan appeni nauttia eläkkeestään. Hän on sen hirvittävän raskaalla työurallaan sen ansainnut.

Hyvän ruuan ja koiran ymmärrän, mutta kalliit esineet eivät elämää kohenna. Ihme ettei eläkeikään mennessä ole sitä huomannut. Ehkä näin työttömänä ja yksinäisenä porautuu elämän merkitykseen enemmän, mihin perheellisillä ei ole aikaa.

Vierailija
44/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset valittaa ja kitisee siitä, ettei tule verotuloja kun ihmiset on kuluttamatta ja säästää rahaa. Toiset vikisee siitä, että joku toinen kuluttaa ja maksaa samalla veroja ostamistaan asioista. Ikinä ei ole hyvä.

Vierailija
45/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Voi kauhia mun appi osti maanantaina yli 10m pitkän huvijahdin. Maksoi yli 200 000.e jahdistaan.

Tänä iltana syödään grillattua nautaa ja syödään niitä hyviä wao mochi jätski molleroita.

Annan appeni nauttia eläkkeestään. Hän on sen hirvittävän raskaalla työurallaan sen ansainnut.

Hyvän ruuan ja koiran ymmärrän, mutta kalliit esineet eivät elämää kohenna. Ihme ettei eläkeikään mennessä ole sitä huomannut. Ehkä näin työttömänä ja yksinäisenä porautuu elämän merkitykseen enemmän, mihin perheellisillä ei ole aikaa.

Mistä sinä tiedät mikä toisen elämänlaatua kohentaa? Itse nautin enemmän veneestäni, koiran ostaisin korkeintaan ruuaksi.

Vierailija
46/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tunnustaa mutta perheellämme on ollut 15 m purjevene ( nyt jo myyty) ja ökyhybridillä ajelen. Punaista lihaa en kuitenkaan syö mutta kaviaari ja shamppanja maistuvat. En kyllä ymmärrä, miksi aloittaja on noin käärmeissään appivanhempien elämästä. Ehkäpä tulevien perintöjen tuhlaaminen harmittaa?

Kaikilla ei ole vain minä, minä, minä ja minun oikeus perintöön. On terveellistä ajatella asioita omaa napaansa pidemmälle. Jos kaikki alkaisivat kuluttaa kuin viimeistä päivää, ei täällä maapallolla kauan tarvitse ihmisten kärsiä.

Ja kyllä: olen viheraatteiden kannattaja, mutta en mikään vassari. Hyväksyn paremman elämänlaadun tavoittelun, mutten voi sietää tuhlaamista enkä sitä, että pää työnnetään syvälle pensaaseen. Ihmisellä ei ole oikeutta tuhota muiden lajien elinympäristöä.

T: sh ja luonnon ystävä

Vierailija
47/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:lla nyt väärä mies? Jos mies on kasvanut noilla arvoilla niin mitä yhteistä teillä on?Kanttaako vaihtaa vasemalle?(miestä siis)

Mikä tämä vasemmistolaisuuden toitottaminen on? Eivät kaikki luontoa arvostavat ole vasemmistolaisia ajatusmaailmaltaan. Luontoa ja sen lajistoa pitää kunnioittaa ja vaalia, ei tuhota. Minulle on ihan sama, miten ihmiset elävät ja mässäämällä oman elimistönsä tuhoavat, mutta ympäristöä ei tarvitse tuhota. Ihminen on vain yksi laji tällä maapallolla. Mikä muu eläin tuhoaa tämän pallon?

Vierailija
48/64 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna heidän nautttia. Kuulostat hyvinkin kateelliselle, muutenhan tuon ei pitäisi sinussa tunteita herättää, ainakaan sen paljonko noihin on mennyt rahaa :) Ihmisillä on erilaisia arvoja ja se pitää hyväksyä, he eivät saa samoja negatiivisia fiiliksia lentoreissuistaan jne. Heille tuo kaikki tuo iloa, ja se heille suotakoon.

Kyllä viimestään eläkkeellä täytyy saada nauttia työn hedelmistä!

