Kävin synnytysvastaanotolla kun meni lapsivesi viime yönä
Lähettivät kotiin kun ei tule paljoo supisteluja (muhun kyllä sattuu) ja heillä kuulemma tilat täynnä.
Hyvää palvelua TAYS!!
Kommentit (19)
että synnytys alkaa tosissaan! Ymmärrän toki jos tämä on ensimmäinen lapsesi..
minut otettiin tarkkailuun heti kun huomattiin että lapsivettä oli tihkunut. tulehdusriski kasvaa!
itselläni eka synnytys alkoi vesien menolla ja 7h tuntia pyörittiin synnytysvastaanoton tiloissa kun kukaan ei lähettänyt kotiin vaikka supistuksia ei ekaan 5h ollut eikä kotoa taysille kuitenkaan kuin 20min. Olisi ollut paljon kivempi kotona odotella kunnon supistuten alkua.
synnytys tulisi saada käyntiin vrk:n kuluessa lapsiveden menosta. Eli mikäli supistukset eivät pian ala, tulisi aloittaa synnytyksen käynnistäminen.
Minulla on kaikilla kerroilla laitettu anturi vauvan päähän heti, kun vedet ovat menneet juuri vauvan tilanteen valvomiseksi. Olen tosin sitä itsepäisesti vaatinutkin.
Vauvan kunto saattaa heiketä aivan yhtäkkiä. Ystäväperheemme esikoisvauva menehtyi kohtuun, kun lapsiveden menosta oli 8 tuntia eikä synnytys ollut lähtenyt käyntiin. Yhtäkkiä sydänääniä ei enää kuulunutkaan ja vauva syntyi kuolleena. Tutkimuksissa todettiin vauvan olleen täysin terve täysiaikainen vauva=(
Pidä pintasi etkä yksinkertaisesti suostu lähtemään sairaalasta pois!
Tsemppiä ja voimia synnytykseen!
Itse synnytin 2 vuorokautta (käynnistettiin) ja vasta kun taju alkoi lähteä niin suostuivat tekemään sektion ja myönsivät että ei se taida nyt alakautta tulla. Paikat aukesivat vain siis 4 centtiä lukuisien tuntien aikana :( Hirvee paikka!!!!!!!
Luulen että ap on jonkin ohjeen saanut taysista miten toimia. Ei kannata pelotella toisia kumminkaiman kokemuksilla tuossa tilassa, eihän? Monesti kurjasti päättyineissä synnytyksissä on mukana jotain tekijöitä joita ei kaikille haluata kertoa ja siksi " täysin terve vauva kuoli" .
lähtöä olin auki vain 2cm eli kohdunsuu alkoi sulkeutua. Kukaan ei osannut asiaa selittää, mutta vieläkin ihmettelen. Onneksi terve ja ihana tyttö syntyi sektiolla=)
Ja ystäväperheemme tapauksessa tilanne tosiaan oli aivan kuten kerroin, olin itse paikalla ystäväni doulana=( Synnytyksen alkua odoteltiin täysin normaalisti ja kaiken piti olla hyvin, mutta silti kävi niin=( En toivoisi samaa kohtaloa kellekään.. T. 8
Kyllä lääkäreiden pitää tajuta että missä vaiheessa potilasta on rääkätty riittävästi :( Kyllä heidän jos kenen pitäisi tajuta että synnytys ei etene ollenkaan jos supistuksia laitetaan tulemaan keinotekoisesti toista päivää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja paikat eivät kuitenkaan aukene juuri yhtään.
Luonnollisesti sairaalassa yritetään saada mahdollisimman moni pois jaloista pyörimästä kotiin odottelemaan, mikäli synnytys on aivan alussa ja osastolla tilanne katastrofaalinen. Henkilökunnalla ei kuitenkaan ole mitään oikeutta käännyttää synnyttävää äitiä kotiin, vaikka heidän työtilanteensa sillä hetkellä hankala olisikin. Äiti on oikeutettu synnytyksen seurantaan alusta saakka, etenkin jos lapsivedet ovat jo menneet.
Mielestäni ainoastaan vastarinnalla ( eli kieltäytymällä poistua sairaalasta ) saadaan tilanne synnäreillä paremmaksi. Synnytyshuoneita ja vuodepaikkoja tarvitaan suuressa osaa sairaaloita lisää, samoin hoitajia ja kätilöitä. Anestesialääkärin paikallaolo 24/7 olisi mielestäni myös täysin ehdoton asia onnelliseen lopputulokseen päätyvien synnytysten turvaamiseksi.
Omalla aktiivisuudella voimme tilanteeseen ainoastaan vaikuttaa, mutta valitettavan moni tyytyy kohtaloonsa ja tällöin näitä terveiden vauvojen kuolemisia kohtuun tapahtuu säännöllisesti.
Supistukset alkoivat kunnolla vasta aamulla, mutta ei tosiaan olisi tullut mieleenkään lähteä kotiin välillä. Ja taysissa tämä myös. Siellä on varmaan kiire ja täyttä ja laittoivat siksi kotiin.
sanoivat että jollei välitöntä vaaraa sikiölle tai äidille ole, niin on turvallista odottaa 48h lapsivesien menosta
Kaikki meni kyllä loppujen lopuksi ihan hyvin, tyttö tosin vietti ekan yönsä teholla sinistelyn takia...
Ja tulehdusriskiin kommentoivat vaan että " Pidä paikat puhtaana.."
PHKS:sta ei päästetty pois, kun lapsivesi oli mennyt. Olin kahvilassa jne...mutta välillä piti käydä käyrillä.
Minä menisin sinne kyllä takaisin ja sanoisin, että nyt tarkistatte tilanteen ja heti. Ei lapsi ilman lapsivettä voi loputtomiin olla!!! Minullakin oli supparit ihan kivuttomia, käyrillä ne näkyi, mutta ei mitenkään erityiseltä tuntuneet. Avasivat kuitenkin.
vaikka eivät tunnu kuin ei ole supistuksia lainakaan. Vesien menon jälkeen voi mennä päiviä ennen kuin tulee supistuksia vaikka ne useimmiten vuorokauden kuluessa tulevatkin.
Vauva syntyi 2½ vrk veden menosta. Olin koko ajan sairaalassa ja käyrää otettiin muutama kerta päivässä ja joka päivä tulehdusarvokoe. Itse en halunnut käynnistystä, vaan luonnollisen synnytyksen, jos lapsella kaikki on hyvin. Lääkärit ja kätilöt sanoivat, että on yleensä aivan turvallista odotella synnytystä useitakin päiviä ja että on erittäin harvinaista, että lapselle tulee kohdussa joku hätä ilman lapsivettä.
Vauva syntyi sitten muutamassa tunnissa ja oli aivan virkeä ja hyväkuntoinen. Lapsivettäkin vielä tuli, vaikka sänky kastui ihan kunnolla märäksi vesien mennessä.
Sain muuten poistuakin sairaalasta yhdessä mieheni kanssa ja kun kävimme syömässä kiinalaisessa, niin kohta alkoikin supistelut!
Onneksi selvisivät hengissä, synnytys käynnistettiin kun oli mennyt 48h lapsivesian menosta. Lapsi oli siis ryppyinen ja laiha kun ei ollut enää istukka toiminut kunnolla ja jne.