Kuka opettaisi pyöräilijöille, että polkupyörä on ajoneuvo eikä kevyttäliikennettä?
Vähän joka kadunpätkällä pääosa pyöräilijöistä ajaa jalkakäytävällä vaikka pyöräilijöiden paikka on ajoradalla niin kuin muidenkin ajoneuvojen.
Lisäksi ajoneuvolla ajo kielletty -kylttejä tulee myös pyöräilijöiden noudattaa, sekä päästää kadun yli suojatietä pitkin kävelevät jalankulkijat.
Kommentit (41)
Polkupyörä on kevyttä liikennettä liikkuessaan kevyen liikenteen väylällä ja ajoneuvo liikkuessaan ajoradalla.
Ajoneuvo väistää. Pyörä on ajoneuvo. Pyöräilijä väistää.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät eivät tunne edes perussääntöjä kevyen liikenteen väylällä, esim. kummalta puolelta ohitetaan ja kummassa reunassa ajetaan.
Kävelijätkin kävelee kevyen liikenteen väylillä ihan missä sattuu, joten ohittaa pitää sieltä missä on tilaa.
Ihan näin sivustakatsojana huomannut, itse en ole pyöräillyt yli kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on kevyttä liikennettä liikkuessaan kevyen liikenteen väylällä ja ajoneuvo liikkuessaan ajoradalla.
Tieliikennelaki tuntee kevyen sähköajoneuvon ja kevyen nelipyörän, mutta ei kevyttä liikennettä tai kevyen liikenteen väylää. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä kenelläkään ei ole oikeuksia, vaan velvollisuuksia.
Kuinka niin? Onhan etuajo-oikeudelle ihan oma liikennemerkkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan polkupyörä kevyttä liikennettä, mutta polkupyöräilijä ei ole jalankulkija. Sinänsä kuitenkin oikeita näkökulmia AP:lla.
Sitten voisin vielä lisätä, että joku saisi myös opettaa kaikille myös ne pyöräilijöiden väistämissäännöt suojateillä. Näitä ei tunnu osaavan niin pyöräilijät itse kuin autoilijatkaan. Annetaan tietä tilanteissa, joissa ei pitäisi ja ei väistetä tilanteissa, joissa pitäisi. Puolin ja toisin.
Minä annan pyöräilijänä tietä myös silloin kun ei pitäisi, siitä yksinkertaisesta syystä että pidän omasta hengestäni enemmän kuin oikeassa olemisesta. En luota pätkääkään siihen että autoilija tietäisi väistämisvelvollisuudestaan.
Sama, mutta autoilijan näkökulmasta. En halua ajaa kenenkään päälle vaikk
Jos tai kun törttöilen liikenteessä, minä kuolen.
Kun peltilehmän kuljettaja törttöilee, joku muu kuolee.
Kummanko pitää olla varovaisempi?
Kuka opettaisi aloittajalle neljä vuotta myöhemmin, että kaikkeaeikirjoitetayhteen?
Onko se kevyttä liikennettä jos joku 200-kiloinen tepastelee jalkakäytävällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan polkupyörä kevyttä liikennettä, mutta polkupyöräilijä ei ole jalankulkija. Sinänsä kuitenkin oikeita näkökulmia AP:lla.
Sitten voisin vielä lisätä, että joku saisi myös opettaa kaikille myös ne pyöräilijöiden väistämissäännöt suojateillä. Näitä ei tunnu osaavan niin pyöräilijät itse kuin autoilijatkaan. Annetaan tietä tilanteissa, joissa ei pitäisi ja ei väistetä tilanteissa, joissa pitäisi. Puolin ja toisin.
Minä annan pyöräilijänä tietä myös silloin kun ei pitäisi, siitä yksinkertaisesta syystä että pidän omasta hengestäni enemmän kuin oikeassa olemisesta. En luota pätkääkään siihen että autoilija tietäisi väistämisvelvollisuudestaan.
Sama, mutta autoilijan näkökulmasta. En halua ajaa kenenkään päälle vaikka minulla olisi siihen "oikeus".
Sama täällä. Huono puoli on se, että jotkut nuoret pyöräilijät saattavat alkaa kuvitella, että heitä kuuluu väistää silloinkin kun ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta autoilijan näkökulmasta. En halua ajaa kenenkään pääl
Sama täällä. Huono puoli on se, että jotkut nuoret pyöräilijät saattavat alkaa kuvitella, että heitä kuuluu väistää silloinkin kun ei kuulu.
