Asiantuntijatöiden huonot puolet
Ensimmäinen kesäloma asiantuntijatöissä. Huonot puolet: duunaritöissä voit vain todeta, ettei ole loman aikana mun murhe eikä päänvaiva. Muut jatkavat siitä mihin itse jäi. Asiantuntijatöissä ei näin voikaan toimia. Jos projektissa on vain muutama vastuuhenkilö ja itse tietää esim siitä eniten, niin projekti on saatettava ennen lomaa kohtuulliseen tilanteeseen, ettei asiakkaat kysele ja vittuile. Tod.näk sähköposteja on seurattava lomankin aikana, työpuhelimen laitan kiinni ja jätän vastaajaviestin.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija työn huonot puolet:
-työ ei lopu IKINÄ
-työpäivät kevyesti 9-10h, koska työtä ei saa siihen pisteeseen, että voisi lopettaa
-kukaan ei koskaan osaa oikeastaan auttaa
-palkka ei oikeasti ole hyvä koulutukseen nähden (mulla valtiolla lisineen 2500,koulutus FM)
-kukaan ei arvosta koska ei ole "oikea työ"
-lomalla ja vapaalla pitää olla pikkuisen hälytysvalmiudessa ongelmien varalta
-työt tulee kotiin, koska pyörivät mielessä koko ajan (esim kaupassa voi todeta että vuoro päättyi ja ei tarvitse ratkoa hernepurkkien hyllypaikkoja enää kotona)
-työstä palautuminen henkisen väsymyksen vuoksi on äärettömän hidasta (viikonloppu ei riitä)
-työtä pitää tehdä 2-3 ihmisen edestä, koska digitalisaatio. Tosiasiassa p*skat järjestelmät ja kankeat työtavat vain hidastavat hommia entisestäänOlet törkeässä palkkakuopassa.
Laitoshuoltaja, ka 2500 (lisineen)
Jep. Melkein kaikki valtiolla on. Harvassa ovat yliviikarit, koska ikinä mihinkään ei ole varaa. Olen arkistonhoitaja, eli ketään ei myöskään kiinnosta. Kansallisarkistoon kun pääsisi, loppuisi palkkakuoppa siihen. Onneksi uraa on jäljellä niin paljon, että tavoite on mahdollista saavuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-työ ei lopu IKINÄ
-työpäivät kevyesti 9-10h, koska työtä ei saa siihen pisteeseen, että voisi lopettaa
-palkka ei oikeasti ole hyvä koulutukseen nähden (mulla valtiolla lisineen 2500,koulutus FM)
-työt tulee kotiin, koska pyörivät mielessä koko ajan (esim kaupassa voi todeta että vuoro päättyi ja ei tarvitse ratkoa hernepurkkien hyllypaikkoja enää kotona)
-työstä palautuminen henkisen väsymyksen vuoksi on äärettömän hidasta (viikonloppu ei riitä)
-työtä pitää tehdä 2-3 ihmisen edestä, koska digitalisaatio. Tosiasiassa p*skat järjestelmät ja kankeat työtavat vain hidastavat hommia entisestäänOlet törkeässä palkkakuopassa.
Laitoshuoltaja, ka 2500 (lisineen)Jep. Melkein kaikki valtiolla on. Harvassa ovat yliviikarit, koska ikinä mihinkään ei ole varaa. Olen arkistonhoitaja, eli ketään ei myöskään kiinnosta. Kansallisarkistoon kun pääsisi, loppuisi palkkakuoppa siihen. Onneksi uraa on jäljellä niin paljon, että tavoite on mahdollista saavuttaa.
Arvasin alan. Olen myös FM, humanisti, mahdollinen työpaikka museossa. No enpä lähde sille tielle, kun tämä eka duunariammatti maksaa paremmin (kunnalla), päättyy viimeistään klo 15 ja on sovittu tehtäväksi syksystä kevääseen. Mullakin on yli 20 v eläkepäiviin, mutta lainat ja lapset jo pois, joten ei kiirettä mihinkään. -ed.
Vierailija kirjoitti:
-työ ei lopu IKINÄ
-työtä pitää tehdä 2-3 ihmisen edestä, koska digitalisaatio. Tosiasiassa p*skat järjestelmät ja kankeat työtavat vain hidastavat hommia entisestään
Komppaan.
Ainoa positiivinen asia on palkka, n. 3500-4000 e /kk. Jatkuva hälytysvalmius lomillakin joita ei voi ikinä lyödä kalenteriin ellei työt ole sillä mallilla että EHKÄ uskaltaa jäädä lomalle ilman että takaraivossa jyskyttää jokin katastrofi projektissa missä itse projektipäällikkönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajana saa yleensä olla lomat rauhassa, mutta lukuvuoden aikana vastuu on aina.
