Suoraan sanottuna v*tuttaa raskaasti kun opiskelin otsa hiessä monta vuotta...
...vain ollakseni työmarkkinoilla aivan yhtä haluttu kuin peruskoulun käynyt pitkäaikaistyötön.
Älkää ikinä opiskelko huuhaa-aloja. Älkää uskoko niitä "Sinä tulet muuttamaan maailmaa!"- lauseita millä houkutellaan opiskelijoita. Kortistoon sieltä vaan työllistyy.
Ja joo joo, lässyttäkää vaan että sinulla on substanssia ja henkistä pääomaa opiskelujesi johdosta. Eipä ne paljoa mieltä lämmitä kun laskut pitää maksaa ja ruokaa pitäisi saada.
En halua mitään helkutin sosiaalista pääomaa. Haluan ammatin ja toimeentulon. Olin tyhmä, ja nyt kärsin siitä.
Kommentit (88)
Et ole yksin. Minullakin sama tilanne. Kaikista parasta olisi ollut mennä peruskoulun jälkeen tekemään kaksoistutkinto ja katella yliopisto-opintoja sitten myöhemmin kun järki olisi kasvanut päähän. Nyt järki ilmestyi siinä vaiheessa ettei enää kannattanut keskeyttääo opintoja kun ei ollut mitään ammattia alla.
Jatkossa harva koulutus takaa työtä, koska kokeneita korkeakoulutettuja on työkkäri pullollaan.
Opiskelin 3 vuotta, ja taisaisesti ollut jo viimeiset 10v 64000-74000 välissä vuosiansio.
Lapsuuden ystäväni opiskeli kympin tyttönä lukiot ja kauppikset ymv ja ei tienaa kuin puolet.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä alat on huuhaa-aloja nykypäivänä?
Suurin osa koulutuksista nykyään on huuhaata joka ei työllistä edes perunaa.
No onneksi oppi sentään unohtuu nopeasti, eiku...
On tuo kuitenkin parempi tilanne kuin että olisi ollut työttömänä tai sairaana koko sen ajan. Noin itsetunnon kannalta ja sen kannalta että jonkinlaiset mahdollisuudet kuitenkin joskus on. Mutta ymmärrän kyllä, että v.tuttaa kun nähty vaiva ei tuota lähellekään toivottua tulosta.
Tee muuta työtä ja harrasta omaa alaasi vapaa-aikana. Niin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin 3 vuotta, ja taisaisesti ollut jo viimeiset 10v 64000-74000 välissä vuosiansio.
Lapsuuden ystäväni opiskeli kympin tyttönä lukiot ja kauppikset ymv ja ei tienaa kuin puolet.Mutta kun pitää päästä pöydän ääreen ja siisteihin hommiin
mies53v
Jos haluaa siistin sisätyön niin kannattaa pyrkiä siivoojaksi ;) Onko sen siistimpää työtä kuin olla siistijä itse?
Koulutusinflaatiohan on ihan tunnustettgu tosiasia. Siinä missä Suomessakin kymmeniä vuosia sitten ylioppilaskin kuului automaattisesti herrakastiin, nyt se ei ole de facto yhtään mitään sinänsä. Inflaatiota, sitäpä sitä.
Ei koulutus mene hukkaan ikinä. On tärkeää että ihmiset ovat sivistyneitä ja koulutettuja. Töitä ei ole kohta kellekään (jos ei niitä itse jotenkin "keksi"), mutta on silti hyvä että ihmiset ovat koulutettuja.
Siksi mulla on myös duunariammatti. Sitä tehdään leivän eteen, ja työssäoloehdon täytyttyä haetaan huuhaa-alan töitä.
Kyllä siitä on aika kauan, kun ylioppilas kuului herrakastiin. Kyllä se on ollut peruskoulun jatke kauan.
-ylioppilas 1991-
Olen miettinyt leipäammatin hankkimista rinnalle, mutta en keksi oikein muuta kuin joku hoitoala ja luulen että se olisi aivan liian raskasta tehtäväksi pelkän rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusinflaatiohan on ihan tunnustettgu tosiasia. Siinä missä Suomessakin kymmeniä vuosia sitten ylioppilaskin kuului automaattisesti herrakastiin, nyt se ei ole de facto yhtään mitään sinänsä. Inflaatiota, sitäpä sitä.
Milloinhan tuo herrakasti alkoi ylioppilaan kohdalta rapautua? Ehkä se alkoi siitä, kun suurten ikäluokkien ensimmäinen vuosiluokka kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1964?!
Yksi ammatti ei riitä jatkossa mihinkään.
Jotkut 5v koulutukset on sellaisia, että kun pääset ulos, niin koko alaa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Käsienheilutteluinsinöörit nyt ainakin. Substanssiosaaminen nolla, joten aika vaikea työllistyä edes "alemman tason" hommiin