Vierailija
49/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 50-60-luvuilla syntyneet tule pääsemään vanhuudessaan helpolla. Vanhustenhoidon kantokyky on romahtamassa. Huoltosuhde Suomessa alkaa jo nyt olla sitä luokkaa, että yhteiskunnan tukemaa hoitoa ei kaikille riitä. Tilanne tulee vielä heikkenemään. Omilla rahoillaan tulee moni ostamaan kotihoitoa, ympärivuorokautista hoitoa, siivousta, asiointiapua. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta, kun isä jätettiin omaan kotiinsa ”heitteille”. Kotihoito kävi aamulla ja illalla auttamassa pesuissa, antamassa lääkkeet ja ruokaa. Minä vietin isän luona vähintään toisen päivän viikonloppuisin pestyn pyykkiä ja tehden ruokaa. Ei sekään riittänyt. Hän oli hälyttänyt turvapalvelua 17 kertaa yhden kuukauden aikana, kun oli milloin kaatunut ja milloin ruuat ja juomat pudonneet lattialle, yhdellä kädellä kun yritti saada jotain suuhunsa. Kerran makasi 2 tuntia iso haava päässään odottamassa lattialla turvapalvelua. Sen jälkeen tulikin pitkä sairaalareissu. Minä tein huoli-ilmoituksen ja sairaalan sossu oli myös sitä mieltä, että ei pärjää kotona. Kunnasta vastattiin, että ei heillä ole sopivaa paikkaa, kun isä ei ole muistisairas. Yksityiseen palvelutaloon pääsi omalla rahalla. Nyt tilanne se, että vuokraan yms. menee 800€ kuussa, ruokaan, pyykkiin, siivoukseen ja hoitoon 1300-1500€ kuussa. Onneksi on tilillä rahaa, koska eihän nettona eläke 1200€/kk riitä mihinkään.

Vierailija
50/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 50-60-luvuilla syntyneet tule pääsemään vanhuudessaan helpolla. Vanhustenhoidon kantokyky on romahtamassa. Huoltosuhde Suomessa alkaa jo nyt olla sitä luokkaa, että yhteiskunnan tukemaa hoitoa ei kaikille riitä. Tilanne tulee vielä heikkenemään. Omilla rahoillaan tulee moni ostamaan kotihoitoa, ympärivuorokautista hoitoa, siivousta, asiointiapua. Minulla on tästä omakohtaista kokemusta, kun isä jätettiin omaan kotiinsa ”heitteille”. Kotihoito kävi aamulla ja illalla auttamassa pesuissa, antamassa lääkkeet ja ruokaa. Minä vietin isän luona vähintään toisen päivän viikonloppuisin pestyn pyykkiä ja tehden ruokaa. Ei sekään riittänyt. Hän oli hälyttänyt turvapalvelua 17 kertaa yhden kuukauden aikana, kun oli milloin kaatunut ja milloin ruuat ja juomat pudonneet lattialle, yhdellä kädellä kun yritti saada jotain suuhunsa. Kerran makasi 2 tuntia iso haava päässään odottamassa lattialla turvapalvelua. Sen jälkeen tulikin pitkä sairaalareissu. Minä tein huoli-ilmoituksen ja sairaalan sossu oli myös sitä mieltä, että ei pärjää kotona. Kunnasta vastattiin, että ei heillä ole sopivaa paikkaa, kun isä ei ole muistisairas. Yksityiseen palvelutaloon pääsi omalla rahalla. Nyt tilanne se, että vuokraan yms. menee 800€ kuussa, ruokaan, pyykkiin, siivoukseen ja hoitoon 1300-1500€ kuussa. Onneksi on tilillä rahaa, koska eihän nettona eläke 1200€/kk riitä mihinkään.

Lisään tähän vielä, että ne jotka kieli pitkällä odottavat perintöä, joutuvat pettymään ainakin keskituloisten suhteen. Olen kuullut, että jopa kymppitonnin voi maksaa kuussa, jos haluaa hyvää hoitoa ja jos sitä tarvitsee ympäri vuorokauden. Kun kymppitonnin pistää rahaa hoitoonsa jopa 5 vuoden ajan tai pidempään, äkkiä on perintö mennyt viimeisinä elinvuosina.

Vierailija
51/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole provo, niin miehen perinnön puolestako pelkäät, vai missä vika?

Ymmärrän, että arvosi voivat olla erilaiset, mutta noin yleisestihän jokaisella on kuitenkin nämäkin vapaus itse valita, ja sehän on hyvä, jos eivät kuitenkaan sillä kalliilla maasturillaan tai veneellään paljoa ajele, niin sen puolesta ainakin päästöt ovat maltilliset, vaikka välineet ovatkin "turhia". Ja eikös se vasta ihanaa olekin, jos joku jaksaa järjestää jatkuvasti lähipiirilleen juhlia! Mikä olisikaan ihanampi tapa kuluttaa sitä kovalla työllä ansaittua omaisuutta, jota ei kuitenkaan voi mukanaan seuraavaan elämään viedä.

