Minkälainen ihminen on suomalaisjuntti?
Kommentit (28)
Sellainen ihminen jolta puuttuu sydämen sivistys on juntti. Jos on suomalainen juntti niin sitten on suomalaisjuntti.
Juntilla on crocsit, se katsoo tosi tv- ohjelmia, käy keskisen kyläkaupassa ja somessa sillä on profiilikuvassa suomenlippu. Ei puhu vieraita kieliä, matkustaa korkeintaan viroon ja käyttää säännöllisesti alkoholia. Ei lue kirjoja, mutta seiskaa kyllä. On aktiivinen somessa iltapäivälehtien sivuilla.
Arvokonservatiivinen, ahdasmielinen, ennustettava ja tylsä.
Juntin käsitys ihanteellisesta mieheydestä = metsästys, maanpuolustus ja ahkera robottimainen työnteko.
Ymmärrys eri taidemuodoista hyvin rajallinen.
Kyky ja kiinnostus kiveen hakattujen totuuksien ja tapakulttuurin kyseenalaistamiseen on rajallinen. Pitää analyyttisyyttä ja kriittisyyttä turhanpäiväisenä filosofointina ja vänkäämisenä.
Pukeutuu siististi ja normaalisti, crocsit eivät ole junttiuden vaatimus. Ulkonäkö ylipäätään ei välttämättä paljasta junttia. Juntti näyttää keskimäärin ns. normaalilta ulospäin.
Minä olen. Ja ylpeä junttiudestani. Asun maalla, kaukana lähimmistä kaupoista. Syön epäterveellisesti ja usein sohvalla. Käytän liikaa alkoholia. Minua ei kiinnosta muiden mielipiteet itsestäni. Odotan innolla jääkiekon mm kisoja, ja kaljan juontia. Vaatteiden tehtävä on mielestäni olla lämpötilaan sopivat, ja mukavat päällä. En kulje villakangastakissa, saati kiedo kaulaani koristeeksi asuun sopivaa huivia. Jalassa on kumisaappaat, muovisandaalit, tai goretex kengät. Olin koulussa ihan hyvä, mutta jäivät kesken, kun kiinnosti muut asiat, kuten kortteliralli enemmän. Olen pakosta joutunut opettelemaan tekemään kaikki itse. Korjaan mitä vaan, rakennan, kaadan, ja teen polttopuut. Perinteiset miesyen työt siis hallitsen, mutta älypuhelin meinaa lentää välillä pitkälle, kun en osaa käyttää. Se on tietenkin iskun, ja vedenkestävä. Kuinkas muutenkaan. Onneksi poika osaa, ja joskus kysyn siltä neuvoa.
Vaimo katselee sisustusohjelmia. Itse olen sitä mieltä, että seinien värillä ei ole väliä, kunhan pysyy pystyssä, ja tukee katon. Vaimo naukuu vessaremonttia, mutta mitä ihmeen hyötyä siitä on? Siellä paksotaan, eikä ihastella kaakeleita. Autot on vanhoja, ja syövät fossiilista polttoainetta. Ja patterit kuuluu seinään, vibraattoriin, tai armeijaan, muttei autoon. Ai niin, nyt tulee se viimeinen turn off: Äänestän Persuja.
M42
Yksi entinen isopartainen hiihtäjä. Murre ja uho, ei vaan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Juntilla on crocsit, se katsoo tosi tv- ohjelmia, käy keskisen kyläkaupassa ja somessa sillä on profiilikuvassa suomenlippu. Ei puhu vieraita kieliä, matkustaa korkeintaan viroon ja käyttää säännöllisesti alkoholia. Ei lue kirjoja, mutta seiskaa kyllä. On aktiivinen somessa iltapäivälehtien sivuilla.
En sitten olekkaan juntti kun en lue seiskaa 🤗
suomi juntti on minusta whitetrash.
konservatiivinen ihminen voi olla erittäin avarakatseinen ja osaa argumentoida sivistyneesti pyrkien molemmin puoliseen ymmärrykseen. hän voi olla hyvin korkeasti kouluttautunut ja keskustelussa vallitsee kunnioitus.
moni whitetrash ei ole pelkästää konservatiivinen vaan on myös liberalisteja. he ovat jo ennen keskustelua päättäneet olla oikeassa joten heidän kanssaan ei kannata vaihtaa oikeastaan mitään mielipidettä.
näkemykset ovat puhtaasti rasistisia, antisemitistisia... eikä omata mitään kykyä omaan kriittisyyteen mm. tietolähteiden osalta. yleensä he keksivät kahvipöydissä omat faktansa jotka ovat se aito ja kyseenalaistamaton totuus.
Juntti diggaa jääkiekkoa, räppiä ja kulkee hupparissa tai tuulipuvussa. Juntti ei tunne taiteita eikä filosofiaa eikä historiaa.
Junttiko?
Jos niin olen sitä omastatahdostani.
Asun metsässä, kaukana sivistyksestä.
En käy oopperassa, teatterissa tai taidenäyttelyssä.
