Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leukaluun tulehdus, ei hoitoa julkiselta puolelta, näin HUS:ssa

Vierailija
11.05.2021 |

Yksityinen hoitaa. Vuosi hampaan poiston jälkeen.
Ensin tulehdus oli päällä 7 kk poistosta, julkisella ei hoidettu/hoidettiin lihaskipuna.
Uusi tämän vuoden maaliskuussa. Jälleen ei hoitoa julkiselta puolelta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se sama tyyppi, joka kirjoitti aikaisemmin, että poski turpoaa, mutta on jätetty heitteille/ilman hoitoa. Nyt sain diagnoosin.

Vierailija
2/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tulehdus tokene antibiooteilla?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00582

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä amorion compilla, aiemmin tästä tuli vaste, mutta en tiedä joudutaanko antibiootti vaihtamaan.

Pointti oli siis, että en saa mitään hoitoa julkisella puolella.

Vierailija
4/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensin 10 päivän amorion-kuurilla. Tuo tepsi aluksi, mutta kun kuuri loppui, turvotus tuli takaisin 2 päivän kuluttua. Aloitettiin amorion comp muutaman päivän kuluttua tuosta yksityisellä. Mutta en tiedä, onko sillä enää vastetta. Onko pöpöt voineet kehittää sille vastustuskyvyn jo?

Viimeksi Haartmanin luukun hoitaja sanoi "turvotus on kohtalaista, tämä on päivystys, emme voi tehdä täällä mitään".

Samoin Haartmanissa hammaspuolella kaikki 3 hammaslääkäriä kävivät katsomassa minua ja vastaava hammaslääkäri (joka oli ihan kamala) kävi lukemassa paperini. He totesivat turvotuksen, mutteivat voineet tehdä enempää.

Vierailija
5/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli periapikaalinen pulpasta lähtevä tulehdus hampaassa, ja fisteli ikenessä. Ja hammas poistettiin, kaikki alkoi tästä.

Vierailija
6/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ketä kiinnostaa?

Eiks joku potilasasiamies ole näitä naukujia varten?

Vierailija
7/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Kalasatamaan päivystykseen.

Vierailija
8/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä amorion compilla, aiemmin tästä tuli vaste, mutta en tiedä joudutaanko antibiootti vaihtamaan.

Hampaiden ja suun hoitoa ei yleensä saa kuin vasta silloin, kun hammas pitää paikata tai juurihoitaa. Poikkeuksena koululaiset ja raskaana olevat.

Jos on perussairaus, joka on aiheuttanut suun terveyden ongelmia, sitten hoidetaan, Ystäväni epilepsia on vaikuttanut hampaisiin ja nämä hoidettiin.

Vierailija
9/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Hei, ketä kiinnostaa?

Uuuu. Nyt on kyllä kova. Sanni 16v Keravalta laukoo totuuksia elämästä. Onko rööki kanssa huulessa?

Vierailija
10/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden ja suun hoitoa ei yleensä saa kuin vasta silloin, kun hammas pitää paikata tai juurihoitaa. Poikkeuksena koululaiset ja raskaana olevat.

Jos on perussairaus, joka on aiheuttanut suun terveyden ongelmia, sitten hoidetaan, Ystäväni epilepsia on vaikuttanut hampaisiin ja nämä hoidettiin.

Joissain paikkakunnilla tilanne on välillä niinkin huono että ottavat kunnan hammaslääkäriin vasta kun hammas on revittävä pois. Mutta sitten toisaalta Kela puolestaan nilittää ja käy raivolla päälle jos on käynyt yksityisellä hoidattaa hampaansa.

Vierailija
11/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt siellä. En saanut apua. Totesivat turvotuksen, mutta kun kaikki hampaat on kunnossa. Niin on, mutta se tulehdus on siellä LUUSSA. ap

Vierailija
12/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Hei, ketä kiinnostaa?

Voi Sanni, on sinullakin vielä opittavaa elämästä.

Vierailija
13/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? 

Minä alan olla neuvoton. Mun mielestä mulla on ihan järkyttävä tilanne. Mietin oikeasti, että ottaisin johonkin Iltapäivälehteen yhteyttä, (ja siis nimettömänä ainakin, en haluaisi omaa naamaa mihinkään) mutta että kiinnostaako heitä.

Ap

Vierailija
14/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei täysin pidä paikkaansa. Jokaisella kuntalaisella on oikeus päästä julkiseen hammashoitoon, mutta jonotus on pitkä. Minulla kesti lokakuun alusta toukokuuhun päästä tarkastukseen. Sotekuntayhtymä päätti, että jonoa aletaan purkaa iltaisin ja viikonloppuisin.

Kyllähän apkin pääsee julkiselle kun jaksaa puoli vuotta, vuoden jonotella. Nyt korona-aikana on sitäpaitsi ihan lakiin perustuva oikeus joustaa hoitotakuulain mukaisista aikarajoista, koska hoitovelkaa on kertynyt jonkin verran.

