Kellään kokemusta voimakkaasta kortisonilääkityksestä
Lääkäri sitten tuossa ilmoitti, että minun pitäisi aloittaa pitkäkestoinen tablettikortisonilääkitys ilmeisesti aika suurella annoksella. (määrää mietitään vielä), ja arvelin, että täältä mahdollisesti löytyy ihmisiä, joilla vastaava lääkitys joko on tai on ollut, niin miten selvisit niistä lukuisista sivuvaikutuksista.
Vaikka painonnousu (paljonko niitä lisäkiloja oikein tulee käytännössä), ja turvotus eivät ole mitään miellyttäviä asioita, niin itseäni huolestuttaa oikeastaan eniten ne kaikkia muut; diabetes, osteoporoosi, ja näin herkkävatsaisena myös se, että se lääke aiheuttaa jotain vakavia vaurioita vatsaan, ja varmaan näitäkin enemmän vielä se mahdollisuus, että vastustuskyky heikkenee, ja tulee riski sairastua todella vakavasti (etenkin juuri nyt.)
No, mitä ajattelin kysyä, että tuleeko elämästä aivan mahdotonta kortisonin takia ? Vai onko seurauksena, että joudut lukittautumaan kotiisi sairauksien pelossa (muutenkin kuin korona-aikana) ja et kehtaa muutenkaan mennä mihinkään, kun mitkään vaatteet eivät mahdu päällesi
Kommentit (11)
Minulla kortisonitiputus suoneen ,on kai eri asia.Oli turha ja haitallinen.
Ei syytä huoleen. Kortisonilääkitys on varmasti vähemmän haitallinen kuin se sairaus johon se on annettu. Oman äitini kasvot tosiaan turposivat lähes tunnistamattomaksi, mutta palautuminen oli nopeaa lääkityksen loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina minulla oli kova kortisonilääkitys. Naama muuttui pallonpyöreäksi, unettomuus vaivasi ja lopulta olin liki sekopää.
Voi apua, nukun jo muutenkin huonosti ja kärsin unettomuudesta
ap.
Toivottavasti ei tarvi kovin kauan käyttää. Eihän se terveellistä ole mitenkään.
Minulla on kortisonilääkitys hengitettävänä suihkeena. Ääni on mennyt matalaksi. Muuta muutosta ei ole tapahtunut. Minulla on vain 60% hapenottokyky ja sitä yritetään tehostaa kortisonisuihkeella.
Juu, korkeimmillaan olen syönyt 60mg kuukausia, nyt 10mg mennyt jo vuosia.. tosiaan kun oli korkea annostus niin heräilin klo 2-3 jo yöunilta enkä enää saanut unta. Olin maaninen ja voin erittäin hyvin, pientä alkavaa psykoosia tuo Nukkumattomuus myös aiheutti. Kasvot pyöristyivät mutta muuten en lihonut.
Mulla on astmalääkkeenä kortisonia sisältävää suihketta. Naama on koko ajan turvonnut, se on ällöttävää. Muita oireita en ole huomannut parin vuoden käytön jälkeen. Toki joskus on unettomuutta ja väsyttää, mutta se nyt voi johtua mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, korkeimmillaan olen syönyt 60mg kuukausia, nyt 10mg mennyt jo vuosia.. tosiaan kun oli korkea annostus niin heräilin klo 2-3 jo yöunilta enkä enää saanut unta. Olin maaninen ja voin erittäin hyvin, pientä alkavaa psykoosia tuo Nukkumattomuus myös aiheutti. Kasvot pyöristyivät mutta muuten en lihonut.
Ainiin iho! Kun annos oli korkea oli iho todella hyvässä kunnossa ja mitä enemmän vähennetään sitä huonompaan kuntoon menee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kortisonilääkitys hengitettävänä suihkeena. Ääni on mennyt matalaksi. Muuta muutosta ei ole tapahtunut. Minulla on vain 60% hapenottokyky ja sitä yritetään tehostaa kortisonisuihkeella.
No ei ole tai olet kuolemaisillaan.
Iho ohenee ja hiukset lähtevät ja se osteoporoosi ja ilmeisesti aikaistaa kaihin alkamista.
Takavuosina minulla oli kova kortisonilääkitys. Naama muuttui pallonpyöreäksi, unettomuus vaivasi ja lopulta olin liki sekopää.