Yksi vanhempi pyörälijä ihmetteli miksei poliisiauto väistänyt häntä suojatiellä. No siksi kun suojatietä pitkin ajavaa ajoneuvoa ei tarvitse väistää.
Miten niille opettaa yhtään mitään kun kovakuntoisina he ovat meidän opettajia ja läksyttäjiä.
Tulee vain tunti turpaan kun lähtee pyöräilijää opastamaan.
Mahdottoman paksut pohkeet ja reidet. Lähtee melkoisia koukkuja leukaperiin. En itse lähtisi neuvomaan pyöräilijää tai hiihtäjää ladulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niille opettaa yhtään mitään kun kovakuntoisina he ovat meidän opettajia ja läksyttäjiä.
Tulee vain tunti turpaan kun lähtee pyöräilijää opastamaan.
Mahdottoman paksut pohkeet ja reidet. Lähtee melkoisia koukkuja leukaperiin. En itse lähtisi neuvomaan pyöräilijää tai hiihtäjää ladulla.
Kova kunto tekee sen että en lähde autoilijana näille selittelemään mitään. Pyörittelevät vain hangessa..
Vanha viidakon sanonta menee että:
-Pyöräilijääää on Rautaaaaa
- Autoilijaaaa onnnn lautaaaaaaa
Täällä maaseudulla ei nimenomaan ajeta ajoradalla niissä kohtaa missä on kevyenliikenteen väylät. Ihan on liikennemerkeissäkin kuvat, että siinä kuljetaan jalkaisin ja pyörällä. Sitten aina joku kaupunkilainen tollukka tulee tänne ja ajaa pyörällä ajoradalla ja on muiden tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maaseudulla ei nimenomaan ajeta ajoradalla niissä kohtaa missä on kevyenliikenteen väylät. Ihan on liikennemerkeissäkin kuvat, että siinä kuljetaan jalkaisin ja pyörällä. Sitten aina joku kaupunkilainen tollukka tulee tänne ja ajaa pyörällä ajoradalla ja on muiden tiellä.
Ei muuten maallakaan ole joka paikassa sitä liikennemerkkiä. Jos liikennemerkki puuttuu niin se tarkoittaa että pyörällä pitää ajaa ajoradalla. Ja sen liikennemerkin pitää olla joka risteyksessä ja osoittaa siihen suuntaan mihin on ajamassa jotta se pätisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten maallakaan ole joka paikassa sitä liikennemerkkiä. Jos liikennemerkki puuttuu niin se tarkoittaa että pyörällä pitää ajaa ajoradalla. Ja sen liikennemerkin pitää olla joka risteyksessä ja osoittaa siihen suuntaan mihin on ajamassa jotta se pätisi.
No täällä on kyllä joka paikassa se merkki.
Aikoinaan markkinointiin GamelBootsin kenkiä. Miehille jotka kulkevat omia teitään.
Niin pyöräilijät on melkein samaa sakkia. Heitä ei pysäytä mikään ja ovat tavallaan aika paljolti lain ulottumattomissa ja syystäkin. Ei ole aikaa vatvoa. Pyörällä pääsee ihan missä vain. GamelBootsin kengillä pääsee talojen katoilla ja aitojen yli hyppien. Siinä mielessä jalankulkija on kuningas, mutta pyörämies on nopea.
Yks syy miksi länsimaat todennäköisti häviää sodissa tulevaisuudessa on se että suurin osa miehistä autoilee.
Tekee huonokuntoiseksi ja veltoksi. Autoilu myös aiheuttaa henkistä kärsimättömyyttä ja kykenemättömyyttä odottaa ja jonottaa.
Moni on heikkohermoja ja syyttä. Samaa muuten tekee älypuhelin aivoille x5. Mut yleisesti autoilijoilla on veltto habitus ja jäntevyys kadoksissa. Sellaisella hävitään taistelut tulevaisuudessa. Pitäisi olla sähäkkä että pärjää elämän koitoksissa.
Siksi minä valitsin gamelbootsit.
Pyöräilijöitä pitää ruveta sakottamaan.
Täällä Helsingin Hermannissa ja Arabiassa ei missään voi kävellä turvallisesti kun pyöräilijöitä suhii ohi molemmin puolin hirveää vauhtia. Ei mitään turvavälejä ja jalkakäytäville tulevat myös.
Suojatietä vaarallista ylittää kun vastaan tulee kymmeniä pyöräilijöitä ja takaa toiset.
Pyöräilyn pitäisi olla sakon uhalla kiellettyä kehä kolmosen sisäpuolella.