Jos on akuutti hätä, eli hammastapaturma tai reikä tai ien on äärettömän kipeä, pääsee päivystyshoitoon. Ellei tällaista akuuttitilannetta ole, joutuu siihen ikuisuusjonoon. Ap ilmeisesti pärjää lääkkeiden kanssa eli tulehdusta jo hoidetaan?

Mahdollisesta potilasvahingosta pitää jutella hoitaneen tahon kanssa ja tehdä potilasvahinkoilmoitus. Siitä voi jokin kertakorvaus tulla, jolla ap pääsee vaikka toiselle yksityislääkärille hoidattamaan infektionsa kuntoon. Tosin tarkemmin tietämättä on paha sanoa, onko edes potilasvahingosta kyse.

Ikävä juttu, olen pahoillani puolestasi. Kaikkea kurjaa voi sattua.

Vierailija
15/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt siellä. En saanut apua. Totesivat turvotuksen, mutta kun kaikki hampaat on kunnossa. Niin on, mutta se tulehdus on siellä LUUSSA. ap

Mitä he vastasivat kun sanoit tämän, että luussa ja leuassa eikä hampaissa?

Vierailija
16/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Hei, ketä kiinnostaa?

Uuuu. Nyt on kyllä kova. Sanni 16v Keravalta laukoo totuuksia elämästä. Onko rööki kanssa huulessa?

Veikkaisin että se on Persu-Pasi Porista, 36 v.

Vierailija
17/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei täysin pidä paikkaansa. Jokaisella kuntalaisella on oikeus päästä julkiseen hammashoitoon, mutta jonotus on pitkä. Minulla kesti lokakuun alusta toukokuuhun päästä tarkastukseen. Sotekuntayhtymä päätti, että jonoa aletaan purkaa iltaisin ja viikonloppuisin.

Kyllähän apkin pääsee julkiselle kun jaksaa puoli vuotta, vuoden jonotella. Nyt korona-aikana on sitäpaitsi ihan lakiin perustuva oikeus joustaa hoitotakuulain mukaisista aikarajoista, koska hoitovelkaa on kertynyt jonkin verran.

Jos on akuutti hätä, eli hammastapaturma tai reikä tai ien on äärettömän kipeä, pääsee päivystyshoitoon. Ellei tällaista akuuttitilannetta ole, joutuu siihen ikuisuusjonoon. Ap ilmeisesti pärjää lääkkeiden kanssa eli tulehdusta jo hoidetaan?

Mahdollisesta potilasvahingosta pitää jutella hoitaneen tahon kanssa ja tehdä potilasvahinkoilmoitus. Siitä voi jokin kertakorvaus tulla, jolla ap pääsee vaikka toiselle yksityislääkärille hoidattamaan infektionsa kuntoon. Tosin tarkemmin tietämättä on paha sanoa, onko edes potilasvahingosta kyse.

Ikävä juttu, olen pahoillani puolestasi. Kaikkea kurjaa voi sattua.

Tämä hammas poistettiin Ruskeasuon hammashoitolassa. Siitä alkoi elämäni isoin H*LVETTI, joten pääsenkö näin vuoden päästä näyttämään tätä hoitaneelle taholle? Onko kyseinen hammaslekuri siellä enää edes töissä?

Haartmaniin pääsen näyttämään, koska minulla tulee kohtalainen ulkoinen turvotus poskeen ja silmän alle, joten päivystyskriteerit täyttyvät. Mutta he tekevät sen saman joka kerta. Toteavat turvotuksen, eivätkä kuulemma "voi" tehdä enempää.

Vierailija
18/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he vastasivat kun sanoit tämän, että luussa ja leuassa eikä hampaissa?

Hammaslääkäri puhui päälleni, tuhahteli minulle ja pyöritteli silmiään. Ap

Vierailija
19/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? 

Minä alan olla neuvoton. Mun mielestä mulla on ihan järkyttävä tilanne. Mietin oikeasti, että ottaisin johonkin Iltapäivälehteen yhteyttä, (ja siis nimettömänä ainakin, en haluaisi omaa naamaa mihinkään) mutta että kiinnostaako heitä.

Ap

Luuletko, että ip-lehti korjaa hampaasi?

Vierailija
20/35 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on HUSin toiminta. Ei yllätä.

Mitään ei haluta hoitaa, ei ainakaan ennaltaehkäisevästi. Tutkimukset maksaa, siksi lähetteitä ei haluta tehdä. Eikä varsinkaan tutkita mitään ”ylimääräistä” = yhtään mitään.

Sitten kun pääsi on kainalossa, yritetään ehkä tehdä jotakin epätoivoista ja lopulta todetaan että ei onnistunut.

Sen verran monta syöpään kuollutta omassakin lähipiirissä joiden diagnoosi on venynyt kiitos julkisen terveyden (sairauden) hoidon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän