Kvanttimekaniikan ja ihmismielen omituinen yhteys
Kommentit (70)
Kvanttiteorian/-fysiikan innoittamana on synnytetty myös elokuva Matrix.
On toki yksinkertaistettu ja tavallisen ihmisen näkökulmaan sovitettu näkökulma ja jotenkinhan asioita on pakko elokuvan yhteydessä konkretisoida, mutta tietyn tason näkökulmasta Matrix kuvaa yhtä tapaa ymmärtää kvanttitason maailmaa, toki viihdyttävä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaitsija vaikuttaa kaikkeen. Kun katsot pöytää niin sinulla on siihen välitön vaikutus. Ihminen ei ole mikään ulkopuolinen havainnoija vaan muokkaa todellisuutta havainnoillaan. Kun menee toiseen huoneeseen niin edellisen huoneen huonekalut ovat kvanttifysiikan mukaan kaikkialla samaan aikaan. Kun taas havainnoi tai tulee takaisin niin niiden kvanttitilat romahtavat ja ne ovat jälleen havaittavissa. Mitään ei ole ilman havainnoijaa.
Siis mitä, väitätkö, ettei huonetta ole jos sitä ei havannoida? Saako tälle jotain lähdettä.
Saahan niitä.
https://www.livescience.com/amp/objective-reality-not-exist-quantum-phy…
Einsteinkin voivotteli, että kvanttiteorian täytyy olla väärässä koska sen mukaan kuuta ei ole jos sitä ei katso...
Myöhemmin selvisi ettei kvanttiteoria ole väärässä
Eikä selvinnyt.
Määrittele se mikä tuossa teoriassa kelpaa havaitsijaksi. Vähän epäilen että noinkin perustason alkeishiukkasten mekanismissa vain ihminen on sopiva havaitsija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havaitsija vaikuttaa kaikkeen. Kun katsot pöytää niin sinulla on siihen välitön vaikutus. Ihminen ei ole mikään ulkopuolinen havainnoija vaan muokkaa todellisuutta havainnoillaan. Kun menee toiseen huoneeseen niin edellisen huoneen huonekalut ovat kvanttifysiikan mukaan kaikkialla samaan aikaan. Kun taas havainnoi tai tulee takaisin niin niiden kvanttitilat romahtavat ja ne ovat jälleen havaittavissa. Mitään ei ole ilman havainnoijaa.
Siis mitä, väitätkö, ettei huonetta ole jos sitä ei havannoida? Saako tälle jotain lähdettä.
Esimerkiksi "Schrödingerin kissa".
Kyseessä on looginen ajatusleikki, ei todellinen kissa.
En ymmärrä, että miten tuo testi valonsäteiden kanssa tehtiin. Miten voidaan huomata eroavaisuus valon käytöksessä sillon, kun havaitsijaa ei ole, koska eroavaisuuden huomaamiseen vaaditaan aina havaitsija?
Palstan kosmologiasperkeri on taas saanut kuukausittaisen tietokataloginsa. Edellinen hoitojakso osastolla oli aika pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kvanttimekaniikka on teoriaa, ei faktaa.
No se teoria selittää aika paljon. Sun jeesusjututko on sitten faktaa?
Olen eri, mutta minä nimenomaan saan tästä tiedosta tukea "jeesusjutuille".
Mielenkiintoista.
Jokainen etsivä löytää, on suosikkikohtani.
Silloin kun en hajamielisenä havaitse itseäni, on siis olemassa ja alttiina havaittavaksi onnellinen minä sekä onneton minä ja loputon määrä sekoituksia näiden väliltä? Tarvitsee vain valita se mieluisin, olla ikään kuin kvanttimatkaaja nykyhetkessä?
