Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako ulkomaalainen sukunimi kielteisesti töiden hakuun?

Vierailija
11.05.2021 |

Haluaisin ottaa mieheni sukunimen, koska se on kaunis mielestäni. Voiko sukunimen vaihto kuitenkin huonontaa mahdollisuuksiani päästä töihin? Onko kellään kokemusta asiasta?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittaa jos se on vaikeasti kirjoitettava tai lausuttava. Ei työyhteisöön haluta turhaa ongelmaa siitä että yhden nimen oikeinkirjoitusasua joutuu jatkuvasti tarkistelemaan eikä kukaan työyhteisössä tai sidosryhmissä osaa nimeä lausua.

Missä alalla tuollaista idiotismia esiintyy? Onneksi itse it-alalla, jossa on arkea tehdä yhteistyötä near-shoren ja off-shoren kanssa niin että on kaiken nimisiä ihmisiä eri puolilta maapalloa eikä kenenkään vieraskieliset nimet ole este eikä edes hidaste. Asiaosaaminen ratkaisee.

Vierailija
22/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on haittaa siten etteivät hae töitä. Kelagold taskussa, niin miksi hakisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsalainen sukunimeni on vain plussaa.

Minulla on simppeli ruotsinkielinen nimi ja se aiheutti kysymyksiä jo Mäntsälässä. Kyseltiin olenko kauankin asunut mieheni kanssa Suomessa ja ilmeisesti eivät tunnistaneet sitä edes ruotsinkieliseksi. 

Vierailija
24/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin töihin haet. Omalla yhteiskuntatieteen asiantuntija-alallani etenkin tummaihoiseen viittaavat sukunimet katsotaan nykyään automaattisesti olevan suositeltavampaa kastia kuin oma perisuomalainen nimeni. Olen kai paariaa, vain mustat elämät merkitsevät.

Yhteiskuntatieteilevä persuliini. Pics or didn't happen!

Ensinnäkin, mistä tiedät että olen persu? Toisekseenkin, on myös yhteiskuntatieteileviä persuja. Get over it!

Vierailija
25/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi sukunimi on Ngong, Ivanov tai Muhammad, en kyllä vaihtaisi.Miehen kannattaisi ottaa sinun nimesi.

Vierailija
26/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae bbc:lle. Ne palkkaavat vain tummia.

BBC *tirsk*

Vierailija
27/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalle ei ukulele-kokonimestä ole haittaa, päinvastoin, koska heidät tiedetään erittäin ahkeriksi jotka eivät valita asioista.

Ukulele on Havaijilainen soitin. Tuskin sielta on kukaan pyrkimassa Suomeen.

Vierailija
28/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on englanninkielinen sukunimi, brittimiehen kanssa olen naimisissa.

Ei ole sukunimi koskaan työnhakuun tai muuhunkaan vaikuttanut.

Ei vaikuttanut toisinpäinkään, suomalainen sukunimeni ennen naimisiin menemistä Briteissä asuessa.

Ja miehenikin on hyvin työllistynyt Suomessa, tosin on nähnyt paljon vaivaa oppiakseen suomenkielen.

Vierailija
29/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa työn hakua, mutta saantia voi haitata.

Vierailija
30/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on simppeli ruotsinkielinen nimi ja se aiheutti kysymyksiä jo Mäntsälässä. Kyseltiin olenko kauankin asunut mieheni kanssa Suomessa ja ilmeisesti eivät tunnistaneet sitä edes ruotsinkieliseksi. 

No Mäntsälästä nyt voi odottaakin. En suosittelisi, 15 vuoden kokemuksella.

Vierailija
31/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimi on Muhammad-Al-Synagog tai vastaavaa, on luultavasti turha hakea panostajan koulutukseen.

Vierailija
32/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimestä on haittaa, jos se on arabinimi tai romaninimi tai viittaa Afrikkaan. Tämä on ihan tutkittu fakta.

Myös venäläiset nimet haittaavat työnsaantia.

Vierailija
33/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäntsälässähän ei osata edes Suomea kuin kelassa. Asukkaat ovat niin kännissä tai kamoissa etteivät puhu mitään ymmärrettävää kieltä.

Vierailija
34/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen nimi ei ole koskaan haitannut, samoin tuttavapiirissäni saksalaiset, ruotsalaiset ja englantilaiset eivät ole vaikuttaneet valintoihin.

Vierailija
35/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäntsälässähän ei osata edes Suomea kuin kelassa. Asukkaat ovat niin kännissä tai kamoissa etteivät puhu mitään ymmärrettävää kieltä.

Yritin varmaan sanoa, ettei osata edes suomea.

Vierailija
36/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todella ota roska kuskin apulaiseksikaan "herra hässin sun pässin" eläkööt ruhtinaillisilla tuilla. onkohan jotain tapahtunut kun näitä työkkärikin tarjoo viikoittain. taitaa olla kosmeettista itsensä työllistämistä. suomen työkkäri on sampo joka ruokkii itseään

Vierailija
37/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä vakaopena eräässä Helsingin lähiössä päiväkodissa, yhden ryhmäni lapsen isä,joka oli umpirasisti, ilmoitti, ettei voi antaa minun ryhmään lastaan, ettei hän opi minulta hoono soomi. Olen siis täysin suomalainen, Pohjanmaalta kotoisin, mutta nimeni on ulkomaalainen (etunimi kansainvälinen, sukunimi ulkomaalaiselta mieheltä). Mies uhosi ja ärisi, meni sitten hieman noloksi, kun kuuli, että äidinkieleni on suomi. Hän oli ehtinyt valittaa asiasta jo päiväkodin johtajallekin.

Mies oli kuitenkin aina epäystävällinen.

Vierailija
38/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sampo= suomen työkkäri kirjoitti:

en todella ota roska kuskin apulaiseksikaan "herra hässin sun pässin" eläkööt ruhtinaillisilla tuilla. onkohan jotain tapahtunut kun näitä työkkärikin tarjoo viikoittain. taitaa olla kosmeettista itsensä työllistämistä. suomen työkkäri on sampo joka ruokkii itseään

*fanfaari* vuoden tyhmin kommentti on valittu!

Vierailija
39/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ajatteli naapurikin kun vaihtoi Möttölästä Hagqvistiksi. Voin kertoa että ei mennyt bluffi läpi 😂

Vierailija
40/50 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso valinta jos mulattilapselle pitää valita nimi kalle kopposen ja muhamed abdullahin väliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän