Selittäkää miten esim. 2 vuotta sanotaan olevan pieni ikäero
Minusta se on ihan normaali ikäero lapsilla. Jos ei ole, mikä sitten on? Meillä on kolme lasta ikäeroilla 1v1kk ja 9,5kk. Mielestäni ne ovat aika pieniä ikäeroja.
Kommentit (50)
on vähemmän riitoja ja mustasukkaisuutta, ja vauva-aika on rennompaa. Vanhemmat jaksavat antaa paremmin huomiota eri lapsille.
Ei minusta ole tässä ollut kyse ollenkaan siitä, että mikä ikäero on hyvä, vaan siitä, että kaksi vuotta on pieni ikäero.
Meidän lapsilla on ikäeroa 2v 2kk ja monet puhuu, että niillä on pieni ikäero.
Mielstäni näin ei ole.
Tiesitkö muuten, että jos tekee kolme lasta noin pienillä ikäeroilla eli vuoden välein on kolmannella suuri riski olla kehitysvammainen tai siinä on useasti jotain muuta terveydellistä vikaa.
Minulla on kaksi ensimmäistä 13 kk:n ikäerolla, minusta se ON hyvä ikäero. Olin ihan hajalla yhden vauvan kanssa, kahden vauvan kanssa oli "tarpeeksi" tekemistä.
Minun lapsieni kohdalla kaksi vuotta ei ole hyvä ikäero, sillä kaikille on silloin tullut erittäin paha uhmakausi, joka on todella vaatinut vanhemman aikaa ja hermoja. Siihen ei olisi vauva mahtunut.
Ja ensimmäinen raskaus oli sairaalahoitoa vaativan vaikea, toinen erittäin helppo, ja yliaikaiseksi meni toinenkin.
Minusta se on ihan normaali ikäero lapsilla. Jos ei ole, mikä sitten on? Meillä on kolme lasta ikäeroilla 1v1kk ja 9,5kk. Mielestäni ne ovat aika pieniä ikäeroja.
Meillä on kanssa kolme lasta. Ikäerot 4v ja 2v. Täytyy sanoa, että 2v ikäero on hirveän raskas. Sitä ei ehdi samalla tavalla nauttia pienen lapsen kehityksestä, kun on kaksi (fyysisesti) vaativaa hoidettavaa. Meillä ei ole (ilmaisia) hoitajia, joten miehen kanssa pyöritetään tätä perhettä. Tuo 4v ikäero on aika hyvä, ehkä 3v olisi optimi. Minä en halua pikkulapsiaikaa ohi mahdollisimman nopeasti "urakkahommana". Minä pidän (pienistäkin) lapsista ja haluan, että en ole liian väsynyt nauttiakseni. En näe kiukkuista ja väsynyttä äitiä hyvänä äitina. Jos meille vielä lapsia tulee, niin ikäero on ainakin 3v.
Meillä 2v5kk ja 2v8kk peräkkäisillä ikäeroina ja MEILLE ne on sopineet hyvin! 1 vaippapeppu kerrallaan..
Sen haluaakin olevan pian ohi.
Mutta kun saa nauttia vauva kerrallaan, se on ihanaa, ja siitä jää ihan riippuvaiseksi. Nytkin joudun päivittäin vakuuttamaan itselleni, että meille EI tule sitä viidettä. :)
- juuri tämän väärän luulon vuoksi alle vuoden ikäisten lasten äideille tehdään valtavasti abortteja nykyään!
Meillä ensimmäistä tekemällä tehtiin monta vuotta, toista aloin odottaa yllättäin esikoisen ollessa 8kk ikäinen - oli aikamoisen ihana iloinen yllätys! Täysimetyksellä esikoinen oli 6kk ja imetystä jatkettiin 11kk ikään saakka, eli ei johtunut meillä nopea raskautuminen siitä ettenkö olisi imettänyt.
Itse pidän pienenä ikäerona alle kahden vuoden ikäeroa.
Mulla on pikkuveljeeni seitsemän vuoden ikäero, ja olimme erittäin läheisiä lapsina. Tietenkään se ei ollut samanlainen suhde kuin sellaisilla sisaruksilla, joilla on vain pari vuotta eroa. Mulla oli pikkuveljeen enemmänkin hoivasuhde kuin leikkikaverisuhde. Mutta siinä mennään vikaan, jos ajatellaan, että leikkikaverisuhde on ainoa oikea suhde sisaruksille. Me ollaan edelleen läheisiä veljen kanssa, ja suhteemme on veljen aikuistuttua muuttunut tasa-arvoisemmaksi. Olemme aina voineet puhua asioista ja huumorintajummekin on samanlaista.
No, ehkä luin liikaa asennetta vastaukseesi, mutta musta vaan on järjetöntä miettiä, että mikä on pieni tai suuri tai oikea tai väärä ikäero lapsille. Tehkää niin kuin itsestänne hyvältä tuntuu, lapset kyllä luovat itse oman keskinäisen suhteensa.