Jos menen syömään kodin ulkopuolelle, menen jonnekin seisovaan pöytään, jossa on mahdollisimman paljon lihaa ja käytetty ruokien laitosta kermaa ja rasvaa. Koska tiedän tuon kaltaisen ruuan maistuvan hyvältä yleensä. Enkä missään tapauksessa johonkin terveysvillitys paariin, kun siellä on kuitenkin pahaa ja jää nälkä.
Lämmitän talon mieluiten öljyllä, koska pidän äänettömästä, vaivattomasta, ja tasaisesti lämmittävästä lämmönlähteestä joskus myös lämmitän puilla, samoin sauna lämpeää puilla vaikka pidän vaivattomuudesta olen kuitenkin vielä enemmän nautinnon hakuinen ja saunajuomiksi otan mielelläni tummaa vahvaa kaljaa.
Kesällä viilennän mielelläni ilmalämpöpumpulla, vaikka pitääkin ääntä, mutta muuten on liian kuuma.
Vaatetukseni valitsen kelin mukaan, mieluiten liikuskelen gollegehousuissa ja t-paidassa jaloissa voi olla lähes mitä vaan vaikka kahluusaappaat voin lähteä niillä kauppaan, mitälie hankalia toimistotytön vaatteita en omista tai meikkiä.
Ulkomailla en käy kun ihmiset puhuu siellä eri kieltä, paitsi Venäjällä tankkaamassa.
N40
Autot joilla ajan on vanhempia, bensa ja diesel käyttöisiä ja käyttötarkoituksen mukaan valittuja.
Tv:stäni katson kaikkea kivaa jonka olen nauhoittanut itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
suomi juntti on minusta whitetrash.
konservatiivinen ihminen voi olla erittäin avarakatseinen ja osaa argumentoida sivistyneesti pyrkien molemmin puoliseen ymmärrykseen. hän voi olla hyvin korkeasti kouluttautunut ja keskustelussa vallitsee kunnioitus.
moni whitetrash ei ole pelkästää konservatiivinen vaan on myös liberalisteja. he ovat jo ennen keskustelua päättäneet olla oikeassa joten heidän kanssaan ei kannata vaihtaa oikeastaan mitään mielipidettä.
näkemykset ovat puhtaasti rasistisia, antisemitistisia... eikä omata mitään kykyä omaan kriittisyyteen mm. tietolähteiden osalta. yleensä he keksivät kahvipöydissä omat faktansa jotka ovat se aito ja kyseenalaistamaton totuus.
Määrittele rasismi. Minulle se on ihmisen syrjimistä ihonvärin, etnisyyden tai uskonnon vuoksi. Sitä on myös toisen, erilaisen hyväksi käyttämistä em. syistä. Ihan sama, onko rasistisesti syrjitty enemmistöä vai vähemmistöä millään mittarilla, vain tasa-arvo merkitsee ihmisten kesken.
Viittaan esim. valkoinen, hetero mies. Voiko rasistisempaa ja yleisesti hyväksyttävämpää käsitettä olla?
Vierailija kirjoitti:
Näkemykset ovat puhtaasti rasistisia, antisemitistisia... eikä omata mitään kykyä omaan kriittisyyteen mm. tietolähteiden osalta. yleensä he keksivät kahvipöydissä omat faktansa jotka ovat se aito ja kyseenalaistamaton totuus.
Pätee yllättävän hyvin näihin tänne tuleviin vieraisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen jolta puuttuu sydämen sivistys on juntti. Jos on suomalainen juntti niin sitten on suomalaisjuntti.
Yleensä "sydämen sivistys" termiä käyttävät on niitä hieman yksinkertaisia.
Suomeksi kun se tarkoittaa että ei ole kirjasivistystä, eli koulutusta, koska nuorena päihteet ja muut asiat kiinnosti enemmän. Eräänlainen lohdutuspalkinto siis, aikuisille ihmisille :'D
Liittää lapsensa kirkon jäseneksi, ei paljasta lapsen nimeä ennen ristiäisiä ja luulee että ristiäiset ovat nmenantojuhla.
Kuuluu kirkkoon vaikka ei noudata kristinoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "sydämen sivistys" termiä käyttävät on niitä hieman yksinkertaisia.
Suomeksi kun se tarkoittaa että ei ole kirjasivistystä, eli koulutusta, koska nuorena päihteet ja muut asiat kiinnosti enemmän. Eräänlainen lohdutuspalkinto siis, aikuisille ihmisille :'D
Tämän kirjoittaja kuulostaa juntilta.
Sydämen sivistys ei ole junttia, eikä liity mitenkään elämänkoululaisuuteen tai yksinkertaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Liittää lapsensa kirkon jäseneksi, ei paljasta lapsen nimeä ennen ristiäisiä ja luulee että ristiäiset ovat nmenantojuhla.
Kuuluu kirkkoon vaikka ei noudata kristinoppia.
En sanoisi tuota junttimaisuudeksi vaan vieraantuneisuudeksi kristinuskosta. Tapakristillisyyttä siis. Jokainen voi miettiä asiaa uudestaan joka päivä.
Ahdasmielinen, sivistymätön röyhkimys on mielestäni suomalaisjuntti.
Kaikki persuja äänestävät eivät ole juntteja, mutta kaikki juntit äänestävät persuja.
Käy säännöllisesti eräässä kyläkaupassa.