Lisäksi Raamattu kehottaa luottamaan Jumalaan, ei omaan järkeen. Tästä jotkut ateistit vetävät johtopäätöksen "uskovat ovat tyhmiä". Mutta ehkä kvanttimekaniikka onkin puolellamme, ymmärsimme sitä tai emme. Hoh hoh :D
Sehän on mun mielestä ihan todistettu että havainnointi vaikuttaa atomien käyttäytymiseen. Toisen ihmisen katseen tuntee vaikkei katselijaa näkisikään
Mietin että jos hyväksymme tämän todeksi, miten tätä voisi hyödyntää?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on mun mielestä ihan todistettu että havainnointi vaikuttaa atomien käyttäytymiseen. Toisen ihmisen katseen tuntee vaikkei katselijaa näkisikään
Mietin että jos hyväksymme tämän todeksi, miten tätä voisi hyödyntää?
Miten ne atomit voi tietää, että niitä havannoidaan? Ehkä simulaatioteoria on totta ja atomit on ohjelmoitu käyttäytymään tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään lähde. Ja kissavertauken tarkoituksena ei ollut todistaa, että se kissa olisi kuollut ja elossa yhtäaikaa. Luuletko, että näin oikeasti on? Joo havannointi voi vaikuttaa atomitasolla, mutta ei sitä kissaan voi sellaisenaan soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun en hajamielisenä havaitse itseäni, on siis olemassa ja alttiina havaittavaksi onnellinen minä sekä onneton minä ja loputon määrä sekoituksia näiden väliltä? Tarvitsee vain valita se mieluisin, olla ikään kuin kvanttimatkaaja nykyhetkessä?
Olen herännyt huomaamaan, että ei se mitä tapahtuu ja on tee sinua onnelliseksi vaan se miten asioihin suhtaudut. Eli joka hetki voit aloittaa alusta ja valita minkälainen ihminen haluat olla. Jos olosuhteet on omasta mielestä huonot niin joka hetki valitset joko jäädä tai lähteä. Usein jäädään kun on aivopesty näihin ihmisten tapoihin olla ja elää. Kuitenkin valitset myös joka hetki olla olemassa tässä ihmisen kehossa. Toinen vaihtoehto on se "nearest exit", eli poistuminen tästä ihmiselosta.
Eli todellakin, räpäytä silmiäsi ja valitse mitä haluat olla.
Itse toteutan tätä niin että teen mahdollisimman vähän sellaista mikä ei nappaa. Ne ei niin lempijutut jätän siihen hetkeen kun huvittaa. Elämä on helpompaa näin. Tähän asti se onkin ollut yhtä protestanttista työetiikkaa ja kivireen vetämistä. Nyt ei kiristä vanne päätä eikä se nearest exit houkuta.
Pisteet jokaiselle joka osaa luonnostaan ottaa elämän kevyesti. Oon tätä 50 v opiskellut.
Paras aloitus ever. Onhan tälläkin palstalla elämää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tää nyt sitten tarkoita sitä, että ollaan vaan pelihahmoina jossain ufomiesten tietokoneessa. Pelimaailmassakin kaikki ovat olemassa vain silloin kun pelaaja niitä katsoo, kaikki näkökentän ulkopuolella olevat asiat muuttuu yksinkertaistetuiksi malleiksi jotka voivat olla jossain päin tietokoneen muistia. Sitten ne renderöidään taas näkyviksi kun niitä katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tää nyt sitten tarkoita sitä, että ollaan vaan pelihahmoina jossain ufomiesten tietokoneessa. Pelimaailmassakin kaikki ovat olemassa vain silloin kun pelaaja niitä katsoo, kaikki näkökentän ulkopuolella olevat asiat muuttuu yksinkertaistetuiksi malleiksi jotka voivat olla jossain päin tietokoneen muistia. Sitten ne renderöidään taas näkyviksi kun niitä katsotaan.
Jeesus sanoi : mitä rukouksessa pyydätte niin uskokaa että teillä on, niin se on teille tuleva.
Samoin: jolla on, sille annetaan ja hän on saava yltäkyllin. Jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mikä hänellä on.