Satuin epäonnekseni sairastumaan toukokuussa juuri arvioinnin deadlinen koittaessa. Eihän sitä voinut kenellekään ulkoistaa vaan sitten viimeisillä voimillani tuskissani selasin kotona vielä viimeisiä arvioitavia suorituksia ja näpyttelin arvosanoja Wilmaan.
Kerran menetin ääneni flunssan takia juuri, kun oli ohjaamani koululaisnäytelmän ensi-ilta. Ei auttanut mikään, pakko oli mennä töihin, koska projekti oli täysin vain minun. Siinä sitten raakuin kuumeessa mikrofoniin ja oppilaat kehtasivat vielä valittaa, että ääneni kuulosti ikävältä😂.
Ylipäänsä kynnys jäädä sairaslomalle on korkea, koska joka tapauksessa joutuu suunnittelemaan tunnit ja sitten palattuaan korjaamaan sijaisen jättämät aukot.
Tämäkin tosiaan että kukaan ei tuuraa. Kuukauden loma tarkoittaa, että kuukauden työ kasaantuu työpöydälle
Kukaan ei tuuraa, mulla on deadline laittaa yksi projekti pakettiin ennen lomaa, toinen alkaa loman aikana ja siellä on yksi korkeakouluharjoittelija yksin aloittelemassa sitä :D. Oli myös laitettu tuuraajaksi heinäkuulle useampaan projektiin, koska tämä ala vaatii lakisääteisiä pätevyyksiä eikä meillä ole sellaisia riittävästi jne...
Tällä viikolla 39 taulussa jo. Huomenna hyvällä säkää 6h ja ylihuomenna 8h. Normaalia kevyempi viikko siis.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei vielä kertaakaan ole sattunut esimiestä, joka ymmärtäisi mitä teen työkseni.
Jos keksii työhön jonkun parannuksen, sitä ei voida ottaa käyttöön, koska esimies ei ymmärrä asiasta.
Se on juuri näin. Ja sitten nämä tietämättömät esimiehet istuu palavereissa keskenään sopimassa asioista joista eivät mitään ymmärrä.
No tällä palstalla lähes jokainen on asiantuntija aina, mutta sitte tienataan joku hikinen 4 tonnia ,jos sitäkään.
Normi opekin tienaa sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Ettkö voi delegoiiida hommia?
Jos ett voii niin et voi luotttaa alaisiiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneet menestyvät miehet tekee sen etttä hankkivat lapset paljon myöhemmässä iässä koska nuorena on vielä sitä vimmmaa painaa duunia kunnolla ja lapsista on enemmän iloa vasta myöhemmällä iälllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneet menestyvät miehet tekee sen etttä hankkivat lapset paljon myöhemmässä iässä koska nuorena on vielä sitä vimmmaa painaa duunia kunnolla ja lapsista on enemmän iloa vasta myöhemmällä iälllä.
Lapsista on iloa?
Vaikka on huonoja puolia, niin itselleni yksi hyvä puoli on ylitse muiden. Voin valita vapaasti työaikani tiettyjen, hyvin laveiden raamien puitteissa. Nuorena unelma-ammatti oli liikennelentäjä.
Tämä kuitenkin kariutui, kun sai kokemusta epäsäännöllisestä vuorotyöstä. Totesin, ettei sovi minulle. Haluan päättää suht vapaasti omista työajoistani. Nyt valmistuneena diplomi-insinöörinä ja asiantuntijatöissä tämä on mahdollista. Jos ei perjantaina ole mitään akuuttia eikä muuten huvita, voin lopetella puolenpäivän aikaan. Joskus tehdään ylitöitä pankkiin, mutta sitten on todella hyvät mahikset pitää ne poiskin.
Asiantuntijatöissä on ap eroja ihan kuten muissakin töissä. Esimerkiksi minä olen erikoistoimittaja ja tuottaja uutistoimituksessa, ei minulla jää projekteja kesken lomalle jäädessäni.
Eli likikään kaikki asiantuntijatyö ei ole projektiluontoista.
Ja ihan yhtä hyvin voi ns. suorittavassa työssä olla vastuita, joiden hoidosta tulee perään loman aikana kysymyksiä.
Varmaaan pimeys. Esiim ne ihmiset joilla on jotain salatttavaa niin sinä asiantuntijana et sitä tiedä koska silloin jos on pimeä puoli niin silloin ihmisellä on jotakin salattavaa. Ja ne joillla ei ole mitään salattavaa niin niihin ei voi luotttaaa.