Vierailija
52/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole provo, niin miehen perinnön puolestako pelkäät, vai missä vika?

Ymmärrän, että arvosi voivat olla erilaiset, mutta noin yleisestihän jokaisella on kuitenkin nämäkin vapaus itse valita, ja sehän on hyvä, jos eivät kuitenkaan sillä kalliilla maasturillaan tai veneellään paljoa ajele, niin sen puolesta ainakin päästöt ovat maltilliset, vaikka välineet ovatkin "turhia". Ja eikös se vasta ihanaa olekin, jos joku jaksaa järjestää jatkuvasti lähipiirilleen juhlia! Mikä olisikaan ihanampi tapa kuluttaa sitä kovalla työllä ansaittua omaisuutta, jota ei kuitenkaan voi mukanaan seuraavaan elämään viedä.

Perintö, perintö, perintö. Eikö teillä ihmisillä oikeasti pyöri mielessä mikään muu kuin perintö. Jos joku kirjoittaa, että ökyarvot ärsyttää, niin eikö se tarkoita niitä arvoja, että joku tuhlailee turhuuksiin?

Minulle ei ole tulossa perintöä, mutta en voi sietää ihmisiä, jotka kärkkyvät perintöä ja kuvittelevat omassa pienessä mielessään kaikkien miettivän perintöasioita. Pärjään itse paremmin kuin pienituloiset vanhempani ja olen ostanut heille lahjaksi mm. siivousta, kun itse eivät raaski laittaa rahojaan luksukseen.

Isä käveli 78-vuotiaana lähes 10 km kuvaukseen terveyskeskukselle, kun ei pihiyttään raaskinut tilata taksia, enkä minä päässyt töiltäni kuskaamaan. Kova suoritus mieheltä, joka jonotti paikkaa lonkkaleikkaukseen ja jolta lääkäri oli kieltänyt pitkät kävelyt.

Olen todella ylpeä vanhemmistani, jotka ovat kitkutellen selviytyneet läpi vaikeiden aikojen. Isä oli pankinjohtajana aikoinaan pankissa, joka meni nurin. Sen jälkeen meni perheemme koti vasaran alle. Isä oli työttömänä vuosikausia, kunnes löysi uuden uran. Äiti teki pienipalkkaista työtä, kunnes jäi sairauseläkkeelle n. 10 vuotta ennen virallista eläkeikää. Aina on opetettu, että tärkeintä on läheiset ja pitää huolta omasta perheestään. Meidän perhe on myös aina auttanut köyhempiä. Äiti on ollut jakamassa leipää ja tehnyt vapaaehtoistyötä vielä eläkkeelläkin. Ei ne suuret tulot ja luulot ja ökyelämä ketään onnelliseksi tee.

Vierailija
53/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Eli rehellisesti olet sitä mieltä, että jos sinulla olisi reilusti ylimääräistä rahaa, et ostaisi mitään kallista? En usko että pätee monenkaan kohdalla. Minusta aloittajan appivanhemmat saavat toimia miten toimivat. Toki autoilu on ympäristölle haitallista, mutta ei se kallis auto välttämättä saastuta enemmän kuin halpa. Ja jos se tuo iloa ja siihen on varaa?

Ja perheestähän nuo tuntuvat nauttivan, kun lasten perheille järjestetään isolla vaivalla pihajuhlia.

Vierailija
54/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Eli rehellisesti olet sitä mieltä, että jos sinulla olisi reilusti ylimääräistä rahaa, et ostaisi mitään kallista? En usko että pätee monenkaan kohdalla. Minusta aloittajan appivanhemmat saavat toimia miten toimivat. Toki autoilu on ympäristölle haitallista, mutta ei se kallis auto välttämättä saastuta enemmän kuin halpa. Ja jos se tuo iloa ja siihen on varaa?

Ja perheestähän nuo tuntuvat nauttivan, kun lasten perheille järjestetään isolla vaivalla pihajuhlia.

Niin että maasturi, joka syö bensaa 15 litraa satasella ei kuluta enempää kuin Esim. pikku-Opel, joka syö bensaa 4,5 litraa satasella. Nyt on kyllä jotain blondilogiikkaa.

Vierailija
55/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tyytyväinen, kun aikanaan tulee varmaan hyvät perinnöt teidänkin perheen nautittavaksi.

Vierailija
56/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon vinkki: ei kannata naida itseään ylemmäs.

Miehesi tulee muuttamaan arvojansa keski-ikäistyessään enemmän ja enemmän oman lapsuudenkotinsa arvomaailmaan. Nuoruuden ideologia karisee, ja geenit/kasvatus/oman lapsuuden kokemukset vaikuttavat siihen, miten omat lapsensa haluaa kasvattaa, ja heille esim antaa kokemuksia matkustelun kautta.

Ps. Se lentäminen ei oikeasti yhätikään ole sellainen ilmastomörkö mitä vouhottajat vouhottaa... se oli muistaaksen 3-4% ihmisen vuosittaisista päästöistä ja siitä suurin osa tulee kuitenkin niistä lennoista kun sinun papiksi ja avokadosi ja kännykkäsi ja jne lennätetään ympäri maailman.

Toki silti kannattaa pyrkiä toimimaan vastuullisesti mutta esim suomalainen naudanliha on vastuullista verrattuna siihen Argentiinasta rahdattuun. Ja toisaalta suomalainen työllistäminen ja ruoan omavaraisuus ovat myöskin aika tärkeitä arvoja. Varsinkin kun koko Suomen kaikki päästöt ovat yksi kärpäsen pissa maailman mittakaavassa. 1/3 kaikista kasvihuonepäästöistä tulee Kiinasta, eli ekologista olisi pyrkiä hankkimaan kaikki tuotteensa Suomalaisina/eurooppalaisina. Mikä tosin esim banaanien tai vaikkap avokadojen osalta saattaa olla hieman haastavaa....

Ei ole pakko syödä banaaneja joka viikko. Suomalaiset metsät ovat täynnä marjoja.

No just tulin metsästä kävelemästä ja varsin vähän oli marjoja tyrkyllä.

Meillä niitä tosin vielä on viime kesästä pakkasessa kun on 2 pakastinta mutta aika harva pystyy koko talven marjat pakastamaan, siis jos niitä syö joo banaanin korvikkeena.. (suomalaiset) marjat koko perheelle ostettuna vuoden ympäri taas saavat vähän varakkaammankin perheen vararikkoon. Siksi banaani tai muu usein ulkomainen hedelmä on ihan välttämätön vaihtoehto.

Mikään hedelmä ei ole välttämätön :D. Itse en allergioiden takia syö hedelmiä, eikä niitä mustikoitakaan joka päivälle pakastimessa ole. Ja voin ihan hyvin! Kotimaisista kasviksista ja juureksista saa kaiken mitä tarvitsee. Hedelmät voi joo olla ihan hyvän makuisia, mutta mitä niissä on sellaista mitä ilman ei pärjää? Lisäksi ne kasvattavat sokerikuormaa elimistössä.

Vierailija
57/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi on kasvanut noiden arvojen mukana...odotapa kun hänellä on rahaa, viimeistään perintönä...vaihtaa pavut kengurupihviin australiassa ennenkuin eronne on valmis.

Ap varmaan sitä laskeekin että kuinka paljon appivanhemmat tuhlaavat mahdollista perintöä nyt:D

Vierailija
58/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on aina ärsyyntyjässä :)

Vierailija
59/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jennia kirjoitti:

Niin että maasturi, joka syö bensaa 15 litraa satasella ei kuluta enempää kuin Esim. pikku-Opel, joka syö bensaa 4,5 litraa satasella. Nyt on kyllä jotain blondilogiikkaa.

Ei tuo pahin logiikka ole, jonka olen kuullut. Minun rakas siskoni on mm. väittänyt, että lentomatka Ruotsiin on huomattavasti parempi ilmastolle kuin laivamatka. Lisäksi hän luki jutun hiilihalanjäljestä ja puuskahti sen jälkeen, että aina ne ekoihmiset vouhottaa hiilestä, vaikka hän ei tiedä yhtään ihmistä, joka käyttäisi hiiltä mihinkään. Terkkuja siskolle, jos sattuu lukemaan.

Vierailija
60/64 |
16.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hiilijalanjäljestä, ei halanjäljestä. Nyt kun aurinko viimein paistaa kunnolla, se paistaa sitten matalalta silmiin. Ollaan oltu kallioilla meren rannalla 4 tuntia, eikä täältä pois tahtoisikaan. Köyhän venematka: ajaa autolla meren rannalle kalliopaikalle ja pesiytyä tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme